Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

nieuwe waterpomp

vragen over de T5
paul46
Berichten: 1
Lid geworden op: 23 feb 2008, 13:00

Re: nieuwe waterpomp

Bericht door paul46 »

Dus ik ben ook sinds vandaag in bezit van een nieuwe waterpomp. Dankzij dit onderwerp, dat ik voor de zekerheid al een keer had uitgeprint, kon ik direct nadat een plas koelwater onder de auto was gevonden, melden aan de VW-service dat mijn auto ook "de kwaal had". Water bijgevuld en het kleine stukje naar Deventer, voorgegaan door de servicewagen, probleemloos gehaald. Geen druppeltje verloren.
Bij het papieren onderzoek was al gebleken dat het nummer op het motordeksel aangaf dat de waterpomp nog van het zwakke type was. (T5-2005-130 pk) Ik zou onder coulance in aanmerking moeten komen voor een nieuwe.
Op de brug, druk op het systeem, geen druppeltje lekkage. Met een kan water naar huis. "Doet u de proefrit, of moeten wij het doen? We moeten toch eerst iets constateren . . .".
Onbevredigend maar wel logisch. De motor liep prima, geen vreemd geluid en geen lekkage. . . .
Op de eerstvolgende lange rit na 50 km nog een inspectie. Geen water verloren !! Maar een vreemd ritseltje, mijn vrouw, zoon en ik verbeeldden een metalen scherp rateltje dat we niet kenden. Ook vanaf de onderkant van de auto was het goed te horen. Bij het verhogen van het toerental verdween het geluid direct en bleef ook even weg. De service van VW, via de ANWB was het met me eens. Direct terug naar uw garage. Geen risico, maar met 10 l water achterin de auto. Maar we waren nog geen water kwijt, dus dat kon toch geen probleem opleveren.
Na 10 km het signaal "Kuhlwasser nachsehen". Het bolle bakje was helemaal leeg. Na het bijvullen nog twee keer herhaald te hebben, reden we probleemloos de garage binnen.
Zoals hierboven al beschreven: de speling op de rotor was zeker 5 mm axiaal. Ongelofelijk om dat te zien.
De pomp is onder coulance vervangen, een prachtige Passat bracht ons dezelfde dag op de plek van bestemming. Over de service complimenten maar waarom is de auto (met 58400 km) niet eerder terug geroepen?
Gebruikersavatar
ron philippo
Berichten: 138
Lid geworden op: 13 jan 2007, 00:27
Locatie: haarlem
Contacteer:

Re: nieuwe waterpomp

Bericht door ron philippo »

Zijn er ook Multivans met de waterpompkwaal?
Volgens mijn informatie worden deze in Duitsland gefabriceerd.
Misschien dat daar verschil in zit?
(Hoop doet leven).
Ik zie mijn dealer die pomp niet preventief vernieuwen.

Gr.Ron
InfoMuis
Berichten: 669
Lid geworden op: 27 jan 2007, 12:14
Locatie: Zeewolde

Re: nieuwe waterpomp

Bericht door InfoMuis »

paul46 schreef:Dus ik ben ook sinds vandaag in bezit van een nieuwe waterpomp...
Heeft iemand al een preventief vervangen waterpomp ?
Heeft iemand een idee wat het kost om hem te laten vervangen ?
vaniac
Berichten: 1202
Lid geworden op: 13 jan 2007, 20:33

Re: nieuwe waterpomp

Bericht door vaniac »

De dealers hebben een lijst met alle problemen die voor coulance in aanmerking komen :nuts :nuts :nuts . Tevens staat op die lijst het percentage coulance voor elk van die probleemgevallen :nouwatkostdat :nouwatkostdat :nouwatkostdat .
Voorwaarde voor vervanging onder coulance is dat de dealer de symptomen die bij het betreffende probleem optreden zelf heeft vastgesteld. In mijn geval heb ik klaarblijkelijk de symptomen zo overtuigend omschreven :blabla :blabla :blabla dat de chef van de werkplaats een nader onderzoek niet nodig vond en meteen overging tot vervanging met 100% coulance :lach :lach :lach
Split66wcb
Berichten: 1
Lid geworden op: 28 feb 2008, 23:39

Re: nieuwe waterpomp

Bericht door Split66wcb »

Hallo,

zoals zoveel heb ik ook al te kampen gehad met een defecte waterpomp. Even bij de dealer gaan horen wat me dat ging kosten. Ze belden mij dezelfde dag nog terug, 680 euro vertelde die mij, ik vroeg hem wat die pomp dan wel kost, 80 euro zonder btw.

Mijn T5 174 pk was dan nog geen drie jaar en had juist 74000 km op de teller.

