Multivan Generation schreef:
Dat is de "regel" die ze hanteren.. Vereisen de omstandigheden het, dan moeten ze er eronder zitten...
doe er je voordeel mee...
niet helemaal, tot je betrokken raakt bij een ongeval kan het meevallen. Als jij je rijstijl aanpast aan de weersomstandigheden en op voldoende (in duitsland vindt men 2,5mm vaak pas voldoende) profiel rijdt en daarbij niet zo langzaam rijdt dat je het overige verkeer hindert kun je aannemelijk maken dat je veilig rijdt op je zomer banden en heb je grote kans dat je geen bekeuring krijgt, MAAR raak je in winterse omstandigheden betrokken bij een ongeval (ook als dit geheel niet jouw schuld is (verkeersregeltechnisch)) dan ben je de sigaar....
-(deels) schuld aan het ongeval (je verzekering mag dokken)
-misschien geldboete voor het veroorzaken van een ongeval
-zeker boete voor het niet rijden op winterbanden.
Overigens dacht ik dat het in scandinavie nog een tikkie strenger is, daar MOET je in bepaalde maanden winterbanden onder de auto als ik me niet vergis, ook als toerist... Ik meen zelfs dat de regel OOK voor aanhangers geldt.
Ja 112x5 pas op de T4, maar zoals gezegd mag het vaak niet, je loadindex moet voldoende hoog zijn. In duitsland moeten automobilisten voor elk onderdeel dat er achteraf aan de auto verspijkerd wordt een goedkeuringspapiertje hebben dat aangeeft dat het onderdeel geschikt is voor exact het type auto waarop het gemonteerd is.
Voorbeeld, ik heb momenteel Borbett CB velgen, na driekwart jaar zoeken op Ebay eindelijk een setje gevonden dat EN leuk geprijsd was EN een ABE had waar ook exact mijn T4 -type in genoemd werd.
Vaak zijn velgen van bijvoorbeeld een golf of een audi a4 ofzo wel van de goede afmetingen (diameter, breedte, ET en steekmaat en aantal boutgaten, misschien zelfs de naafgat-diameter, maar is de max belasting te laag. Zo'n velg mag je dan eigenlijk ook in nederland niet monteren. Er wordt niet veel op gecontroleerd (ook bij APK niet) maar voor je eigen veiligheid zou ik er wel goed op letten. Je moet er toch niet aan denken dat je een keer met wat hogere snelheid scherp instuurt en je velgspaken afbreken oid...
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon