Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

electrische storingen T4 TDI 102pk

vragen over de T4
Plaats reactie
Gebruikersavatar
hent951
Berichten: 41
Lid geworden op: 25 jan 2007, 18:55

electrische storingen T4 TDI 102pk

Bericht door hent951 »

(Dames en) Heren weetjewellers,

Ik heb diverse electrische storingen in mijn T4 (california generation 2001, synchro, TD1 102-133 pk getuned) en zou graag technische tips willen ontvangen ter oplossing.

* brandstofmeter gaat wel naar vol bij nieuw gevulde tank maar blijft halverwege hangen. Komt dus niet meer in laagste stand. De vlotter in de tank is reeds vernieuwd. Als ik aan de bedrading rommel achter de zekeringskast komt de meter soms naar nul. Zo ook als de stroom van de accu is afgesloten. Moet daarna weer rommelen om de meter weer naar vol te krijgen. (als de tank vol is, uiteraard) Het uitlezen bij de dealer geeft een massastoring aan. Maar waar zit die storing?

* linker deur: bij het raam electrisch weer dicht doen, slaat hij niet af bovenin maar zakt weer tot halverwege. Deze storing is niet altijd aanwezig, soms gaat het wel goed.

*Als ik instap en nog even niet de sleutel in het contact stop, gaat na ongeveer anderhalve minuut de deur via de centrale vergrendeling op slot. Is eigenlijk best gevaarlijk, als ik bijvoorbeeld de sleutels even op de stoel neer leg en de deur weer dicht doe en even weg loop , kan ik er niet meer in. (twee keer meegemaakt) Ook deze storing treed niet altijd op. Soms gaat het wel goed. Dit gebeurt ook als de deur nog open staat. Echter dan gaan de C.V. er direct ook weer vanaf.

Voor de laatste twee storingen heb ik o.a. reeds de draadboom (van in de deur naar binnen) reeds vervangen, Dit omdat er beschadigingen in de bocht tusssen de deur en de auto reeds aanwezig waren. Het heeft echter niet geholpen. De storingen van C.V. en electrisch raam zijn niet uitleesbaar bij de dealer.

Wie heeft echte tips?

met vriendelijke groet,

Hent 951
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: electrische storingen T4 TDI 102pk

Bericht door Roger B. (11)61 »

* brandstofmeter gaat wel naar vol bij nieuw gevulde tank maar blijft halverwege hangen. Komt dus niet meer in laagste stand. De vlotter in de tank is reeds vernieuwd. Als ik aan de bedrading rommel achter de zekeringskast komt de meter soms naar nul. Zo ook als de stroom van de accu is afgesloten. Moet daarna weer rommelen om de meter weer naar vol te krijgen. (als de tank vol is, uiteraard) Het uitlezen bij de dealer geeft een massastoring aan. Maar waar zit die storing?

Massapunt vind je iets boven de zekeringskast, is een koperkleurige ster met kunststof pootjes eromheen, bout in het midden en veel bruine draden erop.

Kijk ook even achterop je zekeringkast of de twee blauwe stekkers (naast elkaar rechtsboven van het midden) helemaal goed ingeklikt zitten (beide stekkers zijn van je dashboardunit)

* linker deur: bij het raam electrisch weer dicht doen, slaat hij niet af bovenin maar zakt weer tot halverwege. Deze storing is niet altijd aanwezig, soms gaat het wel goed.

Dan loopt ie "te zwaar"voordat ie dicht is en slaat de beveiliging in (om kindernekjes te beveiligen tegen afgeperst worden)
Ik weet de precieze procedure niet, maar je kunt de ramen opnieuw "inleren" zodat de controleunit weet hoe ver en hoe zwaar de ramen moeten bewegen voor helemaal open en helemaal dicht. Staat wellicht in je gebruikershandleiding, anders zou iemand hier of de dealer het je moeten kunnen zeggen.

