Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
(Roest) advies aankoop T4
-
- Berichten: 3
- Lid geworden op: 23 jan 2025, 18:40
(Roest) advies aankoop T4
Beste Weetjewellers
Mijn vriendin en ik zijn al enige tijd op zoek naar het gericht uitpikken van zoekertjes voor onze aankoop van een VW T4 (California camper). Het wordt sowieso een 2.5 TDI (na 96), voor de betrouwbaarheid en het graag doorbrengen van vakantie in bergachtige omgevingen. Buiten de algemene aandachtspunten van de aankoop van een youngtimer (waarover sterk te zijn ingelezen), is het aspect van roest een soms moeilijk te beoordelen parameter. Daarom zouden wij graag jullie kijk eens hebben op onderstaande foto's (in detail) van een zoekertje. Naar ons gevoel zijn de laatste foto redelijk zorgwekkend door de vele belletjes (buiten het zichtbaar roest). Wat is jullie blik hierop? Ik leid misschien af dat de camper vaak buiten heeft gestaan? De huidige eigenaar heeft hem enige tijd geleden overgekocht van een ouder koppel, waardoor hij ook niet meteen antwoord kan geven op die vraag. Alvast bedankt!
Mijn vriendin en ik zijn al enige tijd op zoek naar het gericht uitpikken van zoekertjes voor onze aankoop van een VW T4 (California camper). Het wordt sowieso een 2.5 TDI (na 96), voor de betrouwbaarheid en het graag doorbrengen van vakantie in bergachtige omgevingen. Buiten de algemene aandachtspunten van de aankoop van een youngtimer (waarover sterk te zijn ingelezen), is het aspect van roest een soms moeilijk te beoordelen parameter. Daarom zouden wij graag jullie kijk eens hebben op onderstaande foto's (in detail) van een zoekertje. Naar ons gevoel zijn de laatste foto redelijk zorgwekkend door de vele belletjes (buiten het zichtbaar roest). Wat is jullie blik hierop? Ik leid misschien af dat de camper vaak buiten heeft gestaan? De huidige eigenaar heeft hem enige tijd geleden overgekocht van een ouder koppel, waardoor hij ook niet meteen antwoord kan geven op die vraag. Alvast bedankt!
- Jan anno NU
- Berichten: 750
- Lid geworden op: 19 jul 2021, 22:50
- Locatie: Breda
Re: (Roest) advies aankoop T4
Is de voorruit de enige raamsponning met roest ?
De ruit moet er uit om dat te fixen en dan ga je schrikken.
De ruit moet er uit om dat te fixen en dan ga je schrikken.
Re: (Roest) advies aankoop T4
Deze auto heeft een ernstig roest probleem. En dit is alleen nog maar de roest die je van buiten ziet. Meestal is de onderhuidse roest dan nog ernstiger, bijvoorbeeld de wielkasten, instapbakken, bumperbalken en andere delen van het chassis en de bodem. Als je dit weer netjes wilt laten maken dan moet je rekenen op duizenden euros aan herstelkosten. En dan moet de rest van de auto dat wel waard zijn. Hoe is bijvoorbeeld het interieur, welke motor, kilometerstand en onderhoudshistorie?
Deze auto is meer een project dan een camper waarmee je onbezorgd op pad kan.
De vraag is ook, wat is jullie budget dat je naar auto's in deze staat kijkt?
Deze auto is meer een project dan een camper waarmee je onbezorgd op pad kan.
De vraag is ook, wat is jullie budget dat je naar auto's in deze staat kijkt?
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
-
- Berichten: 3
- Lid geworden op: 23 jan 2025, 18:40
Re: (Roest) advies aankoop T4
Bedankt al voor jullie reacties!
Ja, de vooruit is de enige raamsponning met roest volgens de huidige eigenaar. Ik had zelf al info teruggevonden dat de behandeling hiervan al snel op 1000 EUR komt. Daarboven maakte ik mij nog meer zorgen om de (onderhuidse) roest op foto 3 zoals ik hierboven vermelde. Bedankt voor de bevestiging, aangezien we zelf ook al niet zo'n bijster positief gevoel hadden. Dit helpt ons wel in de verdere zoektocht.
Algemeen zijn we op zoek naar een 2.5 TDI van de eerste productiejaren (om op termijn te kunnen inschrijven als oldtimer), <350.000KM, met een budget van 15.000 EUR. We zoeken vooral in Nederland en Duitsland omdat het aanbod in België relatief klein is voor wat we wensen. We denken ook eens naar volgende te gaan kijken: https://www.joshschippers.nl/actuele-vo ... 5tdi.html/
De algemene recensies lijken alvast positief over Schippers!
