Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Hoeveel te trekken met een T5
Hoeveel te trekken met een T5
Ik heb een T5 met 77KW.
Ik heb een Hapert kipper gekocht van 650 kg. Hoeveel kg mag ik nou precies vervoeren. Ik had zelf een berekening gemaakt van max.1100 a 1200 kg. Klopt dit?? De kipper mag totaal 2700 kg wegen, maar dat red de T5 toch niet
Ik heb een BE rijbewijs.
Fabian
Ik heb een Hapert kipper gekocht van 650 kg. Hoeveel kg mag ik nou precies vervoeren. Ik had zelf een berekening gemaakt van max.1100 a 1200 kg. Klopt dit?? De kipper mag totaal 2700 kg wegen, maar dat red de T5 toch niet
Ik heb een BE rijbewijs.
Fabian
- Schildertje
- Berichten: 379
- Lid geworden op: 03 mei 2007, 18:21
- Locatie: Zaanstad
- Contacteer:
Re: Hoeveel te trekken met een T5
Staat op je kentekenpapieren.....
T5 130 pk TDI "60" Edition tiptronic full-options. JD-Engineering chiptuning, 18 inch Rial, Multivan koplampen en achterlichten, JVC NX7000 met afneembaar front !
Re: Hoeveel te trekken met een T5
met de 5 cilinders is dit volgens mij standaard 2500kg. Dan zou je dus gewoon 2.5ton mogen trekken, aangezien de trailer dit ook wel mag hebben.
Ik weet niet of er verschil is tussen de 4 en 5 cilinders qua trekvermogen
Ik weet niet of er verschil is tussen de 4 en 5 cilinders qua trekvermogen
T4 2.5TDI 88pk 1999
Re: Hoeveel te trekken met een T5
Hallo FabianFabian schreef:Ik heb een T5 met 77KW.
Ik heb een Hapert kipper gekocht van 650 kg. Hoeveel kg mag ik nou precies vervoeren. Ik had zelf een berekening gemaakt van max.1100 a 1200 kg. Klopt dit?? De kipper mag totaal 2700 kg wegen, maar dat red de T5 toch niet
Ik heb een BE rijbewijs.
Fabian
met jou t5 mag je 2200 kilo trekken, een hapert die 2700 kilo mag wegen mag er dus niet achter zelfs niet als de aanhanger leeg is.
je kan de hapert wel op papier terug laten keuren naar 2200 kilo.dan mag het weer wel.
ps.
er zijn veel mensen die zeggen je mag hem er acher hangen zolang hij maar niet meer dan 2200 kilo weegt maar dit is dus echt niet waar!!!!!
theo
zie onze site voor een mooi hekwerk sier-hekwerken!
Re: Hoeveel te trekken met een T5
met jou t5 mag je 2200 kilo trekken, een hapert die 2700 kilo mag wegen mag er dus niet achter zelfs niet als de aanhanger leeg is.
je kan de hapert wel op papier terug laten keuren naar 2200 kilo.dan mag het weer wel.
ps.
er zijn veel mensen die zeggen je mag hem er acher hangen zolang hij maar niet meer dan 2200 kilo weegt maar dit is dus echt niet waar!!!!!
theo[/quote]
Ik ben dus 1 van die mensen die zegt dat hij die aanhanger er wel achter mag hangen, mits de totale massa van de aanhanger de 2200 kilo niet overschrijd (als dat inderdaad de juiste maximum sleep is). Er is een verschil van de MTM (maximum toelaatbare massa, dus ledig gewicht + het laadvermogen)) en de trekmassa. Aangezien hij een rijbewijs BE heeft hoeft hij NIET naar de MTM te kijken, dat zit wel goed. En als de bus 2200 kilo mag trekken dan mag je er gewoon een geremde aanhanger achterhangen die een MTM heeft van maximum 3,5ton, als het gewicht maar niet boven die 2200 kilo uitkomt. Lijkt me logisch ook, want als je BE rijbewijs hebt zou je voor elk trekkend voertuig een andere aanhager moeten hebben.
