Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

motor vermogen

vragen over de T4
Plaats reactie
math
Berichten: 19
Lid geworden op: 10 sep 2008, 10:10

motor vermogen

Bericht door math »

hoi ,
Ik heb een t4 westfalia camper uit 1991 met een 2.4 diesel motor aab.(5 cillinders)
Het lijkt erop dat het motor vermogen behoorlijk terug aan het gaan is.
Hij heeft 230.000 op de teller staan.
Deze vakantie had hij veel moeite in de bergen en zelfs bij een wat langer heuvel op
moest ik al vrij snel terug schakelen naar z'n 3 en soms zelfs naar de 2.

Kan het zijn dat de motor nu zover versleten is ( olie verbruik is gelijk gebleven 1 op 3000 km en geen zwarte rook))
of is er iets anders die dit kan veroorzaken.
Wie heeft hier ervaring mee of kan mij verder helpen.
Ceyhun
Berichten: 74
Lid geworden op: 03 feb 2007, 00:24

Re: motor vermogen

Bericht door Ceyhun »

hallo math,

ik heb zelf ook een 2,4. deze motoren zijn niet zo sterk.
in de bergen moet ik ook terugschakelen naar de 4 en 3.
ik zou eerst naar de brandsoffilter kijken en naar de luchtfilter.
het kan ook zijn dat de verstuivers ten end zijn of ze zijn vuil. je kan verstuiver reiniger in je tank gooien, dit kan ook wel helpen.
maar verwacht er geen race monster van.

success
Acv power
math
Berichten: 19
Lid geworden op: 10 sep 2008, 10:10

Re: motor vermogen

Bericht door math »

Ceyhun, bedankt voor je reactie,

luchtfilter is net vernieuwd en de brandstof filter 10.000 km geleden.
ook heb ik wat spul in de tank gedaan om de verstuivers te zuiveren.
dit was net voor de keuring en ik moet zeggen dat het hierna iets verbeterde is.
nadat hij de hele winter stilgestaan had liep hij nog met pijn en moeite 90 km/u

Ik verwacht niet veel van deze motor maar z'n top ligt net iets op de 110km en dan moet je wel geduld hebben.(lijkt mij niet echt goed)
Het is er wel eentje met een hoog dak en zal dus wat meer luchtweerstand hebben.
Maar als hij terugvalt naar z0'n 50 a 60 km/u heuvelop maakt dit volgens mij ook niets meer uit.

Is het ook bij die van jou zo dat hij vrij snel terug valt bij een heuveltje ??
En loopt bij de jouwe ook de temperatuur dan snel op ???
Ik heb het idee dat in de zomer periodes de twee ventilatoren voor de radiator constant aan het draaien zijn.
in ieder geval als ihij stilstaat dan hoor ik ze bijna altijd nadraaien.
Heb al de stalen bescherm bak aan de onderkant v/d motor verwijderd alsmede ook de lamelen die voor de radiator zitten..
Gr.
Ceyhun
Berichten: 74
Lid geworden op: 03 feb 2007, 00:24

Re: motor vermogen

Bericht door Ceyhun »

ik heb geen verhoogd dak, die van mij is alleen verlengd. ik vind het olie verbruik niet extreem hoog van jouwn bus. mijn vorige motor die verbruikte 1 liter olie op 200 km. en die reed nog met gemak 140 en met uitschieters naar 150. en mijn motor die is ook constant aan het koelen.

ik zou als ik jou was naar een specialsit gaan voor je brandstofpomp en je verstuivers.
is altijd goedkoper dan een andere motor inbouwen.

veel succes
Acv power
Herman744
Berichten: 685
Lid geworden op: 15 jan 2007, 19:23
Locatie: Oost-Brabant

Re: motor vermogen

Bericht door Herman744 »

Hoi,

Heb je de gaskabel al eens nagekeken. Kan me voorstellen dat die na een flinke periode stilstand, deels vastgeroest zit, althans niet meer goed gangbaar is. Pedaal zal ook zwaar te bedienen zijn. Bus komt nauwelijks vooruit. Motor komt niet op toeren. Dit verklaart ook dat je een bergje niet meer normaal omhoog komt.
Druk het pedaal enige malen in terwijl een helper onder de motorkap kijkt of de buitenkabel meebeweegt. Is dat het geval dan kun je de kabel bij de pomp losmaken, (radiator naar voren klappen) omhoog houden en er flink wat WD40 in laten lopen of vervangen. Heb het zelf al twee keer gedaan. Met een injectienaald gaat het prima. Heb ook wat in de balg net bij het schutbord gespoten. Gewoon door het rubber steken. Het gaatje is toch maar klein, daar gaat geen stof door.

Als je de kabel los hebt kun je ook zelf de gasklep bedienen. Als de bus nu wel vlot op toeren komt, heb je de boosdoener gevonden.

Succes,
Herman744
math
Berichten: 19
Lid geworden op: 10 sep 2008, 10:10

Re: motor vermogen

Bericht door math »

hoi Herman,

Ik heb de gaskabel na gekeken maar helaas ....dit was het niet.
Hij zat helemaal als het gaspedaal volledig ingetrapt is.

Dus dat wordt verder zoeken...misschien toch de afstelling.
Plaats reactie