*Als ik instap en nog even niet de sleutel in het contact stop, gaat na ongeveer anderhalve minuut de deur via de centrale vergrendeling op slot. Is eigenlijk best gevaarlijk, als ik bijvoorbeeld de sleutels even op de stoel neer leg en de deur weer dicht doe en even weg loop , kan ik er niet meer in. (twee keer meegemaakt) Ook deze storing treed niet altijd op. Soms gaat het wel goed. Dit gebeurt ook als de deur nog open staat. Echter dan gaan de C.V. er direct ook weer vanaf.


Klinkt alsof de stuurunit niet ziet dat je deur opengegaan is (gaat de interieurverlichting wel aan?) De cpv van VW heeft namelijk een beveiliging voor als je per ongeluk de auto met de AB opent (en dan dus niet de portieren opent). Deze beveiliging sluit de auto na een minuut ofzo weer af zodat je auto niet onafgesloten blijft staan in zo'n geval.
Als de stuurunit van je CPV het signaal van de geopende deur niet meer binnenkrijgt denkt de cpv dus dat je niet bent ingestapt en sluit de auto weer af...
-schakelaar in deur(slot) of draadbreuk tussen schakelaar en cpv unit lijkt me de oorzaak


Voor de laatste twee storingen heb ik o.a. reeds de draadboom (van in de deur naar binnen) reeds vervangen, Dit omdat er beschadigingen in de bocht tusssen de deur en de auto reeds aanwezig waren. Het heeft echter niet geholpen.
Er zit natuurlijk meer draad tussen actuatoren en sensoren in de deur en de electronica elders in de auto dan alleen de draadboom van de deur, minder waarschijnlijk, maar ook in de rest van de kabelboom kunnen storingen optreden.


De storingen van C.V. en electrisch raam zijn niet uitleesbaar bij de dealer.
EN de dealer kon niets verzinnen toen ie niet kon uitlezen?? pleit niet voor zijn electrische kennis....

Lijkt me dat een dealer toch minstens moet kunnen beredeneren dat het CPV probleem hoogstwaarschijnlijk is zoals ik beschreef en het raamprobleem moet ie toch minimaal het raam opnieuw gesynchroniseerd hebben lijkt me???
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Gebruikersavatar
dennisvt4
Berichten: 1238
Lid geworden op: 21 okt 2007, 10:02
Locatie: midden in nederland

Re: electrische storingen T4 TDI 102pk

Bericht door dennisvt4 »

De storingen van C.V. en electrisch raam zijn niet uitleesbaar bij de dealer.
EN de dealer kon niets verzinnen toen ie niet kon uitlezen?? pleit niet voor zijn electrische kennis....

Lijkt me dat een dealer toch minstens moet kunnen beredeneren dat het CPV probleem hoogstwaarschijnlijk is zoals ik beschreef en het raamprobleem moet ie toch minimaal het raam opnieuw gesynchroniseerd hebben lijkt me???


daarom liever naar de echte dealer :muur
Afbeelding

eens vw altijd vw , alleen nu met een wat grotere kofferbak :)

tdi 102 pk acv lwb
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33936
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: electrische storingen T4 TDI 102pk

Bericht door Multivan Generation »

* brandstofmeter gaat wel naar vol bij nieuw gevulde tank maar blijft halverwege hangen. Komt dus niet meer in laagste stand. De vlotter in de tank is reeds vernieuwd. Als ik aan de bedrading rommel achter de zekeringskast komt de meter soms naar nul. Zo ook als de stroom van de accu is afgesloten. Moet daarna weer rommelen om de meter weer naar vol te krijgen. (als de tank vol is, uiteraard) Het uitlezen bij de dealer geeft een massastoring aan. Maar waar zit die storing?
De weerstand die de vlotter genereerd zou meetbaar moeten zijn.
Maar als je achter bij de zekeringenkast wat rommelt, dan heb je soms geen problemen meer.
Ik zou zelf eerst alle stekkers en aansluitingen in de zekeringenkast aandrukken, en ook op de massakrans, net achter je stuurkolom alle aansluitingen checken. Er mogen geen bruine draden loshangen in die buurt.

