Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Ventilator schakelaar

vragen over de T4
Plaats reactie
gijsplas

Ventilator schakelaar

Bericht door gijsplas »

De vierstanden schakelaar van de luchttoevoer in mijn T4 van 1995 werkt wel maar niet helemaal zoals het hoort.
Stand 1 doet het goed en dat geldt ook voor stand 3.
Stand 2 doet het soms niet maar als ik even aan de schakelaar rommel dan gaat hij aan en blijft ook meestal aan.
Stand 4 doet het alleen als ik op de draaiknop druk en erop blijf drukken (als ik de knop loslaat gaat hij uit).
Zou er nog iets aan de schakelaar te doen zijn of is dit gewoon een kwestie van vervangen ?
De schakelaars zijn volgens mij makkelijk te vinden en niet duur, maar als het een "10 minute job" is dan wil ik eerst nog wel even knutselen.
Misschien heeft er iemand ervaring mee en kan me een tip geven ?

Alvast bedankt,
Gijs
1995 VW T4 Multivan 1.9TD
Hansindia

Re: Ventilator schakelaar

Bericht door Hansindia »

Zelfde 'probleem'. Heb je al een oplossing gevonden? Of zit je al 14 jaar met koude tenen?
T4 Syncro is my game
krekwakwol

Bericht door krekwakwol »

Als ze nieuw te leveren zijn, zou ik ze gewoon vervangen.
Ze zijn al heel wat jaren oud en het kunststof wordt ook harder als er door de weerstand warmte ontstaat.
Want vaak gaan ze dan stuk als het helemaal.niet uitkomt.
Groet, Arnold
T5 2.5TDI 96kw bj 2008
henkru
Contacteer:

Bericht door henkru »

gijsplas schreef: 06 mar 2011, 12:10 De vierstanden schakelaar van de luchttoevoer in mijn T4 van 1995 werkt wel maar niet helemaal zoals het hoort.
Stand 2 doet het soms niet maar als ik even aan de schakelaar rommel dan gaat hij aan en blijft ook meestal aan.
Stand 4 doet het alleen als ik op de draaiknop druk en erop blijf drukken (als ik de knop loslaat gaat hij uit).
Zou er nog iets aan de schakelaar te doen zijn of is dit gewoon een kwestie van vervangen ?
De schakelaars zijn volgens mij makkelijk te vinden en niet duur, maar als het een "10 minute job" is dan wil ik eerst nog wel even knutselen.

Alvast bedankt,
Gijs
Foto van de schakelaar?
Als je denkt dat alles tegenzit, denk dan opnieuw.
Hanz

Bericht door Hanz »

gijsplas schreef: 06 mar 2011, 12:10 Zou er nog iets aan de schakelaar te doen zijn of is dit gewoon een kwestie van vervangen ?
Of er iets aan te doen is kom je alleen te weten als je de schakelaar uitbouwt. Als hij vervuild is of last heeft van aanslag/corrosie dan kan je hem schoonmaken en met wat contactspray zal hij het dan waarschijnlijk wel weer doen. Als de contacten versleten zijn of ingebrand dan is vervangen eigenlijk de enige goede optie.
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
henkru
Contacteer:

Bericht door henkru »

henkru schreef: 13 jan 2025, 14:46
gijsplas schreef: 06 mar 2011, 12:10 De vierstanden schakelaar van de luchttoevoer in mijn T4 van 1995 werkt wel maar niet helemaal zoals het hoort.

Alvast bedankt,
Gijs
Foto van de schakelaar?
https://nl.aliexpress.com/item/1005002511291647.html
gcSunrader

Bericht door gcSunrader »

zit denk ik niet in de schakelaar maar in de ventilator weerstand ook geen hoofdprijs.
https://youtu.be/tLgP1VW3aR0?si=VymTEk1nyr031a4a
G(een)Roet(jes) Winand
:T44EVER Love to ride Up North in Summer and Winter
Hanz

Bericht door Hanz »

gcSunrader schreef: 13 jan 2025, 19:27 zit denk ik niet in de schakelaar maar in de ventilator weerstand ook geen hoofdprijs.
TS schrijft dat als hij aan de schakelaar rommelt of deze ingedrukt houdt het wel/beter werkt. Lijkt mij dan toch eerder in de schakelaar te zitten. Zo'n schakelaar kost nog geen tientje dus gewoon vervangen lijkt mij.
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
henkru
Contacteer:

Bericht door henkru »

Zo jammer dit, een forumlid stelt een vraag en krijgt reactie en tips en reageert daar niet meer op :huilen
gcSunrader

Bericht door gcSunrader »

Hanz schreef: 13 jan 2025, 19:35
gcSunrader schreef: 13 jan 2025, 19:27 zit denk ik niet in de schakelaar maar in de ventilator weerstand ook geen hoofdprijs.
TS schrijft dat als hij aan de schakelaar rommelt of deze ingedrukt houdt het wel/beter werkt. Lijkt mij dan toch eerder in de schakelaar te zitten. Zo'n schakelaar kost nog geen tientje dus gewoon vervangen lijkt mij.
heb zelf ook meegemaakt en merkte dat schakelaar tussen posities ook anders ging draaien ;-) maar voor een tientje is vervangen natuurlijk de eerste stap :proost
G(een)Roet(jes) Winand
:T44EVER Love to ride Up North in Summer and Winter
Hansindia

Bericht door Hansindia »

henkru schreef: 15 jan 2025, 11:43 Zo jammer dit, een forumlid stelt een vraag en krijgt reactie en tips en reageert daar niet meer op :huilen
Waarschijnlijk zit diegene dan liever achter het stuur dan in zijn mobiel :ikrij :adhd :jumpklap :adhd :jumpklap
T4 Syncro is my game
Multivan Generation
Contacteer:

Bericht door Multivan Generation »

Of de knutsel sessie is wat uitgelopen.
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
leof

Bericht door leof »

henkru schreef: 15 jan 2025, 11:43 Zo jammer dit, een forumlid stelt een vraag en krijgt reactie en tips en reageert daar niet meer op :huilen
De vraag is uit 2011....
Uitwijker

Bericht door Uitwijker »

Ook aan de hand gehad, uitbouwen en even kijkennwaar het aannschort. Met wat knutselwerk weer goed aan het schakelen gekregen.
Hansindia

Bericht door Hansindia »

Ik zie nu pas dat al deze reacties zijn naar aanleiding van mijn reactie op het oorspronkelijke bericht.
Een hartelijk dank nog!

Met contactspray lijkt het vooralsnog opgelost, maar door de reacties word ik toch elke keer weer ietsje wijzer.
Het studelren ging me vroeger op school maar slecht af, maar nu ik wat ouder ben en vooral geïnteresseerd! is wijzer worden machtig mooi gebleken.
T4 Syncro is my game
Plaats reactie