Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Frontbalk vervangen

vragen over de T4
Plaats reactie
rottieroodmax

Frontbalk vervangen

Bericht door rottieroodmax »

Gezien de Westfalia straks niet door de keuring komt,moet ik mijn frontbalk compleet vervangen.
Nu zit ik een beetje met de radiator. Deze zit natuurlijk met plastic scharnierpunten op de frontbalk vast.

Hoe kan ik de radiator laten zitten terwijl ik de balk weghaal?
Ophangen door middel van sjorbandjes is een optie. Maar waar kan ik deze aan bevestigen aan de auto zelf? Ophangen aan de motorkap lijkt me niet verstandig, gezien deze dan makkelijk vervormd.
Zelf zat ik te denken om links en rechts van de auto een trap neer te zetten en een balk over de motorruimte te leggen die op de trappen leunt en daar aan de radiator aan op te hangen.

Of heeft iemand anders een idee?
Volvo V70XC 2001, T4 Westfalia camperbus 1992
Multivan Generation
Contacteer:

Re: Frontbalk vervangen

Bericht door Multivan Generation »

Gelet op de leeftijd van de auto,
Is wellicht raadzaam om de radiator meteen te vervangen en je koelsysteem eens goed door te spoelen.

Dan hoef je ook geen constructies te bedenken om die radiator tijdelijk op te hangen.

Misschien kun je er wat mee, met deze iets andere benadering?

Groetjes Peter
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
René
Locatie: Obdam, gechipte 151PK VCDS en vagdash 2.5. Tel: 0637199013.

Bericht door René »

Kun je geen motordrager gebruiken?
https://www.datona.nl/motordrager?srslt ... LJnS3YJUwQ

René
Hanz

Bericht door Hanz »

Hoeveel werk is het om die radiator even weg te halen? Het bedenken hoe je hem kan laten zitten heeft je waarschijnlijk al meer tijd gekodt. Heb je ook wat meer werkruimte om de nieuwe frontbalk te monteren. En dan eventueel een nieuwe radiator terug plaatsen zoals Peter al als tip meegaf.
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
rottieroodmax

Multivan Generation schreef: 04 feb 2026, 07:44 Gelet op de leeftijd van de auto,
Is wellicht raadzaam om de radiator meteen te vervangen en je koelsysteem eens goed door te spoelen.

Dan hoef je ook geen constructies te bedenken om die radiator tijdelijk op te hangen.

Misschien kun je er wat mee, met deze iets andere benadering?

Groetjes Peter
Ben geen automonteur en tegenwoordig ook niet meer echt bezig.
Vindt het wel een spannend dingetje,dat verwijderen van de radiateur en het doorspoelen. Voordat ik het weet gebeurt er iets en dan kan ik niet verder of niet rijden.
Het idee is natuurlijk helemaal niet gek! Diep in mijn hart zou ik het best willen,maar het blijft een dingetje
Timy

Bericht door Timy »

In 2019 dezelfde klus gedaan aan onze 2.4d. Toen de radiateur met een spanband achter de motorkap langs opgehangen (zie foto). Nu ben ik inmiddels aanzienlijk handiger dan destijds en zou ik het advies van Peter opvolgen maarrrr... het ging, het werkte en zit nog steeds goed. Het ziet er wel rommelig uit als je de foto zo bekijkt :bifun :nuts

Als je de balk gaat vervangen is die radiateur erbij wisselen echt peanuts hoor. Overwegen is de moeite zeker waard.

De balk viel me stiekem nog tegen met wat je allemaal tegenkomt etc. Neem er echt de tijd even voor omdat het niet waarschijnlijk even af-/opschroeven is. Dikke kans dat je nog vast gerotte dingen tegenkomt. Tijd pakken voorkomt frustratie en geklooi.
Wij zijn vanaf lunch tot avondeten bezig geweest maar ik heb alles weer erg netjes gemaakt zodat ik jaren vooruit kon (wat gelukkig inmiddels ook blijkt).
Bijlagen
20190410_142226.jpg
rottieroodmax

Timy schreef: 05 feb 2026, 14:03 In 2019 dezelfde klus gedaan aan onze 2.4d. Toen de radiateur met een spanband achter de motorkap langs opgehangen (zie foto). Nu ben ik inmiddels aanzienlijk handiger dan destijds en zou ik het advies van Peter opvolgen maarrrr... het ging, het werkte en zit nog steeds goed. Het ziet er wel rommelig uit als je de foto zo bekijkt :bifun :nuts

Als je de balk gaat vervangen is die radiateur erbij wisselen echt peanuts hoor. Overwegen is de moeite zeker waard.

De balk viel me stiekem nog tegen met wat je allemaal tegenkomt etc. Neem er echt de tijd even voor omdat het niet waarschijnlijk even af-/opschroeven is. Dikke kans dat je nog vast gerotte dingen tegenkomt. Tijd pakken voorkomt frustratie en geklooi.
Wij zijn vanaf lunch tot avondeten bezig geweest maar ik heb alles weer erg netjes gemaakt zodat ik jaren vooruit kon (wat gelukkig inmiddels ook blijkt).
Ik ga dan zeker de radiateur vervangen. Als ik je foto zie.....
Stel dat de sjorbanden los schieten dan is de kans groot dat de radiateur beschadigt.

Welk merk radiateur moet nemen? Het merk Valeo is mij wel bekend. Is dat wat?
Iemand tips voor me?
Multivan Generation
Contacteer:

Bericht door Multivan Generation »

Het ging mij niet alleen om beschadigen.
Oude bussen zoals 1,9D/TD en 2.4 diesel kunnen best warm worden. Dus moet je ervoor zorgen dat de koeling optimaal is. Een bus van ruim 30 jaar oud, daarvan zijn er componenten in het koelsysteem kwalitatief minder geworden. Radiator werkt misschien nog maar voor 50 a 60 procent, omdat er veel vuil tussen de lamellen zit, of dat de lamellen afbreken/oplossen. En afzettingen er in van oude koelvloeistof. Thermostaat ook meteen meepakken en de koelventilatoren kritisch naar kijken.
Ik heb er bij onze 2,5 TDI toen 2 nieuwe ventilatoren op gezet, Nieuwer ontwerp, effectievere luchtflow.
Je krijgt met vernieuwen van componenten ook meer betrouwbaarheid, en zorgelozer op vakantie.
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
odorf

Bericht door odorf »

Ik heb destijds bij het aanpakken van de frontbalk en meer :nuts
ook de radiator én koelventilatoren vervangen.

Ik had van VanWezel een dubbele ventilator inclusief kunststof huis besteld.
Deze kan ik even niet vinden maar er bestaan meer van zulk soort sets.
Zie voorbeeldplaatje.
Let even op het formaat en of de stekkers gelijk zijn aan de bestaande.
Fans.jpg
Ik zag op tegen de vervanging, maar uiteindelijk was dat zo gedaan.
De boutjes pastten nét niet helemaal samen met de nieuwe radiator ik moest de gaatjes in het kunststof huis een klein beetje uitboren.
RVS ringetje om het grotere gaatje op te vangen en gefixt. Dat kun je hebben met imitatie.
Alle bevestigingdelen, bovenbalkje etc overgezet. Let op met het kunststof van de scharnieren er zitten kleine spreidpennetjes in die snel zoek kunnen raken als ik mij goed herinner en het kunststof kan als het koud is sneller breken.

Die voor ons klimaat nutteloze lamellentoestand ben je dan meteen ook kwijt.

Odorf
Had een VW T4 1.9 TD Westfalia California Coach 1994
>>projecten<<
Plaats reactie