Dat de CV niet detecteerd dat het portier openstaat, lijkt me een deurschakelaar die niet jofel meer is.
Is een onderdeel van rond de 5 euro. Ikzelf heb precies hetzelfde gehad. Meteen alle 3 vervangen, ze zijn namelijk alle 3 even oud, 1 gaf er problemen, de rest is preventief gedaan. Doordat die schakelaar niet helemaal goed het signaal doorgeeft, denkt de CV dat er geen actie heeft plaatsgevonden (geen deur open actie gedetecteerd op bestuurdersportier) dus gaat de beveiliging van 30 seconden in werking, en dus na 30 seconden sluit de deur. Alleen het bestuurdersportier heeft daarvoor nog een beveiliging, is het mechanische slot niet vergrendeld, dat schiet hij weer open..

Voor wat betreft je portierruit, ik zou de beide geleiderails van beide voorportieren eens inspuiten met siliconenspray, dan wordt de weerstand minder en dat zou wel eens kunnen helpen..

groeten en succes
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
hent951
Berichten: 41
Lid geworden op: 25 jan 2007, 18:55

Re: electrische storingen T4 TDI 102pk

Bericht door hent951 »

Heren,
Dank je wel voor jullie reacties,
Ze zijn nieuw voor mij en klinken zeer aannemelijk. Ik ben dus hoopvol gestemd en ga het allemaal uitproberen. Ik bericht jullie later hoe het is afgelopen.



Tav die echte dealer. Het is een echte dealer. Ik heb echter geen zin om mijn bus dagen bij hem op de stoep te zetten zodat hij uren en uren kan gaan zoeken en nog niks vinden tegen een fiks uurtarief. Hij raadde mij zelfs aan om op :wjw te gaan zoeken. Doen zij ook als ze iets nieuws tegen komen. Mooi he??? :toppie

groeten,
Hent 951.
Gebruikersavatar
dennisvt4
Berichten: 1238
Lid geworden op: 21 okt 2007, 10:02
Locatie: midden in nederland

Re: electrische storingen T4 TDI 102pk

Bericht door dennisvt4 »

bedoelde het meer dat je hem naar een t4 specialist moet brengen en dat is de dealer niet altijd
Afbeelding

eens vw altijd vw , alleen nu met een wat grotere kofferbak :)

tdi 102 pk acv lwb
Gebruikersavatar
hent951
Berichten: 41
Lid geworden op: 25 jan 2007, 18:55

Re: electrische storingen T4 TDI 102pk

Bericht door hent951 »

heren ,
ik zou nog berichten tav de storingen.
:yes Ik heb het gevonden, deurschakelaar linker deur haperde. Ik had niet in de gaten dat ook het binnelicht haperde. Ik gebruik hem nooit.Toen ik dat opgelost had waren ook de andere problemen opgelost. Blijkbaar zoekt de massa aansluiting van de brandstofmeter zijn weg ook via de massaverbinding van de deurschakelaar. Ik zal later nog eens de massakabel van de accu onder de auto controleren.
Nog dank voor jullie tips. :zwaai

met groet,
hent951.
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33936
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: electrische storingen T4 TDI 102pk

Bericht door Multivan Generation »

jippie,
en domme deurschakelaar dus :knipoog hehe
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
René
Berichten: 5272
Lid geworden op: 13 jan 2007, 21:18
Locatie: Obdam, gechipte 151PK VCDS en vagdash 2.5. Tel: 0637199013.

Re: electrische storingen T4 TDI 102pk

Bericht door René »

De massa schakelaar heeft niets met de tankmeter te maken, ik zou heel voorzichtig zijn met de zojuist gestelde diagnose. Toch je centrale massa punt maar ff checken. Wel toevallig dat het nu opgelost is, maar 100% is het niet, ik denk dat je nog steeds ergens een probleem hebt al lijkt het opgelost.

René
Plaats reactie