Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Chiptuning

vragen over de T4
Plaats reactie
Abel
Berichten: 20
Lid geworden op: 05 okt 2008, 17:58

Chiptuning

Bericht door Abel »

Hallo, zal me allereerst even voorstellen.. Ik ben Abel Evertz en woon in Roden. Rij in een Transporter T4 2.5 TDI (88 pk)van 2002. De bus wordt geregeld als bandbus gebruikt en dan zijn we met vier of vijf man plus alle apparatuur enz. op weg. De trekkracht vind ik dan vaak wat aan de lage kant. Dus zat ik aan chiptuning te denken. Heb al veel verhalen met alle voors en tegens op dit forum gelezen. Zo heb ik een K&N luchtfilter er in gezet, de EGR klep afgedicht en het pakket onderdelen voor een intercooler liggen al klaar op de werkbank.

Ik had een aantal offertes aangevraagd voor chiptuning en vandaag werd ik gebeld door Zipptuning. Mij werd gevraagd hoeveel mijn T4 gelopen heeft en dat is net twee ton. Toen werd mij chiptuning afgeraden. Aangezien chiptuning bij motoren met een kilometerstand zoals de mijne extra slijtage te weeg zou brengen aan de turbo en andere motoronderdelen. Het verhaal van de minder sterke koppeling van de 88 pk kennen we ook allemaal denk ik. Hoewel ik persoonlijk nooit enige koppeling problemen heb gehad. Maar met meer pk's onder de kap zou dat wel zo kunnen worden.

Is het redelijk om te stellen dat chiptuning bij hogere kilometerstanden de levensduur van je motor verkort?? Of kan het geen kwaad.

Groeten van Abel.
koos 890
Berichten: 2293
Lid geworden op: 06 feb 2007, 23:19
Locatie: heerhugowaard

Re: Chiptuning

Bericht door koos 890 »

@ Abel dit is onzin wat Zipptuning aanraad . Ik zou eerst de inter-cooler er op zetten en dan een GOEDE tuner zoeken.
De motor kan je altijd in de soep draaien met of zonder chippen . Maar als er is gechipt , rustig warm draaien dan gaat de bus nog jaren mee . :ikrij :ikrij :ikrij
Werken is voor mensen die niet kunnen vissen.
Gebruikersavatar
harry t5 191
Berichten: 3074
Lid geworden op: 13 jan 2007, 00:08
Locatie: Zeijen

Re: Chiptuning

Bericht door harry t5 191 »

Hoi Abel,
Allereerst welkom op :wjw
De gevolgen van tuning hangt bijna helemaal van je rechtervoet af!
Beheerst warm rijden is een must,dan kun je nog veel plezier van je t4 hebben.
Ga gewoon eens bij een andere tuner vragen en dan zeggen waarop je wilt tunen,bv op vermogen of op zuinigheid.
Bij jou in de buurt (Lutjegast)zit een prima tuner!incl vermogensbank.
Sukses,

:wjw :T54LIFE :toppie
groeten Harry, uit het mooie Drentse land.
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: Chiptuning

Bericht door Roger B. (11)61 »

Ik denk ook dat kilometerstand weinig invloed heeft op de slijtage die chiptuning veroozaakt (als het al extra slijtage veroorzaakt.

Heel simpel, Chiptuning geeft een extra belasting, en die belasting is voor een niwue motor niet anders dan voor een oude motor.

Ik denk dat die lui bang zijn dat er na 50-100 duizend kilomer gezegd wordt, mijn motor is versleten en dat komt door de chiptuning, bij een motor die pas 100.000 gelopen heeft is dat zelfde punt dan misschien pas na 140-190 duizen kilomer bereikt en dat klinkt wat minder negatief voor de naam van die chiptuner...

Als je motor nu goed in orde is kun je rustig laten chippen. Kies hiervoor wel een goede tuner die liefst zelf op een goede manier de instellingen bepaald en niet zo'n "doorschuifbedrijf" dat ergens een chip(instelling) koopt en doorverkoopt aan de klant.

Hier op het forum hoor ik veel goede verhalen over Marja, maar die zit in de betuwe, misschien wat ver voor je?

Zorg in elk geval dat je liefst alle mechanische aanpassingen die je wil doen (intercooler, uitlaat, filter en dergelijke) voor het chippen aangepast hebt, dan kan de tuner dit meenemen in de programmering van de chip
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Gebruikersavatar
dennisvt4
Berichten: 1238
Lid geworden op: 21 okt 2007, 10:02
Locatie: midden in nederland

Re: Chiptuning

Bericht door dennisvt4 »

roger jij zegt dat de extra vemogen (dus belasting) voor de motor hetzelfde is, maar bij een oudere motor (meer kilometers) kan je toch meer slijtage hebben die met minder vermogen nog wel even mee kan

als je gaat chippen wordt het toch meer/zwaarder belast. of denk ik dan helemaal verkeerd
Afbeelding

eens vw altijd vw , alleen nu met een wat grotere kofferbak :)

tdi 102 pk acv lwb
Abel
Berichten: 20
Lid geworden op: 05 okt 2008, 17:58

Re: Chiptuning

Bericht door Abel »

Hallo,

Iedereen tot zo ver bedankt voor hun reacties op mijn vraag. Ik lees ook op het forum dat men naar Marja gaat. Hebben zij ook een website? Of heeft iemand een adres. Als ik tot chiptuning besluit dan gaat me dat om extra koppel.. De chiptuner in Lutjegast is inderdaad dicht bij me in de buurt, zal hun eens een bezoekje brengen. Jullie aanrader om voor chiptunen de intercooler te plaatsen zal ik zeker opvolgen.

Met een vriendelijke groet, Abel Evertz - Roden
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: Chiptuning

Bericht door Roger B. (11)61 »

dennisvt4 schreef:roger jij zegt dat de extra vemogen (dus belasting) voor de motor hetzelfde is, maar bij een oudere motor (meer kilometers) kan je toch meer slijtage hebben die met minder vermogen nog wel even mee kan

als je gaat chippen wordt het toch meer/zwaarder belast. of denk ik dan helemaal verkeerd
we zeggen het zelfde...

stel, even wat fictieve getallen als voorbeeld:

een "nieuwe"motor heeft 20.000 gelopen, en kan na chippen nog 300.000 mee voor revisie (en doe eens een gooi, zonder chippen zou ie nog 330.000 mee kunnen, 10% meer dus), dan zal niemand zeggen dat door het chippen de motor snel versleten is.

Een "oude" motor heeft al 280.000 gelopen en zou zonder chippen dus nog 70.000 meegaan om op de zelfde 350.000 van hierboven te komen. Stel je laat deze motor chippen en daarmee de zelfde 10% minder kilometers rijden met de chip: dus nog 63000 kilometers..... dan zegt iedereen zie je wel, na 63000 km was de motor versleten, dat is omdat ie gechipped is....

dat is wat ik bedoelde. per saldo is de meer-slijtage niet anders bij verse of oude motor, maar omdat het totaal aantal kilometers met de chip laag is denkt men al snel dat het aan de chip ligt.

daarom zal zo'n chip leverancier vanwege zijn naam niet graag een oudere motor chippen.

Als je verstandig chipt, dus niet TE veel extra uit de motor perst zal de extra slijtage niet extreem zijn en levert het vooral meer rijplezier. Als je je ook nog goed kunt beheersen kan het zelfs positief uitwerken in verbruik en wellicht ook in slijtage
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Plaats reactie