Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Verschillen Duitse & Nederlandse Bearlock?

vragen over de T5
Plaats reactie
Marcel5
Berichten: 31
Lid geworden op: 11 mei 2017, 09:02

Verschillen Duitse & Nederlandse Bearlock?

Bericht door Marcel5 »

Ik heb een Duitse VW T5 California geimporteerd. Hierin zit al een Bearlock ingebouwd, maar ik heb geen certificaat voor de inbouw. Wel alle sleutels en code kaarten. Mijn verzekeraar (camperverzekerd.nl) stelt een Bearlock met certificaat verplicht.

Ik heb contact opgenomen met Bearlock Nederland om een certificaat voor dit slot te krijgen. Zij vertelden dat de Duitse versie van het Bearlock slot een wezelijk andere versie is. De Duitse versie zou niet dezelfde bescherming bieden als de versie die in Nederland wordt ingebouwd, dus ze kunnen hier geen SCM certificaat voor afgeven. Als dit inderdaad zo is, dan zou ik het huidige slot moeten laten vervangen voor een nieuw slot (en met een beetje pech ook nog een nieuw plastic dashboard deel omdat het gat net niet op dezelfde plek zit).

Het liefste zou ik mijn dashboard even openhalen om het slot te bekijken, om er zeker van te zijn dat het inderdaad een ander model is.
Heeft iemand toevallig het exacte typenummer (en misschien een foto van het mechaniek) van een Bearlock slot voor een T5 dat een erkend SCM certificaat heeft?
Beckontheroad
Berichten: 2147
Lid geworden op: 13 jan 2007, 15:00
Locatie: Utrecht

Re: Verschillen Duitse & Nederlandse Bearlock?

Bericht door Beckontheroad »

Bearlock.de al geraadpleegd?
Kan me overigens niet voorstellen dat 1 fabriek voor verschillende markten andere versies uitbrengt...
suc6
JB
--==There is a thin line between insanity and genius, I passed that line a long time ago==--
Marcel5
Berichten: 31
Lid geworden op: 11 mei 2017, 09:02

Re: Verschillen Duitse & Nederlandse Bearlock?

Bericht door Marcel5 »

Inderdaad, daarom vind ik het ook zo'n vreemd verhaal. Ik weet dat er een nieuw type is (met klapsleutel), maar dat is wat anders dan te stellen dat de oude Bearlock ineens onveilig is. Ik vind het ook prima om te betalen voor een keuring / certificaat, maar een hele nieuwe inbouwen vind ik zonde van geld, tijd en materiaal.

Ik ben er ondertussen achter welk type ik heb, volgens de rekening is het een "Nr. 981 Wa". Fotos van dit type zijn geattached (van het Internet, niet van de Bearlock in mijn eigen bus). Weet iemand toevallig of ie dit type heeft met SCM keuring?
Bijlagen
volkswagen-t5-1.jpg
maxresdefault.jpg
Gebruikersavatar
Jeroen T5 204
Berichten: 3456
Lid geworden op: 13 jan 2007, 20:50
Locatie: Vroomshoop (VCDS)
Contacteer:

Re: Verschillen Duitse & Nederlandse Bearlock?

Bericht door Jeroen T5 204 »

Wat een vreemd verhaal, Bearlock sloten worden gemaakt in Polen trouwens. :bonk

Die van mij heeft een klapsleutel en heb het laten inbouwen bij de dealer. Ik heb er geen SCM certificaat bijgekregen destijds.
Hij staat wel op naam geregistreerd bij Bearlock in Nederland.

https://www.bearlock.nl/Producten/Certificering.html
VW Transporter T5 2.5 TDI 130pk -JD Stage 1 @ 191pk 438 nm
-Simons rvs uitlaatsysteem, K&N filter
-BearLock, Opti-Coat Pro
-20" MTM Bimoto, Michelin PSS, Bilstein B14, H&R Stabi
runnerted
Berichten: 255
Lid geworden op: 21 feb 2013, 14:53

Re: Verschillen Duitse & Nederlandse Bearlock?

Bericht door runnerted »

Is het niet zo dat de stichting VbV / SCM deze certificaten afgeeft?

Ik ga er vanuit dat het een origineel Bearlock systeem is.. probeer scm te bellen en te vragen.

Ted
Volkswagen Transporter 180 PK BiTurbo Automaat '10
Gebruikersavatar
heemskerk
Berichten: 2025
Lid geworden op: 07 nov 2008, 20:12

Re: Verschillen Duitse & Nederlandse Bearlock?

Bericht door heemskerk »

Klopt. SCM certificeert verschillende producten. Wanneer er (ooit) een typegoedkeuring heeft plaatsgevonden is het mogelijk om een certificaat aan te vragen. Deze wordt dus niet standaard bij een product geleverd. Ik heb, bij de levering van mijn klasse-5 systeem apart moeten betalen voor de certificaten, ik meen een paar tientjes.

Let op:

Belangrijk detail: Na drie jaar moet het alarmsysteem (DEFA) herkeurt worden om de geldigheid van het SCM-certificaat te continueren. Ik heb het even uitgezocht: Wanneer de geldigheid verlopen is voldoet het alarmsysteem niet (meer) aan de voorwaarden van de verzekeraar. Kleine lettertjes...
Gebruikersavatar
otzie
Berichten: 516
Lid geworden op: 15 jan 2013, 23:27
Locatie: brabant

Re: Verschillen Duitse & Nederlandse Bearlock?

