Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

KOUDE VOETEN !!!!

vragen over de T5
Plaats reactie
Luc VW
Berichten: 1
Lid geworden op: 19 mar 2008, 21:05

KOUDE VOETEN !!!!

Bericht door Luc VW »

Beste T5 rijders : help !!

Na 8 jaar T4 Synchro, stapte ik over op T5 1.9 TDI 102 PK februari 2007, en passeerde hiermee zopas de 40 000 kms.

Bij een eertse onderhoud na 15OO km, en dan op 21 000 km, meldde ik dat de verwarming pas warmte doorgaf naar de voeten na een 20tal km, en dan nog op ventilatorstand 3. De motortemperatuur staat op 90 ° na slechts 4 km, zelfs bij vriesweer. Ik rij 2 x !o km per dag, dus de wagen heeft alle tijd om volledig op temperatuur te komen.

De wagen is uitgerust met manuele airco; verdraaien van richting van de luchtstromen heeft slechts beperkt effect.

Volgens de garage is dit normaal ??

Volgens mij zijn er verschillende mogelijkheden :
- ofwel is een "tocht" onderaan, en sluiten de deuren niet goed ;
- of de regelknop van de temperatuur werkt slecht
- of de knop van de egeling van de ventilatie laat zich verdraaien, maar doet toch zijn eigen zin,

zijn er collega - T5ers die iets gelijkaardigs meemaakten ?

Graag uw reactie, zou graag mijn wollen sokken thuislaten
Gebruikersavatar
harry t5 191
Berichten: 3074
Lid geworden op: 13 jan 2007, 00:08
Locatie: Zeijen

Re: KOUDE VOETEN !!!!

Bericht door harry t5 191 »

Beste Luc,

Heb dezelfde auto (2006) en deze wordt wel sneller warm.
Na 4 a 5 km komt er echt wel warme lucht uit de kachel!
Dus dat moet bij jou toch ook kunnen?
Trouwens nog welkom op :wjw

:wjw :T54LIFE :toppie
groeten Harry, uit het mooie Drentse land.
Gebruikersavatar
appie
Berichten: 386
Lid geworden op: 12 jan 2007, 20:04
Locatie: zwarte haan
Contacteer:

Re: KOUDE VOETEN !!!!

Bericht door appie »

Er kunnen verschillende oorzaken zijn.

Doen je middenuitstromers het? Er kan wel eens een geknikte stuurkabel een oorzaak van problemen zijn. Of de stuurkabel voor de temperatuur hangt los.
Probeer het eens met je raam open.
Soms is de "dubbele" cabine zo gesloten dat er geen luchtstroming mogelijk is (als de lucht er niet uit kan komt er ook nks meer bij)
Neemt de bus!
vaniac
Berichten: 1202
Lid geworden op: 13 jan 2007, 20:33

Re: KOUDE VOETEN !!!!

Bericht door vaniac »

Luc VW schreef:Beste T5 rijders : help !!

Na 8 jaar T4 Synchro, stapte ik over op T5 1.9 TDI 102 PK februari 2007, en passeerde hiermee zopas de 40 000 kms.

Bij een eertse onderhoud na 15OO km, en dan op 21 000 km, meldde ik dat de verwarming pas warmte doorgaf naar de voeten na een 20tal km, en dan nog op ventilatorstand 3. De motortemperatuur staat op 90 ° na slechts 4 km, zelfs bij vriesweer. Ik rij 2 x !o km per dag, dus de wagen heeft alle tijd om volledig op temperatuur te komen.

De wagen is uitgerust met manuele airco; verdraaien van richting van de luchtstromen heeft slechts beperkt effect.

Volgens de garage is dit normaal ??

Volgens mij zijn er verschillende mogelijkheden :
- ofwel is een "tocht" onderaan, en sluiten de deuren niet goed ;
- of de regelknop van de temperatuur werkt slecht
- of de knop van de egeling van de ventilatie laat zich verdraaien, maar doet toch zijn eigen zin,

zijn er collega - T5ers die iets gelijkaardigs meemaakten ?

