Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Conclusie EGR afsluiten
- Ron---63---
- Berichten: 3819
- Lid geworden op: 13 jan 2007, 00:51
- Locatie: IJmond
Conclusie EGR afsluiten
Nou we zijn weer terug van een welverdiende vakantie.
Op de heenreis naar Frankrijk, op de cc 140 (uiteraard alleen in Frankrijk he )zonder airco met EGR plaatje erin , gebruik 1 op 12.3
Daar het plaatje eruit gehaalt en de terugreis de cc op 120 gezet MET airco aan. gebruik 1 op 15.5
Leek me een redelijke snelheid (compensatie) ten opzichte van de heenreis zonder airco.
Mijn conclusie was toch wel juist destijds. EGRplaatje houd je motor wel schoner maar verbruik is in mijn ogen slechter. Blijf nu dus rijden zonder plaatje, gaat er pas weer in als de bus getuned gaat worden.
Groet Ron 63
Op de heenreis naar Frankrijk, op de cc 140 (uiteraard alleen in Frankrijk he )zonder airco met EGR plaatje erin , gebruik 1 op 12.3
Daar het plaatje eruit gehaalt en de terugreis de cc op 120 gezet MET airco aan. gebruik 1 op 15.5
Leek me een redelijke snelheid (compensatie) ten opzichte van de heenreis zonder airco.
Mijn conclusie was toch wel juist destijds. EGRplaatje houd je motor wel schoner maar verbruik is in mijn ogen slechter. Blijf nu dus rijden zonder plaatje, gaat er pas weer in als de bus getuned gaat worden.
Groet Ron 63
Eerste T4 http://www.mijnalbum.nl/Album=Z4I3UVOV
Tweede T4 http://www.mijnalbum.nl/Album=OADFWHSA
Laatste T4 http://www.mijnalbum.nl/Album=HF6ONS4V
Sinds 1 mei 2013 onze 2e VW High UP met alle pakketten !! Eerste was 1 jaar oud :)
Tweede T4 http://www.mijnalbum.nl/Album=OADFWHSA
Laatste T4 http://www.mijnalbum.nl/Album=HF6ONS4V
Sinds 1 mei 2013 onze 2e VW High UP met alle pakketten !! Eerste was 1 jaar oud :)
Re: Conclusie EGR afsluiten
Het hoger verbruik moet je zoeken in de hogere snelheid die je gereden hebt en niet in het ERG plaatjeRon---63--- schreef:Nou we zijn weer terug van een welverdiende vakantie.
Op de heenreis naar Frankrijk, op de cc 140 (uiteraard alleen in Frankrijk he )zonder airco met EGR plaatje erin , gebruik 1 op 12.3
Daar het plaatje eruit gehaalt en de terugreis de cc op 120 gezet MET airco aan. gebruik 1 op 15.5
Leek me een redelijke snelheid (compensatie) ten opzichte van de heenreis zonder airco.
Mijn conclusie was toch wel juist destijds. EGRplaatje houd je motor wel schoner maar verbruik is in mijn ogen slechter. Blijf nu dus rijden zonder plaatje, gaat er pas weer in als de bus getuned gaat worden.
Groet Ron 63
het scheelt boven de 100 km/h enorm als je dan 20, 40 of 60 km boven die 100 zit
en dat is ook logisch want zo'n bus is 1.94m hoog en ook breed.
Het ERG plaatje geeft de motor koudere,en zuurstofrijkere lucht dus kan dat nooit je verbruik nadelig beinvloeden.
ik heb ook airco erin en rijdt ook lange stukken (naar polen) en dat brandstof verbruik van de airco telt lang niet zo hard als dat je 140 ipv 120 rijdt.
moter 2.5 TDI + Airco acv 102 pk/250nm
T4 4 Ever -5- cylinder for Life
T4 4 Ever -5- cylinder for Life
- Multivan Generation
- Berichten: 34124
- Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
- Locatie: Zeeland (Oost)
- Contacteer:
Re: Conclusie EGR afsluiten
@ Ron,
uit motorische tuning:
"Hieronder even een diagram waarin de relatie tussen EGR en de rest zoals roet etc duidelijk word. Het brandstof verbruik zal na afsluiting van de EGR niet afnemen maar toenemen. De motor word ook niet warmer, maar eerder koeler. Op zich is dit niet merkbaar daar bij vollast de EGR klep al nagenoeg dicht gestuurd staat. In onze auto hebben we de EGR afgedopt en de kat vervangen. Nu is het 2e grafiekje op onze auto van toepassing (alleen verlaat inspuittijdstip) Doordat de katalysator weg is ga je nu dus meer roet uitstoten. Het grote voordeel is wel dat je tijdens de roetmeting niet de los-vast zittende roet gaat meten die dan naar buiten komt."
