Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Dimlicht VW T6 Ocean

VW T6 camper vragen nieuwbouw en zelfbouw
edwardfotografie

Re: Dimlicht VW T6 Ocean

Bericht door edwardfotografie »

Hanz schreef: 11 sep 2024, 14:02 Als daar geen lampje voor dimlicht bij staat dan kan je in ieder geval aan de positie van de lichtschakelaar zien welke soort verlichting is ingeschakeld.
Als de “Auto” stand is ingeschakeld zie je niets aan de positie van de lichtschakelaar.
Hanz

Bericht door Hanz »

edwardfotografie schreef: 11 sep 2024, 17:59 Als de “Auto” stand is ingeschakeld zie je niets aan de positie van de lichtschakelaar.
Dan staat de schakelaar toch op de stand 'Auto'? Of stel je dat niet in met de lichtschakelaar en hoe zie je dan dat dit is ingeschakeld?
Misschien dat een foto van je lichtschakelaar en je instrumentenpaneel verduidelijkt wat nu precies je vraag is.
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
KGCali

Bericht door KGCali »

edwardfotografie schreef: 06 jun 2024, 23:10 Ik mijn “nieuwe” T6 Ocean heb ik een AUTO stand op de schakelaar voor de verlichting. Superhandig 👌🏻.
De dagrijverlichting is standaard aan.

Staat dan ook in AUTO stand en als het donker wordt gaat de DIM verlichting aan.

Nu vraag ik me af hoe ik kan zien of de DIM verlichting dan ook daadwerkelijk aan is. Ik zie hiervoor geen symbooltje in het dashboard.

In het instructieboekje vind ik niets, mogelijk is hier iemand met advies.
Ik kan me voorstellen dat je vraag nog niet in zijn geheel is beantwoord.
Zelf vind ik dit precies zo als jij: vreemd.

In de stand "Auto" is op geen enkele manier in je display te zien of de DIM verlichting aan is of gaat. Vaak kan je nog wel zien dat de DIM verlichting aan gaat aan het navigatiedisplay, die schakelt dan van de dag naar de nacht stand. Bij minder goed weer overdag kan het zijn dat je navigatiedisplay weer naar de dagstand omschakelt, maar je DIM verlicht nog aan blijft. Wanneer die dan uit gaat is niet te zien. Vooropgesteld dat je Discovery Media hebt, en de instelling van het display zelf op Auto hebt staan en niet standaard op de nacht stand.
Ik schakel bij slechter weer, lichte regen enz. de verlichting handmatig aan met de schakelaar (kom je uiterlijk achter als de zoemer gaat bij het uitzetten van de motor :bonk ).

Andere vraag: de dagrijverlichting gaat altijd aan als de auto van het slot gaat. Knap irritant als je er 's-nachts een keer uit moet.
Wie heeft er een oplossing om de dagrijverlichting uit te kunnen zetten. En nee, niet met ergens een zekering eruit trekken.
Bvd, Karsten
T6 California 2.0TDI 4Motion, VB-fullAir 4C, 2x zonnepaneel
eurocook

Bericht door eurocook »

Andere vraag: de dagrijverlichting gaat altijd aan als de auto van het slot gaat. Knap irritant als je er 's-nachts een keer uit moet.
Wie heeft er een oplossing om de dagrijverlichting uit te kunnen zetten. En nee, niet met ergens een zekering eruit trekken.
Bvd, Karsten

Lichtschakelaar op nul zetten
Groet Eurocook
:T54LIFE
Keli Volkswagen T5GP California Comfortline Edition 2.0 BiTDI 220 pk 485 Nm, DSG 7 Automaat, 4Motion, 4 corner autolevel VB Suspension, WS95EFX Marine flexibel zonnepaneel.
KGCali

Bericht door KGCali »

eurocook schreef: 20 apr 2025, 10:44 Andere vraag: de dagrijverlichting gaat altijd aan als de auto van het slot gaat. Knap irritant als je er 's-nachts een keer uit moet.
Bvd, Karsten

Groet Eurocook
Helaas, werkt niet. Vanweege EU regelgeving mag/kan je dagrijverliching niet uitzetten. Ook niet door op '0' te zetten.
Vroeger kon dat wel, weet niet vanaf wanneer maar mijn T6 is van bouwjaar 2018 en kan dat helaas niet.
T6 California 2.0TDI 4Motion, VB-fullAir 4C, 2x zonnepaneel
krekwakwol

Bericht door krekwakwol »

Waarin regelgeving door kan slaan.

Maar kan/mag de dagrijverlichting niet pas ingeschakeld worden als het contact ingeschakeld wordt. Want dagrijverlichting wordt toch pas relevant als de motor gaat draaien en het voertuig vervolgens gaat "rij"den, het is toch geen instap verlichting.

Ik had de dagrijverlichting op onze T4 zo geschakeld, dat het alleen ging branden bij ingeschakeld contact en uit ging als het dim/grootlicht ingeschakeld werd.
Groet, Arnold
T5 2.5TDI 96kw bj 2008
Multivan Generation
Contacteer:

Bericht door Multivan Generation »

KGCali schreef: 20 apr 2025, 10:33
Bvd, Karsten
Dit kun je uit programmeren met VCDS via coming home of leaving home uit te vinken in de BCM.

Groeten Peter
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Lutra

Bericht door Lutra »

KGCali schreef: 20 apr 2025, 11:08
eurocook schreef: 20 apr 2025, 10:44 Andere vraag: de dagrijverlichting gaat altijd aan als de auto van het slot gaat. Knap irritant als je er 's-nachts een keer uit moet.
Bvd, Karsten

Groet Eurocook
Helaas, werkt niet. Vanweege EU regelgeving mag/kan je dagrijverliching niet uitzetten. Ook niet door op '0' te zetten.
Vroeger kon dat wel, weet niet vanaf wanneer maar mijn T6 is van bouwjaar 2018 en kan dat helaas niet.
Onze T6 is van 2019 en daar gaat de dagrijverlichting niet aan bij openen als de schakelaar op 0 staat.
T6 California 2019
Blauwe 1300
ex zwarte Passat B8 Variant
ex Rode Cali '99
ex T5 California 2012
Raiser0

Bericht door Raiser0 »

Bij onze T6 uit 2016 gaat de dagrijverlichting alleen aan als het contact ingeschakeld is. Zet ik de schakelaar op 0, dan gaat er geen enkele verlichting branden bij ontgrendelen van de bus. Staat de schakelaar op auto, dan gaat het dim licht aan als het donker genoeg is.

Om de andere vraag te beantwoorden, kun je zien of het dimlicht aan is of niet: in onze bus gaat bij de lichtschakelaar het icoontje met de 2 lampjes (stadslicht) groen branden. Ook gaat de dashboardverlichting aan, de knoppen zijn verlicht. Is alleen de dagrijverlichting aan, dan is het icoontje niet verlicht en is de dashboardverlichting uit.
Groeten Niek,

T5 California 2006 2.5TDI 4Motion Fresco
T6 California Coast 2016 TDI DSG
Plaats reactie