Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

kachel wordt niet warm

vragen over de T4
Plaats reactie
john299
Berichten: 33
Lid geworden op: 14 feb 2007, 22:37
Locatie: amsterdam

kachel wordt niet warm

Bericht door john299 »

Hallo allemaal
Ik heb een probleempje met mijn kachel.Ik heb een 111kw, lwb met handmatige airco en een kachel achter.De kachel achterin wordt wel warm ,maar voorin blijft hij koud.waar zit de kachelkraan? Ik heb de koelwaterslangen al gevolgd,maar ik zie niets wat op een heveltje lijkt.Zou het kunnen dat het het een gekombineerde kraan is? Dus samen met de achterste kachel?Ik heb de kabel gevolgd van de warm/koud knop van de kachelbediening en kom dan uit achter de grote middenkonsole en daar zie ik een heveltje wat dan wel meedraait. Is dat dan de kachelkraan?Wie het weet mag het zeggen.
groetjes john
tessa
Berichten: 27
Lid geworden op: 12 nov 2008, 15:03

Re: kachel wordt niet warm

Bericht door tessa »

Komt je motor wel op temparatuur anders licht het aan je thermostaat die blijft open staan
john299
Berichten: 33
Lid geworden op: 14 feb 2007, 22:37
Locatie: amsterdam

Re: kachel wordt niet warm

Bericht door john299 »

ja hij komt gewoon op temperatuur.Ik heb vanmiddag even gekekenen nu denk ik dat mijn temperatuurklep van mijn kachel niet ver genoeg opengaat.Als ik mijn warm/koud knop van mijn kachelbediening draai naar warm,dan kom ik niet verder als halverwege.Het heveltje op het kachelhuis achter de middenkonsole gaat niet verder terwijl hij wel alle ruimte heeft.nou weet ik niet of je die klep los kan vervangen of dat het hele huis eruit moet :groteogen !
Gebruikersavatar
René
Berichten: 5272
Lid geworden op: 13 jan 2007, 21:18
Locatie: Obdam, gechipte 151PK VCDS en vagdash 2.5. Tel: 0637199013.

Re: kachel wordt niet warm

Bericht door René »

Gaat je kachelkraan wel open?? Die zit in de motor ruimte achter je koelvloeistof bolletje.
Je temperatuurklep kan inderdaad blijven hangen. Je zult moeten proberen of ie zonder kabel wel heen en weer kan en of ie dan wel warme lucht geeft.

René
john299
Berichten: 33
Lid geworden op: 14 feb 2007, 22:37
Locatie: amsterdam

Re: kachel wordt niet warm

Bericht door john299 »

Hallo Rene
Ik heb al geprobeerd om hem zonder kabel heen en weer te bewegen en dat gaat wel,maar het lijkt wel of hij maar tot de helft opengaat.Is het mogelijk om die klep te vervangen of moet die hele bak eruit?
groetjes John
Gebruikersavatar
René
Berichten: 5272
Lid geworden op: 13 jan 2007, 21:18
Locatie: Obdam, gechipte 151PK VCDS en vagdash 2.5. Tel: 0637199013.

Re: kachel wordt niet warm

Bericht door René »

Als ie niet helemaal open gaat met de kabel eraan, dan zit het probleem in de bediening ( in dit geval de kabel)
Kun je misschien met spiegel bekijken of ie helemaal open gaat/staat? Volgens mij maakt de klep een halve of nog kleiner, slechts een kwart slag. Door de vertanding in het draai mechanisme draait je de knop wel volledig, maar opent de klep zich dus slecht voor 1/4 of 1/2. (is volledig open)
Als de klep los is, hoe ver kun je de kachel bedieningsknop dan verdraaien? Vermoed dat daar je probleem zit.

René
john299
Berichten: 33
Lid geworden op: 14 feb 2007, 22:37
Locatie: amsterdam

Re: kachel wordt niet warm

Bericht door john299 »

als ik de knop draai, dan voel ik geen weerstand. Pas als ik hem 3/4 draai.dan voel ik weerstand maar dan gaat de klep ook niet verder.Ik heb al een andere kachelbediening erin gezet,want van de vorige was de aluminium hevel afgebroken.Dus de temperatuurklep gaat maar een klein beetje open in verhouding tot de knop die wel een hele slag maakt?Het begon eigenlijk dat de temperatuurknop behoorlijk vast zat.Ik draaide hem een beetje bot door en sindsdien heb ik geen warmte meer voorin.ik flip er wel een beetje van! Ik dacht dat het met het vervangen van de kachelbediening wel over zou zijn.In ieder geval bedankt voor het meedenken! Ik ga morgen wel even verder kijken.
groetjes John
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33892
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: kachel wordt niet warm

Bericht door Multivan Generation »

toen je de nieuwe kachelbediening er in hebt gezet,
heb je toen gekeken naar de stand van de kachelkraan in verhouding tot de stand van de draaiknop?
Of heb je hem er zo opgezet?
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
john299
Berichten: 33
Lid geworden op: 14 feb 2007, 22:37
Locatie: amsterdam

Re: kachel wordt niet warm

Bericht door john299 »

hallo Peter
Eigenlijk heb ik em er zo opgezet... Ik wist niet dat je dat moest doen.Maar het probleem had ik al voor de nieuwe kachelbediening. ik kan er wel even naar kijken.Dat moet je waarschijnlijk met z'n 2en doen. De een kijkt en de ander draait?
groetjes John
Plaats reactie