dus je had het kunnen weten
uit motorische tuning:
"Hieronder even een diagram waarin de relatie tussen EGR en de rest zoals roet etc duidelijk word. Het brandstof verbruik zal na afsluiting van de EGR niet afnemen maar toenemen. De motor word ook niet warmer, maar eerder koeler. Op zich is dit niet merkbaar daar bij vollast de EGR klep al nagenoeg dicht gestuurd staat. In onze auto hebben we de EGR afgedopt en de kat vervangen. Nu is het 2e grafiekje op onze auto van toepassing (alleen verlaat inspuittijdstip) Doordat de katalysator weg is ga je nu dus meer roet uitstoten. Het grote voordeel is wel dat je tijdens de roetmeting niet de los-vast zittende roet gaat meten die dan naar buiten komt."
dus je had het kunnen weten
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
- Ron---63---
- Berichten: 3819
- Lid geworden op: 13 jan 2007, 00:51
- Locatie: IJmond
Re: Conclusie EGR afsluiten
Heb ik dus toch gelijk dat je meer brandstof nodig hebt he
Eerste T4 http://www.mijnalbum.nl/Album=Z4I3UVOV
Tweede T4 http://www.mijnalbum.nl/Album=OADFWHSA
Laatste T4 http://www.mijnalbum.nl/Album=HF6ONS4V
Sinds 1 mei 2013 onze 2e VW High UP met alle pakketten !! Eerste was 1 jaar oud :)
Tweede T4 http://www.mijnalbum.nl/Album=OADFWHSA
Laatste T4 http://www.mijnalbum.nl/Album=HF6ONS4V
Sinds 1 mei 2013 onze 2e VW High UP met alle pakketten !! Eerste was 1 jaar oud :)
- Multivan Generation
- Berichten: 34124
- Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
- Locatie: Zeeland (Oost)
- Contacteer:
Re: Conclusie EGR afsluiten
jij hebt toch altijd gelijk
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
-
- Berichten: 2147
- Lid geworden op: 13 jan 2007, 15:00
- Locatie: Utrecht
Re: Conclusie EGR afsluiten
Zitten er dan ook al vrouwen op het forum... ? :yingyangMultivan Generation schreef:jij hebt toch altijd gelijk
--==There is a thin line between insanity and genius, I passed that line a long time ago==--
Re: Conclusie EGR afsluiten
maar wat als je inlaat dichtslipt door roet/olie enz.
dan zal je motor minder lucht krijgen en wat dan wat verbruik betreft
dan zal je motor minder lucht krijgen en wat dan wat verbruik betreft
- Multivan Generation
- Berichten: 34124
- Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
- Locatie: Zeeland (Oost)
- Contacteer:
Re: Conclusie EGR afsluiten
minder lucht binnen wordt aangepast door LMM--->motorcomputer dus iets minder brandstof naar binnen.
Verbruik zal in de praktijk iets hoger uitvallen, omdat je toch het gewenste prestatie niveau wilt, en dus het gas wat dieper intrapt..
Verbruik zal in de praktijk iets hoger uitvallen, omdat je toch het gewenste prestatie niveau wilt, en dus het gas wat dieper intrapt..
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Re: Conclusie EGR afsluiten
dus dan zal je zonder plaatje uit eindelijk dus ook een hogere gebruik hebben ,en kosten om het weer schoon te krijgen
Re: Conclusie EGR afsluiten
Vind je conclusie ook een beetje voorbarig.
Als je echt wilt vergelijken, 2x dezelfde weg en snelheid en dan met EGR dicht en open.
Tevens is de EGR bij ongeveer 1400 Tpm al volledig dicht gestuurd, dus vanaf dat toerental heb je al geen EGR werking meer.
Als je echt wilt vergelijken, 2x dezelfde weg en snelheid en dan met EGR dicht en open.
Tevens is de EGR bij ongeveer 1400 Tpm al volledig dicht gestuurd, dus vanaf dat toerental heb je al geen EGR werking meer.
Pim 328 --> Ex Multivan '02 TDI nu 190 pk en 410 Nm
Nu Passat cc 2.0 tdi 170pk Highline Full options
Nu Passat cc 2.0 tdi 170pk Highline Full options
Re: Conclusie EGR afsluiten
let toch een beetje op want de invloed van de snelheid op het verbruik is hoog hoor.
zoals velen weten stijgt de luchtweerstand kwadratisch in functie van de snelheid
luchtweerstand is de grootste weerstand bij hoge snelheden dus het verbruik doet het zelfde (het zal in de praktijk iets minder zijn want je hebt interne wrijvingen die er zijn bij alle snelheden,...)
