Pascal-141 schreef:Hoeveel PK heeft jouw 1.9TD ?rob80 schreef:... wil 150 (=teller, dus gelijk aan 140 echt )kunnen halen onder de 4000 toeren.
op het kenteken staat 50 kw. meer gegevens kan ik niet vinden.
Pascal-141 schreef:Hoeveel PK heeft jouw 1.9TD ?rob80 schreef:... wil 150 (=teller, dus gelijk aan 140 echt )kunnen halen onder de 4000 toeren.
60 km/h:Multivan Generation schreef:versnellingsbak code staat op de wagen sticker.
Of op het bakje bij de zekeringenkast.
Je had een ABL van bouwjaar 99?
Dan kunnen er eigenlijk maar 2 versnellingsbakken in zitten maar met verschillende overbrengingsverhoudingen:
DQL:
1ste versnelling 34:9 = 3,778
2de versnelling 36:17 = 2,118
3de versnelling 34:25 = 1,360
4de versnelling 34:35 = 0,971
5de versnelling 34:45 = 0,751
DQM/(ook EVZ-bak):
1ste versnelling 34:9 = 3,778
2de versnelling 36:17 = 2,118
3de versnelling 35:24 = 1,458
4de versnelling 34:35 = 1,029
5de versnelling 34:45 = 0,837
Als je het gaat vergelijken dan zie je dat de DQM-bak iets kortere verhoudingen heeft.
Het getal van de berekening moet zou laag mogelijk zijn,
dus met de DQL-bak zal de motor bij gelijke snelheid minder toeren maken.
Wat jij nu moet doen is een bepaalde vaste snelheid rijden in de derde, de vierde en de vijfde versnelling.
Neem daarvoor bijvoorbeeld de snelheid van 60 of 70 km/u.
Rijdt die snelheid eerst in de 3de versnelling en noteer het aantal toeren wat de toerenteller aangeeft.
Rijdt die snelheid dan in de 4de versnelling en noteer het aantal toeren wat de toerenteller aangeeft.
Rijdt die snelheid vervolgens in de 5de versnelling en noteer het aantal toeren wat de toerenteller aangeeft.
Je weet dan hoeveel toerental val er is tussen de 3de en 4de versnelling, en ook de toerental val tussen de 4de en 5de versnelling.
Je weet ook hoeveel het verschil in verhouding is.
Voorbeeldje:
DQL-bak
bij 60 km/u in 3de versnelling 4000 rpm
bij 60 km/u in 4de versnelling 3300 rpm
bij 60 km/u in 5de versnelling 2500 rpm
toerental val is dan tussen 3de en 4de 700 rpm het verschil in verhouding is 1,360-0,971=0,389, dus een verschil in verhouding tussen de 3de en 4de versnelling van 0,389 geeft een toerental verlaging van 700 rpm.
Nogmaals dit is een voorbeeld
Dan kun je zelf uitrekenen als je de versnellingsbak verhoudingen hebt en je hebt de toerental vallen, welke verhouding voor de 5de versnelling je wilt hebben.
Heb je die berekening gemaakt, dan kun je een tandwielenset bestellen, op voorwaarde dat de afmetingen wel in je versnellingsbakhuis passen!! Bij mij paste het toen niet.
Ook zeer belangrijk is dat je motor er de kracht voor heeft om die zwaardere versnelling rond te kunnen draaien.
Mocht je nog vragen hebben, gewoon stellen
Dit zijn enkele mogelijkheden voor de bak van de 1.9TD =stijnh schreef:jij hebt dus ook uitgekeken voor een andere tandwielset?
kunnen de tandwielen van de 102 pk er niet in?
aubFor gearbox type "02B" there are other "sets" of gears available that will fit , and these gears come from : Passat , Corrado or Golf .
You can choose from following ratio's : 0,6216; 0,6585; 0,6809; 0,700; 0,7174; 0,7435; 0,7556; 0,7692
some partnumbers:
0,7174 (TN: 02A 311 158 R / 02A 311 361 M; or 361 H)
0,7000 (TN: 02A 311 158 AF / 02A 311 361 AM)
0,6809 (TN: 02D 311 158 / 02D 311 361)
0,6585 (TN: 02Z 311 158 A / 02Z 311 361 A)
0,6250 (TN: 02A 311 158 AQ / 02Z 311 361 B)
0,6216 (TN: 02Z 311 158 / 02Z 311 361)
apart from the gear-set , you might need some of following parts:
needle bearing 02A 311 115 D
spring set 02Z 311 324 (2x)
screws 02A 311 335 D (2x)
sealing 02A 301 215 A
optional
Synchronring 02J 311 295 C
As you can see , there are many options (ratio's)you can choose from .
It all depends on how you use your van , lot's of highway , or allways towing trailers ,standard engine set-up or modified ( with a few extra horsepower) ?
It seems also that there ar two different set up's , one for Transporter(0,8) , and one for Multivan/Caravelle(0,75)
Maar heb ik niet die andere bak met een hogere ratio (dus boven die 0,7xx)? En waar zat die sticker?Multivan Generation schreef:Ik ben uitgegaan van de DQL-bak,
als je 400 rpm reductie zou willen hebben dan zou je 5de versnelling een ratio van 0,166 lager moeten hebben,
de 5de versnelling van die bak heeft een verhouding van 0,751,
wil je nu 400 rpm lager halen dan zou je naar de ratio 0,751-0,166= 0,585 moeten gaan in theorie.
Ik weet zeker dat je dat niet kunt rondkrijgen.
Ik heb het nog een keer anders uitgerekend en kom dan op 0,582 om een toerental reductie van de 4de naar de 5de versnelling van 950 rpm te krijgen,
je hebt nu 550 rpm en je wilt 400 rpm lagere toeren krijgen, dus val van 950 rpm...
Volgens mij berekening heb je voor iedere 0,01 versnellingsbak ratio een toerental verschil van 25 rpm..
Wil je toch minder toeren dan kun je eens bij de ratio's van Pascal kijken
VEEL SUCCES