Je mag met je BE rijbewijs toch ook achter een opel astra een geremde aanhanger MTM 3,5 ton erachter hangen. Maar de totale massa van de aanhanger mag maar 1400 kilo zijn. (ongeveer). Met je B rijbewijs mag dit inderdaad niet, zelfs niet leeg!
Je hebt wel gelijk dat als je een rijbewijs B hebt, je die aanhanger er niet achter mag hangen. Want de MTM van de bus + de MTM van de aanhanger zit ver boven de 3,5ton.
je kan de hapert wel op papier terug laten keuren naar 2200 kilo.dan mag het weer wel.
ps.
er zijn veel mensen die zeggen je mag hem er acher hangen zolang hij maar niet meer dan 2200 kilo weegt maar dit is dus echt niet waar!!!!!
theo[/quote]
Ik ben dus 1 van die mensen die zegt dat hij die aanhanger er wel achter mag hangen, mits de totale massa van de aanhanger de 2200 kilo niet overschrijd (als dat inderdaad de juiste maximum sleep is). Er is een verschil van de MTM (maximum toelaatbare massa, dus ledig gewicht + het laadvermogen)) en de trekmassa. Aangezien hij een rijbewijs BE heeft hoeft hij NIET naar de MTM te kijken, dat zit wel goed. En als de bus 2200 kilo mag trekken dan mag je er gewoon een geremde aanhanger achterhangen die een MTM heeft van maximum 3,5ton, als het gewicht maar niet boven die 2200 kilo uitkomt. Lijkt me logisch ook, want als je BE rijbewijs hebt zou je voor elk trekkend voertuig een andere aanhager moeten hebben.
Je mag met je BE rijbewijs toch ook achter een opel astra een geremde aanhanger MTM 3,5 ton erachter hangen. Maar de totale massa van de aanhanger mag maar 1400 kilo zijn. (ongeveer). Met je B rijbewijs mag dit inderdaad niet, zelfs niet leeg!
Je hebt wel gelijk dat als je een rijbewijs B hebt, je die aanhanger er niet achter mag hangen. Want de MTM van de bus + de MTM van de aanhanger zit ver boven de 3,5ton.
met vriendelijke groet,
Wilco 244
Wilco 244
Re: Hoeveel te trekken met een T5
mag volgens kenteken 2500 kg trekken met een kogeldruk van 100kg.
heb een westfalia trekhaak met afneembare kogel.
heb een westfalia trekhaak met afneembare kogel.
T5, Mei 2007, lwb,128kw,getund bij JD naar 208 pk, 60 jaar pakket, trekhaak,schuifdak, nu 750000 km
-
- Berichten: 457
- Lid geworden op: 12 jan 2007, 20:38
- Locatie: Purmerend
- Contacteer:
Re: Hoeveel te trekken met een T5
Je hebt gelijk Wilco,
Ik heb dit eens willen aansnijden in een aanhanger discussie maar heb het toen blijkbaar niet goed duidelijk kunnen maken.
Ik had een stukje van het politieforum gekopieërd, als je daar zoekt kan je nog vinden over de aanhangers.
Je legt het goed uit
Ik heb dit eens willen aansnijden in een aanhanger discussie maar heb het toen blijkbaar niet goed duidelijk kunnen maken.
Ik had een stukje van het politieforum gekopieërd, als je daar zoekt kan je nog vinden over de aanhangers.
Je legt het goed uit
Fred
Re: Hoeveel te trekken met een T5
Dat verhaal dat ik de aanhangwagen niet mocht trekken(leeg) heb ik al eerder gehoord. De verkoper van de aanhangwagen legde het op precies dezelfde manier als Wilco uit. Maar ik wilde toch meer feedback info hebben vandaar mijn vraag hier.
Wilco bedankt!!!
Wilco bedankt!!!
