Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Hefdak...of mag dit ook ?
Hefdak...of mag dit ook ?
Om maar even door te gaan over het onderwerp -ombouwen naar camper- hefdak......
Ik vraag me het volgende af :
Een van de eisen voor het voldoen aan camperkenteken is de stahoogte.
Hiermee wordt in de regel voldaan dmv een hefdak, in wat voor vorm dan ook.
Maar, ook dit hefdak, ik ga even uit van een slaap-hefdak is weer een compromis.
Zo vervalt de mogelijkheid van het vervoeren met dakdragers en bv een dakkoffer. Ik weet, er bestaat het zgn. translift systeem, (peperduur en altijd 4 van die alu bevestigingsrails op je hefdak). Dus het kan wel, maar even in de dakkoffer als het hefdak openstaat....nee.
Het slapen met 4 personen in een bus kan, maar is eigenlijk alleen mogelijk met 2 (hele kleine) kinderen. Ik zie in ieder geval bij bijna alle T4campers nog een tentje bijstaan.....Het is gewoon ideaal voor met zijn 2-en.
Het in- en uitklappen van dak en bank is een heel "gedoe", je moet tenslotte toch al je spullen van links naar rechts (lees boven naar beneden ) verplaatsen voordat je weer aan het kachelen bent.
In mijn ogen is de Multivan zo gek nog niet, met de dakdragers en dakkoffer de mogelijkheid om alle "rommel" buiten de leefruimte te houden. Bovendien heb ik op de dakdragers bevestigingen gemaakt voor mijn Fiamma luifel.
Maar...., stel ik wil toch op camperkenteken staan ?
De uitsnijding in het dak moet aan bepaalde minimium maten voldoen (ik geloof 90x100 cm?). Stel dat ik dit gat erin zou maken en vervolgens naar de RDW zou rijden. (Ervan uitgaande dat aan de andere eisen wordt voldaan). Is er dan reden voor om dit niet goed te keuren ? Wie zegt dat er een polyester dak boven moet zitten.....Niet dat ik met een groot gat in mijn dak wil gaan rondrijden. Waarom geen groot glazen schuifdak, zeg maar beginnend achter de voorstoelen. Ik kan dan niet boven in mijn bus slapen, maar slapen doe ik net zo lief of liever in een tent. Bovendien kan de entree onder mijn luifel vallen en kan ik altijd droog mijn bus in en uit.
Zou het dus toegestaan zijn om zo'n groot glazen schuifdak te plaatsen en weet iemand toevallig waar ze te krijgen zijn. Krijg ik dan zo'n lamellendak....dat is weer een dure grap.
p.s. het is natuurlijk geen smoel als het dak open is en je staat daar met je kop door het gat achter je kookplaatje......het gaat even om het idee !
Ik vraag me het volgende af :
Een van de eisen voor het voldoen aan camperkenteken is de stahoogte.
Hiermee wordt in de regel voldaan dmv een hefdak, in wat voor vorm dan ook.
Maar, ook dit hefdak, ik ga even uit van een slaap-hefdak is weer een compromis.
Zo vervalt de mogelijkheid van het vervoeren met dakdragers en bv een dakkoffer. Ik weet, er bestaat het zgn. translift systeem, (peperduur en altijd 4 van die alu bevestigingsrails op je hefdak). Dus het kan wel, maar even in de dakkoffer als het hefdak openstaat....nee.
Het slapen met 4 personen in een bus kan, maar is eigenlijk alleen mogelijk met 2 (hele kleine) kinderen. Ik zie in ieder geval bij bijna alle T4campers nog een tentje bijstaan.....Het is gewoon ideaal voor met zijn 2-en.
Het in- en uitklappen van dak en bank is een heel "gedoe", je moet tenslotte toch al je spullen van links naar rechts (lees boven naar beneden ) verplaatsen voordat je weer aan het kachelen bent.
In mijn ogen is de Multivan zo gek nog niet, met de dakdragers en dakkoffer de mogelijkheid om alle "rommel" buiten de leefruimte te houden. Bovendien heb ik op de dakdragers bevestigingen gemaakt voor mijn Fiamma luifel.
Maar...., stel ik wil toch op camperkenteken staan ?
De uitsnijding in het dak moet aan bepaalde minimium maten voldoen (ik geloof 90x100 cm?). Stel dat ik dit gat erin zou maken en vervolgens naar de RDW zou rijden. (Ervan uitgaande dat aan de andere eisen wordt voldaan). Is er dan reden voor om dit niet goed te keuren ? Wie zegt dat er een polyester dak boven moet zitten.....Niet dat ik met een groot gat in mijn dak wil gaan rondrijden. Waarom geen groot glazen schuifdak, zeg maar beginnend achter de voorstoelen. Ik kan dan niet boven in mijn bus slapen, maar slapen doe ik net zo lief of liever in een tent. Bovendien kan de entree onder mijn luifel vallen en kan ik altijd droog mijn bus in en uit.
