Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Vraagje over rubbers invetten en startaccu loskoppelen

VW T5 camper vragen nieuwbouw en zelfbouw
Plaats reactie
Kolibrietje

Vraagje over rubbers invetten en startaccu loskoppelen

Bericht door Kolibrietje »

11 mar 2025, 16:37

Hallo allemaal,
Ik ben nieuw hier op dit forum en ook een nieuweling in camper en volkswagen land. Ik heb sinds een paar maanden een tot camperbusje omgebouwde volkswagen t5 gekocht en ben helemaal happy de peppy. Ik ben er al een paar keer mee op pad geweest wat heerlijk zeg, de vrijheid van een camperbusje, gaan en staan waar de dag je brengt! Volop genieten.
Ik ben alleen vrijwel een leek op auto gebied.
Ik heb nu al een paar dingen waarvan ik graag wil weten hoe ik dat het beste kan doen. Misschien kan iemand me tips geven?
Waarmee kan ik de rubbers van het hefdak het beste invetten? Ik heb al iets gelezen over WD40 of een soort siliconenvet of zoiets, wat is goed?
En ik wil het busje in de winter stil gaan zetten (ik weet het, dat is gelukkig nog heel ver weg, eerst genieten van een lang camper seizoen). Ik wil de accu dan loskoppelen maar ik weet nog niet zo goed hoe. Ik heb ook gehoord dat je een snelkoppeling erop kan zetten zodat het makkelijk is om de accu los te koppelen. Kan iemand me hier meer over vertellen?
Groetjes van een dolgelukkige VW T5 eigenaar
Liefs Kolibrietje
Follow your dreams
krekwakwol

Re: Vraagje over rubbers invetten en startaccu loskoppelen

Bericht door krekwakwol »

Hallo Kolibrietje, welkom bij WjW.
We hebben trouwens een voorstelrubriek, hier zou je ook een paar foto's van je T5 kolibrienestje kunnen plaatsen.
viewforum.php?f=11
Groet, Arnold
T5 2.5TDI 96kw bj 2008
Hanz

Bericht door Hanz »

Voor je rubbers: WD40 is op oliebasis en trekt makkelijk vuil aan. Het is ook geen echt smeermiddel of beschermingsmiddel en producten op oliebasis kunnen op den duur het rubber aantasten. Dat geldt ook voor vaseline wat ook vaak gebruikt wordt. Vaseline is wel vrij sterk geraffineerd waardoor het olie-achtige karakter een stuk minder is. Silconenspray is op waterbasis. Dit trekt ook wel vuil aan maar minder dan WD40. In de autohandel kan je ook speciale rubberspray kopen maar of dat veel beter of anders is dan siliconenspray weet ik niet. Ik heb er geen ervaring mee.
Bij spray wel proberen te voorkomen dat het op je lak komt. Het beste werkt het om de spray op een doek te spuiten en daarmee de rubbers in te wrijven.
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
Multivan Generation
Contacteer:

Bericht door Multivan Generation »

Rubbers kun je soepel houden met een talk-stick maar ook met Dreft afwasmiddel op een doekje wil wel helpen.

Als je in de winter je accu wil loskoppelen, dan kun je dat met een massa klem doen. Let daarbij wel op dat je nadien mogelijk een code voor je radio nodig hebt. Dus mocht dat zo zijn, dan jezelf er van vergewissen, dat je die code ook echt op papier hebt.

Groeten Peter
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Dropmans

Bericht door Dropmans »

Hanz schreef: 11 mar 2025, 17:48 Voor je rubbers: WD40 is op oliebasis en trekt makkelijk vuil aan. Het is ook geen echt smeermiddel of beschermingsmiddel en producten op oliebasis kunnen op den duur het rubber aantasten. Dat geldt ook voor vaseline wat ook vaak gebruikt wordt. Vaseline is wel vrij sterk geraffineerd waardoor het olie-achtige karakter een stuk minder is. Silconenspray is op waterbasis. Dit trekt ook wel vuil aan maar minder dan WD40. In de autohandel kan je ook speciale rubberspray kopen maar of dat veel beter of anders is dan siliconenspray weet ik niet. Ik heb er geen ervaring mee.
Bij spray wel proberen te voorkomen dat het op je lak komt. Het beste werkt het om de spray op een doek te spuiten en daarmee de rubbers in te wrijven.
WD40 adviseert zelf ook al om het niet op rubber toe te passen
Volkswagen T4 California, 1997, 2.5 tdi 102 pk.
Volkswagen T6 Wally-van, 2025.
Pascal-141

Bericht door Pascal-141 »

ik gebruik op de rubbers (ook van de deuren) siliconespray . Dat houd de rubber goed , en verhinderd in de winter ook vastvriezen van de rubber .
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Kolibrietje

Bericht door Kolibrietje »

Hi,
Dank jullie wel allemaal voor de adviezen. Ik ga voor de siliconenspray, dat klinkt goed.
Kan ik ook meteen de rubbers van m'n ouwe toyotaatje Bea insmeren tegen de tijd dat t weer winter wordt.
Ons buske heet trouwens Benni. Ik zal es kijken of t me lukt om mij en Benni voor te stellen😄
Groetjes Kolibrietje (Greetje)
Follow your dreams
Plaats reactie