Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Oliekoeler

vragen over de T5
Plaats reactie
Ruud PS
Berichten: 85
Lid geworden op: 28 jan 2007, 11:32

Oliekoeler

Bericht door Ruud PS »

Vorige week is ook in mijn Multivan de oliekoeler preventief vervangen. Zoals altijd keurig volgens afspraak, en vandaag de € 0,00 factuur in de bus.

Alleen lijkt het mij onwaarschijnlijk, dat er géén olie op de rekening staat. Toen de waterpomp werd vervangen in mijn vorige T5, met 100% coulance, stond er zeven liter olie op de bon, voor garantie.
Nu beweert men, dat de olie niet wordt vergoed, men heeft wel bijgevuld (blijkbaar voor eigen rekening), maar dat na ongeveer 100km gereden te hebben de olie is gezakt (waarheen?). Dus stond ik na ruim een uurtje rijden langs de kant van de weg een litertje kostelijke olie toe te voegen.

Wat is jullie ervaring hiermee?

Nog iets, mijn parkeersensoren achter gaan continue piepen als de bus een poosje met de achterzijde in de zon heeft gestaan. Kennen jullie dat verschijnsel. Dat belooft wat met de zomer in aantocht.
Gebruikersavatar
Gerard 136
Berichten: 309
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:08

Re: Oliekoeler

Bericht door Gerard 136 »

Misschien is je koeler niet vervangen. Er worden in de fabriek koelers van verschillende fabrikanten door elkaar gemonteerd. In een bepaalde periode is door een van die fabrikanten een zwak type geleverd, maar het is niet bekend welke merk koeler in welke bus zit. Daarom worden alle bussen uit die periode teruggeroepen, en in de werkplaats bekeken of het betreffende merk is gemonteerd. Afhankelijk van dat onderzoek wordt dan de koeler wel of niet vervangen.

En voor wat betreft je achterste PDC sensoren, ik heb dat ook een keer gehad. Ik heb toen de zekering er even uitgehaald en weer teruggeplaatst. Daarna was alles weer in orde. Het lijkt me de moeite waard dat even te proberen.

Succes!
Iemand zei: Glimlach, als er problemen zijn, het kan altijd erger.
Ik glimlachte. En inderdaad, het werd veel erger.

Gerard.
Gebruikersavatar
Pim 328
Berichten: 983
Lid geworden op: 13 jan 2007, 11:01
Locatie: Midden-Limburg

Re: Oliekoeler

Bericht door Pim 328 »

Ten eerste : Alle olie koelers in het betreffende chassis nummers worden vervangen.

Ten tweede : De fabriek vergoed 0,3 liter olie, maar naar eigen ervaring moet je meestal tussen de 0,75 en 1 liter bijvullen.
Pim 328 --> Ex Multivan '02 TDI nu 190 pk en 410 Nm
Nu Passat cc 2.0 tdi 170pk Highline Full options
Gebruikersavatar
Gerard 136
Berichten: 309
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:08

Re: Oliekoeler

Bericht door Gerard 136 »

Mijn dealer vertelde het anders... Maar ik weet natuurlijk niet wie er gelijk heeft in dit geval. :knipoog
Iemand zei: Glimlach, als er problemen zijn, het kan altijd erger.
Ik glimlachte. En inderdaad, het werd veel erger.

Gerard.
Gebruikersavatar
Pim 328
Berichten: 983
Lid geworden op: 13 jan 2007, 11:01
Locatie: Midden-Limburg

Re: Oliekoeler

Bericht door Pim 328 »

Dan heeft je dealer de derde druk van de terugroepactie niet gelezen. Want bij de eerste en tweede druk was spake van sommige oliekoelers daarna is dit veranderd in alle olie koelers.
Pim 328 --> Ex Multivan '02 TDI nu 190 pk en 410 Nm
Nu Passat cc 2.0 tdi 170pk Highline Full options
borka
Berichten: 42
Lid geworden op: 26 nov 2007, 16:17

Re: Oliekoeler

Bericht door borka »

Hoi,

Even terugkomen op de oliekoeler. Normaal gaat er een lampje branden als het olie peil te laag staat, maar wisten jullie dat wanneer de motorkap open geweest is de sensor de eerste 50 km niet werkt!!! . Bij mijn t5 is de oliekoeler net vervangen ,ik naar huis en na een half uur stil te hebben gestaan ging ik toch maar even kontroleren of het oliepeil wel goed was. Niet dus geen olie aan de peilstok ,( van de dealer tot mijn huis is ongeveer 30 km ).Heb gelijk de garage opgebeld hoe dat zat , daar zeiden ze dat ik een liter bij moest vullen en maar even langs moest komen , heb ik gedaan en kreeg een liter olie terug en ze zouden de monteur er even op aan spreken . Maar wat als ik de olie niet gekontroleerd zou hebben? dus opgelet!!!
Plaats reactie