Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
LMM en K&N filter
LMM en K&N filter
Kan iemand mij vertellen wat correct is?
Ik wil een K&N filter monteren maar twijfel of dat gaat. Volgens het ene verhaal is het geen probleem en op het TDI forum lees ik dat het niet zomaar gaat omdat er vocht door kan komen en er een probleem met de LMM ontstaat. Als ik het goed begrijp is dat het geval met een Pierburg en weer geen probleem met een Bosch.
Ik heb een 2.5 tdi (102) met een Pierburg. Iemand ervaring met de combinatie Pierburg en open (K&N) filter?
Alvast bedankt
Ik wil een K&N filter monteren maar twijfel of dat gaat. Volgens het ene verhaal is het geen probleem en op het TDI forum lees ik dat het niet zomaar gaat omdat er vocht door kan komen en er een probleem met de LMM ontstaat. Als ik het goed begrijp is dat het geval met een Pierburg en weer geen probleem met een Bosch.
Ik heb een 2.5 tdi (102) met een Pierburg. Iemand ervaring met de combinatie Pierburg en open (K&N) filter?
Alvast bedankt
- Multivan Generation
- Berichten: 34352
- Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
- Locatie: Zeeland (Oost)
- Contacteer:
Re: LMM en K&N filter
als een inlegfilter van K&N netjes ingeolied is, dan komt er helemaal geen vocht voorbij het filter.
De oudere Bosch LMM's konden daar niet tegen, Pierburg en de Nieuwere Bosch LMM's geven geen problemen.
De oudere Bosch LMM's konden daar niet tegen, Pierburg en de Nieuwere Bosch LMM's geven geen problemen.
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Re: LMM en K&N filter
heb er 4 jaar mee gereden in een tdi 88 pk en geen centje pijn gehad
okee wel 3x een lmm vervangen omdat deze afweek.
wel een tip als je een kn filter weer na een reiniging gaat voorzien van olie is een vliesje olie genoeg(tot alle witte ribben rood zien) en geen klodders olie.
okee wel 3x een lmm vervangen omdat deze afweek.
wel een tip als je een kn filter weer na een reiniging gaat voorzien van olie is een vliesje olie genoeg(tot alle witte ribben rood zien) en geen klodders olie.
Re: LMM en K&N filter
Hm.. hoe doe je dat inoliën precies, kon het niet vinden bij tips & trucs.. Wil namelijk een inlegfilter aanschaffen..Multivan Generation schreef:als een inlegfilter van K&N netjes ingeolied is, dan komt er helemaal geen vocht voorbij het filter.
De oudere Bosch LMM's konden daar niet tegen, Pierburg en de Nieuwere Bosch LMM's geven geen problemen.
VW T4 102PK 75kW LWB Black Metallic met de meest afschuwelijke bekleding ooit, TOTO!
- Multivan Generation
- Berichten: 34352
- Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
- Locatie: Zeeland (Oost)
- Contacteer:
Re: LMM en K&N filter
Er zitten 2 busjes in de cleaning kit.Tvier schreef:Hm.. hoe doe je dat inoliën precies, kon het niet vinden bij tips & trucs.. Wil namelijk een inlegfilter aanschaffen..Multivan Generation schreef:als een inlegfilter van K&N netjes ingeolied is, dan komt er helemaal geen vocht voorbij het filter.
De oudere Bosch LMM's konden daar niet tegen, Pierburg en de Nieuwere Bosch LMM's geven geen problemen.
Die kit moet je er wel apart bijkopen!
Het eerste busje met een soort van spray (witte busje) daarmee laat je het vuil inweken en het filter schoonmaken.
Vervolgens met kraanwater afspoelen. Filter laten drogen.
Daarna voorzichting inoliën met de rode olie. Als het filter de olie opneemt, dan kleurt het filter weer rood.
Niet te veel oliën

Groeten en succes
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Re: LMM en K&N filter
Dank je wel PeterMultivan Generation schreef:Er zitten 2 busjes in de cleaning kit.Tvier schreef:Hm.. hoe doe je dat inoliën precies, kon het niet vinden bij tips & trucs.. Wil namelijk een inlegfilter aanschaffen..Multivan Generation schreef:als een inlegfilter van K&N netjes ingeolied is, dan komt er helemaal geen vocht voorbij het filter.
De oudere Bosch LMM's konden daar niet tegen, Pierburg en de Nieuwere Bosch LMM's geven geen problemen.
Die kit moet je er wel apart bijkopen!
Het eerste busje met een soort van spray (witte busje) daarmee laat je het vuil inweken en het filter schoonmaken.
Vervolgens met kraanwater afspoelen. Filter laten drogen.
Daarna voorzichting inoliën met de rode olie. Als het filter de olie opneemt, dan kleurt het filter weer rood.
Niet te veel oliënTe veel is namelijk niet goed.
Groeten en succes

