Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
koele motor??
koele motor??
vraagje, na ongeveer 1000 km is mijn koelvloeistof niveau gezakt van max naar min. De garage heeft geen lekkage o.i.d. kunnen vinden. Olieniveau blijft gelijk. Mijn motortemp. komt volgens de wijzer, ook gedurende een lange rit, niet boven het kwart streepje en blijft meestal in het dikke witte gedeelte onderin staan. Alleen in de 29 km lange file donderdag steeg de wijzer tot iets meer als een kwart.
Heeft het één wel met het ander te maken?? Of iemand een ander idee??
Heeft het één wel met het ander te maken?? Of iemand een ander idee??
fotogalerij 1120
- marcel 415
- Berichten: 1222
- Lid geworden op: 12 jan 2007, 21:28
- Locatie: grunniggerlaand
Re: koele motor??
hoi reny
dat is een kwaal van veel transporters je vult hem tot max en je ryd dan gooit ie er een boel uit en blijft dan op dat nivo staan. oorzaak onbekend.had de mijne ook.
dat is een kwaal van veel transporters je vult hem tot max en je ryd dan gooit ie er een boel uit en blijft dan op dat nivo staan. oorzaak onbekend.had de mijne ook.
Groetjes Marcel 415
![Afbeelding](http://www.weetjewel.com/temp/dump/marcel2.JPG)
- Roger B. (11)61
- Berichten: 9154
- Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
- Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)
Re: koele motor??
als je motor niet op temperatuur komt is de Thermostaat kapot.
De thermostaat is een mechanische temperatuur geregelde klep die bij een (te) hoge koelvloeistoftemperatuur open gaat en dan koele koelvloeistof uit de radiateur bijmengt om zo de temperatuur iets te verlagen. Als de Thermostaat kapot is, blijft ie meestal helemaal open staan en moet de motor je radiateur ook op 90 graden proberen te houden en dat is met de huidige buitentemperaturen niet makkelijk
Koelvloeistofniveaudaling kan ik daarmee niet verklaren.
Als geen lekkage zichtbaar is en er toch koelvloeistof verdwijnt heb je eigenlijk nog twee opties:
- interne lekkage in de motor (koppakking/cilinderkop/motorblok)
- lekke kachelradiateur. Vaak ruik je dan een ietwat maggie-achtige geur als je in een warme auto stapt. Ook kun je eens kijken of er vocht onder de vloerbedekking te vinden is (links en rechts van midden"tunnel")
Maar die koelvloeistof lekkage, is dat opgetreden nadat er voor reparatie oid koelvloeistof afgelaten is en daarna dus weer gevuld, of heb je bijgevuld en daalt ie nog steeds? En zoals de vorige reply al zegt, daalt ie ook verder dan minimaal (dus onder minimaal niveau) en ohja, altijd kijken bij koude motor en vergelijken ook altijd met vergelijkbare temperatuur (dus niet hij is vol met warme motor en de dag erna is ie leger (en de motor is dan koud))
De thermostaat is een mechanische temperatuur geregelde klep die bij een (te) hoge koelvloeistoftemperatuur open gaat en dan koele koelvloeistof uit de radiateur bijmengt om zo de temperatuur iets te verlagen. Als de Thermostaat kapot is, blijft ie meestal helemaal open staan en moet de motor je radiateur ook op 90 graden proberen te houden en dat is met de huidige buitentemperaturen niet makkelijk
![fun :knipoog](./images/smilies/knipoog.gif)
Koelvloeistofniveaudaling kan ik daarmee niet verklaren.
Als geen lekkage zichtbaar is en er toch koelvloeistof verdwijnt heb je eigenlijk nog twee opties:
- interne lekkage in de motor (koppakking/cilinderkop/motorblok)
- lekke kachelradiateur. Vaak ruik je dan een ietwat maggie-achtige geur als je in een warme auto stapt. Ook kun je eens kijken of er vocht onder de vloerbedekking te vinden is (links en rechts van midden"tunnel")
Maar die koelvloeistof lekkage, is dat opgetreden nadat er voor reparatie oid koelvloeistof afgelaten is en daarna dus weer gevuld, of heb je bijgevuld en daalt ie nog steeds? En zoals de vorige reply al zegt, daalt ie ook verder dan minimaal (dus onder minimaal niveau) en ohja, altijd kijken bij koude motor en vergelijken ook altijd met vergelijkbare temperatuur (dus niet hij is vol met warme motor en de dag erna is ie leger (en de motor is dan koud))
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Tyraps, Tape en Telefoon
- Henk Peter 856
- Berichten: 777
- Lid geworden op: 12 jan 2007, 21:04
- Locatie: Nunspeet
Re: koele motor??
