Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

koppelingscillinder lekt

vragen over de T4
Plaats reactie
arjantdi
Berichten: 247
Lid geworden op: 31 dec 2008, 13:49

koppelingscillinder lekt

Bericht door arjantdi »

hallo,ik ben nieuw op dit forum. ik heb een t4 2.5 tdi uit 99 gekocht. 240dkm, het is een ex geldtransporter uit duitsland (ik woon zelf in duitsland) nu is mijn vraag het volgende: de koppelingscillinder op de bak is lek, nu kan ik daar niets van terug vinden op het net, en als ik zo aan het loeren ben op de bak kan ik ook niet echt duidelijk zien hoe ie vast zit. kan iemand mij daar meer over vertellen? en iemand nog zo'n cillinder liggen, of is een nieuwe niet zo gek duur?
alvast bedankt
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: koppelingscillinder lekt

Bericht door Roger B. (11)61 »

welkom, en gefeliciteerd met je nieuwe aanwinst

zelf geen ervaringen met de koppelingscilinder, ECHT goedkoop zijn ze niet voor de VW dacht ik, maar gebruikt moet je maar afwachten hoe snel je nogmaals aan het sleutelen kan....

vermeld even welke motor en versnellingsbak(als je dat weet) je in jouw TDI hebt (TDI is er in verschillende vermogens en daar kan hier en daar nog weleens verschil in zitten (geen idee of dat voor koppelingscilinder ook geldt)
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
arjantdi
Berichten: 247
Lid geworden op: 31 dec 2008, 13:49

Re: koppelingscillinder lekt

Bericht door arjantdi »

het is een 102 pk tdi, met 5 handbak, motorcodes in de vw's ben ik niet zo in thuis.
ik ben zelf vrachtwagen monteur, dus ik kom er ook wel uit, maar tips via forum's zoals deze zijn nooit weg, ook omdat ik niet geheel duidelijk kan zien hoe de koppelingsbedieningscillinder (slave) bevestigd zit. en zijn er heel misschien revisiesetjes voor te koop? verder gebruik ik de bus als vervoersmiddel van mn stuntmotor, dus aan zaken als uiterlijk vertoon (dikke wielen tuning en anders opleuken) doe ik niet. uiteraard peuter ik wel het egr eraf en reinig ik mn inlaat (qua techniek hou ik mn bus wel netje bij hoor)
even een filmpje van wat ik (samen met meerdere stunters) met motoren doe voor de geintreseerden
Gebruikersavatar
René
Berichten: 5272
Lid geworden op: 13 jan 2007, 21:18
Locatie: Obdam, gechipte 151PK VCDS en vagdash 2.5. Tel: 0637199013.

Re: koppelingscillinder lekt

Bericht door René »

Koppelings cilinder zit vast enerzijdes met soort knel koppeling (binnen thv koppelingspedaal) en anderzijds geborg in kunstof koppeling (motorruimte). Deze borging zit met twee hele kleine metalen pinnetjes vast aan de metalen leiding.
Bij koppelingspedaal kun je geoon losschroeven en de andere kant is het kleine klemmetje uit het kunstof trekken en het geheel is los. Wel er voor zorgen dat je remvloeistof reservoir zo leeg mogelijk is, anders loopt ie leeg in de motorruimte/ interieur.

René
arjantdi
Berichten: 247
Lid geworden op: 31 dec 2008, 13:49

Re: koppelingscillinder lekt

Bericht door arjantdi »

bedankt voor de reactie, alleen het betreft de cillinder op de versnellingsbak. dus niet bij het voetpedaal, ik kan zien dat de leiding ergens aan vast zit, (dat moet hem zijn) maar ik kan niet duidelijk zien hoe die vast zit. een nieuwe kost iets minder als 50 tientjes bij autopartsonline, (maar al was ie 500eu, het moet toch klaar) maar zou ik graag nog even willen weten hoe hij aan de bak bevestigd zit, waarschijnlijk mis ik iets doms, maargoed ik ben er ook nog niet mee bezig geweest, omdat ik het onderdeeltje nog niet binnen heb.
alvast bedankt voor de hulp
Gebruikersavatar
René
Berichten: 5272
Lid geworden op: 13 jan 2007, 21:18
Locatie: Obdam, gechipte 151PK VCDS en vagdash 2.5. Tel: 0637199013.

Re: koppelingscillinder lekt

Bericht door René »

Oke, sorry, niet goed gelezen.
Als het die in de bak zit betreft, dan moet dacht ik de gehele bak eraf, zal eens kijken of ik nog een "how to" heb.

René
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33895
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: koppelingscillinder lekt

Bericht door Multivan Generation »

bedoel je zo iets?
Afbeelding

Misschien zit er nog verschil in versnellingsbakcode en motorcode?
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
Christoffel
Berichten: 422
Lid geworden op: 07 mei 2007, 20:47
Locatie: Barneveld

Re: koppelingscillinder lekt

Bericht door Christoffel »

Als je een 102 pk uitvoering hebt, heb je een gekombineerd druklager/koppelingscilinder, welke in je koppelingshuis van je versnellingsbak zit.

Alleen de 88 pk uitvoering heeft een uitwendige koppelingscilinder.

Als je deze cilinder wilt vervangen zul je je versnellingsbak moeten demonteren. :werkaanT4 :werkaanT4 :werkaanT4

Chris :toppie
Afbeelding
arjantdi
Berichten: 247
Lid geworden op: 31 dec 2008, 13:49

Re: koppelingscillinder lekt

Bericht door arjantdi »

oei, in dat soort klussen heb ik 0,0 zin. ik heb het vaak zat bij personenwagens en vrachtwagens gedaan, maar gezien de schappelijke prijzen bij de vw dealer in emlichheim (duitsland) lijkt het me in dat geval wijsheid om er meteen dan maar een nieuwe koppelingset in te laten zetten als de zooi toch los licht. beetje een tegenvaller, maar ach het moet toch klaar
Plaats reactie