Ja, de vooruit is de enige raamsponning met roest volgens de huidige eigenaar. Ik had zelf al info teruggevonden dat de behandeling hiervan al snel op 1000 EUR komt. Daarboven maakte ik mij nog meer zorgen om de (onderhuidse) roest op foto 3 zoals ik hierboven vermelde. Bedankt voor de bevestiging, aangezien we zelf ook al niet zo'n bijster positief gevoel hadden. Dit helpt ons wel in de verdere zoektocht.
Algemeen zijn we op zoek naar een 2.5 TDI van de eerste productiejaren (om op termijn te kunnen inschrijven als oldtimer), <350.000KM, met een budget van 15.000 EUR. We zoeken vooral in Nederland en Duitsland omdat het aanbod in België relatief klein is voor wat we wensen. We denken ook eens naar volgende te gaan kijken: https://www.joshschippers.nl/actuele-vo ... 5tdi.html/
De algemene recensies lijken alvast positief over Schippers!
- Jan anno NU
- Berichten: 750
- Lid geworden op: 19 jul 2021, 22:50
- Locatie: Breda
Re: (Roest) advies aankoop T4
Wat betreft roestpreventie betreft kan je beter zoeken naar de laatste bouwjaren 2002/2003
En let op met een california , het is niet altijd wat het is , alleen de sticker is al prijs opdrijvend.
Succes
En let op met een california , het is niet altijd wat het is , alleen de sticker is al prijs opdrijvend.
Succes
Re: (Roest) advies aankoop T4
Schippers is wel een goed adres is mijn ervaring.
Bij deze T4 staat wel "ingeruild, meeneemprijs". Dat betekent meestal das de verkoper er niks aan doet, en hem zoals ingeruild weer te koop aanbiedt.
T4's zijn al op leeftijd en de meeste hebben wel roest. Wat hierboven ook al aangegeven is: de zichtbare roest is het topje van de ijsberg. Check ook goed de spatbordranden en dorpels.
Bij deze T4 staat wel "ingeruild, meeneemprijs". Dat betekent meestal das de verkoper er niks aan doet, en hem zoals ingeruild weer te koop aanbiedt.
T4's zijn al op leeftijd en de meeste hebben wel roest. Wat hierboven ook al aangegeven is: de zichtbare roest is het topje van de ijsberg. Check ook goed de spatbordranden en dorpels.
Re: (Roest) advies aankoop T4
Sowieso is de T4 al ouder en als je enigszins beperkt budget hebt hou dan rekening met jaarlijkse kosten om de ellende te remmen. Stoppen gaat niet
De voorruit hebben wij redelijk recent laten doen. Was 1200euro. En was minder slecht als wat ik hier zie... eronder zit de rest van de ijsberg.
Als de prijs ernaar is hoeft het niet slecht te zijn natuurlijk! Maar gezien deze roest moet er zomaar 2500-3000euro aan lassen en spuiten op. Dit weet ik omdat onze bus binnenkort aan gelijkend laswerk hersteld gaat worden.
De rest moet dus wel aardig (goed is niet reeel meer) zijn qua bus en dan nog 2500euro van de prijs halen.
De voorruit hebben wij redelijk recent laten doen. Was 1200euro. En was minder slecht als wat ik hier zie... eronder zit de rest van de ijsberg.
Als de prijs ernaar is hoeft het niet slecht te zijn natuurlijk! Maar gezien deze roest moet er zomaar 2500-3000euro aan lassen en spuiten op. Dit weet ik omdat onze bus binnenkort aan gelijkend laswerk hersteld gaat worden.
De rest moet dus wel aardig (goed is niet reeel meer) zijn qua bus en dan nog 2500euro van de prijs halen.
Re: (Roest) advies aankoop T4
En hou er ook rekening mee dat oudere diesels in toenemende mate worden geweerd uit steden en dorpen .
- Multivan Generation
- Berichten: 34295
- Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
- Locatie: Zeeland (Oost)
- Contacteer:
Re: (Roest) advies aankoop T4
Helemaal eens met de laatste 2 reacties.
Ik zou geen geld (meer) investeren in de aankoop van een T4. Maar mijn horizon blik richten op een T5 vanaf 2010(behalve de 180pk biTDI) betrouwbare auto's die veel rösti (roest+crusty) ongevoeliger zijn, meer comfort geven en waar je de komende jaren nog goed mee vooruit kunt.
Prijs ligt (wellicht) iets hoger maar als je onderaan de markt bij de T4 gaat zoeken, dan kun je onder de streep wel eens duurder uit zijn.
Ik zou geen geld (meer) investeren in de aankoop van een T4. Maar mijn horizon blik richten op een T5 vanaf 2010(behalve de 180pk biTDI) betrouwbare auto's die veel rösti (roest+crusty) ongevoeliger zijn, meer comfort geven en waar je de komende jaren nog goed mee vooruit kunt.
Prijs ligt (wellicht) iets hoger maar als je onderaan de markt bij de T4 gaat zoeken, dan kun je onder de streep wel eens duurder uit zijn.
