Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Ervaringen met luchtvering?

VW T6 camper vragen nieuwbouw en zelfbouw
Plaats reactie
Panadero

Ervaringen met luchtvering?

Bericht door Panadero »

Korte vraag; is het de investering waard?
Ik weet dat het makkelijker is om de bus te levellen op een standplaats (niet doorslaggevend), maar wordt het rijgedrag ook veel beter? Zijn er nog andere pluspunten?
Dank voor de reactie, Marcel
T6.1 California Coast DSG-4M
Kire

Re: Ervaringen met luchtvering?

Bericht door Kire »

Als je de zoekfunctie (luchtvering) gebruikt dan krijg je veel informatie. Weliswaar over de T5, maar zou er erg veel verschil zitten in ophanging t.o.v. de T6.1?

Groet,

Erik.
Muug

Bericht door Muug »

bvddobb heeft die al 15 of 20 jaar. Extreem tevreden. Heeft ook een offroad-stand, en dan gaat die maximaal hoog :lach
Dus ja, best effe zoeken hier.
Mijn voorsteltopic: viewtopic.php?t=69052
eurocook

Bericht door eurocook »

Wij hebben ook VB Suspension 4 corner luchtvering sinds begin 2015. Het systeem bevalt ons uitstekend in alle modi!
Er is nu een actie bij het VW Campercentrum
Groet Eurocook
:T54LIFE
Keli Volkswagen T5GP California Comfortline Edition 2.0 BiTDI 220 pk 485 Nm, DSG 7 Automaat, 4Motion, 4 corner autolevel VB Suspension, WS95EFX Marine flexibel zonnepaneel.
hugopoley

Bericht door hugopoley »

Er zullen positieve en negatieve ervaringen zijn. Ik heb het een aantal jaar gehad en ik ben blij dat het eronder uit is.
Het rijdt lekker en het staat leuk als je hem laat zakken, maar daar houdt het voor mij op. Een goede kwaliteit schroefset rijd net zo lekker, ok je kan er niet mee omhoog of omlaag wanneer je het snel nodig hebt, maar het is veel betrouwbaarder.

Dus mijn mening, bespaar je de ellende en doe het niet.
Dropmans

Bericht door Dropmans »

Panadero schreef: 25 nov 2025, 22:01 Korte vraag; is het de investering waard?
Ik weet dat het makkelijker is om de bus te levellen op een standplaats (niet doorslaggevend), maar wordt het rijgedrag ook veel beter? Zijn er nog andere pluspunten?
Dank voor de reactie, Marcel
Aan wat voor investering moet ik een beetje denken voor zo'n systeem?
Volkswagen T4 California, 1997, 2.5 tdi 102 pk.
Volkswagen T6 Wally-van, 2025.
eurocook

Bericht door eurocook »

VW Campercentrum
Optie 1 – Automatische luchtvering achteras:
van € 4.249,- voor € 3.555,-

Optie 2 – Automatische luchtvering achteras met extra draagkracht:
van € 4.950,- voor € 3.945,-

Optie 3 – Rondom luchtvering met automatisch niveauherstel:
van € 8520,- voor € 6.975,-

Groet Eurocook
Keli Volkswagen T5GP California Comfortline Edition 2.0 BiTDI 220 pk 485 Nm, DSG 7 Automaat, 4Motion, 4 corner autolevel VB Suspension, WS95EFX Marine flexibel zonnepaneel.
Dropmans

Bericht door Dropmans »

eurocook schreef: 27 nov 2025, 11:36 VW Campercentrum
Optie 1 – Automatische luchtvering achteras:
van € 4.249,- voor € 3.555,-

Optie 2 – Automatische luchtvering achteras met extra draagkracht:
van € 4.950,- voor € 3.945,-

Optie 3 – Rondom luchtvering met automatisch niveauherstel:
van € 8520,- voor € 6.975,-

Groet Eurocook
Dank je wel.

Poeh, veel geld zeg.....
Volkswagen T4 California, 1997, 2.5 tdi 102 pk.
Volkswagen T6 Wally-van, 2025.
bvddobb

Bericht door bvddobb »

Tsja, wat moet je er van zeggen? Het heeft veel te maken met wat je wilt bereiken met luchtvering.

Voor ons was de belangrijkste reden dat we meer bodemvrijheid wilden om makkelijker in moeilijke omstandigheden ('off-road') te kunnen rijden, maar dan kon de bus niet meer in onze garage. Dan moesten we hem juist verlagen. Een permanente verhoging of verlaging was voor ons dus geen optie. Dan kom je al gauw bij luchtvering uit. Dat was voor ons de reden, en dat heeft de luchtvering ons gebracht: verhoging of verlaging wanneer gewenst! Voor ons dus een goede investering.

Dan kwamen er een paar voordelen als 'bonus' bij:
  • de auto-levelfunctie gebruiken we echt heel vaak. Nooit meer oprijblokken gebruikt.
  • het max. toelaatbaar gewicht op kenteken kon omhoog. Wij waren als we met kinderen en fietsen onderweg waren anders al gauw te zwaar.
  • hoe de bus ook beladen is: hij ligt altijd recht en als een huis op de weg!
  • in de 'sport' stand (2 cm lager) is het brandstofgebruik bij lange stukken op de snelweg duidelijk minder (ca.-8%).
  • omdat de bus alleen wanneer het nodig is hoger of lager staat, slijten de steekassen minder dan wanneer de bus permanent hoger of lager staat en de steekassen permanent onder een verkeerde hoek staan.
We hebben er in die 12 jaar ook wel problemen mee gehad: er is een keer een luchtbalg achter gesprongen bij extreem verhogen, en we hebben luchtverlies gehad bij een voorpoot. Dat is allebei gerepareerd. Maar wij hebben het systeem ook extreem zwaar belast in die jaren (zie onze reisverslagen). Een 'gewone' veren/demperset wil dan ook wel eens reparatie nodig hebben...

Wij hebben het er nu 12 jaar en ruim 200.000 km onder zitten. Wij vonden het een goede investering (het was in 2013 wel wat goedkoper dan nu...), want het heeft gebracht wat wij ervan verwachtten, én nog wat meer. Voor een ander zal de afweging wellicht anders uitpakken.

Met wat wij weten van de huidige markt (we volgen ook de Duitse en Engelse forums), is de aanbieding van Campercentrum Nederland nu echt wel gunstig!
Panadero

Bericht door Panadero »

Allemaal hartelijk dank voor jullie gebruikservaringen en adviezen. Ik kon hierdoor een goede afweging maken voor mijn situatie; het wordt geen luchtvering.
(De trigger was de aanbieding van het Campercentrum, die ik via hun nieuwsbrief binnen kreeg).
Groet, Marcel
T6.1 California Coast DSG-4M
Plaats reactie