Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Plotseling stilvallen benzinemotor

vragen over de T4
petertjem
Berichten: 7
Lid geworden op: 01 aug 2008, 18:29

Plotseling stilvallen benzinemotor

Bericht door petertjem »

Hallo,

Ik ben sinds een paar weken in het bezit van een t4 op benzine met 62kw
De carosserie was niet erg netjes meer maar technisch was hij helemaal in orde verzekerde de verkoper me.
Gisteren heb ik hem voor het eerst vol getankt, hij was bijna helemaal leeg. Weg gereden en 5 kilometer verder, na bij het eerste stoplicht op te trekken valt plotseling de motor stil. Stopte er in een keer mee, geen ploffen ofzo. Langs de kant gezet, proberen te starten en na 3 keer sloeg hij weer aan. Toen over het fietspad naar een rustig plekje gereden, en hij reed toen eigenlijk weer goed. Wilde daarom verder rijden maar 100 meter verder stopte hij er weer mee. Hij wilde toen ook niet meer aanslaan. Soms nog 1 tikje maar dan weet gelijk niks. Ook wat aan de stekkers trekken deed niks. Heb toen een kennis gebeld of hij me wilde slepen en net voordat hij een kwartier later aankwam wilde de auto weer starten. Hij is toen achter me aan mee naar huis gereden (ook weer ongeveer 5km) en tijdens die rit deed hij het perfect. 's avonds nog eens geprobeerd maar ik was net de straat uit en hij viel weer stil.
Heb toen een paar minuten het contact aan en uit gezet om de brandstofpomp even aan te laten slaan en kon toen weer naar huis rijden. Vandaag de slang bij de brandstofrail eraf gehaald en spuit gewoon benzine als ik het contact aanzet. heb dan weer een stukje gereden met gereedschap bij maar toen gebeurde het natuurlijk niet.

Zo das een lang verhaal..
De stekker bij de pomp ziet er netjes uit en ook als hij is stilgevallen hoor ik de opvoerpomp wel aanslaan als ik het contact weer aanzet.
Is het mogelijk dat het filter verstopt zit doordat de tank bijna leeg was, of zijn er nog andere dingen die ik makkelijk kan controleren?

bij voorbaat dank, peter
Gebruikersavatar
matje86
Berichten: 13085
Lid geworden op: 12 jan 2007, 19:43
Locatie: Zaanstad

Re: Plotseling stilvallen benzinemotor

Bericht door matje86 »

soms moet je dingen ontluchten :gif :T44EVER
Volgers Facebook ,, Matje Weetjewel ,,
petertjem
Berichten: 7
Lid geworden op: 01 aug 2008, 18:29

Re: Plotseling stilvallen benzinemotor

Bericht door petertjem »

aha, welke dingen?
Gebruikersavatar
matje86
Berichten: 13085
Lid geworden op: 12 jan 2007, 19:43
Locatie: Zaanstad

Re: Plotseling stilvallen benzinemotor

Bericht door matje86 »

ik neem aan je filterhuis , lijkt mij als alles leeg geweest is , :T44EVER dat daar lucht in blijft hangen
Volgers Facebook ,, Matje Weetjewel ,,
Gebruikersavatar
Peter 887
Berichten: 2455
Lid geworden op: 12 jan 2007, 20:58
Locatie: Westfriesland Tel.nr. 0631671329

Re: Plotseling stilvallen benzinemotor

Bericht door Peter 887 »

Misschien je stationairklep, dan start hij wel als je gas geeft, maar met gas terug nemen slaat hij weer af.
Problemen met je contactslot, heb ik ook gehad met een passat, die sloeg ook elke keer af.
Als je gestart hebt, dat even rommelen met je sleutel, als hij dan af wilt slaan, dan zit daar het probleem
Een benzine hoef je niet te ontluchten, maar check ook nog even je benzinefilter op vuil, of water.
Misschien heb je hier wat aan, voor het zelfde geld zit ik er helemaal naast
maar Ik denk toch dat het een elektrisch probleem moet zijn.
Pin me er verder niet op vast, ik geef alleen maar even een paar mogelijkheden wat het zou kunnen zijn.
Suc6 met het zoeken, je komt er vast wel uit.
T4 2.8 VR6 LWB
Het leven is een feest,maar je moet zelf de slingers ophangen.

El groeto uit Sjikago
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: Plotseling stilvallen benzinemotor

Bericht door Roger B. (11)61 »

Een benzine motor heeft meer nodig dan alleen benzine om te lopen....


voldoende brandstof en op tijd ingespoten, een vonk op het juiste moment en voldoende lucht.