-
- Berichten: 158
- Lid geworden op: 11 mar 2007, 11:05
- Locatie: Wervershoof
Re: Hoeveel te trekken met een T5
Hallo Fabian
De uitleg die Theo geeft is de juiste
Groeten Reinier
De uitleg die Theo geeft is de juiste
Groeten Reinier
- Wim T4 935
- Berichten: 1873
- Lid geworden op: 04 feb 2007, 19:58
- Locatie: Randstad
Re: Hoeveel te trekken met een T5
Volgens de info op de site http://forum.infopolitie.nl/viewtopic.php?f=69&t=19993 is de uitleg van Wilco de juiste en niet die van Theo.reinier en marja schreef:Hallo Fabian
De uitleg die Theo geeft is de juiste
Groeten Reinier
Groeten van Wim
Re: Hoeveel te trekken met een T5
ik heb het zelf bij de hand gehad en het is echt waar je mag niet meer achter je wagen hangen dan dat er op je kenteken staat.
de eene agent zeg van wel en de ander zegt van niet.
het is net als grijs kenteken daar teld je laadvermogen ook mee lege bus 1850 kilo caravan 1600 kilo is totaal 3450 kilo mag dus niet met B rijbewijs.
lege bus op geel kenteken 1850 kilo caravan 1600 kilo is 3450 kilo mag wel met een b rijbewijs.
voorbeeld:
. Voertuigen mogen niet zodanig zijn beladen dat de toegestane maximum last van enige as of asstel, de maximum last onder de koppeling, dan wel de toegestane maximum massa van het voertuig wordt overschreden of de som van de aslasten, uitgezonderd de aslasten van niet autonome aanhangwagens, meer bedraagt dan de toegestane maximum massa.
2. Indien van een aanhangwagen met toepassing van dit besluit de waarden, bedoeld in het eerste lid, niet kunnen worden vastgesteld, geldt voor deze aanhangwagen een toegestane maximum massa van 750 kg.
Artikel 5.18.18
1. Onverminderd artikel 5.12.7 mag de totale massa van aanhangwagens of de som van de aslasten van autonome aanhangwagens niet meer bedragen dan de in het kentekenregister of op het kentekenbewijs van het trekkend motorrijtuig vermelde toegestane maximum te trekken massa. De totale massa van aanhangwagens die worden voortbewogen door personenauto's, bedrijfsauto's of driewielige motorrijtuigen, waarvan de toegestane maximum massa niet meer bedraagt dan 3500 kg, mag tevens niet meer bedragen dan de maximum massa die volgt uit het op de koppeling van het trekkend voertuig aangebrachte identificatiekenmerk of goedkeuringsmerk. Indien de koppeling daaromtrent geen gegevens vermeldt, mag de totale massa van de aanhangwagen niet meer bedragen dan 750 kg en niet meer dan:
a. de ledige massa van het trekkend motorrijtuig, of
b. de massa in bedrijfsklare toestand van het trekkend motorrijtuig.
de eene agent zeg van wel en de ander zegt van niet.
het is net als grijs kenteken daar teld je laadvermogen ook mee lege bus 1850 kilo caravan 1600 kilo is totaal 3450 kilo mag dus niet met B rijbewijs.
lege bus op geel kenteken 1850 kilo caravan 1600 kilo is 3450 kilo mag wel met een b rijbewijs.
voorbeeld:
. Voertuigen mogen niet zodanig zijn beladen dat de toegestane maximum last van enige as of asstel, de maximum last onder de koppeling, dan wel de toegestane maximum massa van het voertuig wordt overschreden of de som van de aslasten, uitgezonderd de aslasten van niet autonome aanhangwagens, meer bedraagt dan de toegestane maximum massa.
2. Indien van een aanhangwagen met toepassing van dit besluit de waarden, bedoeld in het eerste lid, niet kunnen worden vastgesteld, geldt voor deze aanhangwagen een toegestane maximum massa van 750 kg.