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Re: (Roest) advies aankoop T4
Volgens mij komen alleen auto's t/m 1987 in aanmerking voor de oldtimerregeling en diesels zijn daarvan al uitgesloten.Kwikstaart schreef: 24 jan 2025, 15:35 Algemeen zijn we op zoek naar een 2.5 TDI van de eerste productiejaren (om op termijn te kunnen inschrijven als oldtimer),
De belastingdienst zegt: "Een kampeerauto is voor de motorrijtuigenbelasting een personenauto" (met wat voorwaarden m.b.t inrichting).
Ik weet het niet zeker maar misschien kan iemand duidelijkheid verschaffen.
Groeten Remco (T5 GP 2013, CCHA)
- eindgebruiker
- Berichten: 351
- Lid geworden op: 05 jun 2012, 17:43
- Locatie: Amsterdam
Re: (Roest) advies aankoop T4
Het is nog steeds mogelijk om een California te kopen zonder roest of alleen oppervlakte roest hoor
alleen ben je dat 16+K kwijt en wil je dat er voor uitgeven ?
wetende dat het een oudere bus is en diesel tegenwoordig veel geweerd wordt in steden
wij hebben trouwens nog steeds een bijna roestvrije california diesel en waar wij niet welkom zijn is ons geld ook niet welkom denk ik dan altijd maar weer
en we komen op nog best veel plekken met de camper dus met de juiste mindset is T4 diesel the way to go
Daarnaast heb ik ook veel slechte verhalen gehoord over T5 campers mbt het interieur van VW (is geen Westfalia meer ) welke minder sterk is dan de T4 westfalia
alleen ben je dat 16+K kwijt en wil je dat er voor uitgeven ?
wetende dat het een oudere bus is en diesel tegenwoordig veel geweerd wordt in steden
wij hebben trouwens nog steeds een bijna roestvrije california diesel en waar wij niet welkom zijn is ons geld ook niet welkom denk ik dan altijd maar weer
en we komen op nog best veel plekken met de camper dus met de juiste mindset is T4 diesel the way to go
Daarnaast heb ik ook veel slechte verhalen gehoord over T5 campers mbt het interieur van VW (is geen Westfalia meer ) welke minder sterk is dan de T4 westfalia
Happy with the Driver Michael
2.5 tdi chipped to 130 pk 310 dkm
2.5 tdi chipped to 130 pk 310 dkm
Re: (Roest) advies aankoop T4
websurfer schreef: 25 jan 2025, 12:58 Het is nog steeds mogelijk om een California te kopen zonder roest of alleen oppervlakte roest hoor
alleen ben je dat 16+K kwijt en wil je dat er voor uitgeven ?
wetende dat het een oudere bus is en diesel tegenwoordig veel geweerd wordt in steden
wij hebben trouwens nog steeds een bijna roestvrije california diesel en waar wij niet welkom zijn is ons geld ook niet welkom denk ik dan altijd maar weer
en we komen op nog best veel plekken met de camper dus met de juiste mindset is T4 diesel the way to go
Daarnaast heb ik ook veel slechte verhalen gehoord over T5 campers mbt het interieur van VW (is geen Westfalia meer ) welke minder sterk is dan de T4 westfalia
Zal hier direct op inhaken. Een t5 / t6 Cali interieur is gewoon in orde qua kwaliteit.
En om op de vraag te reageren. Een goede t4 Cali begint minimaal bij, zoals benoemd 16/17K
T5GP Beach
Phaeton W12
Golf 3 VR6 3.0C
Golf Rallye
Golf 1
Phaeton W12
Golf 3 VR6 3.0C
Golf Rallye
Golf 1
Re: (Roest) advies aankoop T4
Mijn California is van 1997 met een 102 pk TDI motor en nu ruim 365.000 km op de teller. De auto is goed onderhouden en nagenoeg roestvrij. De taxatiewaarde was vorig jaar € 17.500 Bij eventuele verkoop zal ik er zeker nog wel meer voor krijgen. Dat wat betreft je budget.Kwikstaart schreef: 24 jan 2025, 15:35 Algemeen zijn we op zoek naar een 2.5 TDI van de eerste productiejaren (om op termijn te kunnen inschrijven als oldtimer), <350.000KM, met een budget van 15.000 EUR.
Een ander punt: als je het van een oldtimer regeling moet hebben dan kan je beter geen T4 gaan rijden. Het zijn oude auto's die wel redelijk waardevast zijn maar ook veel onderhoud vragen om ze in goede conditie te houden. Met een moderne minder onderhoudsgevoelige auto bespaar je wellicht meer dan met een oldtimer regeling.
Ik heb mijn California 10 jaar geleden gekocht en hoewel ik daar heel tevreden mee ben zou ik nu geen T4 meer kopen.
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
-
- Berichten: 3
- Lid geworden op: 23 jan 2025, 18:40
Re: (Roest) advies aankoop T4
Oké, duidelijk! Bedankt voor jullie reacties en expertise.