Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Schokbrekers vervangen.

vragen over de T5
Plaats reactie
CARVER
Berichten: 66
Lid geworden op: 07 okt 2007, 23:40
Locatie: vw-dorp aan zee

Schokbrekers vervangen.

Bericht door CARVER »

Wie heeft een goed advies? Ik rij met multivan 174 pk full opties, in een dubb.cabine uitvoering.Eigen gewicht 2240 kg, laadvermogen 750 kg. Op kort termijn wil ik mijn schokbrekers gaan vervangen, maar ik zie niks in de orginelen van vw. Dus zoek ik het meer richting Koni''s of Biltstein om de wegligging en comfort aanmerkelijk te verbeteren. Er zitten de bekende alu.velgen met 16/55/225 onder dus in dat opzicht niks bijzonders. Wellicht zijn er onder ons ervaring -deskundige die mij van een goed advies kunnen en willen dienen, aan de verhalen van een onderdelen shop die zelf geen beleving met een T5 hebben, daar kom ik niet verder mee. Zit niet vastgeroest aan de genoemde merken, en als het mogelijk is graag het type-no; vermelden of verwijzing naar een goede site. In afwachting van jullie reacties, met hartelijke groet, Carver
Gebruikersavatar
Jeroen T5 204
Berichten: 3455
Lid geworden op: 13 jan 2007, 20:50
Locatie: Vroomshoop (VCDS)
Contacteer:

Re: Schokbrekers vervangen.

Bericht door Jeroen T5 204 »

Heb je ook al andere veren onder je bus? Ik heb er sinds 2 weken EIbach sport veren onder zitten en kan zeggen dat het stukken beter rijd.
VW Transporter T5 2.5 TDI 130pk -JD Stage 1 @ 191pk 438 nm
-Simons rvs uitlaatsysteem, K&N filter
-BearLock, Opti-Coat Pro
-20" MTM Bimoto, Michelin PSS, Bilstein B14, H&R Stabi
pieters
Berichten: 290
Lid geworden op: 12 jun 2008, 19:26

Re: Schokbrekers vervangen.

Bericht door pieters »

Hallo,
Ik heb mijn lange t5 174 pk dubbele cabine voorzien van koni's.
Schokdempers zorgen ervoor dat je wielen contact houden met de weg als deze oneffen is.
Ze zorgen er dus voor dat je banden de contouren van het asfalt volgen en niet gaan zweven.
Mijn beleving is dat ze hen werk aanzienlijk beter doen dan de orginele dempers.
Vooral in de eerste rit na montage van deze dempers merk je een aanzienlijk verschil.
Koni's hebben een levenslange garantie en zijn nastelbaar.
17 inch wielen heb ik en dat vind ik een goed compromis.
Groter en lager ik weet het niet erg stug allemaal lijkt me.
Als je koni's wilt dan moet je ze bestellen dan worden ze speciaal voor je bus gemaakt.

Succes maar weer.
CARVER
Berichten: 66
Lid geworden op: 07 okt 2007, 23:40
Locatie: vw-dorp aan zee

Re: Schokbrekers vervangen.

Bericht door CARVER »

Alvast bedankt voor jullie beide reacties, toch nog een paar vraagjes. Jeroen, jouw keuze voor wat betreft de schokbrekers is dat meer sportievere demping? of was dat meer het type dat meer geschikt is voor een T5, Of is er ook een keuze meer gericht op comfort? zou ik graag van je willen weten. Pieters, ik had inmiddels gezien dat Koni de rode serie heeft ( meer gericht op comfort ) en de gele serie meer op sportief dus wat hardere demping. Ik wist niet dat bij Koni de dempers op bestelling maakt voor een T5, kunnen jullie me een kosten idee geven wat het compleet kost excl; of incl; montage. Jullie begrijpen uit mijn verhaal wel dat ik nog tot aanschaf moet overgaan, maar het is beter een goed gebruikers advies af te wachten. Kijk uit naar de positieve reacties........ CARVER.
Gebruikersavatar
Jeroen T5 204
Berichten: 3455
Lid geworden op: 13 jan 2007, 20:50
Locatie: Vroomshoop (VCDS)
Contacteer:

Re: Schokbrekers vervangen.

Bericht door Jeroen T5 204 »

@Carver, deze Eibach Pro veren zijn speciaal voor de T5 gemaakt. Heb ze er nu onder zitten in combinatie met de originele schokdempers.

Ik werd met de originele veren helemaal door elkaar geschud als ik door een kuil reed of over een drempel ging.
Als ik nu over een drempel rijd veert hij diep in en schud niet na. Dus kan eigenlijk wel zeggen dat het comfort verbeterd is.

Ik zit met mijn rolstoel achter het stuur en vernam iedere hobbel en dat is nu stukken beter geworden. Eibach is wel erg duur. Veren kosten ongeveer 400 euro zonder montage.

http://www.europerformance.co.uk/pages/ ... ct=3771872
VW Transporter T5 2.5 TDI 130pk -JD Stage 1 @ 191pk 438 nm
-Simons rvs uitlaatsysteem, K&N filter
-BearLock, Opti-Coat Pro
-20" MTM Bimoto, Michelin PSS, Bilstein B14, H&R Stabi
CARVER
Berichten: 66
Lid geworden op: 07 okt 2007, 23:40
Locatie: vw-dorp aan zee

Re: Schokbrekers vervangen.

Bericht door CARVER »

Hoi, Jeroen allereerst bedankt voor je reactie. Het is me duidelijk de keuze die jij gemaakt hebt, dat van veren vervangen is een optie waaraan ik nog niet had gedacht, dat ik mijn dempers ga vervangen is op zeker aangezien de achterste doorzweten. Dus in mijn geval als ik dan toch zelf aan het sleutelen ga, dan zal dat zeker dempers en veren zijn, mede omdat ik inmiddels 124750 km gereden heb met deze auto, aangezien de boel dan toch uit elkaar is.
pieters
Berichten: 290
Lid geworden op: 12 jun 2008, 19:26

Re: Schokbrekers vervangen.

Bericht door pieters »

Hallo,

Ik heb inderdaad de rode serie van koni, Ik heb ze laten monteren. Je kunt het natuurlijk zelf doen maar de voorste zijn niet echt gemakkelijk hoor. Daar wil ik je echt even voor waarschuwen. Ik dacht 850 euro inclusief montage en opnieuw uitlijnen. Maar dat is al weer een tijdje geleden.
Plaats reactie