Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Fragiele onderdelen bij moderne campers?

VW T6 camper vragen nieuwbouw en zelfbouw
Plaats reactie
Muug

Fragiele onderdelen bij moderne campers?

Bericht door Muug »

Hoe fragiel en kwetsbaar is het interieur van de hedendaagse campers? Ik denk daarbij aan de UV-bestendigheid van plastic onderdelen, te zwakke of snel kapot gaande slotjes van laden en deurtjes, zwakke scharniertjes, panelen en boordjes die loslaten wegens slechte lijm etc etc

Vanwaar mijn opmerking? Enkele jaren geleden had ik een Mercedes Viano Marco Polo, bouwjaar 2009, gekocht in 2019. Het plastic begon daar behoorlijk fragiel te worden, lees gewoon afbreken als je het vastneemt. Voorbeeld: het afdekklepje van het spiegeltje in de zonneklep rechts, dat viel op een gegeven moment spontaan op de grond en bleek te zijn afgebroken. Repareren was niet eenvoudig.

Mijn vraag anders gesteld: hoe goed kan het interieur van moderne campers tegen de traditionele verouderingsprocessen?

Deze topic kan in feite zowel bij de T5's als bij de T7's gesteld worden. (maar de T7's zijn misschien nog te jong)
Mijn voorsteltopic: viewtopic.php?t=69052
J vd Pal

Re: Fragiele onderdelen bij moderne campers?

Bericht door J vd Pal »

Een kennis van mij was 10 jaar geleden op zoek naar een T5 California. Kwam bij een dealer kijken samen met zijn vrouw en dochter van 4 jaar. Zij kregen meteen het advies om een T4 California te kopen ivm kwetsbaarheid van de inrichting van de T5 California.
Groeten

Jasper

2002 California Event ACV Reflex Silver
eindgebruiker

Bericht door eindgebruiker »

En, heeft VW daarvan geleerd bij de inrichting van de T6 California?
Erdem50

Bericht door Erdem50 »

Het is grotendeels afhankelijk hoe er met de spullen om gegaan wordt. Ik heb bussen van 3jaar gezien met 50k op de klok die al compleet uitgewoond waren en bussen met 200.000erop van bijv 2014 die er nog gelikt bijstaan.

Als ik soms zie hoe mensen hun spullen gebruiken, of het nou een T4 T5 T6 of T6.1 is dan kijk ik snel weg want ik krijg er gewoon buikpijn van. Ik vind niet dat het T4 Cali interieur van veel betere kwaliteit is als een T6 Cali interieur. Het is ook van compleet ander materiaal gemaakt.

Ik moet wel bekennen dat ik geen doorsnee gebruiker ben. Wij zijn altijd erg voorzichtig met de spullen.
T5GP Beach
Phaeton W12
Golf 3 VR6 3.0C
Golf Rallye
Golf 1
Muug

Bericht door Muug »

Erdem50 schreef: 06 jan 2026, 19:51 Het is grotendeels afhankelijk hoe er met de spullen om gegaan wordt.
Volledig akkoord.
Maar ik ben ervan overtuigd dat er bij de fabrikanten een trend is om alles lichter en dus minder robuust te maken. Maar da's niet het enige probleem. Iets kan best licht én robuust zijn, maar dat kost meestal meer.
Mooie vergelijking: een lederen motorpak van kangoeroe-leder kan dunner gemaakt worden dan wanneer er rundsleder gebruikt wordt, zonder in te boeten aan veiligheid. Omdat kangoeroe-leder nu eenmaal sterker, scheurvaster, schuurbestendiger etc is dan rundsleder. (Hierbij negeer ik even de nuance dat er ook binnen rundsleder verschillende kwaliteiten zijn, waarbij de beste kwaliteit nog steeds niet in de buurt van kangoeroeleder komt, om helemaal compleet te zijn.)

Bij mijn toen slechts tien jaar oude Marco Polo waren er twee plastic dingen onherstelbaar kapot gegaan. Gewoon, je neemt het vast en krak. En jawel, ook wij gaan uitermate behoudsgezind om met onze spullen.

En een buur die in 2022 zijn oude camper had omgeruild voor een nieuwe (zo'n witte doos) had kastdeurslotjes die op enkele maanden tijd meermaals kapot zijn gegaan. Hij was enorm teleurgesteld.
En toen mijn vrouw en ik eens een half uurtje met een Ford Transit campervan mochten rijden, waren we beiden ook zeer teleurgesteld in de luchtige plastiekerigheid van schuifjes, deurtjes en andere dingetjes. Onder het rijden rammelde het hele interieur, zelfs op gewone (belgische, dat wel) wegen.
Mijn voorsteltopic: viewtopic.php?t=69052
Hanz

Bericht door Hanz »

Het ligt inderdaad erg aan hoe je met de spullen omgaat maar wat ook meespeelt is de mate waarin je zelf dingen kunt repareren. De oude Westfalia's (T4 California en de oudere Ford Nuggets) hebben een degelijk houten interieur dat niet snel kapot gaat en bovendien goed te repareren is en ook aan te passen als je dat wenst (bijvoorbeeld schuifdeur in plaats van klapdeur). In de nieuwe California's wordt veel plastic en aluminium gebruikt dat wat kwetsbaarder is dan hout en lastiger te repareren als het bezwijkt. Hoewel er tegenwoordig ook meer keuze is in lijmen waarmee je ook deze materialen weer kunt herstellen. Het grote voordeel van de nieuwe materialen is natuurlijk de gewichtsbesparing. Dat oude Westfalia interieur is onverwoestbaar maar ook behoorlijk zwaar.
Maar als je reist met kleine kinderen of onoplettende pubers dan is de kans op schade in de nieuwere campers wel groter.
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
Multivan Generation
Contacteer:

Bericht door Multivan Generation »

Je kunt ook een kastenwand van het materiaal en kwaliteit die jij wenst (laten) maken.
Met kwalitatief goed beslag.
Dan heb/krijg je wat je wilt.
California Beach kopen, kastenwand er in en je bent gesteld met genoeg vaste opbergruimte, functionele keuken etc. En je kunt hem dan zo personaliseren.
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Dropmans

Bericht door Dropmans »

Wat @Erdem zegt, veel staat of valt met de gebruikers.....

Wij proberen ook altijd zo zuinig mogelijk op onze spullen te zijn.
Dat in combinatie met een redelijk robuust interieur als die van de Wally hoop ik dat we nog vele jaren plezier van onze camper mogen hebben.

Edit; overigens ook de reden dat we niet willen verhuren of uitlenen.....
Volkswagen T4 California, 1997, 2.5 tdi 102 pk.
Volkswagen T6 Wally-van, 2025.
Plaats reactie