Artikel 5.18.18
1. Onverminderd artikel 5.12.7 mag de totale massa van aanhangwagens of de som van de aslasten van autonome aanhangwagens niet meer bedragen dan de in het kentekenregister of op het kentekenbewijs van het trekkend motorrijtuig vermelde toegestane maximum te trekken massa. De totale massa van aanhangwagens die worden voortbewogen door personenauto's, bedrijfsauto's of driewielige motorrijtuigen, waarvan de toegestane maximum massa niet meer bedraagt dan 3500 kg, mag tevens niet meer bedragen dan de maximum massa die volgt uit het op de koppeling van het trekkend voertuig aangebrachte identificatiekenmerk of goedkeuringsmerk. Indien de koppeling daaromtrent geen gegevens vermeldt, mag de totale massa van de aanhangwagen niet meer bedragen dan 750 kg en niet meer dan:
a. de ledige massa van het trekkend motorrijtuig, of
b. de massa in bedrijfsklare toestand van het trekkend motorrijtuig.
zie onze site voor een mooi hekwerk sier-hekwerken!
- Rolf T5 54
- Berichten: 133
- Lid geworden op: 14 jan 2007, 20:55
- Locatie: Drenthe!!
Re: Hoeveel te trekken met een T5
Waar voor de duidelijkheid even een verschil moet worden gemaakt is :
- De theoretische massa ( volgens voertuig papieren )
- De daadwerkelijke massa ( dus ter plaatse gewogen )
Als je op papier al in de fout gaat zonder E achter B moet je sterk in je schoenen staan om te winnen. Ik deed het op de volgende manier: Ik had een T4 grijs kenteken met daar achter een caravan die 1000 kg beladen mocht wegen. Theoretisch was ik in overtreding want de bus mocht volgens kenteken 2800kg wegen. Met de caravan erbij kwam ik dus op een maximum massa van het samenstel van 3800kg. Vervolgens ging ik op de eerste dag dat ik ging rijden langs een weegbrug en zette daar de hele combinatie op en vroeg een printje, maakte gelijk een mooi digitaal fotootje ( op het weegbriefje stond circa 2900kg voor de hele combinatie) en ging zo op reis. Dit is onder de 3500kg grens (B) en de aanhanger is lichter dan het ledig gewicht van het trekkend voertuig. Ik heb een keer discussie gehad in nederland bij een grote controle, van aspirant via een hoofdagent naar een brigadier gegaan die heeft ruggespraak gehouden met HOvJ en ik mocht door.
Dit geeft maar enigzins aan hoe ingewikkeld de materie is. Dus je mag een aanhanger die zwaarder beladen mag worden als jij mag trekken als die dat maar niet IS.......
Dus theoretisch mag je in overtreding zijn maar praktisch natuurlijk niet...... (leuker kunnen we het niet maken;-)
- De theoretische massa ( volgens voertuig papieren )
- De daadwerkelijke massa ( dus ter plaatse gewogen )
Als je op papier al in de fout gaat zonder E achter B moet je sterk in je schoenen staan om te winnen. Ik deed het op de volgende manier: Ik had een T4 grijs kenteken met daar achter een caravan die 1000 kg beladen mocht wegen. Theoretisch was ik in overtreding want de bus mocht volgens kenteken 2800kg wegen. Met de caravan erbij kwam ik dus op een maximum massa van het samenstel van 3800kg. Vervolgens ging ik op de eerste dag dat ik ging rijden langs een weegbrug en zette daar de hele combinatie op en vroeg een printje, maakte gelijk een mooi digitaal fotootje ( op het weegbriefje stond circa 2900kg voor de hele combinatie) en ging zo op reis. Dit is onder de 3500kg grens (B) en de aanhanger is lichter dan het ledig gewicht van het trekkend voertuig. Ik heb een keer discussie gehad in nederland bij een grote controle, van aspirant via een hoofdagent naar een brigadier gegaan die heeft ruggespraak gehouden met HOvJ en ik mocht door.
Dit geeft maar enigzins aan hoe ingewikkeld de materie is. Dus je mag een aanhanger die zwaarder beladen mag worden als jij mag trekken als die dat maar niet IS.......
