Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

aandraaimoment

vragen over de T5
Plaats reactie
MENTHAL THEO
Berichten: 44
Lid geworden op: 02 nov 2008, 18:11

aandraaimoment

Bericht door MENTHAL THEO »

Wie weet hoeveel Nm het aandraaimoment is bij lichtmetaal onder een T5 ?

In het boekje staat 180 Nm maar dit is natuurlijk o.a.voor staal maar geldt dit ok voor lichtmetaal.
Mijn garage zegt 140 Nm voor lichtmetaal maar ik twijfel.
Gebruikersavatar
Jeroen T5 204
Berichten: 3455
Lid geworden op: 13 jan 2007, 20:50
Locatie: Vroomshoop (VCDS)
Contacteer:

Re: aandraaimoment

Bericht door Jeroen T5 204 »

Zie onderstaande tabel:

http://www.gerritspeek.nl/vag_wielen.html.

180nm voor staal en lichtmetaal
VW Transporter T5 2.5 TDI 130pk -JD Stage 1 @ 191pk 438 nm
-Simons rvs uitlaatsysteem, K&N filter
-BearLock, Opti-Coat Pro
-20" MTM Bimoto, Michelin PSS, Bilstein B14, H&R Stabi
MENTHAL THEO
Berichten: 44
Lid geworden op: 02 nov 2008, 18:11

Re: aandraaimoment

Bericht door MENTHAL THEO »

Dank je.
pieters
Berichten: 290
Lid geworden op: 12 jun 2008, 19:26

Re: aandraaimoment

Bericht door pieters »

Hallo Wjwellers,

Dit is ondermeer waarom ik voor de orginele lichtmetal velgen van vw ben gegaan.
Het gevaar is dat mensen meer voor de looks en de uitstraling gaan dan voor de sterkte en de prestaties.
Ik geef toe als ik ze zo opbeur dan konden ze nog wel eens zwaarder zijn dan de orginele 16 "

Het zal waarschijnlijk nooit gebeuren maar.
Als ik met een volle bus zeg 3000kg zeg maar met 180 km per uur over de snelweg rijdt in Duitsland en ik moet vol op de rem en als ik zeg vol op de rem dan bedoel ik vol op de rem.

Ik heb geen idee wat op dat moment de belasting op de voorste velgen zijn .
totaal gewicht van 3000 kg met de meeste belasting op de voorwielen.
Ik weet het niet maar dan heb ik graag dat ze heel blijven.

Als ik de alu velgen van vw zie dan zouden die dat moeten kunnen .
Mocht je dan de pech hebben een klinker of iets anders te treffen dan is het als nog exit.
Ik zie teveel mooie banden met velgen die dat niet gaan redden.
Mijn advies houd je aan de juiste snelheid en loadindex van velgen en banden.
Juist bij alu velgen aandraai momenten na een paar honderd kilometer nog een keer controleren.
De originele vw solace velgen van 17 inch aluminium gewoon op 180 nm vastdraaien.
Voor degene die niet aan de beladings en snelheidnormeringen voldoen weet ik het niet maar die moet je in mijn ogen ook niet willen.

Succes allemaal.
Plaats reactie