Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

brandstofverbruik 1.9TD uit 2001

vragen over de T4
Plaats reactie
hendrik
Berichten: 3
Lid geworden op: 01 mar 2008, 15:10

brandstofverbruik 1.9TD uit 2001

Bericht door hendrik »

Hallo,

Enige tijd geleden heeft m'n busje een grote beurt gehad. Daarna verbruikt ie zo'n 10%-15% meer brandstof.
Al mee naar de garage geweest maar de monteur kon niets vinden.
Nou vind ik dat de motor een "donkerder" geluid maakt dan vóór de beurt.
Het lijkt wel of ie teveel brandstof krijgt (een beetje het geluid dat een benzinemotor maakt als de ontsteking niet op tijd staat).

Wat mij verder opvalt: vóór de beurt hoorde ik na een paar honder meter met koude motor gereden te hebben een soort klik als van een relais en direkt daarna maakte de motor een ander geluid. Vóór de "klik" een geluid zoals hierboven al omschreven en na de "klik" een wat toonsoort betreft een wat "hoger" geluid.
Dit gebeurt nu niet meer.

Heeft één en ander met elkaar te maken?
Wie heeft er een idee over?
Gebruikersavatar
GerJol 716
Berichten: 2012
Lid geworden op: 12 jan 2007, 20:46

Re: brandstofverbruik 1.9TD uit 2001

Bericht door GerJol 716 »

Die klik die je hoorde is je voorgloeirelais die uit uitgaat, er wordt minder stroom gevraagd van de dynamo en dit resulteert in even een iets anders klinken van de motor.

Bij mijn 1.9 TD is dit ook merkbaar.

Wat voor motorolie hebben ze erin gedaan, is dit dezelfde als voorheen?

Gerard
Als het niet kan zoals het moet, moet het maar zoals het kan

Afbeelding
j.d.hukema
Berichten: 849
Lid geworden op: 14 mar 2007, 15:19
Locatie: groningen

Re: brandstofverbruik 1.9TD uit 2001

Bericht door j.d.hukema »

Zit de deksel van je filter er wel goed op en zitten de slangen er ook wel goed op.
Had dit ook na dat ik mijn filter vervangen had.Deksel zat niet goed en de lucht slang die naar de motor gaat heeft een vertakking bij de motor en loopt over de kleppendeksel.Hij ligt ook echt op de kleppendeksel en daardoor is hij door de warmte lekgeslagen aan de onderkant.Deze vervangen en hem met een trekbandje vastgezet zodat hij niet meer met de kleppendeksel in aanraking komt.En probleem is van af die tijd over.

Dick :ikrij
Groetjes Dick 1076 Afbeelding
Plaats reactie