Dus theoretisch mag je in overtreding zijn maar praktisch natuurlijk niet...... (leuker kunnen we het niet maken;-)
Re: Hoeveel te trekken met een T5
leuk verhaal alleen zijn er maar weinig agenten die jou mee nemen naar een weegbrug,Rolf T5 54 schreef:Waar voor de duidelijkheid even een verschil moet worden gemaakt is :
- De theoretische massa ( volgens voertuig papieren )
- De daadwerkelijke massa ( dus ter plaatse gewogen )
Als je op papier al in de fout gaat zonder E achter B moet je sterk in je schoenen staan om te winnen. Ik deed het op de volgende manier: Ik had een T4 grijs kenteken met daar achter een caravan die 1000 kg beladen mocht wegen. Theoretisch was ik in overtreding want de bus mocht volgens kenteken 2800kg wegen. Met de caravan erbij kwam ik dus op een maximum massa van het samenstel van 3800kg. Vervolgens ging ik op de eerste dag dat ik ging rijden langs een weegbrug en zette daar de hele combinatie op en vroeg een printje, maakte gelijk een mooi digitaal fotootje ( op het weegbriefje stond circa 2900kg voor de hele combinatie) en ging zo op reis. Dit is onder de 3500kg grens (B) en de aanhanger is lichter dan het ledig gewicht van het trekkend voertuig. Ik heb een keer discussie gehad in nederland bij een grote controle, van aspirant via een hoofdagent naar een brigadier gegaan die heeft ruggespraak gehouden met HOvJ en ik mocht door.
Dit geeft maar enigzins aan hoe ingewikkeld de materie is. Dus je mag een aanhanger die zwaarder beladen mag worden als jij mag trekken als die dat maar niet IS.......
Dus theoretisch mag je in overtreding zijn maar praktisch natuurlijk niet...... (leuker kunnen we het niet maken;-)
ze kijken op de papieren en als het te zwaar is heb je de bon te pakken.
theo
zie onze site voor een mooi hekwerk sier-hekwerken!
Re: Hoeveel te trekken met een T5
Artikel 5.18.18
1. Onverminderd artikel 5.12.7 mag de totale massa van aanhangwagens of de som van de aslasten van autonome aanhangwagens niet meer bedragen dan de in het kentekenregister of op het kentekenbewijs van het trekkend motorrijtuig vermelde toegestane maximum te trekken massa. De totale massa van aanhangwagens die worden voortbewogen door personenauto's, bedrijfsauto's of driewielige motorrijtuigen, waarvan de toegestane maximum massa niet meer bedraagt dan 3500 kg, mag tevens niet meer bedragen dan de maximum massa die volgt uit het op de koppeling van het trekkend voertuig aangebrachte identificatiekenmerk of goedkeuringsmerk. Indien de koppeling daaromtrent geen gegevens vermeldt, mag de totale massa van de aanhangwagen niet meer bedragen dan 750 kg en niet meer dan:
a. de ledige massa van het trekkend motorrijtuig, of
b. de massa in bedrijfsklare toestand van het trekkend motorrijtuig.[/quote]
Er staat dus NERGENS iets vermeld over de MTM van de aanhanger, dus de Maximale Toelaatbare Massa (dus lediggewicht van aanhanger + maximum TOEGELATEN lading). Die toegestane maximum massa van 3500 kilo zoals hierboven staat, slaat alleen op het trekkend voertuig. Dat mag nooit meer zijn dan 3500 kilo want anders moet je een C rijbewijs.
Er wordt dus alleen gesproken van de totale massa en dat is de massa van de aanhanger inclusief laadvermogen op het moment van aanhouding. Die ligt meestal veel lager dan het maximum toegelaten.
Verder staat er alleen dat je niet meer mag trekken dan de maximaal trek van de wagen (staat in je papieren)) en de maximum trek waarvoor je trekhaak is gekeurd. Ongekeurde trekhaak mag maximaal 750 trekken.
Kortom, je mag achter een Mini (die een maximaal geremd trekvermogen heeft van 750 kilo) een aanhanger hangen die een MTM heeft van 3,5ton maar die een leeggewicht heeft van 750 kilo. je mag er dan wel geen baksteen meer inleggen maar het mag.
Bij twijfel is de agent verplicht om je mee te nemen naar een weegbrug. Knappe agent die met zijn blote oog kan zien hoeveel de aanhanger weegt. Is mij al 2 keer gebeurd, een aanhanger met minigraver erop. Toen moest ik voorkomen en ben 2 keer in het gelijk gesteld!
