Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Achter rem T4 1.9 TD BJ 1999
-
- Berichten: 2
- Lid geworden op: 12 mar 2007, 09:39
- Locatie: Waterland
Achter rem T4 1.9 TD BJ 1999
Is iemand die ervaring heeft met het vernieuwen van achterrem blokken
(met schijf)? Ik heb geprobeerd dit zelf te doen, maar kwam erachter dat ik
de remcylindertjes niet terugk kon duwen.
Gr
Frank pc800
(met schijf)? Ik heb geprobeerd dit zelf te doen, maar kwam erachter dat ik
de remcylindertjes niet terugk kon duwen.
Gr
Frank pc800
- harry t5 191
- Berichten: 3074
- Lid geworden op: 13 jan 2007, 00:08
- Locatie: Zeijen
Rem
Frank
Terug drukken kan inderdaad niet
Je moet de zuiger terug indraaien!
Kijk eens bij tips truks,geloof dat dat al eens behandelt is.
Sukses
Terug drukken kan inderdaad niet
Je moet de zuiger terug indraaien!
Kijk eens bij tips truks,geloof dat dat al eens behandelt is.
Sukses
groeten Harry, uit het mooie Drentse land.
-
- Berichten: 2
- Lid geworden op: 12 mar 2007, 09:39
- Locatie: Waterland
achterrem blokken vervangen
Beste Frank,
Ik ben liep vandaag tegen hetzelfde probleem aan... wilde de blokken achter vervangen, maar kreeg de remcilinder niet terug, zag dat je hard moest duwen en recht omdraaien, maar daar had ik ten eerste geen goede methode voor (zojuist de tips en trucs gelezen), ten tweede begrijp ik nog niet hoe het werkt...
Draait de remcilinder zich af? Werkt het goed met de slijptol pin en lijmklep? Hoeveel slagen dient men te maken? Wat gebeurt er met de remvloeistof?
Ik wil volgend weekend de klus afmaken, hor het graag!
Mvg,
Martin
Ik ben liep vandaag tegen hetzelfde probleem aan... wilde de blokken achter vervangen, maar kreeg de remcilinder niet terug, zag dat je hard moest duwen en recht omdraaien, maar daar had ik ten eerste geen goede methode voor (zojuist de tips en trucs gelezen), ten tweede begrijp ik nog niet hoe het werkt...
Draait de remcilinder zich af? Werkt het goed met de slijptol pin en lijmklep? Hoeveel slagen dient men te maken? Wat gebeurt er met de remvloeistof?
Ik wil volgend weekend de klus afmaken, hor het graag!
Mvg,
Martin
Frankpc800 schreef:Thanks, heb het gevonden in tips&trucs.
Het moet zoals je heb beschreven
gr
Frank
Re: Achter rem T4 1.9 TD BJ 1999
het zal wel niet hoeven maar ga na het vervangen wel ff ontluchten .
- Roger B. (11)61
- Berichten: 9154
- Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
- Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)
Re: achterrem blokken vervangen
Wat bedoel je met draait de cilinder zich af??Geuster schreef: Draait de remcilinder zich af? Werkt het goed met de slijptol pin en lijmklep? Hoeveel slagen dient men te maken? Wat gebeurt er met de remvloeistof?
bij het naar buiten gedrukt worden door de remdruk draait de cilinder rond over een soort van schroefdraad, bij het terugdrukken meot je hem een beetje helepen omdat je hem anders alleen maar tegen de draad aandrukt en niet terug naar binnen.
Ja op zich werkt het redelijk met een lijmklem en slijptolsleutel, Het mooist werkt het uiteraard met het daarvoor bedoeld gereedschap (vaak voor 20 a 30 euro te koop op ebay.de)
dat ligt er aan hoe ver de cilinder naar buiten gedrukt is, maar doorgaans is het minder dan één slag
De remvloeistof wordt terug de leiding in gedrukt en komt weer in het reservoir terecht (daarom moet je in principe ook nooit remvloeistof bijvullen, alle blokken versleten zou niet mogen resulteren in niveau onder minimum. Heb je wel bijgevuld dan is er bij eht terugdrukken van de cilcinder kans dat het tankje overloopt, in dat geval het gesloten tankje en de omgeving ervan met heel erg veel water afspoelen. Remvloeistof is ERG aggressief voor lak en metaal, als je het niet goed wegspoelt gaat de boel geheid (door)roesten
Ontluchten is normaalgesproken niet nodig, wel kan het verstandig zijn het systeem door te spoelen met nieuwe remvloeistof (verse remvloeistof remt doorgaans beter, moet eigenlijk minimaal elke 2 jaar vervangen, zelf voorkeur voor ieder jaar)
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Tyraps, Tape en Telefoon
Re: achterrem blokken vervangen
Roger,
Bedankt voor de reactie. De remblokken waren zo versleten dat de remcilinder op het einde staat, blokkeert ie dan helemaal? Ik heb geprobeerd rechtdraaiend terug te duwen maar dat lukte niet. Het is dus maar een half slag draaien?