VW T4 102PK 75kW LWB Black Metallic met de meest afschuwelijke bekleding ooit, TOTO!
Re: LMM en K&N filter
dus de luchtfilter bij een t4 88pk van 2000 vervangen door een k&n zal geen problemen geven als ik het goed begrepen heb
wat is er dan slecht voor de oude lmm dat er vocht door komt of dat er olie met de lucht zou meegaan? (misschien domme vraag maar heb ergens gelezen dat die olie een probleem kan geven)
wat is er dan slecht voor de oude lmm dat er vocht door komt of dat er olie met de lucht zou meegaan? (misschien domme vraag maar heb ergens gelezen dat die olie een probleem kan geven)
Ik rijd T-vier met veel plezier!! 

Re: LMM en K&N filter
geloof mij geeft echt geen problemen mits je normaal inolied en een klodders oli.
maar als je twijfelt moet je het niet doen ,niet wij moeten jouw overtuigen maar jij jezelf
verwacht trouwens nu geen 10 pk erbij want dan kom je bedrogen uit ,wat je wel krijgt is een soepel oppakkende motor
maar als je twijfelt moet je het niet doen ,niet wij moeten jouw overtuigen maar jij jezelf

verwacht trouwens nu geen 10 pk erbij want dan kom je bedrogen uit ,wat je wel krijgt is een soepel oppakkende motor
Re: LMM en K&N filter
het probleem is gewoon dat je op internet zo veel uiteen lopende dingen vindt dat je gowoon niet meer weet wat te geloven
Ik rijd T-vier met veel plezier!! 

Re: LMM en K&N filter
Vehaal klopt ook voor een AAB (2.4D) Pakt sneller op en verbruik bij mij is iets minder. Verder is het voor mij ook een economische aangelegenheid. 1 x een K&N filter kopen + onderhoudssetje is voordeliger dan 2 X een nieuw filter.keescv schreef: verwacht trouwens nu geen 10 pk erbij want dan kom je bedrogen uit ,wat je wel krijgt is een soepel oppakkende motor
nogmaals NIET te veel olie gebruiken bij het reinigen.
gr Martin
-
- Berichten: 207
- Lid geworden op: 04 mar 2007, 02:29
Re: LMM en K&N filter
Het is wel eens voorgekomen dat na het plaatsen van een K&N filter de motor niet meer lekker liep. Ik ken iemand die dat met een Hyundai heeft gehad. Er bleek gewoon teveel olie in het nieuwe filter te zitten. Ditzelfde verhaal geldt voor vrijwel elke wagen. K&N filters, en dan met name de paddestoelen (open filters), hebben wel eens wat olie achter gelaten op de LMM. Ook hier heb ik zelf ervaring mee op min vorige VR6. Die olie op mijn LMM kan echt alleen van het filter zelf afgekomen zijn. En zo ken ik nog wel 2 gasten die er last van hebben gehad. Alleen van deze twee weet ik ook dat ze het zelf fout hebben gedaan. Namelijk goed reinigen en te goed van nieuwe olie voorzien, oftewel niet goed drogen. Ik heb er nu 1000km een K&N inlegfilter inzitten. Gewoon omdat ik geen zin had om iets te maken/verzinnen voor een paddestoel. Merkbaar verschil? De eerste keer dat je er mee rijdt ja. Maar een dag later merk je er niets meer van. Zet na een week de originele maar eens terug. Dan zul je het denk ik wel merken. Maar het verschil... Vrijwel niets. Mijn filter moest vervangen worden. En als ik voor niet al teveel geld betere onderdelen kan krijgen dan neem ik ze ook ;) zo simpel.
T4 AHY zonder EPS, CC en stoelverwarming. Aangepast voor rolstoelvervoer.
Re: LMM en K&N filter
hallo,
ik heb vorige week een k&n 57i kit gemonteerd in combinatie met een vag powerbox.
heb nu een koppel waar een sleper van smit tak rode koontjes krijgt.
gr michel
ik heb vorige week een k&n 57i kit gemonteerd in combinatie met een vag powerbox.
heb nu een koppel waar een sleper van smit tak rode koontjes krijgt.
gr michel

K&N 57I rules, 2,5TDI 75KW (als t regent in mei is april voorbij)
Re: LMM en K&N filter
Ben even offline geweest maar iedereen bedankt voor de reacties.