-als ie verkeerde luchtwaardes meet/valse lucht trekt kan ie afslaan en daardoor ook slecht starten
-als ie geen vonk krijgt kan ie afslaan en zolang ie niet (of niet goed genoeg) vonkt slaat ie ook niet aan
-als ie op totaal verkeerde momenten (meer dan halve slag verkeerd)of te kort of veel te lang de injectoren opent loopt ie ook niet of slecht

-bougies controleren en kijken fo ie vonkt als probleem optreedt.
-voor zover mogelijk storingsgeheugen uitlezen, met name mbt luchtmetingen


Als je benzine filter verstopt is geeft ie geen benzine, niet nu en dan langer en korter niet.
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Gebruikersavatar
matje86
Berichten: 13085
Lid geworden op: 12 jan 2007, 19:43
Locatie: Zaanstad

Re: Plotseling stilvallen benzinemotor

Bericht door matje86 »

aangezien hij zelf aangeeft dat ,er voor die tijd geen problemen waren , gaan we niet verder zoeken, dan de brandstof toe voer :alarm
als ik met me diezel met bijna lege tank door een bocht zijl valt de motor ook stil
, ff wachten en dan doet ie het weer
benzine is misschien wat gevoeliger in dien er vocht of lucht in het systeem zit
Volgers Facebook ,, Matje Weetjewel ,,
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33924
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Plotseling stilvallen benzinemotor

Bericht door Multivan Generation »

de juiste brandstof getankt?
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: Plotseling stilvallen benzinemotor

Bericht door Roger B. (11)61 »

ga ik wel even van uit, als ie diesel getankt had zou hij na uitslan niet meer aangegaan zijn denk ik....

@matje
probleem kwam bij volle tank dus niets met bochtenwerk te maken, bovendien door de electrische opvoerpomp en retourleiding ontlucht ie vanzelf, dus lucht zal het niet zijn als er niets mis is verder

daarnaast heeft ie niet gezegd hoeveel ie gereden heeft voor dit probleem optrad, was naar eerste keer voltanken (weet niet hoe vol de tank was toen ie de bus kocht en hoe vaak ie wellicht tussendoor niet vol maar toch getankt heeft...
kortom, voor het zelfde geld heeft ie voor tanken pas een paar kilometers gereden?

als iemand zo'n auto al jaren zonder problemen heeft gereden dan zou ik eerder met je mee gaan, maar nu het zo kort na aanschaf is kan het ook al bestaand probleem zijn dat nu terug gekomen is
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Gebruikersavatar
matje86
Berichten: 13085
Lid geworden op: 12 jan 2007, 19:43
Locatie: Zaanstad

Re: Plotseling stilvallen benzinemotor

Bericht door matje86 »

is diesel zwaarder dan benzine? ja he :gif
Volgers Facebook ,, Matje Weetjewel ,,
Gebruikersavatar
bartt4
Berichten: 3254
Lid geworden op: 13 mar 2007, 00:16
Locatie: Stiens

Re: Plotseling stilvallen benzinemotor

Bericht door bartt4 »

Mischien ontluchting opde tank? dat die vacuum zuigt. ooit gehad bij golf 3
RUBBEREXPRESS
petertjem
Berichten: 7
Lid geworden op: 01 aug 2008, 18:29

Re: Plotseling stilvallen benzinemotor

Bericht door petertjem »

Ik heb gewoon 95 getankt, heb zelfs het bonnetje nog gecontroleerd. Ik heb voor dit probleem ongeveer 100km gereden en hem er 1 keer een klein beetje (denk 10l) bijgegooid omdat ik toen haast had. Voor zover ik weet moet je het brandstofsysteem van een benzine nooit ontluchten. Het zou inderdaad kunnen dat hij vacuum trekt, daarom dacht ik ook aan het filter, dat hij em tijdens het rijden leeg trekt en hij tijdens het stilstaan weer een beetje kan doorlopen.
Ik snap dat het heel veel oorzaken kan hebben maar dacht dat het misschien een bekend probleem was bij een transporter of vw.
Gebruikersavatar
harry t5 191
Berichten: 3074
Lid geworden op: 13 jan 2007, 00:08
Locatie: Zeijen

Re: Plotseling stilvallen benzinemotor

Bericht door harry t5 191 »

Ook zou ik het grijze blokje van het kontactslot vernieuwen!
Dit is een algemeen euvel die deze klachten veroorzaakt. :muur
Er is met de zoekfunktie hier wel het een en ander te vinden.

:wjw :T54LIFE :toppie
groeten Harry, uit het mooie Drentse land.
petertjem
Berichten: 7
Lid geworden op: 01 aug 2008, 18:29

Re: Plotseling stilvallen benzinemotor

Bericht door petertjem »

Dat heb ik nog nieuw liggen dus kan ik makkelijk vervangen, maar mocht het dit zijn zouden de lampjes van het dashboard toch ook niet meer branden?
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: Plotseling stilvallen benzinemotor

Bericht door Roger B. (11)61 »

het brandstofsysteem van jouw motor bevat een rail die door de benzinepomp op druk gehouden wordt, daardoor is jouw theorie over leegtrekken van het filter waarschijnlijk niet juist, het systeem pompt namelijk benzine rond, vanuit de tank het filter in, naar de rail, en terug de tank in (als ik me niet vergis is dit bij deze motor ook zo) Als je filter verstopt zou zijn dan had je daar vrijwel meteen last van denk ik.

Desalniettemin zou het geen gek idee zijn het filter preventief te vernieuwen, denk alleen dat dat niet het probleem oplost.

heb je met vochtig weer gereden voor dit probleem naar voren kwam? zonee, dan eens verdelerkapje en bougiekabels checken
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Plaats reactie