Waar kan ik dat speciale gereedschap aanschaffen?
Mvg,
Martin
Bedankt voor de reactie. De remblokken waren zo versleten dat de remcilinder op het einde staat, blokkeert ie dan helemaal? Ik heb geprobeerd rechtdraaiend terug te duwen maar dat lukte niet. Het is dus maar een half slag draaien?
Waar kan ik dat speciale gereedschap aanschaffen?
Mvg,
Martin
Roger B. schreef:Wat bedoel je met draait de cilinder zich af??Geuster schreef: Draait de remcilinder zich af? Werkt het goed met de slijptol pin en lijmklep? Hoeveel slagen dient men te maken? Wat gebeurt er met de remvloeistof?
bij het naar buiten gedrukt worden door de remdruk draait de cilinder rond over een soort van schroefdraad, bij het terugdrukken meot je hem een beetje helepen omdat je hem anders alleen maar tegen de draad aandrukt en niet terug naar binnen.
Ja op zich werkt het redelijk met een lijmklem en slijptolsleutel, Het mooist werkt het uiteraard met het daarvoor bedoeld gereedschap (vaak voor 20 a 30 euro te koop op ebay.de)
dat ligt er aan hoe ver de cilinder naar buiten gedrukt is, maar doorgaans is het minder dan één slag
De remvloeistof wordt terug de leiding in gedrukt en komt weer in het reservoir terecht (daarom moet je in principe ook nooit remvloeistof bijvullen, alle blokken versleten zou niet mogen resulteren in niveau onder minimum. Heb je wel bijgevuld dan is er bij eht terugdrukken van de cilcinder kans dat het tankje overloopt, in dat geval het gesloten tankje en de omgeving ervan met heel erg veel water afspoelen. Remvloeistof is ERG aggressief voor lak en metaal, als je het niet goed wegspoelt gaat de boel geheid (door)roesten
Ontluchten is normaalgesproken niet nodig, wel kan het verstandig zijn het systeem door te spoelen met nieuwe remvloeistof (verse remvloeistof remt doorgaans beter, moet eigenlijk minimaal elke 2 jaar vervangen, zelf voorkeur voor ieder jaar)
- Roger B. (11)61
- Berichten: 9154
- Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
- Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)
Re: Achter rem T4 1.9 TD BJ 1999
Volgens mij kan de zuiger zelfs helemaal uit het zadel draaien (als er geen blok en schijf in de weg zit) dus tegen een einde zit ie echt niet.... Kan wel zijn dat ie vast zit, dan moet je harder draaien .... kan er niet meer van maken
Toen ik mijn remmen vervangen heb stonden er meer van die dingen op Ebay.de, nu vind ik alleen koffers met complete sets vanaf 56 euro tot 100 euro
Toen ik mijn remmen vervangen heb stonden er meer van die dingen op Ebay.de, nu vind ik alleen koffers met complete sets vanaf 56 euro tot 100 euro
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Tyraps, Tape en Telefoon
Re: Achter rem T4 1.9 TD BJ 1999
grote waterpomptang gebruiken ,had me handrem deel vast zitten en de cilinder geheel uitgedrukt door konstant de handrem hendeltje heen en weer te doen ,heb toen met grote waterpomptang met de klok mee gedraait en drukken en hij was na enkele slagen terug . vandaar ook het ontluchten na die tijd suc 6
- Roger B. (11)61
- Berichten: 9154
- Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
- Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)
Re: Achter rem T4 1.9 TD BJ 1999
als je je remsysteem moet ontluchten is er iets niet goed..
- remvloeistof oud en heeft gasvorming veroorzaakt ---> remvloeistof moet vervangen worden
- lekkage in het syteem waar lucht naar binnen kan --> moet gerepareerd worden
- systeem is open geweest (remslang vervangen bijvoorbeeld)
hoe dan ook ,als er lucht in het systeem zit is er meer aan de hand, dat komt niet van het gewoon vervangen van remblokken
- remvloeistof oud en heeft gasvorming veroorzaakt ---> remvloeistof moet vervangen worden
- lekkage in het syteem waar lucht naar binnen kan --> moet gerepareerd worden
- systeem is open geweest (remslang vervangen bijvoorbeeld)
hoe dan ook ,als er lucht in het systeem zit is er meer aan de hand, dat komt niet van het gewoon vervangen van remblokken
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Tyraps, Tape en Telefoon
Re: Achter rem T4 1.9 TD BJ 1999
Roger,
Ik heb de slang los gehad, om de zuiger naar achter te bewegen... Ik dacht dat het wellicht kwam door opgesloten vloeistog, inmiddels weet ik (dankzij het forum) dat het terug gedraaid moet worden.
