Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

caravelle of multivan als licht vracht?

vragen over de T5
Plaats reactie
Gebruikersavatar
mettesboy
Berichten: 692
Lid geworden op: 28 jan 2007, 21:54
Locatie: Olen België

caravelle of multivan als licht vracht?

Bericht door mettesboy »

Is het in België mogelijk om een caravelle (best lange wielbasis) of zelfs multivan
om te bouwen en zodoende in te schrijven als lichte vracht?
Ik dacht dat vroeger de regel was dat achter de laatste stijl geen glas mocht zitten, klopt dat nog?
2005 T5Transporter Freedom LWB DC 96kw handgeschakeld
2010 Caravelle comfortline LWB DC 132kw handgeschakeld
2016 Caravelle highline LWB DC 150kw DSG
2022 Caravelle Comfortline LWB DC 150kw DSG 4Motion
Peter Coddens
Berichten: 52
Lid geworden op: 12 feb 2007, 15:35
Locatie: Torhout

Re: caravelle of multivan als licht vracht?

Bericht door Peter Coddens »

Ik rij met een transporter met dubbele cabine. (= lichte vracht)

Ik heb het tussenschot eruit gehaald en ben zo naar de keuring geweest.

Hij werd afgekeurd.

Als je hem als lichte vracht wilt laten keuren heb je twee mogelijkheden:

enkele rij zetels (chauffeur + bijrijdersbankje of aparte zetel) en dan moet er geen tussenschot aanwezig zijn

dubbele rij zetels (dubbele cabine) en dan moet er wel een tussenschot aanwezig zijn.
XAVIER
Berichten: 71
Lid geworden op: 19 jan 2007, 17:21
Locatie: IZEGEM

Re: caravelle of multivan als licht vracht?

Bericht door XAVIER »

de regel is dat de afgesloten laadruimte de helft van het chassis moet zijn dus bij een korte wielbasis moet de 2e rij zetel wat vooruit gemonteerd worden bij een lwb blijft de 2e rij mooi op z'n plaats met erachter een tussenschot waarbij zelfs de ruit niet mag open kunnen. de zijruiten in de laadruimte moesten dicht gemaakt worden omwille van btw aftrek, maar ik denk dat dit nu weer niet meer nodig is. ik had reeds 2 caravelle's (een t4 en een t5) bij de 4 moest het niet bij de 5 in 2004 dan wel, nu heb ik een california, dit is ook lichte vracht omdat er maar 4 zitplaatsen zijn. bij een optionele 5e plaats word het een gewone auto.

salut
xavier :T54LIFE
Gebruikersavatar
mettesboy
Berichten: 692
Lid geworden op: 28 jan 2007, 21:54
Locatie: Olen België

Re: caravelle of multivan als licht vracht?

Bericht door mettesboy »

dus een california (zonder tussenschot) met 4 zitplaatsen mag wel als lichte vracht! cool

Maar heb hier ergens gelezen dat een california 4motion dan weer niet mag? klopt dat?
2005 T5Transporter Freedom LWB DC 96kw handgeschakeld
2010 Caravelle comfortline LWB DC 132kw handgeschakeld
2016 Caravelle highline LWB DC 150kw DSG
2022 Caravelle Comfortline LWB DC 150kw DSG 4Motion
XAVIER
Berichten: 71
Lid geworden op: 19 jan 2007, 17:21
Locatie: IZEGEM

Re: caravelle of multivan als licht vracht?

Bericht door XAVIER »

inderdaad 4 motion valt onder de 4x4 s en zoals je weet hebben ze paal en perk gesteld aan de wildgroei van 4x4 lichte vrachts en hierdoor is de transporter er ook bij.
:T54LIFE
salut xavier
belgacom
Berichten: 123
Lid geworden op: 30 mar 2007, 19:55
Locatie: zoutleeuw (Belgie)

Re: caravelle of multivan als licht vracht?

Bericht door belgacom »

Hoi Mettesboy, ik rij ook in Belgie met een Caravelle, 100% lichte vracht
en wel met korte wielbasis. Lange wielbasis is helemaal geen probleem.
De ombouw is gedaan via de dealer bij http://www.act-research.be/nl/actresearch_nl.php
Ik heb daar de luxe dubbele cabine vandaan, zeer netjes met 3 losse zittingen en 3
aparte leuningen met 3 driepuntgordels.
met vriendelijke groet,

Wilco 244
Gebruikersavatar
mettesboy
Berichten: 692
Lid geworden op: 28 jan 2007, 21:54
Locatie: Olen België

Re: caravelle of multivan als licht vracht?

Bericht door mettesboy »

Een dubbele cabine 4motion kan toch nog wel hoop ik als licht vracht?
2005 T5Transporter Freedom LWB DC 96kw handgeschakeld
2010 Caravelle comfortline LWB DC 132kw handgeschakeld
2016 Caravelle highline LWB DC 150kw DSG
2022 Caravelle Comfortline LWB DC 150kw DSG 4Motion
Tvo
Berichten: 13
Lid geworden op: 28 mar 2008, 19:34

Re: caravelle of multivan als licht vracht?

