Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Adblue storing
Adblue storing
Beste mede forum leden,
Ik heb een T6 uit 2018 met 60.000 op de teller.
Nu geeft deze aan adblue bijvullen, geen start over 300 km.
Dit had ik in de garantie periode ook en toen is wel tot 3 x toe de egr gespoeld.
Is deze storing bij een dealer of een ander bedrijf zo te verhelpen of wordt dat een duur verhaal?
Ik lees ook veel over uitschrijven van Adblue, is dat misschien een optie of raden jullie dat juist af?
Heb net wat op het forum gevonden over het schoonmaken van de adblue injector, zou dat nog kunnen helpen?
Ik hoor graag van jullie, alvast bedankt voor jullie tijd.
Mvg,
Ik heb een T6 uit 2018 met 60.000 op de teller.
Nu geeft deze aan adblue bijvullen, geen start over 300 km.
Dit had ik in de garantie periode ook en toen is wel tot 3 x toe de egr gespoeld.
Is deze storing bij een dealer of een ander bedrijf zo te verhelpen of wordt dat een duur verhaal?
Ik lees ook veel over uitschrijven van Adblue, is dat misschien een optie of raden jullie dat juist af?
Heb net wat op het forum gevonden over het schoonmaken van de adblue injector, zou dat nog kunnen helpen?
Ik hoor graag van jullie, alvast bedankt voor jullie tijd.
Mvg,
Re: Adblue storing
Bij mijn Expert was van de zomer een ad blue defect. Injector was vervuild en is vervangen (kosten ca. € 500). Advies garage is tegelijk ook om de ad blue tank goed gevuld te houden (meer dan halfvol) en niet te wachten tot de melding komt. Dat gaat dus zo elke 8 á 10 tankbeurten diesel ook de ad blue bijvullen. Daarnaast (advies garage) gebruik ik nu ook toevoeging voor ad blue dat het kristalliseren zou tegen gaan etc.
Ik zou de storing eerst laten nazien en dan zorgen dat je het adblue systeem geconditioneerd houd.
Ik zou de storing eerst laten nazien en dan zorgen dat je het adblue systeem geconditioneerd houd.
Groet, Ronald
Ik heb adblue nog niet bij te hoeven vullen.
Als het lampje aan gaat gooi ik er een 10 liter can in leeg (zo doen de collega's het ook althans)
Maar mijn vraag, in een 2019 T6, klopt het dat ik het "bereik Adblue" niet kan zien in mijn dashboard?
Ik he heel het menu door gezocht maar niet te vinden
Als het lampje aan gaat gooi ik er een 10 liter can in leeg (zo doen de collega's het ook althans)
Maar mijn vraag, in een 2019 T6, klopt het dat ik het "bereik Adblue" niet kan zien in mijn dashboard?
Ik he heel het menu door gezocht maar niet te vinden
Volkswagen T4 California, 1997, 2.5 tdi 102 pk.
Volkswagen T6 Wally-van, 2025.
Bij mijn T6 uit 2016 kan ik ten alle tijden het adblue-niveau zien (en het actieradius dat nog over is), dus dat zou bij jou normalerwijze ook te zien moeten zijn.
Met vriendelijke groet,
Charles Vos
T6 Rockton met California interieur en SCA hefdak
Charles Vos
- Multivan Generation
- Contacteer:
Heel goed advies.SyncRoon schreef: 28 okt 2025, 23:24 Advies garage is tegelijk ook om de ad blue tank goed gevuld te houden (meer dan halfvol) en niet te wachten tot de melding komt.
Ik heb dat bij een Peugeot 308 SW toen ook gehad.
Zodra er meer zuurstof bij kan komen/legere tank, dan gaat die Ad-blue sneller kristaliseren.
Regelmatig bijvullen voorkomt dat probleem grotendeels.
Je kunt natuurlijk pech hebben, en het is natuurlijk techniek(die sensor), maar als je het zo kunt voorkomen, dan zou ik dat doen.
@Dropmans en @CHV, wellicht hebben jullie niet dezelfde tellerunit en/of dezelfde firmware in de teller zitten?
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Ik heb het stuur met alles daar op aan CC, radio-bediening etc.chv schreef: 31 okt 2025, 09:11 Bij mijn T6 uit 2016 kan ik ten alle tijden het adblue-niveau zien (en het actieradius dat nog over is), dus dat zou bij jou normalerwijze ook te zien moeten zijn.
En ik heb mij rot lopen zoeken in het menu, maar ik kan het niet vinden.
Heb gezocht bij stilstand met en zonder draaiende motor, tijdens rijden, maar helaas...
Heb mij ook rot gezocht op Youtube, maar als ik daar vind hoe ze het doen dan is het in een 6.1.
Of, en dat is in de meeste gevallen, laten ze net dat stukje niet zien......
Het is verder ook geen halszaak ofzo, maar ik ben gewoon benieuwd hoe vol hij zit, dan kan ik het een beetje in schatten wanneer ik bij zou moeten vullen.
Ik zou natuurlijk nu gewoon vol kunnen gooien, maar dan gooi ik hem waarschijnlijk per ongeluk tot het randje vol, en dat schijnt dan ook weer niet goed te zijn(?).