Ik heb een set besteld en zal dat van het weekend doen, daarna zal ik echter het systeem moeten ontluchten, hoe kan ik dit het beste doen?
Mvg,
Martin
Ik heb de slang los gehad, om de zuiger naar achter te bewegen... Ik dacht dat het wellicht kwam door opgesloten vloeistog, inmiddels weet ik (dankzij het forum) dat het terug gedraaid moet worden.
Ik heb een set besteld en zal dat van het weekend doen, daarna zal ik echter het systeem moeten ontluchten, hoe kan ik dit het beste doen?
Mvg,
Martin
Roger B. schreef:als je je remsysteem moet ontluchten is er iets niet goed..
- remvloeistof oud en heeft gasvorming veroorzaakt ---> remvloeistof moet vervangen worden
- lekkage in het syteem waar lucht naar binnen kan --> moet gerepareerd worden
- systeem is open geweest (remslang vervangen bijvoorbeeld)
hoe dan ook ,als er lucht in het systeem zit is er meer aan de hand, dat komt niet van het gewoon vervangen van remblokken
- Pascal-141
- Berichten: 10855
- Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
- Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel
Re: achterrem blokken vervangen
Geuster schreef: Het is dus maar een half slag draaien?
Het kan makkelijk zijn dat je wel 3 toeren moet terugdraaien om de remcilinder terug in de startpositie te krijgen , afhankelijk van de resterende dikte vd remblokjes die er nog opzaten.
Ontluchten in normaalgezien helemaal niet nodig omdat je het gesloten systeem niet opent. Indien je de remleiding wel hebt los gemaakt , dan dien je wel te ontluchten.
Dat kun je best met 2 personen doen : 1 persoon zit in de auto , de andere ligt dan onder de auto met een sleuteltje 10-11 in de hand
Persoon 1 pompt even met rempedaal en houd deze dan ingedrukt , persoon 2 draait dan de ontluchtingsnippel even los om de lucht te laten ontsnappen (meestal is een halve draai of 3/4 draai aan het nippeltje genoeg) en dna terug de nippel dicht.
Dan persoon terug eens pompen en op druk houden , en persoon 2 terug even de nippel losdraaien en terug vast , en zo blijven herhalen tot er alleen zuivere olie uitkomt en geen lucht meer.
Wel steeds controleren en bijvullen van remolie ondertussen ook.
En doe dit maar meteen op de 4 wielen dan , want lucht in een remsysteem is een raar ding ... Dan ben je zeker dat alle lucht eraf is.
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
- Multivan Generation
- Berichten: 34123
- Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
- Locatie: Zeeland (Oost)
- Contacteer:
Re: Achter rem T4 1.9 TD BJ 1999
Pascal, was het nu een setje voor linksom draaien of voor rechtsom draaien?
Misschien ook handig voor anderen...
Misschien ook handig voor anderen...
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
- Roger B. (11)61
- Berichten: 9154
- Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
- Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)
Re: Achter rem T4 1.9 TD BJ 1999
eerst ontlucht en ververs je de remvloeistof rechts achter, dan linksachter, rechtsvoor, links voor.
Aangezien je toch aan het ontluchten bent, ververs dan meteen de remvloeistof, niet veel meer werk, en de geopende verpakking remvloeistof is toch maar beperkt houdbaar.... heb je tenmiste meteen verse in je systeem
Ik zet meestal een dun (doorzichtig!)slangetje op het ontluchtingsnippeltje en het uiteinde hang ik in een potje, dan vang je meteen de oude vloeistof netjes op
Aangezien je toch aan het ontluchten bent, ververs dan meteen de remvloeistof, niet veel meer werk, en de geopende verpakking remvloeistof is toch maar beperkt houdbaar.... heb je tenmiste meteen verse in je systeem
Ik zet meestal een dun (doorzichtig!)slangetje op het ontluchtingsnippeltje en het uiteinde hang ik in een potje, dan vang je meteen de oude vloeistof netjes op
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Tyraps, Tape en Telefoon
- Pascal-141
- Berichten: 10855
- Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
- Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel
Re: Achter rem T4 1.9 TD BJ 1999
De "gewone" rechtse schroefdraad , PeterMultivan Generation schreef:Pascal, was het nu een setje voor linksom draaien of voor rechtsom draaien?
Misschien ook handig voor anderen...
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper