Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Achterveren

vragen over de T4
Plaats reactie
ronarts
Berichten: 55
Lid geworden op: 29 jan 2007, 21:29

Achterveren

Bericht door ronarts »

Als ik de caravan achter de bus hang hebben de voorwielen minder grip een van de mogelijkheden om dit op te lossen is het plaatsen van hulpveren kan iemand mij vertellen hoeveel kilo ik dan kan belasten ik heb nu veren met de kleur wit 800/1000 kl.
Dank en groet,

Ronald
Gebruikersavatar
matje86
Berichten: 13085
Lid geworden op: 12 jan 2007, 19:43
Locatie: Zaanstad

Re: Achterveren

Bericht door matje86 »

je caravan anders beladen zodat je maar 80 kg druk hebt op je trekhaak :nuts
Volgers Facebook ,, Matje Weetjewel ,,
ronarts
Berichten: 55
Lid geworden op: 29 jan 2007, 21:29

Re: Achterveren

Bericht door ronarts »

Kogeldruk +/- 70 kilo
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: Achterveren

Bericht door Roger B. (11)61 »

sja... mag ik hier niet zeggen zeker.....auto met achterwiel aandrijving kopen...

grip wordt niet alleen bepaald door de wieldruk, ook door het gewicht dat ie moet voortzeulen, dus zwaardere achterveren zal niet gigantisch veel verbetering brengen tenzij je de auto erg achterover hebt hangen door belading, maar dan nog.... meer dan recht wil je hem ook niet echt leggen.

Let overigens op met anders beladen van de aanhanger, als je te weinig kogeldruk hebt heb je kans dat ie erg gevoelig wordt voor slingeren.
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33931
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Achterveren

Bericht door Multivan Generation »

je kunt zwaardere veren monteren met een andere kleurcode..
Bijvoorbeeld 1200 kg veren..
En zo veel mogelijk gewicht in je auto zo ver mogelijk voor de achteras plaatsen.

Aan de voorzijde iets verlagen helpt ook wel ....
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
ronarts
Berichten: 55
Lid geworden op: 29 jan 2007, 21:29

Re: Achterveren

Bericht door ronarts »

Heren bedankt voor de reactie ja inderdaad een auto met achterwielaandrijving is geen optie.
Dat de kogeldruk goed moet zijn is bekend.
Ik heb bij te koop/verkoop een oproep gezet voor veren met een rose kleurcode 1200 kl.
De vraag blijft staan betreffende de hulpveren.

groet,

Ronald
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33931
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Achterveren

Bericht door Multivan Generation »

MAD leverde hulpveren voor de T4, maar het fijne weet ik daar niet van...
Misschien even googlen?
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
Johan191
Berichten: 1768
Lid geworden op: 11 jan 2007, 13:30
Locatie: Doetinchem
Contacteer:

Re: Achterveren

Bericht door Johan191 »

Ik ben zelf van mening dat je met die witte stip veren helemaal niet fout zit.
Hou je aan 75 kg op je trekhaak dat rijdt het prettigst. Wij pakken meestal de zwaarste spullen achterin de bus wanneer de caravan er achter hangt. En ook dat bevalt prima. Liever het gewicht achter in de bus dan in de caravan. Want voor je het weet is de caravan te zwaar beladen. Ik heb het dit jaar zelf meegemaakt met vrienden van ons die achter ons reden met caravan (geen T4) te weinig gewicht op de kogel, 80 rijden en één vrachtwagen langszij en ze waren er behoorlijk druk mee om de combinatie op de weg te houden.
De witte stip veren worden tenslotte in het grootste deel van het T4 transporterpark gebruikt, en voldoen prima met een flink gewicht achter de bus. Mij zul je er niet over horen klagen.
Afbeelding
Plaats reactie