Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
T5 DumpValve ???
T5 DumpValve ???
Ik was op 3 mij naar de keukenhof geweest was druk dus ik in de nav anderre route in getikt stond ik te wachten bij een stop licht hoorde ik een die T5 aankomen en hoorde PSSSSSSSSSS dacht eerst huuuu kanniet maar het klonk tog wel cool.
Groet
Carl
Groet
Carl
Laatst gewijzigd door carl op 06 mei 2008, 22:39, 1 keer totaal gewijzigd.
- Gerard 136
- Berichten: 309
- Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:08
Re: T5 Dumpval
ksnappumniet...??
Iemand zei: Glimlach, als er problemen zijn, het kan altijd erger.
Ik glimlachte. En inderdaad, het werd veel erger.
Gerard.
Ik glimlachte. En inderdaad, het werd veel erger.
Gerard.
- Donald4Motion
- Berichten: 4426
- Lid geworden op: 02 jul 2007, 22:12
- Locatie: Tuuuuus voor de buus
Re: T5 Dumpval
Ik weet niet of dat kan op een diesel maar dat klinkt wel erg dan
Het is een DumpValve trouwens. :yingyang
Het is een DumpValve trouwens. :yingyang
- Mastodont
- Berichten: 601
- Lid geworden op: 24 apr 2008, 15:58
- Locatie: Kennemerland/Haarlem
- Contacteer:
Re: T5 Dumpval
Een dumpvalve kan worden toegepast bij moteren MET een turbo.
Deze zorgt ervoor dat de overdruk die er is op het moment dat men gas loslaat of overschakeld naar een hogere versnelling, kan ontsnappen.
Dit geeft een karakteristiek geluid (mooi !).
Als de overdruk niet zo snel wegkan remt deze het toerental van de turbo af (kan wel +100.000 rpm zijn) en komt de luchtstroom naar de motor nagenoeg stil te vallen.
Door het storten van de overdruk blijft de turbo dus goed op gang en zal de motor in de volgende versnelling beter oppakken
als zonder dumpvalve.
Dus niet alleen een leuke gadget maar echte winst in prestaties!
Grt Mastodont (Arie)
Deze zorgt ervoor dat de overdruk die er is op het moment dat men gas loslaat of overschakeld naar een hogere versnelling, kan ontsnappen.
Dit geeft een karakteristiek geluid (mooi !).
Als de overdruk niet zo snel wegkan remt deze het toerental van de turbo af (kan wel +100.000 rpm zijn) en komt de luchtstroom naar de motor nagenoeg stil te vallen.
Door het storten van de overdruk blijft de turbo dus goed op gang en zal de motor in de volgende versnelling beter oppakken
als zonder dumpvalve.
Dus niet alleen een leuke gadget maar echte winst in prestaties!
Grt Mastodont (Arie)
Chevrolet Suburban 454Cui (7,4 L) Silverado 1986
Mercedes-Benz 300E W124 1986
Transporter T5 TDI 2005 (verkocht 15-12-2010)
Transporter T3 Syncro Doka 1986 - (verkocht)
Kawasaki Z1300 1981
Mercedes-Benz 300E W124 1986
Transporter T5 TDI 2005 (verkocht 15-12-2010)
Transporter T3 Syncro Doka 1986 - (verkocht)
Kawasaki Z1300 1981
- Schildertje
- Berichten: 379
- Lid geworden op: 03 mei 2007, 18:21
- Locatie: Zaanstad
- Contacteer:
Re: T5 Dumpval
Bij een TDI gaat dit niet lukken ! Zie hier in de laatste alinea http://www.cartuning-guide.com/dumpvalve.html
T5 130 pk TDI "60" Edition tiptronic full-options. JD-Engineering chiptuning, 18 inch Rial, Multivan koplampen en achterlichten, JVC NX7000 met afneembaar front !
Re: T5 DumpValve ???
ja dat klopt dat het bij een TDI niet gaat, die wort dan met een kasje geregelt op je pedaal. als je je voet van de gas pedaal af haalt dan hoor je Pssssss tog blijft het leuk. en je kan hem uit zetten.
maar ja niet iedereen vindt het wat op je T4 of T5 persoonlijk twijfel ik nog.
ik heb nu +- 170pk wil nog een Chip of obt eigelijk heb niets met de DumpValve temaken maar pouwer heb ik zeker,
als ik de obt heb gehad zit in rond 210 pktjes, het geluit klopt dan wel niet op een TDI Maar de snelheid heb ik dan wel, weetjewel.
