Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
"Verbruik
"Verbruik
Ik rijd momenteel een "grijze"T5 op diezel met 174 pk. Aangezien ik toch niet zo heel veel kilometers rijd (15000 per jaar) overweeg ik nu om een "normale"T5 op benzine aan te schaffen. Kan iemand mij een reeel verbruik door geven van zo'n V6. Ik heb momenteel een automat en ben iemand die van doorrijden houdt, ik heb geen fluwele voeten, maar hoef niet als eerste bij het stoplicht weg te zijn.
Re: "Verbruik
De VR6-benzine heeft minder koppel dan de 13o pk diesel en dat ook nog eens bij een hoger toerental. De VR-6 moet dus veel toeren maken om te presteren. Houdt rekening met gemiddeld 15 L/100 km :alarm :alarm :alarm
Re: "Verbruik

ik ben van mening dat de toerentallen niet zo belangrijk zijn in jouw voorbeeld: daar zijn alle overbrengingsverhoudingen aan aangepast. Dat het koppel van een moderne turbodiesel bij een laag toerental beschikbaar is, is verder geen voordeel omdat het max. toerental ook heel laag is. Procentueel is dat lage toerental dus geen voordeel t.o.v. een benzinemotor ook weer wegens die overbrenging. Het hogere koppel is dat ten dele wel. Ten dele omdat de hogere overbrengingsverhouding een deel van dat hogere koppel weer teniet doet.
In de praktijk blijkt bovendien net onder dat toerental waarbij het maximum koppel beschikbaar is, een moderne turbodiesel juist héél doods te zijn. Je moet dan dus toch nog wat meer toeren maken c.q. de koppeling iets laten slippen bij het wegrijden zoals bij een benzine en soms nog erger.
De Duitsers hebben daar een heel mooi woord voor: "Anfahrswäche" (wegrijzwakte).
Ouderwetse diesels stonden er juist om bekend dat je ze vrijwel niet kon laten afslaan bij het wegrijden.
Met dat verbruik ben ik het natuurlijk wel eens :yingyang
Re: "Verbruik
Hallo Guus,
Ik denk dat tegenwoordig bijna alle particuliere rijders het verbruik van hun auto wel belangrijk vinden. Bij een auto als de T5 heeft het hoge gewicht en de grote luchtweerstand een zeer grote invloed op het verbruik. De keuze van de motor speelt dan een belangrijke rol. Voor de gemiddelde rij-omstandigheden is een dieselmotor daarom de beste keus. De voordelen van de vr-6 benzinemotor beperken zich hoogstens tot iets betere acceleratie en het geringe motorgeluid. De brandstofkosten daarentegen plegen een ware aanslag op het budget.
Ik denk dat tegenwoordig bijna alle particuliere rijders het verbruik van hun auto wel belangrijk vinden. Bij een auto als de T5 heeft het hoge gewicht en de grote luchtweerstand een zeer grote invloed op het verbruik. De keuze van de motor speelt dan een belangrijke rol. Voor de gemiddelde rij-omstandigheden is een dieselmotor daarom de beste keus. De voordelen van de vr-6 benzinemotor beperken zich hoogstens tot iets betere acceleratie en het geringe motorgeluid. De brandstofkosten daarentegen plegen een ware aanslag op het budget.
Re: "Verbruik
Een lpg-installatie is technisch wel mogelijk, maar het is de vraag of dit voor een weinig-rijder economisch interessant is. In Duitsland zijn er enkele firma's gespecialiseerd op het inbouwen van lpg-installaties in de T5.
Re: "Verbruik
Zoals sommigen van jullie wel weten, LPG is mijn oude vak. Twintig jaar een zeer goed bedrijf in gehad.
Ik ben er van overtuigd dat er in Nederland ook wel enkele (niet veel) oud collega's van me zijn
die 'n T5 V6 benzine perfect kunnen ombouwen ! Vraag wel eerst wat rond naar de ervaringen.
Ik ben er van overtuigd dat er in Nederland ook wel enkele (niet veel) oud collega's van me zijn
die 'n T5 V6 benzine perfect kunnen ombouwen ! Vraag wel eerst wat rond naar de ervaringen.
Re: "Verbruik
Ik denk dat wanneer je maar 15.000 per jaar rijdt, een lpg installatie te duur is voor een particulier met geel kenteken, zeker met een V6. En de brandstofkosten met zo'n V6 liggen bijna 2,5 keer zo hoog als met een 174pk tdi schat ik. Het verbruik is ongeveer het dubbele en de literprijs is ook een stuk hoger. Zo'n V6 kost dus gewoon een 1500 euro per jaar meer aan brandstof!
met vriendelijke groet,
Wilco 244
Wilco 244