Hallo beste,
Ik heb sindskort een t4 en heb destijds de dynamo moeten vervangen want de bus deed helemaal niks meer. Dynamo was kapot en is gereviseerd en weer terug gemonteerd. Nou een aantal weken ermee gereden te hebben komt er weer een soort zelfde probleem terug. Mijn stroom valt langzaam weg en de bus valt uit. Het gekke alleen is dat hij het soms ook gewoon ineenkeer weer doet. Heb ik dan ergens een massa probleem of heb ik met wat anders te maken. Op de accu meet ik 13.5 volt als deze Bijlaad en op de dynamo zelf ook, het is dus alleen het probleem dat het de ene keer wel bijlaad en de andere keer weer niet. Hopelijk is dit genoeg informatie.
Mvg Mroos
Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
T4 2.5 stroomprobleem dynamo of slechte massa?
- krekwakwol
Re: T4 2.5 stroomprobleem dynamo of slechte massa?
Hallo Roos, welkom hier.
Het kan inderdaad een massa probleem zijn tussen accu en massa, maar ook tussen dynamo en massa.
Maar het contactblokje onder het contactslot kan ook nog de oorzaak zijn, want de veldspanning naar je dynamo loopt ook via dit blokje en ook via het laadstroomlampje op het dashboard.
De dynamo zelf zal het probleem nu niet zijn.
Dus het kan meerdere oorzaken hebben of een combinatie daarvan.
Een paar vragen nog,
1 zit er ook groen/blauwe aanslag op de accupolen/klemmen.
2 gaat het laadstroomlampje soms ook branden.
3 draait de startmotor wel vlot rond tijdens het starten?
4 gaan de dashboard lampjes tijdens het starten ook zwakker branden.
Het kan inderdaad een massa probleem zijn tussen accu en massa, maar ook tussen dynamo en massa.
Maar het contactblokje onder het contactslot kan ook nog de oorzaak zijn, want de veldspanning naar je dynamo loopt ook via dit blokje en ook via het laadstroomlampje op het dashboard.
De dynamo zelf zal het probleem nu niet zijn.
Dus het kan meerdere oorzaken hebben of een combinatie daarvan.
Een paar vragen nog,
1 zit er ook groen/blauwe aanslag op de accupolen/klemmen.
2 gaat het laadstroomlampje soms ook branden.
3 draait de startmotor wel vlot rond tijdens het starten?
4 gaan de dashboard lampjes tijdens het starten ook zwakker branden.
Groet, Arnold
T5 2.5TDI 96kw bj 2008
T5 2.5TDI 96kw bj 2008
13.5V is aan de lage kant. Dynamo zou zeker minimaal 14,2V moeten leveren. Wat meet je als je toerental verhoogd? (stationair vaak wat lagere spanning rond 13V en half gas zou je wel de 14V moeten aantikken)
Wat bedoel je met stroom wegvallen? Als dat weer terugkomt is het geen lege accu? Slecht contactslotje?
Wat bedoel je met stroom wegvallen? Als dat weer terugkomt is het geen lege accu? Slecht contactslotje?
Groet, Ronald
- Pascal-141
Kijk de massakabel eens na op breuk en/of slecht contact door oxidatie .
De massakabel loopt vanaf de batterij naar de chassisbalk (waar hij goed contact moet maken) , en loopt dan door naar de versnellingsbak .
De massakabel loopt vanaf de batterij naar de chassisbalk (waar hij goed contact moet maken) , en loopt dan door naar de versnellingsbak .
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Bedankt voor de tips allen. Heb alleen al even gekeken was even niet online geweest maar had het probleem zelf al gevonden. De plus kabel van de accu loopt bij mij naar een verdeelblokje met zekeringen. De plus van de dynamo gaf op het verdeelblokje heel veel oxidatie en is ook erg warm geweest. Even schoongemaakt met de staalborstel en doet het weer perfect. Alsnog dank voor de reacties.
Mvg
Mvg
- krekwakwol
Super
en bedankt voor de terigkoppeling.

Groet, Arnold
T5 2.5TDI 96kw bj 2008
T5 2.5TDI 96kw bj 2008