Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
voorstellen en vraagje over 130pk+aanhanger; handbak of auto
voorstellen en vraagje over 130pk+aanhanger; handbak of auto
Hallo allemaal, ben net lid geworden alhoewel ik in het verleden al regelmatig ben langs geweest en goede tips heb opgedaan. Ik zal me en mijn busje even voorstellen: Bart sinds '89 wonend in Engeland en heb een T4 Caravelle 102pk kwb, handbak, een van de allerlaatste T4 modellen, gebouwd in 2002 (kenteken 2003) en alles derop en d'ran. Ben heel erg tevreden over mijn bus, maar ik ben op het moment een gebruikte T5/130pk/6tip auto/lwb aan het overwegen. (In Shuttle uitvoering, die in Duitsland Caravelle wordt genoemd en die geloof ik niet in NL wordt geleverd.) Persoonlijk heb ikzelf een lichte voorkeur voor een handgeschakelde bak, maar die zijn in Shuttle (Caravelle) uitvoering nauwelijks te krijgen (heel zelden in 174pk/auto) dus overweeg ik een automaat. Hoe zit dat met een zware belasting en een grote caravan? Is de 130pk auto een goede combinatie? Heb enkele berichtjes gelezen over aanhangers in combinatie met de 174pk auto, maar heeft iemand ervaringen met / meningen over aanhangers met een 130pk-handgeschakeld/auto? Alvast bedankt, Bart
Re: voorstellen en vraagje over 130pk+aanhanger; handbak of auto
Hey Bart,
Ik heb zelf een 130Pk en een grote caravan. dit gaat perfect (ook in de bergen...) nou moet ik er wel bij zeggen dat ik hem gechipt heb, dus onderin net even iets meer trekkracht heb. maar ook zonder chippen moet het geen probleem zijn.
Succes met je beslissing.
Ik heb zelf een 130Pk en een grote caravan. dit gaat perfect (ook in de bergen...) nou moet ik er wel bij zeggen dat ik hem gechipt heb, dus onderin net even iets meer trekkracht heb. maar ook zonder chippen moet het geen probleem zijn.
Succes met je beslissing.
..........................................
Vermogen is hoe hard je de muur raakt, koppel is hoe ver je de muur meeneemt!
Vermogen is hoe hard je de muur raakt, koppel is hoe ver je de muur meeneemt!
Re: voorstellen en vraagje over 130pk+aanhanger; handbak of auto
Hoi Roel,
bedankt voor je reaktie; is jouw T5 handgeschakeld of automaat? alvast bedankt, bart
bedankt voor je reaktie; is jouw T5 handgeschakeld of automaat? alvast bedankt, bart
Re: voorstellen en vraagje over 130pk+aanhanger; handbak of auto
Hij is hand geschakeld
..........................................
Vermogen is hoe hard je de muur raakt, koppel is hoe ver je de muur meeneemt!
Vermogen is hoe hard je de muur raakt, koppel is hoe ver je de muur meeneemt!
Re: voorstellen en vraagje over 130pk+aanhanger; handbak of auto
Een automaat levert natuurlijk meer rijcomfort omdat je niet hoeft te schakelen. Bij het manoevreren met een aanhanger of caravan kan een automaat handiger zijn .
Echter, door de koppelomvormer gaat er ook motorvermogen verloren. Het rendement is lager dan bij ee handgeschakelde bak. Een automaat zorgt ook voor een hoger brandstofverbruik.
Verder is een automaat duurder in het onderhoud omdat de transmissie-olie regelmatig moet worden vervangen. Bij een handbak hoeft dit niet.
Echter, door de koppelomvormer gaat er ook motorvermogen verloren. Het rendement is lager dan bij ee handgeschakelde bak. Een automaat zorgt ook voor een hoger brandstofverbruik.
Verder is een automaat duurder in het onderhoud omdat de transmissie-olie regelmatig moet worden vervangen. Bij een handbak hoeft dit niet.
Re: voorstellen en vraagje over 130pk+aanhanger; handbak of auto
Hallo Bart
Welkom bij de club, zelf rijd ik in een T5 174pk automaat, en wil even zeggen dat ik uitermate tevreden ben met deze bus.Ik ben afgelopen zomer met de caravan ( 1300kg ) naar Noorwegen geweest en moet zeggen dat ik alleen maar end achter het stuur gezeten heb.
Met de vorige bus ( T4 102 gechipt naar +/-130 ) was ik ook heel tevreden, maar dit gaat gewoon door!
Welkom bij de club, zelf rijd ik in een T5 174pk automaat, en wil even zeggen dat ik uitermate tevreden ben met deze bus.Ik ben afgelopen zomer met de caravan ( 1300kg ) naar Noorwegen geweest en moet zeggen dat ik alleen maar end achter het stuur gezeten heb.
Met de vorige bus ( T4 102 gechipt naar +/-130 ) was ik ook heel tevreden, maar dit gaat gewoon door!
De groewten uut Sommersdiek
Re: voorstellen en vraagje over 130pk+aanhanger; handbak of auto
Ik ben 3 jaar gelden ingehaald door een 174 pk (multivan) met (zeer grote) caravan: ik reed maar 150 km/u
Dus met de trekkracht van de 174 pk (maar ook de 130 pk) zit het wel goed: in de bergen moet je oppassen dat je geen auto's opduwt wanneer je met 130 pk omhoog gaat (maar vraag niet naar het verbruik: 1 op 3 haald hij dan ook wel)
veel suc6
Groet EricP
Dus met de trekkracht van de 174 pk (maar ook de 130 pk) zit het wel goed: in de bergen moet je oppassen dat je geen auto's opduwt wanneer je met 130 pk omhoog gaat (maar vraag niet naar het verbruik: 1 op 3 haald hij dan ook wel)
veel suc6
Groet EricP
Re: voorstellen en vraagje over 130pk+aanhanger; handbak of auto
Rij de automaat 130pk multivan met hoger eigen gewicht 2380 kg iets meer
dan de transporter en er achter hangt een caravan van 1000kg
Alleen bij de stoplichten denk ik hee er zit een caravan achter
bij berg af handschakelen anders gaat het te hard maar berg op
doet de automaat het prima .
