Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Accu

vragen over de T4
Plaats reactie
Monk470
Berichten: 7
Lid geworden op: 10 apr 2007, 21:12
Locatie: Westland

Accu

Bericht door Monk470 »

Vanmorgen wilde mijn lieve busje niet meer starten, denk dat het de accu is.
Had de laatste dagen al dat wanneer ik hem startte de dagteller op nul sprong, weet iemand of dit door een slappe accu komt.
Had al ff geinformeerd wat een nieuwe accu kost, die komt op 184 euries, iemand suggesties?

Grtz Frans
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10828
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: Accu

Bericht door Pascal-141 »

Monk470 schreef:Vanmorgen wilde mijn lieve busje niet meer starten, denk dat het de accu is.
Had de laatste dagen al dat wanneer ik hem startte de dagteller op nul sprong, weet iemand of dit door een slappe accu komt.
Had al ff geinformeerd wat een nieuwe accu kost, die komt op 184 euries, iemand suggesties?

Grtz Frans
184eur voor een batterij ?? Da's veel ! :ie
Heb je al eens prijs gevraagd bij een automaterialenzaak , i.p.v. bij de dure VW stealer ?
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Gebruikersavatar
pluuke
Berichten: 1979
Lid geworden op: 13 jan 2007, 00:11
Locatie: Wolfsburg ;-)
Contacteer:

Re: Accu

Bericht door pluuke »

Hoi,

Als je dagteller op nul gaat (uitgaat) is dit zeker te wijten aan je accu die het af laat weten.....op het moment van starten trek je immers het laatste beetje spanning eruit, en je dagteller kan ook niet zonder !

Na een koude nacht kan iedere accu het wel eens moeilijk hebben, hoeft niet altijd meteen in vervangen te eindigen.

Mocht het toch nodig zijn, er zijn 2 theorieen over nieuw :

Goedkope theorie = goedkoopste accu die er is, er zit immers toch (meestal) 2 jaar garantie op (wel checken dus)
Dure theorie = koop een "kwaliteits / MERKaccu" bv Bosch, Varta, Exide en ga ervan uit dat je minstens een jaar of 4 weer onder de pannen bent.

In de praktijk is het een beetje lood om oud ijzer denk-ik....
Geef zelf de voorkeur aan een Merk accu en heb goede ervaring met Bosch Silver accu's.
Deze hebben door het gebruik van zilver een hogere electrische geleiding (lagere inwendige weesrtand) en daardoor goede koud-start eigenschappen en een langere levensduur. Althans, dat claimt men.
Nouja, zo heb ik het ook ervaren.
Mijn advies zou zijn even rond te bellen voor zo'n soort accu, heb je zo enkele tientjes / zoniet meer verdiend.

Trouwens, de levensduur hangt natuurlijk weer van zoveel dingen af.....
-hoe makkelijk start de bus (doorstarten = kortere levensduur)
-hoevaak wordt de accu "diep"-ontladen (dus helemaal platgetrokken = zeer slecht voor een loodaccu)
-hoe zwaar wordt de accu gemiddeld belast (indien "bovenin" de capaciteit, dit is slecht, er lopen dan immers altijd relatief hoge stromen. Accu zijn opgebouwd uit platen en deze trekken krom door warmte)

Zorg daarom ook voor een accu die qua capaciteit voldoet aan de voertuigspecificatie, of iets zwaarder.
Laatst gewijzigd door pluuke op 08 feb 2008, 14:37, 2 keer totaal gewijzigd.
Lupo 1.6 125pk 2001 GTI
Lupo 1.4 60pk 2002 Cambridge
Lupo 1.4 60pk 2003 Cambridge Open Air
j.d.hukema
Berichten: 849
Lid geworden op: 14 mar 2007, 15:19
Locatie: groningen

Re: Accu

Bericht door j.d.hukema »

controleer eerst even of de accupolen en klemmen wel schoon zijn.Als die geoxideerd zijn krijg je ook slecht contact en laat hij niet genoeg op en heb je dit probleem ook.Schoon maken en weer proberen.En 184 euro voor een accu is wel heel veel.Geen accuhandel in de buurt.

Dick :ikrij
Groetjes Dick 1076 Afbeelding
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: Accu

Bericht door Roger B. (11)61 »

heb het zelfde, accu vervangne, nog steeds k#t, na wat vragen hier en proberen door startkabel van massa accu naar motorblok te leggen geconcludeerd dat de startmotor (bijna)kortsluiting maakt als ie lang stilstaat en daardoor de spanning bij het starten ineens inkakt en daarom dagtellen er klok op nul gaan.

Overigens kan ik niet zeggen of 184 euro veel is voor een accu......

Ik betaalde 160 voor een tamwatsienooitvangehoord merk (95ah 810koudstart) (goedkoopste 95Ah die ik kon vinden en direct mee kon nemen) dus 24 euro meer voor een bosch of varta 95Ah zou ik niet te veel vinden....

Gaat het om en "aldi huismerk" 70AH dan is het natuurlijk aso veel voor zo'n batterijtje
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Gebruikersavatar
frank884
Berichten: 1859
Lid geworden op: 24 jan 2007, 09:38
Locatie: midden limburg

Re: Accu

Bericht door frank884 »

accu's zijn duur want het lood is duur.
moter 2.5 TDI + Airco acv 102 pk/250nm

T4 4 Ever -5- cylinder for Life
Gebruikersavatar
Rob RD
Berichten: 166
Lid geworden op: 22 jan 2007, 20:30
Locatie: Leidschendam
Contacteer:

Re: Accu

Bericht door Rob RD »

Als je uit het westland komt koop je voor wèhnâhg je akku bij Marinol aan de Neherkade
Das Auto
Fred-15
Berichten: 1183
Lid geworden op: 13 jan 2007, 13:25
Locatie: Almere 0612039470

Re: Accu

Bericht door Fred-15 »

Hoi allen.

184 € voor een accu is erg veel geld ik was bij de Euromaster 78€ kwijt voor mijn accu deze werd er ook nog netjes ingezet.
wie het onkruid in zijn eigen tuintje wied ziet de rotzooi bij zijn buurman niet
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33893
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Accu

Bericht door Multivan Generation »

Zoooo Fred, dat is wel eens een koopje :yes :toppie
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: Accu

Bericht door Roger B. (11)61 »

nogmaals je kunt niet spreken over veel geld voor een accu....

hoeveel Ah, hoe hoog koudstartstroom, welk merk???

zelfde merk 70ah kan maar zo pakweg de helft tot twee derde van de prijs van een 95ah zijn....om over merkverschil in prijs nog maar te zwijgen....
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Monk470
Berichten: 7
Lid geworden op: 10 apr 2007, 21:12
Locatie: Westland

Re: Accu

Bericht door Monk470 »

Iedereen bedankt voor de reacties.
Starten deed ie helemaal niet meer vorige week, ANWB gebeld en de wegenwachter meette de accu door en zag dat die dood was....
Vertelde hem van de prijs van de accu bij de VW dealer en hij vond het ook duur en toevallig had hij een nieuwe accu bij hem die ook nog iets zwaarder was voor 155 euries :knipoog met 2 jaar garantie.
Erin gezet en hij loopt weer als een trein.
Weet via mijn werk dat de accu prijzen vandaag de dag de pan uitreizen, er is een beetje een groot tekort zeg maar, die wegenwachter vertelde dit ook.

Grtz Monk
Plaats reactie