dus hier: 140/120=1.66667
1.66667^2=1.36
15.5/1.36=11.39
volgens die berekening kom ik dus uitgaande van het verbruik bij 120, een verbruik van 1/11.39 uit bij 140 ( zonder rekening te houden met airco) zoals je ziet is stijgt het verbruik wat minder als kwadratisch
dus volgens mij ziet het er niet echt naar uit dat de verschillen met en zonder plaatje zo groot zijn
ze zullen er wel zijn maar dat kan je volgens mij niet meten in zo'n rit
parameters als temperatuur kunnen toch ook een invloed hebben
met dat warme weer voel ik zo dat de bus minder trekt
daar komt wel verbetering in dankzij Peter , momentsleutels nog niet aangekomen
zoals velen weten stijgt de luchtweerstand kwadratisch in functie van de snelheid
luchtweerstand is de grootste weerstand bij hoge snelheden dus het verbruik doet het zelfde (het zal in de praktijk iets minder zijn want je hebt interne wrijvingen die er zijn bij alle snelheden,...)
dus hier: 140/120=1.66667
1.66667^2=1.36
15.5/1.36=11.39
volgens die berekening kom ik dus uitgaande van het verbruik bij 120, een verbruik van 1/11.39 uit bij 140 ( zonder rekening te houden met airco) zoals je ziet is stijgt het verbruik wat minder als kwadratisch
dus volgens mij ziet het er niet echt naar uit dat de verschillen met en zonder plaatje zo groot zijn
ze zullen er wel zijn maar dat kan je volgens mij niet meten in zo'n rit
parameters als temperatuur kunnen toch ook een invloed hebben
met dat warme weer voel ik zo dat de bus minder trekt
daar komt wel verbetering in dankzij Peter , momentsleutels nog niet aangekomen
Ik rijd T-vier met veel plezier!!
Re: Conclusie EGR afsluiten
en wil je het nog zuniger aan willen doen niet boven de 100 uit komen dat scheelt 3 a 4 km op een ltr
Re: Conclusie EGR afsluiten
Ik dacht....wacht even af...gezien jou relatie met het CJIB lijken me je opmerkingen een beetje raar.
Ook gezien het feit dat je toch wil gaan tunen e.d....ook weer meerverbruik en weer sneller....
Wat is nou de bedoeling.....begrijp me niet verkeerd hoor!!
grtz.Harry
Ook gezien het feit dat je toch wil gaan tunen e.d....ook weer meerverbruik en weer sneller....
Wat is nou de bedoeling.....begrijp me niet verkeerd hoor!!
grtz.Harry
Old busses never die...they just fade away.....something red..something blue...something gold and something new.
- Ron---63---
- Berichten: 3819
- Lid geworden op: 13 jan 2007, 00:51
- Locatie: IJmond
Re: Conclusie EGR afsluiten
Tja ik snap dat je me niet snapt
Wil gewoon ff weten hoe het nou zit weetjewel.......
Gisteren naar Drenthe gegaan zonder plaatje erin. Heb vanmiddag getankt en morgen weer ff plaatje erin zetten en dan onder DEZELFDE condities terug rijden en dan weer aftanken. ben benieuwd
Als ik thuis ben zet ik mn ervaring erop.
Groet Ron
Wil gewoon ff weten hoe het nou zit weetjewel.......
Gisteren naar Drenthe gegaan zonder plaatje erin. Heb vanmiddag getankt en morgen weer ff plaatje erin zetten en dan onder DEZELFDE condities terug rijden en dan weer aftanken. ben benieuwd
Als ik thuis ben zet ik mn ervaring erop.
Groet Ron
Eerste T4 http://www.mijnalbum.nl/Album=Z4I3UVOV
Tweede T4 http://www.mijnalbum.nl/Album=OADFWHSA
Laatste T4 http://www.mijnalbum.nl/Album=HF6ONS4V
Sinds 1 mei 2013 onze 2e VW High UP met alle pakketten !! Eerste was 1 jaar oud :)
Tweede T4 http://www.mijnalbum.nl/Album=OADFWHSA
Laatste T4 http://www.mijnalbum.nl/Album=HF6ONS4V
Sinds 1 mei 2013 onze 2e VW High UP met alle pakketten !! Eerste was 1 jaar oud :)
- Multivan Generation
- Berichten: 34124
- Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
- Locatie: Zeeland (Oost)
- Contacteer:
Re: Conclusie EGR afsluiten
Dat bedoelde Pim , korte termijn kun je niets uithalen.
Tank nou je auto een 10 keer vol en rijdt de tank zowat helemaal leeg,
en datzelfde doe je ook eens als het plaatje er weer in zit.
Dus kun je veel dingen al een beetje uitmiddelen..
Tank nou je auto een 10 keer vol en rijdt de tank zowat helemaal leeg,
en datzelfde doe je ook eens als het plaatje er weer in zit.
Dus kun je veel dingen al een beetje uitmiddelen..
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...