Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Hoe kleppendeksel bouten monteren

vragen over de T5
arjankraaijkamp

Hoe kleppendeksel bouten monteren

Bericht door arjankraaijkamp »

Heb al best wat klependekselpakkingen vervangen maar nu krijg ik het niet voor elkaar om de bout met bus en opgetrompte randen door de parking te krijgen
Weet iemand hoe dit moet of makelijker kan
20230505_184219.jpg
20230505_184247.jpg
20230505_184309.jpg
Gegroet arjan

Als je type fouten ziet mijn excuses ik heb dyslexie dus kan er niks aan doen en doe mijn best om het goed te doen
JoopT4
Contacteer:

Re: Hoe kleppendeksel bouten monteren

Bericht door JoopT4 »

Beste Arjan,

Zo op de foto's te zien heb jij een nieuwe pakking gevonden voor de kleppendeksel. Origineel zit de pakking volledig gevulkaniseerd, maar bij vervanging gaat dat niet.
Wat is jou ervaring momenteel met deze pakking? Is het gelukt met de kleppendeksel bouten?

Ik zit met hetzelfde euvel helaas.
NL/MD (Niet Lullen Maar Doen)
VW T5 California 2.5 TDI 2005 AXD
arjankraaijkamp

Ik heb de bussen ingevet en de paking opzijn plek gelegt klepen deksel op zijn plek een voorzichtige de bouten aangedraaid zo dat ze er overheen geperst werden alle bouten weer los om te kijken of het goed was gegaan

Misschien kun je het ook met ring en moer doen daar dacht ik later aan

Ik had wel dat mijn pakking nog lekten dus met vloeibare pakking er tussen voor de derde keer gemonteerd
Gegroet arjan

Als je type fouten ziet mijn excuses ik heb dyslexie dus kan er niks aan doen en doe mijn best om het goed te doen
JoopT4
Contacteer:

Bericht door JoopT4 »

Hi Arjan,

Dank voor je reactie.

Ik ben inderdaad ook bang dat deze type pakkingen niet geheel afdichten. Vandaar mijn interesse. Waar had jij hem besteld?

Ik wil niet gaan klooien met vloeibare pakkingen, maar een originele deksel is niet te vinden. 2e hands durf ik het ook niet aan, ze zijn niet voor niets gewisseld denk ik maar zo.
SyncRoon

Bericht door SyncRoon »

Deksel hebben ze gwoon in de aftermarket? https://www.winparts.nl/motordelen-toeb ... 12654.html

weggeven doen ze het dan ook niet. Maar om je op weg te helpen. Laatst een natte distributie van een 1.2 puretech vervangen incl. reinigen van motor en aanzuigbuis olie in het carter. Dat carter zit enkel met vloeibare pakking. https://www.winparts.nl/filters-vloeist ... 12654.html Ik gebruik de pakking van Wynn's met die doseerflacon. Dat werkt perfect en gewoon van 1e keer nette uniforme kitrups. Ik zou daar geen probleem mee hebben het kleppendeksel reviseren met losse pakking en/of extra likje vloeibare pakking.
Groet, Ronald
arjankraaijkamp

Als het niet hoeft dan gebruik ik ook geen vloeibare pakking en als ik het gebruik dan met belijd zodat het niet aan alle kanten er onderuit komt want dan is de kans ook dat het in de motor terecht komt.
En wat al gezegt word er zijn onderdelen bij bepaalde merken die alleen maar met vloeibare pakking zitten

Ik heb de pakking toen bij de automaterialen zaak gehaald omdat ik eerst de verkeerde had besteld en bij de automaterialen zaak hadden ze ook eerst de verkeerde een zonder rand waar de plastic kap mee vast zit
Gegroet arjan

JoopT4
Contacteer:

Bericht door JoopT4 »

arjankraaijkamp schreef: 09 jan 2025, 20:16 Ik heb de bussen ingevet en de paking opzijn plek gelegt klepen deksel op zijn plek een voorzichtige de bouten aangedraaid zo dat ze er overheen geperst werden alle bouten weer los om te kijken of het goed was gegaan

Misschien kun je het ook met ring en moer doen daar dacht ik later aan

Ik had wel dat mijn pakking nog lekten dus met vloeibare pakking er tussen voor de derde keer gemonteerd
Pfffffff,..... ik heb nu zo'n pakking er omheen liggen, maar heb het pas met twee bussen voor elkaar gekregen om beide kragen door de pakking te krijgen. De volgende lukt mij met geen mogelijkheid. Met vet ingesmeerd, langere bout, chassisring en moer geprobeerd. Echt niet voor elkaar te krijgen. Pakking zelf beetje verwarmd zodat het rubber soepeler wordt.