Zou het dus toegestaan zijn om zo'n groot glazen schuifdak te plaatsen en weet iemand toevallig waar ze te krijgen zijn. Krijg ik dan zo'n lamellendak....dat is weer een dure grap.
p.s. het is natuurlijk geen smoel als het dak open is en je staat daar met je kop door het gat achter je kookplaatje......het gaat even om het idee !
Laatst gewijzigd door pluuke op 16 feb 2007, 15:05, 1 keer totaal gewijzigd.
Lupo 1.6 125pk 2001 GTI
Lupo 1.4 60pk 2002 Cambridge
Lupo 1.4 60pk 2003 Cambridge Open Air
Lupo 1.4 60pk 2002 Cambridge
Lupo 1.4 60pk 2003 Cambridge Open Air
Hai Patrick,
Als je een camper wil bouwen moet je o.a. aan de volgende eisen voldoen:
- 2 persoonsbed of 2x 1 persoons
- sta hoogte voor het keukenblok (hefdak) minimaal 90x100
- keukenblok, 2 pits kooktoestel, wasbak, kraan, schoon - vuilwater tank
- kastruimte
- etc..
Zelf ben ik op zoek naar een Multivan, dan de stoel achter de chauffeur vervangen voor een aangepast keukenblok, hefdak erin en misschien achterin nog wat kastruimte maken.
gr. Rox
Als je een camper wil bouwen moet je o.a. aan de volgende eisen voldoen:
- 2 persoonsbed of 2x 1 persoons
- sta hoogte voor het keukenblok (hefdak) minimaal 90x100
- keukenblok, 2 pits kooktoestel, wasbak, kraan, schoon - vuilwater tank
- kastruimte
- etc..
Zelf ben ik op zoek naar een Multivan, dan de stoel achter de chauffeur vervangen voor een aangepast keukenblok, hefdak erin en misschien achterin nog wat kastruimte maken.
gr. Rox
Het is NOOIT te laat om een T4 te gaan rijden!
Gaat het niet zoals het moet, dan moet het maar zoals het gaat!
Gaat het niet zoals het moet, dan moet het maar zoals het gaat!
Hoi Patrick,
Of de RDW/Douane (met name de laatste) het accepteert als je alleen maar een 'gat' in je dak hebt als stahoogte weet ik niet. Vind het wel een creatief idee . Maar als je er een dakkoffer overheen plaatst ben je impliciet je verplichte stahoogte al weer kwijt.
Als je naast een hefdak ook een dakkoffer wilt monteren zou je kunnen denken aan een middenhefdak (een 'paddesotel' als bijv. MacMOL maakt), dan heb je over het algemeen nog ruimte over voor een korte dakkoffer (wel een voordeel als je een LWB hebt). Maar dan moet je wel genoegen nemen met een kleinere dakkoffer dan over het hele dak zou passen en het aanzicht van een hefdakje als je daar niet van houd. En je huidige plaatsing van de luifel kan dan wel eens lastig worden.
Ben benieuwd waar je op uitkomt!
Of de RDW/Douane (met name de laatste) het accepteert als je alleen maar een 'gat' in je dak hebt als stahoogte weet ik niet. Vind het wel een creatief idee . Maar als je er een dakkoffer overheen plaatst ben je impliciet je verplichte stahoogte al weer kwijt.
Als je naast een hefdak ook een dakkoffer wilt monteren zou je kunnen denken aan een middenhefdak (een 'paddesotel' als bijv. MacMOL maakt), dan heb je over het algemeen nog ruimte over voor een korte dakkoffer (wel een voordeel als je een LWB hebt). Maar dan moet je wel genoegen nemen met een kleinere dakkoffer dan over het hele dak zou passen en het aanzicht van een hefdakje als je daar niet van houd. En je huidige plaatsing van de luifel kan dan wel eens lastig worden.
Ben benieuwd waar je op uitkomt!
T4 TDI 75kW Kombi LWB bj 2002
1e Wet van Constructie: maak de onderdelen te groot en sla en dan net zo lang op tot het past!
1e Wet van Constructie: maak de onderdelen te groot en sla en dan net zo lang op tot het past!
- Multivan Generation
- Berichten: 34219
- Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
- Locatie: Zeeland (Oost)
- Contacteer:
- 2 persoonsbed of 2x 1 persoons
- sta hoogte voor het keukenblok (hefdak) minimaal 90x100
- keukenblok, 2 pits kooktoestel, wasbak, kraan, schoon - vuilwater tank
- kastruimte
Dit klopt inderdaad
Het lijkt me niet eenvoudig om dit in een cabrio krijgen...die vergelijking gaat in mijn ogen niet op....
Blokmaten ? Ik weet dat er die denkbeeldige kist in moet kunnen van zoveelxzoveelxzoveel cm....Die past dus wel in een originele T4 Westfalia ?
Of in een gewone op camperkenteken gezette Transporter met een klein pop-up hefdakje ?
Dan past ie ook door dat gat van 90x100cm....
Climahemel zou zo kunnen....:
Mail is inderdaad voor delicate tips.....