Ben afgelopen zomer op de Noordkaap geweest
7200km en de caravan er niet achter weggeweest ongeveer 10% meer gebruikt
dan solo
dan de transporter en er achter hangt een caravan van 1000kg
Alleen bij de stoplichten denk ik hee er zit een caravan achter
bij berg af handschakelen anders gaat het te hard maar berg op
doet de automaat het prima .
Ben afgelopen zomer op de Noordkaap geweest
7200km en de caravan er niet achter weggeweest ongeveer 10% meer gebruikt
dan solo
Re: voorstellen en vraagje over 130pk+aanhanger; handbak of auto
En heb je nog mooie dingen gezien onderweg, en hoelang heb je er over gedaan om bovenin te komen?
Ik wil ook nog wel eens helemaal naar boven, maar geniet altijd van die heerlijke kronkelwegen langs de fjorden en door de bergen.
Aankomende zomer weer maar eens gaan proberen.
Ik wil ook nog wel eens helemaal naar boven, maar geniet altijd van die heerlijke kronkelwegen langs de fjorden en door de bergen.
Aankomende zomer weer maar eens gaan proberen.
De groewten uut Sommersdiek
Re: voorstellen en vraagje over 130pk+aanhanger; handbak of auto
Heb een T5 van 2004 130 pk niet getuned handgeschakeld en sinds kort met roetfilter. Rij zomers enige maanden met 1500 kg Avento 445 TF Caravan en een behoorlijk wat bagage in de T5 (O.a. twee fietsen, veel boeken enz).
Geen enkel probleem: rijd zelfs regelmatig in zijn 6 op Duiste autobaan (heb zg tempo 100 ontheffing) verbruik 1: 9 á 1 : 10; nog nooit zon trekauto gehad!
Geen enkel probleem: rijd zelfs regelmatig in zijn 6 op Duiste autobaan (heb zg tempo 100 ontheffing) verbruik 1: 9 á 1 : 10; nog nooit zon trekauto gehad!
-
- Berichten: 2
- Lid geworden op: 23 jan 2008, 09:05
Re: voorstellen en vraagje over 130pk+aanhanger; handbak of auto
Hallo,
Ik heb zelf een caravan bedrijf en rij jaarlijks circa 25.000km met caravan. In 2004 kocht ik een T5 met 130pk (handschakeling) en ondanks wat kinderziektes toen reed deze combinatie perfect. Vorig jaar kocht ik een nieuwe mercedes Viano met 150pk en deze reed ook niet slecht maar kon niet aan de kracht van de 5 cylinder T5 tippen. Over 2 weken krijg ik weer een nieuwe T5 met 130pk handschakeling, dus..........
Ik heb zelf een caravan bedrijf en rij jaarlijks circa 25.000km met caravan. In 2004 kocht ik een T5 met 130pk (handschakeling) en ondanks wat kinderziektes toen reed deze combinatie perfect. Vorig jaar kocht ik een nieuwe mercedes Viano met 150pk en deze reed ook niet slecht maar kon niet aan de kracht van de 5 cylinder T5 tippen. Over 2 weken krijg ik weer een nieuwe T5 met 130pk handschakeling, dus..........
- harry t5 191
- Berichten: 3074
- Lid geworden op: 13 jan 2007, 00:08
- Locatie: Zeijen
Re: voorstellen en vraagje over 130pk+aanhanger; handbak of auto
Welkom Huub op Weetjewel :klappen
Veel veilige km met je t5 gewenst!
Goed om te horen dat een ster het toch af moet leggen tegen een VW.
Ik heb een 102 pk t5 en trek er een Hobby 495 ufe mee,gaat ook perfect
Veel veilige km met je t5 gewenst!
Goed om te horen dat een ster het toch af moet leggen tegen een VW.
Ik heb een 102 pk t5 en trek er een Hobby 495 ufe mee,gaat ook perfect
groeten Harry, uit het mooie Drentse land.
Re: voorstellen en vraagje over 130pk+aanhanger; handbak of auto
Waarom rijden onze T5-en zo goed met een aanhanger ? :
-omdat ze 6 versnellingen hebben (hand of aut.), de stapjes ertussen zijn dus al vrij kort,
-omdat ze een relatief lage topsnelheid hebben t.o.v. het vermogen (luchtweerstand) zijn die
versnellingen allemaal aan de korte kant. De eindoverbrenging is namelijk relatief kort dus je
hebt meer kracht=koppel,
-omdat de turbodieselmotoren al een hoog koppel hebben bij laag toerental EN ze hebben hoge
vermogens,
-omdat door de al reeds hoge auto, een hoge aanhanger relatief minder weerstandsinvloed
oplevert dan bij een normale auto.
-omdat ze 6 versnellingen hebben (hand of aut.), de stapjes ertussen zijn dus al vrij kort,
-omdat ze een relatief lage topsnelheid hebben t.o.v. het vermogen (luchtweerstand) zijn die
versnellingen allemaal aan de korte kant. De eindoverbrenging is namelijk relatief kort dus je
hebt meer kracht=koppel,
-omdat de turbodieselmotoren al een hoog koppel hebben bij laag toerental EN ze hebben hoge
vermogens,
-omdat door de al reeds hoge auto, een hoge aanhanger relatief minder weerstandsinvloed
oplevert dan bij een normale auto.