Hier in België, kreeg ik 50 % van de onderdelen terug betaald, werk, olie en koelvloeistof viel blijkbar niet onder deze garantie. Het was volgens hem een groot werk om die pomp te vervangen.

Even wat onderzoek gedaan op het net en op deze site een doorsnee gevonden van de betreffende R5 motor, leek mij niet zo moeilijk, dus een pomp gaan halen, die hadden ze ruim op voorraad. Natuurlijk ook de juiste olie, filter en koelvloeistof gehaald (94 euro). Ben er de zaterdag middag om 13 uur aan begonnen en juist geteld 45 minuten later reed ik al terug rond. Kan gewoon niet simpeler zijn! De olie filter vervangen vergde nog de meeste tijd, die zit daar op een niet al te goed bereikbare plaats tussen slangen, radiator en motor.

Niet slecht voor een doe het zelver, al zeg ik het zelf. Ik moest ze wel beloven de defecte pomp terug binnen te brengen, ik wed dat ze die dan waarschijnlijk ook nog eens 100% terug betaald krijgen. De oorzaak van het defect zijn de gebruikte materialen, volgens het type koelvloeistof heb je er vroeger of dan wel later problemen mee. Het is een soort elektrolyse die plaats vind, die de metalen aantast waarna de dichtingen en lagers defect gaan. De nieuwe pompen zijn makkelijk te herkennen aan het zwart plastieken rad ipv een of ander alu.

Heb er sinds dan al een 3 tal vervangen voor vrienden. (+/- 30 minuten werk)

Toen ik mijn verhaal deed aan een ander iemand in het magazijn van de dealer, gaf de persoon achter de balie toe dat het eigenlijk niets inhoud maar dat ze nu met opgelegde, vaste tarieven moeten werken?

mvg Bruno
John
Berichten: 22
Lid geworden op: 13 jan 2007, 20:37

Re: nieuwe waterpomp

Bericht door John »

Split66wcb schreef:Hallo,

zoals zoveel heb ik ook al te kampen gehad met een defecte waterpomp. Even bij de dealer gaan horen wat me dat ging kosten. Ze belden mij dezelfde dag nog terug, 680 euro vertelde die mij, ik vroeg hem wat die pomp dan wel kost, 80 euro zonder btw.

Mijn T5 174 pk was dan nog geen drie jaar en had juist 74000 km op de teller.

Hier in België, kreeg ik 50 % van de onderdelen terug betaald, werk, olie en koelvloeistof viel blijkbar niet onder deze garantie. Het was volgens hem een groot werk om die pomp te vervangen.

Even wat onderzoek gedaan op het net en op deze site een doorsnee gevonden van de betreffende R5 motor, leek mij niet zo moeilijk, dus een pomp gaan halen, die hadden ze ruim op voorraad. Natuurlijk ook de juiste olie, filter en koelvloeistof gehaald (94 euro). Ben er de zaterdag middag om 13 uur aan begonnen en juist geteld 45 minuten later reed ik al terug rond. Kan gewoon niet simpeler zijn! De olie filter vervangen vergde nog de meeste tijd, die zit daar op een niet al te goed bereikbare plaats tussen slangen, radiator en motor.

Niet slecht voor een doe het zelver, al zeg ik het zelf. Ik moest ze wel beloven de defecte pomp terug binnen te brengen, ik wed dat ze die dan waarschijnlijk ook nog eens 100% terug betaald krijgen. De oorzaak van het defect zijn de gebruikte materialen, volgens het type koelvloeistof heb je er vroeger of dan wel later problemen mee. Het is een soort elektrolyse die plaats vind, die de metalen aantast waarna de dichtingen en lagers defect gaan. De nieuwe pompen zijn makkelijk te herkennen aan het zwart plastieken rad ipv een of ander alu.

Heb er sinds dan al een 3 tal vervangen voor vrienden. (+/- 30 minuten werk)

Toen ik mijn verhaal deed aan een ander iemand in het magazijn van de dealer, gaf de persoon achter de balie toe dat het eigenlijk niets inhoud maar dat ze nu met opgelegde, vaste tarieven moeten werken?

mvg Bruno

Hoi Bruno.
Ik heb met met interesse je bovenstaande verhaal gelezen.
Omdat ik zelf als doe het zelver ook graag het onderhoud aan mijn bus zelf doe.
En ook mijn waterpomp nog vervangen moet worden, wil ik je vragen of je hier
misschien eens nadere uitleg over kan geven.
Zou iets zijn voor bij T5 tip en trucs
Weet zeker dat je hier veel weetjewellers blij mee kan maken.

Groeten van John
Plaats reactie