Lichtelijk wanhopig aan het worden. Wie oh wie heeft nog goede ideeën?
Nicolaas

Bericht door Nicolaas »

Het is inderdaad niet zo makkelijk om deze pakking te monteren.
Ik heb het vorige week nog gedaan met een M6 Sluitring. Die goed op spanning zetten en dan met een schroevendraaier het rubber een beetje in het kleppendeksel duwen, dan weer los en nog een keer goed vastdraaien. Toen zat het boutje goed "klem"in de pakking.
Maar ben er wel een poos mee bezig geweest. Nog niet eerder zo'n lastig kleppendekselpakking bij de hand gehad.
Succes!
JoopT4
Contacteer:

Bericht door JoopT4 »

Nicolaas schreef: 20 jan 2025, 20:26 Het is inderdaad niet zo makkelijk om deze pakking te monteren.
Ik heb het vorige week nog gedaan met een M6 Sluitring. Die goed op spanning zetten en dan met een schroevendraaier het rubber een beetje in het kleppendeksel duwen, dan weer los en nog een keer goed vastdraaien. Toen zat het boutje goed "klem"in de pakking.
Maar ben er wel een poos mee bezig geweest. Nog niet eerder zo'n lastig kleppendekselpakking bij de hand gehad.
Succes!
Inderdaad niet zo makkelijk.
Had jij bij jouw pakking ook twee ringen die er als een half maantje uitzagen (zie foto)?
Screenshot 2025-01-20 202622.png
Screenshot 2025-01-20 202524.png
Nicolaas

Bericht door Nicolaas »

Klopt, 2 van die ringen hebben een halve maan. Dacht eerst dat die al kapot waren maar jij hebt het dus ook

20250117_105931.jpg
20250117_105927.jpg
Nicolaas

Bericht door Nicolaas »

De eerste keer kreeg ik deze Elring pakking, moest passen volgens verschillende automateriaal zaken, maar als ik deze pakking aandraai dan "knijpt" de pakking eruit.
20250117_102510.jpg
Pakking ligt ook veel te hoog.
20250117_102515.jpg
Multivan Generation
Contacteer:

Bericht door Multivan Generation »

Heb je het kleppendeksel eerst goed ontvet?
En bij het plaatsen ook een beetje vloeibare pakking gebruikt om de pakking als het ware op zijn plek te houden,
zodat je bij het terugplaatsen niet hebt dat de pakking al wat los komt van het kleppendeksel.

En anders is origineel kleppendeksel kopen nog altijd een mogelijkheid.
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
JoopT4
Contacteer:

Bericht door JoopT4 »

Nou, witte rook, confetti, tromgeroffel, de aanhouder wint!!

Toch een soort truukje,....
Dat met een bout, ring en moer was ik al mee bezig geweest. Die sluitring was denk ik een M8 (te groot gaatje).
Nu met een sluitring M6, de bout ietsje schuinzetten zodat de bus en kraag aan één zijde erin getrokken wordt. Daar even losdraaien en checken of de bus er inderdaad half in zit. Daarna nog een keer bout, ring en moer en tegelijk met een platte schroevendraaier het rubber in het gat duwen en verder aandraaien. Bij de vijf nieuwe bouten met bus heb ik de originele bout gebruikt met ring en moer en dat ging ook prima.

De pakking heb ik via besteonderdelen.nl besteld, merk: METZGER 2389198 Pakkingset, klepdeksel.
20250118_120513447_iOS.jpg
20250118_120534083_iOS.jpg
20250121_170451406_iOS.jpg
Een nieuwe kleppendeksel heb ik gezocht, maar is nergens leverbaar. Websites zeggen dat ze ze hebben maar toch niet uiteindelijke.

Nu opzoeken welke aanhaalmomenten voor de kleppendekselbouten (ik dacht 20Nm) en de bouten van het inlaatspruitstuk.
Nicolaas

Bericht door Nicolaas »

Top, goed bezig. De aanhouder wint inderdaad!
Dropmans

Bericht door Dropmans »

Garage waar wij komen heeft vorig jaar ook een nieuwe pakking gemonteerd, alleen geen idee waar hij besteld heeft oid.
Volkswagen T4 California, 1997, 2.5 tdi 102 pk.
Volkswagen T6 Wally-van, 2025.
Plaats reactie