Bericht door otzie »

onze bearlock heeft ook een setje "klapsleutels", en door scm-bedrijf ingebouwd via camperverzekerd.

kon ook een bearlock kopen "nieuw in doos zonder certificaat" voor een heeel leuk prijsje..

maar tja dat certificaat, daar is het om te doen, en het installeren stelt niet zo heel veel voor,
maar moet wel gebeuren door een scm-erkend-persoon, anders wordt er geen certificaat afgegeven..

en laat ik nou net niet scm-gercertifi-dinges zijn :gekte

misschien is het een mogelijkheid om de bearlock opnieuw te certificeren? a.d.h.v. een bezoek aan een inbouwcenter

succes!

otzie
all rights reserved all wrongs reversed
T6 werkbus -Caddy Life -Old Bastard '68 bug-
Marcel5
Berichten: 31
Lid geworden op: 11 mei 2017, 09:02

Re: Verschillen Duitse & Nederlandse Bearlock?

Bericht door Marcel5 »

Een keuring door SCM of een keuringcentrum is helaas niet mogelijk, ik had hiervoor al gebeld met SCM. Het is kennelijk anders dan met een electronisch alarm dat herkeurd kan worden.

Ik ben er met Bearlock Nederland helaas nog niet uit. Ze houden vol dat de Duitse Bearlock technisch inferieur is aan de Nederlandse (met meer aanpassingen dan de sleutel die er tijdens rijden niet uit kan). De oplossing is volgens Bearlock Nederland om het huidige slot te laten vervangen, en de enige consessie die ze daar bij willen doen is dat ze het slot 'gratis' uitbouwen. Kosten: 600 Euro (70 euro meer dan adviesprijs, en ik moet het in hun eigen centrum laten doen, dus een dag op en neer naar Emmeloord).

Ik heb goede hoop dat ik nog via een andere weg tot een oplossing kan komen, maar als dat niet lukt ben ik diep teleurgesteld in het merk Bearlock.
Gebruikersavatar
Erdem50
Berichten: 2805
Lid geworden op: 21 sep 2014, 18:18
Locatie: Limmen

Re: Verschillen Duitse & Nederlandse Bearlock?

Bericht door Erdem50 »

Waarom ben je teleurgesteld in Bearlock en waarom zou het niet mogelijk zijn dat er verschillende bearlocks zijn?

Per land zijn de regels anders waar je aan moet voldoen, het is niet zo dat omdat we Europa zijn de regels ook gelijk zijn.
T5GP Beach
Phaeton W12
Golf 3 VR6 3.0C
Golf Rallye
Golf 1
Gebruikersavatar
otzie
Berichten: 516
Lid geworden op: 15 jan 2013, 23:27
Locatie: brabant

Re: Verschillen Duitse & Nederlandse Bearlock?

Bericht door otzie »

misschien kun je een duitse camperverzekering afsluiten?

zomaar een idee..

otzie
all rights reserved all wrongs reversed
T6 werkbus -Caddy Life -Old Bastard '68 bug-
dapiedro
Berichten: 1
Lid geworden op: 21 okt 2014, 22:00

Re: Verschillen Duitse & Nederlandse Bearlock?

Bericht door dapiedro »

Een oud topic, maar voor mij actueel.
Volgende week komt mijn in Duitsland (bij dealer) gekochte T6 California Beach in Nederland. Deze heeft ook een Duitse bearlock. Van Bearlock Nederland begrijp ik ook dat deze verwijderd moet worden om een SCM gecertificeerde "Nederlandse Bearlock" in te laten bouwen.

Tips of ervaringen hierover?
Gebruikersavatar
krekwakwol
Berichten: 4275
Lid geworden op: 10 jan 2016, 20:28
Locatie: Gemeente Westerkwartier

Re: Verschillen Duitse & Nederlandse Bearlock?

Bericht door krekwakwol »

Je zou het over een andere boeg kunnen gooien en informeren bij NKC verzekeringen.
Groet, Arnold
T5 2.5TDI 96kw bj 2008
Gebruikersavatar
otzie
Berichten: 516
Lid geworden op: 15 jan 2013, 23:27
Locatie: brabant

Re: Verschillen Duitse & Nederlandse Bearlock?

Bericht door otzie »

Ik weet dat er bij onze bearlock een pasje zat en 3 originele sleutels,

Wellicht kun je in gesprek met verzekering bijvoorbeeld camperverzekerd om het toch te kunnen verzekeren

Belangrijkste is dat je een attest hebt/pasje en originele sleutels, maar het blijft de verzekering natuurlijk of die willen meedenken met je

Het oude “slot” er even uithalen word lastig, ik heb 10 jaar geleden een bearlock laten plaatsen op een dsg versnellingsbak door een scm gecertificeerde monteur, hier werden de originele bouten vervangen door die van bearlock, en uiteindelijk konden die er ook niet meer “even” uit omdat de kop van de bouten werden afgebroken
all rights reserved all wrongs reversed
T6 werkbus -Caddy Life -Old Bastard '68 bug-
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 34355
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Verschillen Duitse & Nederlandse Bearlock?

Bericht door Multivan Generation »

otzie schreef: 25 mei 2017, 21:20 misschien kun je een duitse camperverzekering afsluiten?

zomaar een idee..

otzie
Zou best wel eens een goede oplossing kunnen zijn in deze.
Tis toch één Europa, en als de voorwaarden goed zijn..

Ik vond de vaste rechte sleutels van een Duitse Bearlock wel prettiger en steviger als de Nederlandse klap variant.
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Plaats reactie