Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
T3 accuprobleem?
- krekwakwol
Re: T3 accuprobleem?
Ja, dat is de koolborstelbrug gecombineerd met spanningsregelaar, deze zit met 2 schroefjes achterop de dynamo geschroefd.
Groet, Arnold
T5 2.5TDI 96kw bj 2008
T5 2.5TDI 96kw bj 2008
Maar dit is een 14V....
Ik zou minstens een 14.5 of 14.7 nemen.
https://www.autodoc.nl/auto-onderdelen/ ... %5D=14%2C7
Ik zou minstens een 14.5 of 14.7 nemen.
https://www.autodoc.nl/auto-onderdelen/ ... %5D=14%2C7
Groet, Ronald
Dat heb je dus niet goed, er treed een chemische reactie op en die verloopt trager naarmate het kouder is. Op een accu staan niet voor niets de CCA's vermeld (Cold Cranking Amps), omdat een accu met koude minder stroom kan leveren.Ajeto schreef: 17 dec 2025, 16:20Volgens mij net andersom: Een hogere spanning kan idd. bij koude, maar ik meen juist omdat bij een lagere temperatuur er mínder weerstand( = is béter opnememen en afgeven van energie) mogelijk is.15 V laadspanning is in de winter geen probleem een koude accu wil sowieso slecht stroom opnemen (en leveren)
De elektrische auto's hebben 's winters dan ook een kleiner bereik dan 's zomers. Ik merk het zelfs aan mijn elektrische fiets, die accu presteert nu ook minder dan afgelopen zomer.
Bij de ouderwetse diesels, die je nog een minuut moet voorgloeien, maak je de accu voor de koude start, door dat voorgloeien "wakker" en warmt al lichtelijk op.
En bij een normale loodzuur accu wordt bij 15 V laadspanning water in de accu gesplitst in waterstof een zuurstof (een zeer brandbaar mengsel dat ook wel knalgas genoemd wordt). Het vloeistofniveau in de accu zakt dan ook (bijvullen met gedemineraliseerd water). Ook kan er zwavelwaterstof ontstaan dat ruikt naar rotte eieren (dan is de accu echt aan zijn einde).
Overigens heb ik deze spanningsregelaar gemonteerd (kosten € 14,16): Groet,
Erik.
Ik heb de spanningsregelaar besteld.Kire schreef: 19 dec 2025, 09:46 Overigens heb ik deze spanningsregelaar gemonteerd (kosten € 14,16):
Nog wat dingetjes proberen, want laatst na een uurtje rijden wilde ik hem direct weer starten, maar er gebeurde niks.
Enkel het acculampje brandde bij het draaien van de sleutel (geen klik van het relais of de startmotor. De accu was 12.9v
Na een paar minuten niks doen en wachten deed ie het wel weer elke keer.
Nog een foto van de dynamo, misschien zie ik nog wat over het hoofd.
- Multivan Generation
- Contacteer:
Bovenste plaatje:
Wat mij meteen opvalt is dat je een 2 polige aansluiting hebt, maar er maar 1 draadje met AMP steker ingeprikt zit. Niet echt origineel zo.
Wat mij meteen opvalt is dat je een 2 polige aansluiting hebt, maar er maar 1 draadje met AMP steker ingeprikt zit. Niet echt origineel zo.
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
-
JacoMeerveld
Idd leuk dat er vragen komen en gereageerd wordt op dit forum.
Als ik je probleem lees, zou ik allereerst denken aan je accu-klemmen; met een beetje corrosie oid maakt ie slecht contact en werkt ie slecht: laat je de accu met de huishoudaccu, dan klem je een knijper eroverheen en dat kan net voldoende zijn om wel goed contact te maken.
Alles blijft een beetje gissen en daarom adviseer ik te meten; meten is weten.
Welke volt geeft je accu in rust aan,
Komt er stroom bij je contact slot
Loop alle bedrading(rondom startproces) eens na; ziet het er nog degelijk uit.
En zo loop je stap voor stap alles na.
Ik begrijp uit je opmerking dat je een onervaren T3-klusser bent; dat is niet erg, dan is er veel te leren.
Ik weet niet in welke regio te woont, maar er is vast wel een oldtimer-klusser die je wilt helpen dit te snappen en diverse logische stappen de juiste Diagnose te stellen en het probleem op te lossen.
Ik, als ervaren hobbyist, ben zeker bereid om de nieuwe generatie oldtimer-bezitters te helpen met een stukje kennis en kunde; dat helpt ons beide die leuke oude meuk op de weg te houden.
