en ken jij toevallig de kenvelden ivm de temp?Multivan Generation schreef:zo heb even gelezen wat jullie allemaal in jullie hoofd hadden rondtollen![]()
Mechanische 1,9 TD ken ik niet goed genoeg om daarover te oordelen, of iets zinnigs te kunnen schrijven.
De 2.5 TDI heeft een dynamisch motormanagement.
Deze past onder andere het verbrandingsproces aan op verschillende meetwaarden.
Deze meetwaarden en met name de reactie daarop is begrensd in een kenveld.
Stel, er komt ineens meer zuurstof binnen,
daarop wordt dat gemeten door de grotere afkoeling van het meetdraadje of meetplaatje (afhankelijk van welk merk LMM je hebt),
dan regelt het motormanagement de brandstof inspuiting daarop bij.
Er zal meer brandstof ingespoten kunnen worden.
Echter wordt er een inlaat temperatuur gemeten die buiten de grenzen valt, zoals die in de kenvelden gedefinieerd zijn,
dan zal er nooit meer brandstof ingespoten kunnen worden, als de maximaal gedefinieerde hoeveelheid....die ingespoten kan worden..
De brandstof inspuiting zal bijvoorbeeld ook dynamisch aangepast worden aan een lagere luchtdruk (lees: rijden in bergachtig gebied)..
normaal moet een lage temp toch ook gedefinieerd moeten zijn want dit is toch het geval bij koude motor? niet? eigenlijk zal het ook de bedoeling niet zijn om dan veel in te spuiten
weet jij in hoeverre dit bij jou aangepast is? (uit interesse)
jij had toch ook een ic voordat je je chip had?