Bericht door Tvo »

XAVIER schreef:de zijruiten in de laadruimte moesten dicht gemaakt worden omwille van btw aftrek, maar ik denk dat dit nu weer niet meer nodig is.

xavier :T54LIFE


Xavier, wat bedoel je met dicht maken, is verduisteren ook goed ?
merci

Tom
XAVIER
Berichten: 71
Lid geworden op: 19 jan 2007, 17:21
Locatie: IZEGEM

Re: caravelle of multivan als licht vracht?

Bericht door XAVIER »

de ruiten werden vervangen door glas look panelen, misschien als je de ruiten met folie afdekt dat het ook geldig is, maar ik weet niet of dit vandaag nog nodig is. Ik denk dat je best ten rade gaat bij je plaatselijk BTW kantoor of boekhouder.

salut :T54LIFE xavier
Tvo
Berichten: 13
Lid geworden op: 28 mar 2008, 19:34

Re: caravelle of multivan als licht vracht?

Bericht door Tvo »

Dit is wat ik vind en er staat nergens in dat er geen ramen in de laadruimte mogen zijn...
Groeten

http://minfin.fgov.be/portail1/nl/press ... tes_nl.pdf
http://minfin.fgov.be/portail1/nl/broch ... o_2008.pdf


1. Voertuigen van maximaal 3.500 kg (MTM) met 1 afgesloten cabine (2 zitplaatsen passagiers + 1 zitplaats bestuurder) en open laadbak
2. Voertuigen van maximaal 3.500 kg (MTM) met dubbele cabine (6 zitplaatsen passagiers + 1 zitplaats bestuurder) en open laadbak
3. Voertuigen van maximaal 3.500 kg (MTM), 1 volume voor zowel laadruimte als passagiersruimte (2 zitplaatsen passagiers + 1 zitplaats
bestuurder), er is een scheidingswand achter de zitplaatsen vereist, de laadruimte moet minstens 50 % bedragen van de lengte van de wielbasis (gemeten op 20 cm boven de vloer), de laadruimte moet voorzien zijn van een horizontale laadvloer over de hele oppervlakte, de laadvloer moet vast of duurzaam bevestigd zijn en deel uitmaken van het koetswerk en de laadruimte mag niet voorzien zijn van verankeringsplaatsen voor bijkomende zitbanken, zetels of veiligheidsgordels ?4. Voertuigen van maximaal 3.500 kg (MTM), 1 volume voor zowel laadruimte als passagiersruimte (6 zitplaatsen passagiers + 1 zitplaats bestuurder), er is een scheidingswand achter de zitplaatsen vereist, de laadruimte moet minstens 50 % bedragen van de lengte van de wielbasis (gemeten op 20 cm boven de vloer), de laadruimte moet voorzien zijn van een horizontale laadvloer over de hele oppervlakte, de laadvloer moet vast of duurzaam bevestigd zijn en deel uitmaken van het koetswerk en de laadruimte mag niet voorzien zijn van verankeringsplaatsen voor bijkomende zitbanken, zetels of veiligheidsgordels
Tvo
Berichten: 13
Lid geworden op: 28 mar 2008, 19:34

Re: caravelle of multivan als licht vracht?

Bericht door Tvo »

heeft er trouwens iemand een idee wat zo'n spel kost???
weet dat er enorm veel verschillen in zijn, maar laten we een gemiddelde versie nemen..

Afbeelding
Danny
Berichten: 465
Lid geworden op: 21 jan 2007, 19:11
Locatie: Tussen Turnhout en Antwerpen

Re: caravelle of multivan als licht vracht?

Bericht door Danny »

er mogen gerust ramen in de laadruimte zijn dat is geen bezwaar, het gaat hem louter over m³ niet over 't feit of je er doorheen kan kijken...
een act ombouw hangt rond de 2500 €'s dacht ik....

:zwaai
XAVIER
Berichten: 71
Lid geworden op: 19 jan 2007, 17:21
Locatie: IZEGEM

Re: caravelle of multivan als licht vracht?

Bericht door XAVIER »

voila, ik heb het opgezocht en inderdaad de wet is zoals ik vermoede aangepast. maar deze ganse ruitenkwestie is enkel een btw kwestie voor btw aftrek door btw plichtigen. heeft niets met wel of niet lichte vracht te maken biv en rijtaks zijn zowel voor particulieren als voor bedrijven hetzelfde. zijnde geen biv en voor een t5 ongeveer € 125.00 jaarlijkse rijtaks om het even welke motor, daar dit bij vrachtwagens op het gewicht berekend is ipv cilinderinhoud zoals bij personenauto's.


100 % BTW –aftrek lichte vracht met zijruiten

Vroeger principe

Een lichte vracht met een dubbele cabine mocht tot voor kort geen zijruiten bevatten anders was dit BTW-technisch geen lichte vracht en mocht de BTW maar afgetrokken worden a rato van 50 % in de plaats van aan 100 %.

Beslissing van 4 juni 2004

De administratie heeft zijn mening herzien en heeft beslist dat zijruiten geen afbreuk doen aan de BTW-aftrek van 100 %. Die mening telt voor de toekomst en het verleden, zolang er geen verjaring is. Dit betekent dat u recht heeft om 50 % BTW terug te vragen indien blijkt dat de BTW-aftrek voor uw lichte vracht de laatste drie jaar beperkt is tot 50 % omdat er in de laadruimte zijruiten waren.

salut :T54LIFE xavier
Plaats reactie