Welkom in Hilversum.
Als ik je probleem lees, zou ik allereerst denken aan je accu-klemmen; met een beetje corrosie oid maakt ie slecht contact en werkt ie slecht: laat je de accu met de huishoudaccu, dan klem je een knijper eroverheen en dat kan net voldoende zijn om wel goed contact te maken.
Alles blijft een beetje gissen en daarom adviseer ik te meten; meten is weten.
Welke volt geeft je accu in rust aan,
Komt er stroom bij je contact slot
Loop alle bedrading(rondom startproces) eens na; ziet het er nog degelijk uit.
En zo loop je stap voor stap alles na.
Ik begrijp uit je opmerking dat je een onervaren T3-klusser bent; dat is niet erg, dan is er veel te leren.
Ik weet niet in welke regio te woont, maar er is vast wel een oldtimer-klusser die je wilt helpen dit te snappen en diverse logische stappen de juiste Diagnose te stellen en het probleem op te lossen.
Ik, als ervaren hobbyist, ben zeker bereid om de nieuwe generatie oldtimer-bezitters te helpen met een stukje kennis en kunde; dat helpt ons beide die leuke oude meuk op de weg te houden.
Welkom in Hilversum.
Helder
Jaco
soms moet je traagheid vliegensvlug inzetten en gewoon heel lang genieten.
VW T3, VW T4, VW1200Kever, VW412, Zastava750
Jaco
soms moet je traagheid vliegensvlug inzetten en gewoon heel lang genieten.
VW T3, VW T4, VW1200Kever, VW412, Zastava750
De dynamo die je hebt herken ik niet als een T3-diesel exemplaar. Kan evengoed werken hoor. Alleen weet ik niet waar de spanningsregelaar zit bij deze dynamo.
Wat ik wel weet is dat het contactblokje onder het contactslot een belangrijke verdachte is. Nummer 5 op onderstaand plaatje: Is los te vervangen na demonteren van stuurwiel en contactslot.
Verder alle verbindingen tussen startmotor en accu en tussen accu en massa losmaken en goed schoonmaken.
Wat ik wel weet is dat het contactblokje onder het contactslot een belangrijke verdachte is. Nummer 5 op onderstaand plaatje: Is los te vervangen na demonteren van stuurwiel en contactslot.
Verder alle verbindingen tussen startmotor en accu en tussen accu en massa losmaken en goed schoonmaken.
- krekwakwol
De spanningsregelaar zal onder het zwarte deksel zitten achterop de dynamo.
TS schreef in een van zijn eerste posts dat er een 1.6 motor van een golf in zit, dus zal dit w.s ook de dynamo van een golf zijn. Maar dat is ook niet zeker natuurlijk, je kunt pas een juiste koolborstelbrug bestellen als je weet wat er op zit, dus zal je eerst bij de oude moeten zien wat voor onderdeelnummer er op staat.
Bij de oude Golf dynamo's zit er een 3 polige connector achterop, waar alle draden in zitten.
Oorspronkelijk zal er een 2 polige connector op deze dynamo zitten, daarom lijkt het niet origineel en zal het ook niet zijn.
Misschien zit er dan nog een extra massa aanluiting bij voor de veldwikkeling.
Gaat het acculampje wel branden als je de bus op contact zet?
TS schreef in een van zijn eerste posts dat er een 1.6 motor van een golf in zit, dus zal dit w.s ook de dynamo van een golf zijn. Maar dat is ook niet zeker natuurlijk, je kunt pas een juiste koolborstelbrug bestellen als je weet wat er op zit, dus zal je eerst bij de oude moeten zien wat voor onderdeelnummer er op staat.
Bij de oude Golf dynamo's zit er een 3 polige connector achterop, waar alle draden in zitten.
Oorspronkelijk zal er een 2 polige connector op deze dynamo zitten, daarom lijkt het niet origineel en zal het ook niet zijn.
Misschien zit er dan nog een extra massa aanluiting bij voor de veldwikkeling.
Gaat het acculampje wel branden als je de bus op contact zet?
Groet, Arnold
T5 2.5TDI 96kw bj 2008
T5 2.5TDI 96kw bj 2008
Blijkbaar welkrekwakwol schreef: 24 dec 2025, 10:54 Gaat het acculampje wel branden als je de bus op contact zet?
Als hij bedoelt dat alleen het acculampje gaat branden als hij start, dan klopt er iets niet.
Ik heb voor mijn dynamo aan de hand van het Boschnummer op de (originele) dynamo de spanningsregelaar besteld.
Groet,
Erik.