Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Hoe komen jullie in het slaaphefdak

VW T5 camper vragen nieuwbouw en zelfbouw
Hanz

Re: Hoe komen jullie in het slaaphefdak

Bericht door Hanz »

Ik heb even gemeten en mijn laddertje is 147,5 cm lang. Een kortere ladder zal dus iets steiler staan, maar misschien valt er nog wat aan te passen met de plaats waar de ladder bovenaan vast gemaakt wordt.
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
krekwakwol

Bericht door krekwakwol »

Of iets langere doppen onder in.
Groet, Arnold
T5 2.5TDI 96kw bj 2008
Veeweeteevier

Bericht door Veeweeteevier »

Dank jullie wel voor het meedenken! Ik ga het proberen en hem bestellen. Net nog even gemeten in mn T4 Cali en 145 cm zou moeten passen. Is een hoop geld maar wil onderweg zo min mogelijk last van zo n ding hebben en wil daarom een vouwbare. Ik koppel nog terug of hij past zodat anderen er mogelijk nog wat aan hebben.
Groet, Jan
Veeweeteevier

Ik heb het laddertje ontvangen en hij past exact kwa hoogte in mijn T4 Cali van 2003. Ook heel mooi achter de rugleuning van de bank. Nu nog even netjes bevestigen.

Groet,
Jan
Veeweeteevier

@Hanz: Kan je zonder zorgen de ladder bevestiging voorboren en met een houtschroefje van 30mm bevestigen?
Hanz

Bericht door Hanz »

Ja, in de rand van de opening (zie mijn foto's) kan je gewoon een parker draaien. Ik weet de lengte niet meer precies maar zal inderdaad iets van 25-30 mm zijn geweest. Niet langer dan nodig want die metalen rand zal ook niet dikker zijn dan hooguit 1,5-2 mm. En als hij daar doorheen prikt is het lang genoeg. Eventueel eerst een kortere proberen en als het niet voldoende grip geeft een iets langere parker nemen. Ook niet te groot voorboren dan 'bijt' de parker zich lekker vast.
Multivan Generation
Contacteer:

Bericht door Multivan Generation »

Veeweeteevier schreef: 05 feb 2026, 09:46 @Hanz: Kan je zonder zorgen de ladder bevestiging voorboren en met een houtschroefje van 30mm bevestigen?
Lees de reactie van Hanz zorgvuldig!
Dus geen houtschroefje gebruiken, maar een parker.
En dat is zeker niet hetzelfde..
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
SyncRoon

Bericht door SyncRoon »

https://schroevengroothandel.nl/plaatschroeven/parkers

https://www.schroevenxl.nl/metaalschroe ... t6HHKSGRkv

Parkers hebben fijnere spoed als schroefdraad. Je hebt ook zelfborende parkers. Als je die klein voorboord om te centreren kan je ze ook goed met de hand indraaien. Dat zou ik sowieso doen met de hand vast zetten want met schroeftol trek je ze te snel aan en door de draad heen als je niet oppast.

Kijk in ieder geval even goed welke maat boor geadviseerd wordt bij de maat parker. Kleiner gaat niet goed en groter ook niet.
Groet, Ronald
Hanz

Bericht door Hanz »

Goede reacties van Peter en Ronald. Je schroeft niet in hout maar in een metalen plaat. En hoewel er op die plek geen elektrische leidingen lopen toch een parker nemen die niet langer is dan nodig. Als hij eenmaal door het metaal heen is draait hij in lucht en voegt meer lengte niets toe. En inderdaad met de hand aandraaien zodat je voelt wat je doet. Vast is vast.
Veeweeteevier

Voorzichtigheid is altijd beter. Beter voorkomen dan genezen! Veel dank voor jullie input allemaal :zwaai
Plaats reactie