Graag uw reactie, zou graag mijn wollen sokken thuislaten
Hallo Luc,
Het thema verwarming is al zo oud als de T5 op de markt is. De enige manier om de T5 snel op temperatuur te krijgen (zowel de motor als het interieur) is de optie van een extra koelwaterverwarming. Als je T5 voorzien is van deze optie, zit er een sticker met de vermelding "webasto thermotop c" op de kopkant van de bestuurdersdeur geplakt. De thermotop zorgt er automatisch voor dat bij buitentemperaturen onder de 8 tot 10 graden celcius de motor en daarmee ook het interieur binnen de 5 kilometer op temperatuur is.
Als je deze optie hebt en het blijft toch koud, dan is de thermotop waarschijnlijk vanwege een storing vergrendeld en start hij niet op. De dealer kan in dit geval het storingsgeheugen uitlezen en resetten. Als er geen onderdelen in de thermotop defect zijn, start de thermotop na het resetten zonder problemen weer op.
Guus NLB
Berichten: 841
Lid geworden op: 16 jan 2007, 15:34
Locatie: Tilburg
Contacteer:

Re: KOUDE VOETEN !!!!

Bericht door Guus NLB »

Ik denk dat Luc iets anders bedoelt: alléén bij zijn voeten wordt het niet warm.

Als je dat bedoelt Luc, dan komt dat JUIST omdat je de ventilator op 3 zet. Dit geeft de volgende effecten:
1. de uittredende lucht wordt dan minder warm omdat ie minder tijd krijgt om warmte van de kachel op te nemen. Een langzamere luchtstroom wordt warmer.
2. De uittredende lucht duwt koude lucht voor zich uit. De warmte is al weg vóór die jouw voeten bereikt en koelt jouw voeten nog eens extra.

De oplossing:
Zet de ventilator op 1 of 2, zet de knop op ongeveer "half acht", dus ietsje meer rechtsom (met klok mee) draaien tot halverwege pijltje naar onderen en pijltje naar links.
Gebruik ook altijd even de recirculatie als je kunt. Dat gaat uiteraard niet als je met vochtige jassen in de auto zit.

Troost:
Als je een climatronic had, deed die altijd precies wat jij nou net niet wilt !

Laat eens horen of het werkt.
belgacom
Berichten: 123
Lid geworden op: 30 mar 2007, 19:55
Locatie: zoutleeuw (Belgie)

Re: KOUDE VOETEN !!!!

Bericht door belgacom »

Guus NLB schreef:Ik denk dat Luc iets anders bedoelt: alléén bij zijn voeten wordt het niet warm.
Troost:
Als je een climatronic had, deed die altijd precies wat jij nou net niet wilt !

Laat eens horen of het werkt.
Bij de climatronic hoef je NOOIT in te grijpen en aan knopjes te draaien, want die doet het PERFECT. Heb je toch koude voeten, kun je dat even manueel instellen. Maar aangezien die climatronic zo goed werkt heb ik nog niets handmatig moeten aanpassen! :zwaai
met vriendelijke groet,

Wilco 244
Guus NLB
Berichten: 841
Lid geworden op: 16 jan 2007, 15:34
Locatie: Tilburg
Contacteer:

Re: KOUDE VOETEN !!!!

Bericht door Guus NLB »

Gezien mijn verleden als airco-specialist kan ik zeggen dat al die automatische systemen slechts één voordeeltje hebben en dat is de ingebouwde thermostaat. En dat is op langere ritten, begonnen 's morgens in flinke kou ook nog niet eens altijd zo !
Heb zelf zat (ook luxe dure) auto's gereden en bij allemaal is de ervaring hetzelfde als bij vele klanten: zo'n ding stelt altijd in wat jou net niet uitkomt....

Gelukkig kon ik m'n T5 met manueel bediende airco bestellen: blijf ik zelf baas en 't is nog veel goedkoper EN minder storingsgevoelig óók !!
Plaats reactie