Edit; of ik moet het bij een tankstation doen waar ik met pistool kan vullen, die schiet dan neem ik aan vanzelf uit....
Aan de pomp werkt ook niet zo handig. Hele smalle tuit en slaat snel af. Moet hem zelf geknepen houden dat die niet voluit pompt. Kon ook telkens bij melding maar 12litr tanken van de ca 20 die erin mowt gaan. Als ik nu tank zit het tussen de 6 en 8 liter.
Groet, Ronald
Oh, ik had in mijn gedachten zitten dat heel die tank maar iets van 12 liter was...SyncRoon schreef: 03 nov 2025, 10:26 Aan de pomp werkt ook niet zo handig. Hele smalle tuit en slaat snel af. Moet hem zelf geknepen houden dat die niet voluit pompt. Kon ook telkens bij melding maar 12litr tanken van de ca 20 die erin mowt gaan. Als ik nu tank zit het tussen de 6 en 8 liter.
Collega's in werkbussen T6/6.1 kunnen het ook niet zien, maar die kiepen er gewoon een bus van 10 liter in leeg als de melding op het dashboard verschijnt.
Ik ben zo'n type waar het lampje altijd precies gaat branden als ik net ergens in de middle of nowhere in Noorwegen sta ofzo....
In een online versie van het instructieboekje vond ik het volgende:
"Approximate distance (In km) that can be travelled with the remaining
quantity of Ad Blue® under current driving conditions. This information is
shown only when the remaining range is less than 2,400 km.
The AdBiue® remaining range cannot be deselected in the Settings sub-
menu."
Blijkbaar is er een versie waarbij je het resterende bereik voor de AdBlue alleen kunt zien na de eerste waarschuwing.
menu."
Blijkbaar is er een versie waarbij je het resterende bereik voor de AdBlue alleen kunt zien na de eerste waarschuwing.
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
Ik heb het nog even door Google gehaald en die beweert dat de T6 een adblue tank heeft van 13 liter.SyncRoon schreef: 03 nov 2025, 10:26 Aan de pomp werkt ook niet zo handig. Hele smalle tuit en slaat snel af. Moet hem zelf geknepen houden dat die niet voluit pompt. Kon ook telkens bij melding maar 12litr tanken van de ca 20 die erin mowt gaan. Als ik nu tank zit het tussen de 6 en 8 liter.
(met de kanttekening dat er ook nog wat andere formaten zijn, maar 13 liter de meest voorkomende)
Ik wacht het denk ik maar af wat en wanneer er wat gebeurt, dan weet ik het....Hanz schreef: 03 nov 2025, 11:19 In een online versie van het instructieboekje vond ik het volgende:
menu."
Misschien kan Charles ook aangeven waar in het menu dit precies zichtbaar is, dan kan je met wat meer zekerheid kijken of dat bij jou ook zo is of dat het er echt niet in zit.chv schreef: 31 okt 2025, 09:11 Bij mijn T6 uit 2016 kan ik ten alle tijden het adblue-niveau zien (en het actieradius dat nog over is), dus dat zou bij jou normalerwijze ook te zien moeten zijn.
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
Mijn fout, de 20 liter is bij mijn peug expert. Manual is redelijk duidelijk. Kan je ca. 5000km mee rijden, melding komt als er nog ca 2400km gereden kan worden. men schijft voor dat je vanaf dan 10 tot 13 liter bij vult. Dat klopt ook wel met mijn verbruik. Vervelend is wel dat ze ook zeggen dat je elke keer minimaal 5 liter moet bijvullen anders registreert de tank dat niet......Dus simpel gezegd zou ik elke 2000km nu ca. 8 liter moeten kunnen bijvullen. Of zoveel eerder of meer bij zwaar gebruik.Dropmans schreef: 03 nov 2025, 12:55 Ik heb het nog even door Google gehaald en die beweert dat de T6 een adblue tank heeft van 13 liter.
(met de kanttekening dat er ook nog wat andere formaten zijn, maar 13 liter de meest voorkomende)
Groet, Ronald
Ik dacht dat ik maximaal 10 liter bij kan tanken.
Vanavond heb ik mijn bus weer (wordt nu verwend bij Ome Erdem)
Vanavond heb ik mijn bus weer (wordt nu verwend bij Ome Erdem)
Met vriendelijke groet,
Charles Vos
Charles Vos
Hallo. Ik heb bij mijn T6 van 2017 ook vaak een melding dat de egr geen goede doorstroming heeft en wordt dan bij volkswagen gespoeld en dat is dan iedere keer rond de €500 ex btw. Ik rijdt tegenwoordig ook kortere stukken en dan moet het zelfs om het jaar. Weet iemand of dat spoelen de beste oplossing is of is het vervangen van de klep een betere optie?
Vreemde is dat van de 102 pk versie meer egr storingen lijken te zijn dan andere motoren,is hier bij een tuner misschien iets mee te doen?
Ik hoor het graag.
Gr Mark
Vreemde is dat van de 102 pk versie meer egr storingen lijken te zijn dan andere motoren,is hier bij een tuner misschien iets mee te doen?
Ik hoor het graag.
Gr Mark