Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

stuurwiel

vragen over de T5
Plaats reactie
Gebruikersavatar
ward
Berichten: 148
Lid geworden op: 18 mar 2008, 16:20

stuurwiel

Bericht door ward »

nieuw stuur plaatsen (T5), kan iemand me beschrijven hoe dit in z,n werk gaat, ben erg handeig, maar hoe krijg ik het stuur eraf???

bvd
Afbeelding
Guus NLB
Berichten: 841
Lid geworden op: 16 jan 2007, 15:34
Locatie: Tilburg
Contacteer:

Re: stuurwiel

Bericht door Guus NLB »

Ik heb het stuur van een T5 er nog nooit afgehaald of gezien maar wel tientallen andere sturen gedemonteerd. Omdat je niet voor elke auto een stuurtrekker kunt hebben draaiden wij de moer los totdat de bovenkant gelijk zat met de stuuras. Dan flink met je knieën onder het stuur duwen (of iemand anders het stuur omhoog laten trekken) en met een blokje hout er tussen een flinke ram geven op de stuuras. Komt vrijwel altijd acuut los. Teken wel eerst de stand van het stuur af op de as.
vaniac
Berichten: 1202
Lid geworden op: 13 jan 2007, 20:33

Re: stuurwiel

Bericht door vaniac »

Het stuur gaat zonder geweld los, mits je de juiste torx-sleutel hebt. Verder moet je vooraf de accukabels losmaken om problemen met de airbag te voorkomen. Als je de airbag gedemonteerd hebt, moet je hem altijd met de achterzijde naar beneden leggen. Zo voorkom je dat het een projectiel wordt als hij onverwacht afgaat.

Op de stuurnaaf en de stuuras staan al merktekens ingeslagen. De bevestigingsbout mag in totaal maar 5 maal worden hergebruikt. Voor elke keer moet er met een centerpons een center worden ingeslagen. Een bout met 5 centers mag dus niet meer worden gebruikt :ie :ie :ie .

Succes ermee.
Gebruikersavatar
ward
Berichten: 148
Lid geworden op: 18 mar 2008, 16:20

Re: stuurwiel

Bericht door ward »

Ik moet zeggen, het wordt me duidelijk, een ding nog; de klaxon/airbag, hoe krijg ik die van m'n stuur los?? gewoon eraf trekken, of op een andere subtiele manier, alvast bedankt voor de eventuele reacties.
Afbeelding
vaniac
Berichten: 1202
Lid geworden op: 13 jan 2007, 20:33

Re: stuurwiel

Bericht door vaniac »

Door het stuur een kwartslag naar links en naar rechts te draaien zijn er aan de achterzijde van het stuur twee openingen zichtbaar. Met een schroevendraaier kun je in deze openingen een palletje losdrukken waardoor de airbagunit losspringt.
Gebruikersavatar
ward
Berichten: 148
Lid geworden op: 18 mar 2008, 16:20

Re: stuurwiel

Bericht door ward »

Dank je vriendelijk
Afbeelding
Gebruikersavatar
ward
Berichten: 148
Lid geworden op: 18 mar 2008, 16:20

Re: stuurwiel

Bericht door ward »

Het is gelukt met ut stuur!!!
Afbeelding
vaniac
Berichten: 1202
Lid geworden op: 13 jan 2007, 20:33

Re: stuurwiel

Bericht door vaniac »

Veel plezier met je nieuwe stuur :ikrij :ikrij :ikrij :ikrij :ikrij :ikrij :ikrij :ikrij :ikrij :ikrij :ikrij :ikrij :ikrij :ikrij :ikrij :ikrij :ikrij
Gebruikersavatar
Inbouwer
Berichten: 545
Lid geworden op: 03 nov 2008, 17:42
Locatie: Zoetermeer

Re: stuurwiel

Bericht door Inbouwer »

Is er nog een mooie oplossing voor het standaard stuur in een T5? Een lederen stuurwiel geniet wel de voorkeur. De dealer had het er over dat het mogelijk was om het orginele stuurwiel te voorzien van een lederen rand.
Is er iemand die ervaring heeft met het ombouwen of een tip heeft wat een lederen stuurwiel van VW kost? :ikrij
Gebruikersavatar
Donald4Motion
Berichten: 4426
Lid geworden op: 02 jul 2007, 22:12
Locatie: Tuuuuus voor de buus

Re: stuurwiel

Bericht door Donald4Motion »

Ik heb binnenkort een leren stuur over omdat ik ga upgrade, duurt nog iets van 4weken.
edjeraketje
Berichten: 677
Lid geworden op: 12 jan 2007, 19:38
Locatie: Tussen Leeuwarden en Dokkum

Re: stuurwiel

Bericht door edjeraketje »

Inbouwer schreef:Is er nog een mooie oplossing voor het standaard stuur in een T5? Een lederen stuurwiel geniet wel de voorkeur. De dealer had het er over dat het mogelijk was om het orginele stuurwiel te voorzien van een lederen rand.
Is er iemand die ervaring heeft met het ombouwen of een tip heeft wat een lederen stuurwiel van VW kost? :ikrij
Het stuur van de Golf 5 Gti/R32 past er ook in. Je moet dan wel stuur en airbag kopen. Achterop in de stekkerverbinding 2 stekkertjes wisselen. Ik heb het bij BM onderdelenshop laten doen. Ik moet zeggen het is een lekker dik stuur wat goed in de hand(en) ligt.
BPC Garrett 2260 80% verstuivers, 215 KW 570NM 2000/3700, Wagner IC, Lowtec Hilow 4,H&R stabilisators 26/30 Projektzwo bi-xenon
Man Tge 3.180 4x4 automaat
Gebruikersavatar
Inbouwer
Berichten: 545
Lid geworden op: 03 nov 2008, 17:42
Locatie: Zoetermeer

Re: stuurwiel

Bericht door Inbouwer »

edjeraketje schreef: Het stuur van de Golf 5 Gti/R32 past er ook in. Je moet dan wel stuur en airbag kopen. Achterop in de stekkerverbinding 2 stekkertjes wisselen. Ik heb het bij BM onderdelenshop laten doen. Ik moet zeggen het is een lekker dik stuur wat goed in de hand(en) ligt.
Wat heeft dat geintje gekost. :nuts
edjeraketje
Berichten: 677
Lid geworden op: 12 jan 2007, 19:38
Locatie: Tussen Leeuwarden en Dokkum

Re: stuurwiel

Bericht door edjeraketje »

Moet je even bellen Met Marco BM in surhuisterveen. Ik heb geen flauw idee wat ze op dit moment moeten kosten ik was iets van een 600 euro kwijt. Maar dan zit het er ook in en doet ook alles het.
BPC Garrett 2260 80% verstuivers, 215 KW 570NM 2000/3700, Wagner IC, Lowtec Hilow 4,H&R stabilisators 26/30 Projektzwo bi-xenon
Man Tge 3.180 4x4 automaat
Plaats reactie