Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Banden en velgen vraag

vragen over de T4
Plaats reactie
Gebruikersavatar
ZwedenTransporter
Berichten: 357
Lid geworden op: 06 feb 2008, 17:16

Banden en velgen vraag

Bericht door ZwedenTransporter »

Moeten er winterbanden onder de auto zitten als je door Duitsland rijd naar Scandinavië ?

Ik zie vaak velgen te koop die een steek hebben van 5 x 112 en daar staat bij geschikt voor Audi A3 en A4 en VW Golf IV en VW bus T4
Klopt dat en kan ik die inderdaad kopen voor onder mijn :T44EVER ?
Buiten de bandmaat maakt het verder geen verschil of het een 15" is of een 16" of 17" ?

Bedankt
Nol
Afbeelding
Harry 341
Berichten: 10037
Lid geworden op: 12 jan 2007, 20:52
Locatie: Velserbroek

Re: Banden en velgen vraag

Bericht door Harry 341 »

Ze zullen wel passen,maar of ze ook toegestaan zijn is een ander verhaal.
Je zit met de bus toch vast aan de juiste loadindex!!En zeker als je door Helmutland gaat.
grtz.Harry
Old busses never die...they just fade away.....something red..something blue...something gold and something new.
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33911
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Banden en velgen vraag

Bericht door Multivan Generation »

ik ben nu in Hamburg, en onder mijn auto van de zaak zitten thans geen winterbanden :knipoog

De omstandigheden vereisen het nu ook niet...

Dat is de "regel" die ze hanteren.. Vereisen de omstandigheden het, dan moeten ze er eronder zitten...

doe er je voordeel mee...
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: Banden en velgen vraag

Bericht door Roger B. (11)61 »

Multivan Generation schreef:
Dat is de "regel" die ze hanteren.. Vereisen de omstandigheden het, dan moeten ze er eronder zitten...

doe er je voordeel mee...
niet helemaal, tot je betrokken raakt bij een ongeval kan het meevallen. Als jij je rijstijl aanpast aan de weersomstandigheden en op voldoende (in duitsland vindt men 2,5mm vaak pas voldoende) profiel rijdt en daarbij niet zo langzaam rijdt dat je het overige verkeer hindert kun je aannemelijk maken dat je veilig rijdt op je zomer banden en heb je grote kans dat je geen bekeuring krijgt, MAAR raak je in winterse omstandigheden betrokken bij een ongeval (ook als dit geheel niet jouw schuld is (verkeersregeltechnisch)) dan ben je de sigaar....
-(deels) schuld aan het ongeval (je verzekering mag dokken)
-misschien geldboete voor het veroorzaken van een ongeval
-zeker boete voor het niet rijden op winterbanden.

Overigens dacht ik dat het in scandinavie nog een tikkie strenger is, daar MOET je in bepaalde maanden winterbanden onder de auto als ik me niet vergis, ook als toerist... Ik meen zelfs dat de regel OOK voor aanhangers geldt.

Ja 112x5 pas op de T4, maar zoals gezegd mag het vaak niet, je loadindex moet voldoende hoog zijn. In duitsland moeten automobilisten voor elk onderdeel dat er achteraf aan de auto verspijkerd wordt een goedkeuringspapiertje hebben dat aangeeft dat het onderdeel geschikt is voor exact het type auto waarop het gemonteerd is.

Voorbeeld, ik heb momenteel Borbett CB velgen, na driekwart jaar zoeken op Ebay eindelijk een setje gevonden dat EN leuk geprijsd was EN een ABE had waar ook exact mijn T4 -type in genoemd werd.

Vaak zijn velgen van bijvoorbeeld een golf of een audi a4 ofzo wel van de goede afmetingen (diameter, breedte, ET en steekmaat en aantal boutgaten, misschien zelfs de naafgat-diameter, maar is de max belasting te laag. Zo'n velg mag je dan eigenlijk ook in nederland niet monteren. Er wordt niet veel op gecontroleerd (ook bij APK niet) maar voor je eigen veiligheid zou ik er wel goed op letten. Je moet er toch niet aan denken dat je een keer met wat hogere snelheid scherp instuurt en je velgspaken afbreken oid...
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Gebruikersavatar
ZwedenTransporter
Berichten: 357
Lid geworden op: 06 feb 2008, 17:16

Re: Banden en velgen vraag

Bericht door ZwedenTransporter »

Bedankt Roger

Wat Scandinavië betreft ben je als toeris betreft niet verplicht om winterbanden of spijkerbanden te hebben onder je auto maar voor eigen veiligheid doe jet het natuurlijk wel.
Naar mijn weten mag je er geen kettingen om hebben maar ik lees ook wel dat het gedaan wordt.