Hoi, na 20000 km moet ik ook een halve liter koelvloeistof bijvullen , dit schijnt normaal te zijn. Het koelwater in het expansievat blijft mooi roze dus er zit geen olie door. ![fun :T44EVER](./images/smilies/T44EVER.gif)
![fun :T44EVER](./images/smilies/T44EVER.gif)
Re: koele motor??
Koelvloeistof blijft wel mooi helder van kleur. Ik moet niet na 20000 km bijvullen maar bij 1000 al.
Ik heb eerlijk gezegd er niet opgelet of ik wel bij dezelfde (motor) temperatuur gekeken heb. Feit is wel dat hij nu rond minimum staat
Interne lekkage van de motor, kan ik dat nog ergens checken? (los van een dalend koelvloeistofniveau??) Ik ga morgen bij daglicht eens snuffelen naar maggi en natte plekken onder de vloerbedekking.
Of de koelvloeistof ooit eens is afgelaten weet ik niet. Begin van dit jaar is er wel een nieuwe distributieriem geplaast door de vorige eigenaar? Ik ben tot nu toe niet verder gekomen dan bijvullen.
En voor de thermostaat ga ik maar weer eens terug naar de (camper) dealer waar ik hem gekocht heb.
Bedankt voor jullie hulp zover
![fun :bonk](./images/smilies/bonk.gif)
Ik heb eerlijk gezegd er niet opgelet of ik wel bij dezelfde (motor) temperatuur gekeken heb. Feit is wel dat hij nu rond minimum staat
![nuts :nuts](./images/smilies/nuts.gif)
Interne lekkage van de motor, kan ik dat nog ergens checken? (los van een dalend koelvloeistofniveau??) Ik ga morgen bij daglicht eens snuffelen naar maggi en natte plekken onder de vloerbedekking.
Of de koelvloeistof ooit eens is afgelaten weet ik niet. Begin van dit jaar is er wel een nieuwe distributieriem geplaast door de vorige eigenaar? Ik ben tot nu toe niet verder gekomen dan bijvullen.
En voor de thermostaat ga ik maar weer eens terug naar de (camper) dealer waar ik hem gekocht heb.
Bedankt voor jullie hulp zover
fotogalerij 1120
Re: koele motor??
waterpomp? Dat heeft de mijne namelijk gehad lekte bij de pakking heel miniem maar net genoeg dus. je moterbeplating er onderweg halen en dan weer eens kijken wat van motor? ik een 1.9 lekte net onder de pomp terhoogte van onderzijde distribute kap.
RUBBEREXPRESS
-
- Berichten: 137
- Lid geworden op: 28 jan 2008, 12:56
Re: koele motor??
Bij lekkage van koelvloeistof in de cabine, zullen gelijk de ramen aan de binnen kant beslaan.
En inderdaat de stank.
Arie.
En inderdaat de stank.
Arie.
- Roger B. (11)61
- Berichten: 9154
- Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
- Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)
Re: koele motor??
dat beslaan van de ramen is lang niet altijd het geval, ligt er aan hoeveel ie lekt en waar, vocht ONDER de vloerbedekking verdampt niet zo snel en komt dus niet zo massaal in de cabine om tegen de ramen te beslaan.
zo is er iemand hier geweest die erg lang met een lekkage aan de voorruit gereden heeft (montage fout autoglasbedrijf) en die meldde niet dat ie vochtige ramen had
zo is er iemand hier geweest die erg lang met een lekkage aan de voorruit gereden heeft (montage fout autoglasbedrijf) en die meldde niet dat ie vochtige ramen had
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Tyraps, Tape en Telefoon
Re: koele motor??
Morgen ben ik eindelijk eens vrij met daglicht, dus ga ik eens snuffelen onder de vloerbedekking ![fun :knipoog](./images/smilies/knipoog.gif)
![fun :knipoog](./images/smilies/knipoog.gif)
fotogalerij 1120
Re: koele motor??
zou je motor beplating er ook eens onderweg halen. en daar ook eens kijken.
RUBBEREXPRESS