- sta hoogte voor het keukenblok (hefdak) minimaal 90x100
- keukenblok, 2 pits kooktoestel, wasbak, kraan, schoon - vuilwater tank
- kastruimte
Dit klopt inderdaad
Het lijkt me niet eenvoudig om dit in een cabrio krijgen...die vergelijking gaat in mijn ogen niet op....
Blokmaten ? Ik weet dat er die denkbeeldige kist in moet kunnen van zoveelxzoveelxzoveel cm....Die past dus wel in een originele T4 Westfalia ?
Of in een gewone op camperkenteken gezette Transporter met een klein pop-up hefdakje ?
Dan past ie ook door dat gat van 90x100cm....
Climahemel zou zo kunnen....:
Mail is inderdaad voor delicate tips.....
Lupo 1.6 125pk 2001 GTI
Lupo 1.4 60pk 2002 Cambridge
Lupo 1.4 60pk 2003 Cambridge Open Air
Lupo 1.4 60pk 2002 Cambridge
Lupo 1.4 60pk 2003 Cambridge Open Air
Niemand kan je verplichten om het hefdak(je) te gebruiken......... Er is ooit iemand geweest die levert een hefdak gemaakt van je bestaande dak is heel plat samen met de andere verplichte delen erin keuren. Na de keuring mag je rustig een dakkoffer monteren (zou hem wel demontabel monteren (op roofrails ofzo) zo blijf je aan de eisen voldoen....
Misschien heb ik het nog niet helemaal duidelijk kunnen maken,
Ik bedoel niet dat ik met een groot gat in het dak naar de RDW rijdt, maar met een groot glazen schuifdak waarvan de dagmaat geopend 90 x100 cm bedraagt !
De vraag is of ik daarmee voldoe aan de eis wat betreft stahoogte.
Ik bedoel niet dat ik met een groot gat in het dak naar de RDW rijdt, maar met een groot glazen schuifdak waarvan de dagmaat geopend 90 x100 cm bedraagt !
De vraag is of ik daarmee voldoe aan de eis wat betreft stahoogte.
Lupo 1.6 125pk 2001 GTI
Lupo 1.4 60pk 2002 Cambridge
Lupo 1.4 60pk 2003 Cambridge Open Air
Lupo 1.4 60pk 2002 Cambridge
Lupo 1.4 60pk 2003 Cambridge Open Air
Allereerst bedankt voor jullie reacties allemaal !
Hoi Jappie,
Ik heb dat nog even nagekeken...ik ging er eigenlijk van uit dat als je aan de inrichtingseisen van de RDW voldoet, je automatisch in aanmerking komt voor het kwarttarief. Dit blijkt inderdaad niet het geval te zijn. (Deze wegenbelasting wordt uiteraard voldaan bij de belastingen )(waar de douane deel van uitmaakt).
Op de RDW site is een pdf te vinden met daarin vanalles over ombouwen. Hierin staat :
....groene regels, verwijzen naar :
Nouja, dan weet je dus nog niks, wordt dus na / opvragen.....ben wel benieuwd wat die dan nog voor eisen hebben, er zijn dus 2 partijen die de criteria bepalen !
Verder heb ik ook dit gevonden:
Daarmee is mijn vraag denk ik wel beantwoord, indien het mogelijk moet zijn om de binnenruimte te verhogen, moet er natuurlijk "iets" zich bevinden boven dat gat van 90x100 anders is er geen sprake van "binnen". Reden waarom dus ook een (plat) hefdak zonder doek wordt goedgekeurd.
Mmmm....
Hoi Jappie,
Ik heb dat nog even nagekeken...ik ging er eigenlijk van uit dat als je aan de inrichtingseisen van de RDW voldoet, je automatisch in aanmerking komt voor het kwarttarief. Dit blijkt inderdaad niet het geval te zijn. (Deze wegenbelasting wordt uiteraard voldaan bij de belastingen )(waar de douane deel van uitmaakt).
Op de RDW site is een pdf te vinden met daarin vanalles over ombouwen. Hierin staat :
....groene regels, verwijzen naar :
Nouja, dan weet je dus nog niks, wordt dus na / opvragen.....ben wel benieuwd wat die dan nog voor eisen hebben, er zijn dus 2 partijen die de criteria bepalen !
Verder heb ik ook dit gevonden:
Daarmee is mijn vraag denk ik wel beantwoord, indien het mogelijk moet zijn om de binnenruimte te verhogen, moet er natuurlijk "iets" zich bevinden boven dat gat van 90x100 anders is er geen sprake van "binnen". Reden waarom dus ook een (plat) hefdak zonder doek wordt goedgekeurd.
Mmmm....
Lupo 1.6 125pk 2001 GTI
Lupo 1.4 60pk 2002 Cambridge
Lupo 1.4 60pk 2003 Cambridge Open Air
Lupo 1.4 60pk 2002 Cambridge
Lupo 1.4 60pk 2003 Cambridge Open Air