Wat is de minimale load indicatie voor een Transporter velg en waar staat dat ?

Mvg
Nol
Afbeelding
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: Banden en velgen vraag

Bericht door Roger B. (11)61 »

ZwedenTransporter schreef:Bedankt Roger

Wat Scandinavië betreft ben je als toeris betreft niet verplicht om winterbanden of spijkerbanden te hebben onder je auto maar voor eigen veiligheid doe jet het natuurlijk wel.
Naar mijn weten mag je er geen kettingen om hebben maar ik lees ook wel dat het gedaan wordt.

Wat is de minimale load indicatie voor een Transporter velg en waar staat dat ?

Mvg
Nol
over Zweden heb ik me laten vertellen dat je ook als buitenlander in de winter verplicht op winterbanden moet rijden en dat je een eventuele aanhanger ook op winterbanden moet hebben staan....Andere landen geen idee in scandianvië (maar geen idee of de regel wellicht eigenlijk net zo vaag gehandhaafd wordt als hier in Duitsland....)


Op je kentekenbewijs staat waarschijnlijk vermeld wat de maximale aslast van voor- en achteras is, neem de hoogste van die twee, deel dat door twee en ga daar minimaal 50 kg boven zitten, dat is de last die je velg moet kunnen hebben.

de leverancier van de velg moet je in principe kunnen zeggen wat de velg aan draagkracht heeft, ook kun je vaak op de website van de fabrikant een ABE opzoeken (gerelateerd aan een nummer dat in de velg gegoten/geslagen is) in dat ABE staat welke voertuigen met dit type velg uitgerust mogen worden.
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Gebruikersavatar
ZwedenTransporter
Berichten: 357
Lid geworden op: 06 feb 2008, 17:16

Re: Banden en velgen vraag

Bericht door ZwedenTransporter »

In Zweden is het met een buitenlands kenteken niet verplicht.
Zie dit stukje op het Zwedenforum http://www.zweeds.net/forum/topic.php?topicid=1387
Oh, ik vertrouw volledig op de poster hiervan tenzij het tegendeel bewezen wordt en dat kan altijd, bv door onze Zweedse Zwebber :lach maar die zou het ook kunnen bevestigen :gekte

Volgens mijn kenteken heb ik een maximum last as van 1400 en 1410 kg
Dan neem ik als hoogste de 1410 kg plus 50 kg en dat delen door 2 = 730 kg per velg
Dit houd dan in dat ik een minimale velgen en banden moet hebben met een loadindex van 97 maar hoger is dus altijd beter begrijp ik ? Laat even weten of dit goed berekend en beredeneerd is !

Voor geinteresseerden, ik heb een loadindex tabel in pdf.

Waar staat die loadindex op de velgen en banden ?
Aan de binnenkant of kan ik dat zo waarnemen ?
Afbeelding
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: Banden en velgen vraag

Bericht door Roger B. (11)61 »

ZwedenTransporter schreef: Volgens mijn kenteken heb ik een maximum last as van 1400 en 1410 kg
Dan neem ik als hoogste de 1410 kg plus 50 kg en dat delen door 2 = 730 kg per velg
Dit houd dan in dat ik een minimale velgen en banden moet hebben met een loadindex van 97 maar hoger is dus altijd beter begrijp ik ? Laat even weten of dit goed berekend en beredeneerd is !
Ik bedoelde 50 kg per velg extra ;-) verder klopte het wel....

een hogere loadindex is niet erg uiteraard, lager kan kans op velgschade al dan niet met ernstige gevolgen voor je veiligheid geven.
ZwedenTransporter schreef: Waar staat die loadindex op de velgen en banden ?
Aan de binnenkant of kan ik dat zo waarnemen ?
op de band staat het bij de maat, dus zoiets als 195/70R15 97H waarbij de 97 de loadindex is.

Op de velg is het vaak niet aangegeven of in een andere codering wellicht, dan kun je het beste het velgtypenummer op de site van de fabrikant opzoeken of daar even heen mailen.
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Gebruikersavatar
ZwedenTransporter
Berichten: 357
Lid geworden op: 06 feb 2008, 17:16

Re: Banden en velgen vraag

Bericht door ZwedenTransporter »

OK bedankt, hat is me nu duidelijk en ik weet nu wat ik moet doen en waar ik op moet letten

Groeten
Nol
Afbeelding
Plaats reactie