En een geremde aanhanger (of caravan of wat ook) mag ook veel zwaarder zijn dan het trekkend voertuig.
Dit alles geld wel voor mensen met een BE rijbewijs. Voor alleen b gelden andere regels. Dan wordt wel naar de MTM van de aanhanger gekeken.
1. Onverminderd artikel 5.12.7 mag de totale massa van aanhangwagens of de som van de aslasten van autonome aanhangwagens niet meer bedragen dan de in het kentekenregister of op het kentekenbewijs van het trekkend motorrijtuig vermelde toegestane maximum te trekken massa. De totale massa van aanhangwagens die worden voortbewogen door personenauto's, bedrijfsauto's of driewielige motorrijtuigen, waarvan de toegestane maximum massa niet meer bedraagt dan 3500 kg, mag tevens niet meer bedragen dan de maximum massa die volgt uit het op de koppeling van het trekkend voertuig aangebrachte identificatiekenmerk of goedkeuringsmerk. Indien de koppeling daaromtrent geen gegevens vermeldt, mag de totale massa van de aanhangwagen niet meer bedragen dan 750 kg en niet meer dan:
a. de ledige massa van het trekkend motorrijtuig, of
b. de massa in bedrijfsklare toestand van het trekkend motorrijtuig.[/quote]
Er staat dus NERGENS iets vermeld over de MTM van de aanhanger, dus de Maximale Toelaatbare Massa (dus lediggewicht van aanhanger + maximum TOEGELATEN lading). Die toegestane maximum massa van 3500 kilo zoals hierboven staat, slaat alleen op het trekkend voertuig. Dat mag nooit meer zijn dan 3500 kilo want anders moet je een C rijbewijs.
Er wordt dus alleen gesproken van de totale massa en dat is de massa van de aanhanger inclusief laadvermogen op het moment van aanhouding. Die ligt meestal veel lager dan het maximum toegelaten.
Verder staat er alleen dat je niet meer mag trekken dan de maximaal trek van de wagen (staat in je papieren)) en de maximum trek waarvoor je trekhaak is gekeurd. Ongekeurde trekhaak mag maximaal 750 trekken.
Kortom, je mag achter een Mini (die een maximaal geremd trekvermogen heeft van 750 kilo) een aanhanger hangen die een MTM heeft van 3,5ton maar die een leeggewicht heeft van 750 kilo. je mag er dan wel geen baksteen meer inleggen maar het mag.
Bij twijfel is de agent verplicht om je mee te nemen naar een weegbrug. Knappe agent die met zijn blote oog kan zien hoeveel de aanhanger weegt. Is mij al 2 keer gebeurd, een aanhanger met minigraver erop. Toen moest ik voorkomen en ben 2 keer in het gelijk gesteld!
En een geremde aanhanger (of caravan of wat ook) mag ook veel zwaarder zijn dan het trekkend voertuig.
Dit alles geld wel voor mensen met een BE rijbewijs. Voor alleen b gelden andere regels. Dan wordt wel naar de MTM van de aanhanger gekeken.
met vriendelijke groet,
Wilco 244
Wilco 244
Re: Hoeveel te trekken met een T5
Mijn 174/aut mag ook 2500 trekken, overigens gaat daar per 1000 mtr boven zeeniveau 10% vanaf EN is dat voor gebruik op (vrijwel) vlakke weg. Zie instructieboek.
Goed, ik heb o.a. een aanhanger van leeg 1000 kg, laadvermogen 1700 kg die er in NL regelmatig vol achterhangt. Gaat prima. Eén keer per ongeluk 2700 kg geladen (vrachtbrief klopte niet), dus toaal 3700 kg er achter. Ging echt niet slecht.
Goed, ik heb o.a. een aanhanger van leeg 1000 kg, laadvermogen 1700 kg die er in NL regelmatig vol achterhangt. Gaat prima. Eén keer per ongeluk 2700 kg geladen (vrachtbrief klopte niet), dus toaal 3700 kg er achter. Ging echt niet slecht.