Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Standkachel (lucht) start niet

vragen over de T6
Vanjoy
Berichten: 9
Lid geworden op: 10 jan 2025, 12:28

Standkachel (lucht) start niet

Bericht door Vanjoy »

Ik ben sinds enige tijd de trotse eigenaar van een T6 uit 2016 en heb m bijna klaar als camper.
Nu krijg ik de eberspacher D3+ die geïnstalleerd is maar niet gestart. Aanvankelijk had ik geen 2e accu en dat heb ik gefixt maar helaas geen resultaat.
Scherm aan plafond werkt, opstarten lijkt ook te kunnen naar na enkele seconden gaat het display weer terug naar de tijd.
Iemand die een tip heeft hoe ik kan traceren waar nog een probleem zit?
Gebruikersavatar
Deskman
Berichten: 335
Lid geworden op: 15 apr 2016, 17:15
Locatie: 023
Contacteer:

Re: Standkachel (lucht) start niet

Bericht door Deskman »

Doet ie het wel als de motor draait?
"A common mistake people make when trying to design something completely foolproof is to underestimate the ingenuity of complete fools."
Douglas Adams
Vanjoy
Berichten: 9
Lid geworden op: 10 jan 2025, 12:28

Re: Standkachel (lucht) start niet

Bericht door Vanjoy »

Helaas niet… althans, ook dan zie en hoor ik niets gebeuren.

Kan ik handmatig (spanning op een aansluiting) testen en zo ja welke aansluiting?
Gebruikersavatar
krekwakwol
Berichten: 4212
Lid geworden op: 10 jan 2016, 20:28
Locatie: Gemeente Westerkwartier

Re: Standkachel (lucht) start niet

Bericht door krekwakwol »

Volgens mij kun je deze ook uit laten lezen om het probleem op te sporen.
Groet, Arnold
T5 2.5TDI 96kw bj 2008
Gebruikersavatar
Dropmans
Berichten: 412
Lid geworden op: 21 sep 2016, 22:59
Locatie: Zeeland (Noord)

Re: Standkachel (lucht) start niet

Bericht door Dropmans »

Heeft deze ook dat er genoeg brandstof in de tank moet zitten?
Volkswagen T4 California, 1997, 2.5 tdi 102 pk.
Volkswagen T6 Wally-van, 2025.
Vanjoy
Berichten: 9
Lid geworden op: 10 jan 2025, 12:28

Re: Standkachel (lucht) start niet

Bericht door Vanjoy »

Goede vraag, toen ik probeerde zat er nog zo’n 25% in schat ik, lijkt me toch voldoende.
Zit daar een check op dan, en hoeveel moet er nog minimaal inzitten?

Ik heb het idee dat er mogelijk een (temperatuur) sensor niet goed werkt, zou dat kunnen, want ik heb af en toe een airco storing, als ik ‘s zomers een en flinke rit gemaakt heb dan wil de airco niet altijd meer meteen na een kort stop :groteogen
Gebruikersavatar
krekwakwol
Berichten: 4212
Lid geworden op: 10 jan 2016, 20:28
Locatie: Gemeente Westerkwartier

Re: Standkachel (lucht) start niet

Bericht door krekwakwol »

De aanzuigpijp in de brandstoftank zit voor de standkachel vaak hoger dan die voor de motor, om te voorkomen dat de kachel je tank leeggebruikt en je niet meer weg kan rijden.
En dat kan best op 25% tankinhoud zitten.
Dus eerst maar even bijtanken.
Groet, Arnold
T5 2.5TDI 96kw bj 2008
Vanjoy
Berichten: 9
Lid geworden op: 10 jan 2025, 12:28

Re: Standkachel (lucht) start niet

Bericht door Vanjoy »

Top, zal komende dagen eens tanken, hopelijk is dat de oorzaak.. kom ik op terug! Goede tip, dank je!
Vanjoy
Berichten: 9
Lid geworden op: 10 jan 2025, 12:28

Re: Standkachel (lucht) start niet

Bericht door Vanjoy »

Helaas, tanken mag niet helpen.

Dus als het goed begrijp zou je met de diagnose (VagCom) wel ‘iets’ moeten kunnen uitlezen?
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 34295
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Standkachel (lucht) start niet

Bericht door Multivan Generation »

Vanjoy schreef: 18 jan 2025, 11:24 Helaas, tanken mag niet helpen.

Dus als het goed begrijp zou je met de diagnose (VagCom) wel ‘iets’ moeten kunnen uitlezen?
jazeker.
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Vanjoy
Berichten: 9
Lid geworden op: 10 jan 2025, 12:28

Re: Standkachel (lucht) start niet

Bericht door Vanjoy »

Ik ga binnenkort naar vagcomlimburg, daar lees ik positieve berichten over.
Dank voor jullie feedback!
Gebruikersavatar
Deskman
Berichten: 335
Lid geworden op: 15 apr 2016, 17:15
Locatie: 023
Contacteer:

Re: Standkachel (lucht) start niet

Bericht door Deskman »

In principe kun je bij elke VAG garage en heel veel algemene garages die VAG auto’s onderhouden de boel laten uitlezen.
"A common mistake people make when trying to design something completely foolproof is to underestimate the ingenuity of complete fools."
Douglas Adams
Vanjoy
Berichten: 9
Lid geworden op: 10 jan 2025, 12:28

Re: Standkachel (lucht) start niet

Bericht door Vanjoy »

Gisteren laten uitlezen, geen andere foutmelding dan temperatuur die niet voldoet, het was toen 9 graden.
Vanmorgen bij 4 graden getest, nog niets.
Wel hoor ik na het ‘aanzetten’ een tikje na ca 3 seconden.

Lijkt alsof een relais afvalt, geluid lijkt vanonder te komen.

Iemand een idee?
Gebruikersavatar
krekwakwol
Berichten: 4212
Lid geworden op: 10 jan 2016, 20:28
Locatie: Gemeente Westerkwartier

Re: Standkachel (lucht) start niet

Bericht door krekwakwol »

Zomaar een idee.
Tikt het dieselpompje onder de auto wel? Als die niei meer fris is en vastloopt na 1 keer een tik hebben gegeven, zal je kachel ook niet opstarten.
Die kun je wel testen door deze even 12Volt pulsjes te geven, maar dan zal je even onder de bus moeten (kruipen).
Dit zijn controles die verder geen geld kosten, of je moet een nieuw pompje moeten monteren. In dat geval zou ik niet de goedkoopste nemen, maar een "stil" pompje.
Anders kan het een ergernis worden als je ergens staat met je kachel aan.

Hier nog een uitgebreide uitleg over het pompje, ook hoe die aangestuurd wordt.
https://noorderling.shop/standkachel-ti ... stalleren/
Groet, Arnold
T5 2.5TDI 96kw bj 2008
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 34295
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Standkachel (lucht) start niet

Bericht door Multivan Generation »

Alle verschillende componenten van een zuheizer of standkachel kun je afzonderlijk testen via VCDS. Dus pompje, ventilator etc. Zo kun je achterhalen wat er aan de hand kan zijn. Bijvoorbeeld gloeibougies, spanningsval van accu..
En dat is wezenlijk iets anders als de auto even uitlezen om te zien welke foutcodes er in staan..

Groeten Peter
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Plaats reactie