Groet
Carl
maar ja niet iedereen vindt het wat op je T4 of T5 persoonlijk twijfel ik nog.
ik heb nu +- 170pk wil nog een Chip of obt eigelijk heb niets met de DumpValve temaken maar pouwer heb ik zeker,
als ik de obt heb gehad zit in rond 210 pktjes, het geluit klopt dan wel niet op een TDI Maar de snelheid heb ik dan wel, weetjewel.
Groet
Carl
- Mastodont
- Berichten: 601
- Lid geworden op: 24 apr 2008, 15:58
- Locatie: Kennemerland/Haarlem
- Contacteer:
Re: T5 DumpValve ???
Maarre....
Kan het dan ook niet met zo'n speciale DIESELdumpvalve ??
Grt Mastodont
Kan het dan ook niet met zo'n speciale DIESELdumpvalve ??
Grt Mastodont
Chevrolet Suburban 454Cui (7,4 L) Silverado 1986
Mercedes-Benz 300E W124 1986
Transporter T5 TDI 2005 (verkocht 15-12-2010)
Transporter T3 Syncro Doka 1986 - (verkocht)
Kawasaki Z1300 1981
Mercedes-Benz 300E W124 1986
Transporter T5 TDI 2005 (verkocht 15-12-2010)
Transporter T3 Syncro Doka 1986 - (verkocht)
Kawasaki Z1300 1981
- Donald4Motion
- Berichten: 4426
- Lid geworden op: 02 jul 2007, 22:12
- Locatie: Tuuuuus voor de buus
Re: T5 DumpValve ???
jawel, dat kan.
alleen klinkt het voor geen meter, alsof je een scheet laat .
check maar eens op youtube
alleen klinkt het voor geen meter, alsof je een scheet laat .
check maar eens op youtube
Re: T5 DumpValve ???
Technisch gezien heeft een dumpvalve alleen bij een benzinemotor zin, omdat een benzinemotor geregeld wordt door een gasklep. Het sluiten van de gasklep tijdens het schakelen veroorzaakt het terugvallen van de turbo. Een dieselmotor heeft geen gasklep en vertoont dus ook niet de verschijnselen van een turbobenzinemotor tijdens het schakelen. Dus een dumpvalve bij een TDI is technisch niet nodig
- Mastodont
- Berichten: 601
- Lid geworden op: 24 apr 2008, 15:58
- Locatie: Kennemerland/Haarlem
- Contacteer:
Re: T5 DumpValve ???
KIJK !!
Zo zie je maar weer....
Nooit te oud (of te eigenwijs) om nog iets te leren/op te steken!
Grt Mastodont
Zo zie je maar weer....
Nooit te oud (of te eigenwijs) om nog iets te leren/op te steken!
Grt Mastodont
Chevrolet Suburban 454Cui (7,4 L) Silverado 1986
Mercedes-Benz 300E W124 1986
Transporter T5 TDI 2005 (verkocht 15-12-2010)
Transporter T3 Syncro Doka 1986 - (verkocht)
Kawasaki Z1300 1981
Mercedes-Benz 300E W124 1986
Transporter T5 TDI 2005 (verkocht 15-12-2010)
Transporter T3 Syncro Doka 1986 - (verkocht)
Kawasaki Z1300 1981
- Donald4Motion
- Berichten: 4426
- Lid geworden op: 02 jul 2007, 22:12
- Locatie: Tuuuuus voor de buus
Re: T5 DumpValve ???
OBD staat voor On Board Diagnosis. Praktisch gezien is dit een aansluitpunt van het motormanagementsysteem voor het aansluiten van diagnosecomputers. De OBD-aansluiting is volgens een bepaalde standaard genormaliseerd en bevindt zich op korte afstand van de stuurkolom in het interieur van de auto. Met behulp van de juiste connector en software kan het managementsysteem worden uitgelezen en eventueel worden aangepast. :klappen :klappen :klappen