Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Ombouwproject naar Camper

Ben je bezig met een leuk of ingrijpend project aan je bus. Plaats deze dan hier
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33894
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Ombouwproject naar Camper

Bericht door Multivan Generation »

@ Predikant,
ik was voor het uitzagen en plaatsen van de 2 achterste zijramen, inclusief foliën van 4 ramen, en het spuiten van het voorste hemeltje 365 euro kwijt.
Dit even ter indicatie....

Goed nu weer wat plaatjes...
Subwooferkistje pasklaar gemaakt voor onder de slaapbank, als aanvulling voor de lage tonen van de muziek.
Afbeelding

Gordijnen rondom..
Afbeelding

Een profiel foto....
Afbeelding

Interieurfoto.. zo goed als klaar, in ieder geval klaar genoeg om op vakantie er mee te kunnen..
Afbeelding

Achterklep paneel, en bedplank plus matras en de steunen daarvoor geplaatst.
Afbeelding

Gewoon nog eens een leuke foto van bij ons in de buurt..
Afbeelding

Onze interpretatie van een westfalia weekendbox. De Westfalia weekendbox vinden we niet mooi en veel te duur! We hebben een mal gemaakt van karton en toen aan een mede-wjw-er gevraagd of hij het zo kon maken... Henk88/T5-250 heeft er toen een stukje vakwerk van gemaakt...
Afbeelding

Detailopname van de weekendbox..rechts schoonwater en links vuilwater tankje, met een dompelpompje als opvoer en een kraantje aan de bovenzijde die het pompje aanstuurt. Het werkt op de 12 volt van de 2de accu.
Afbeelding


En nu gaan we lekker genieten van een welverdiende vakantie van 3 weken...
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
stijnh
Berichten: 1146
Lid geworden op: 13 mar 2008, 21:07

Re: Ombouwproject naar Camper

Bericht door stijnh »

mooi!!! :jumpklap
je auto staat er beeldig tussen die duinen ( als het duinen zijn, is dat aan de zee? met die windmolens)

prettige vakantie :wjw
Ik rijd T-vier met veel plezier!! :ikrij
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: Ombouwproject naar Camper

Bericht door Roger B. (11)61 »

MOOI!!! :toppie Peter..... Maar ik mis "de truck met de klima-hemel" lijkt gladde plafond wat ik zie.....

tja ...duinen..... Als je bij Peter te laat remt (eender in welke richting) sta je ongeveer in de zee gok ik zo.... :zwaai :toppie
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
jhon
Berichten: 39
Lid geworden op: 06 dec 2007, 12:34

Re: Ombouwproject naar Camper

Bericht door jhon »

Peter

Wil binnenkort mijn t4 laten omkeuren naar camper. de meeste spullen zitten er inmiddels in.
Hoe gaat dat bij de gewichtsbepaling t.a.v van de tankinhoud? Is hoe leger hoe beter of neemt men daarvoor een bepaalde waarde?
Als je zover bent een plezierige vakantie toegewenst.

gr
gerrit
Gebruikersavatar
Christoffel
Berichten: 422
Lid geworden op: 07 mei 2007, 20:47
Locatie: Barneveld

Re: Ombouwproject naar Camper

Bericht door Christoffel »

Hoi Peter,

Ziet er weer gelikt uit.

1 tip, zorg dat je nooit aangehouden wordt zonder je weekendbox en met je twee losse stoelen van de 2e zitrij. :politie :politie :politie :politie

Je kwartaal tarief wordt per direct ingetrokken, kenteken wordt in beslag genomen, Met terugwerkende kracht kun je het te weinig betaalde wegenbelasting betalen met een fikse boete eroverheen.

Ze kunnen het voertuig in beslag nemen, deze wordt dan ter kontrole weer aan het RWD aangeboden. Kosten zijn ook voor jezelf.

Een gewaarschuwd mens telt voor twee. :toppie :toppie

Chris
Afbeelding
Gebruikersavatar
pluuke
Berichten: 1979
Lid geworden op: 13 jan 2007, 00:11
Locatie: Wolfsburg ;-)
Contacteer:

Re: Ombouwproject naar Camper

Bericht door pluuke »

Inderdaad jammer dat je de 2 losse stoelen dus nooit meer kunt gebruiken....

Alhoewel, in Peter zijn indeling kun je wel 1 stoel meteen vooraan in de rail plaatsen, maar dan correspondeert het natuurlijk weer niet meer met het kenteken, dus zal vermoedelijk niet mogen.

Ach, je moet het maar positief bekijken : verkopen en de opbrengst van de ombouwkosten aftrekken.

Wat betreft die indeling, stel je verandert nog eens van inzicht en wil de weekendbox b.v. achter de passagiersstoel plaatsen of 2x zo groot maken....in hoeverre ligt dat vast wat er tijdens de keuring is aangeboden ? Ik neem aan dat je, zolang je aan de gestelde eisen blijft voldoen hier nog mee mag "spelen" ?
Lupo 1.6 125pk 2001 GTI
Lupo 1.4 60pk 2002 Cambridge
Lupo 1.4 60pk 2003 Cambridge Open Air
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: Ombouwproject naar Camper

Bericht door Roger B. (11)61 »

pluuke schreef:Inderdaad jammer dat je de 2 losse stoelen dus nooit meer kunt gebruiken....
Peter woont niet zo ver van de grens, en met een beetje mazzel kan de weekendbox ook in de ruimte achter de bank opgeborgen worden...

Dan zet je voorbij de grens de stoelen voor en de weekend box achter de bank en rijdt lekker als multivan verder....

In het buitenland zal niemand gaan kijken of jouw auto wel aan de campereissen voldoet
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33894
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Ombouwproject naar Camper

Bericht door Multivan Generation »

Goed we zijn weer terug van vakantie, en hebben wat ervaringen..
Allereerst eens op jullie opmerkingen reageren..
stijnh schreef:mooi!!! :jumpklap
je auto staat er beeldig tussen die duinen ( als het duinen zijn, is dat aan de zee? met die windmolens)
prettige vakantie :wjw
Dank je,
Het zijn schorren en geen duinen. Het is bij Rattekaai gemaakt, dat is net zo iets als het Land van Saeftinge.
Is maar een paar kilometer bij ons vandaan. De windmolens die je ziet staan naast de Oesterdam.
Roger B. schreef:MOOI!!! :toppie Peter..... Maar ik mis "de truck met de klima-hemel" lijkt gladde plafond wat ik zie.....
tja ...duinen..... Als je bij Peter te laat remt (eender in welke richting) sta je ongeveer in de zee gok ik zo.... :zwaai :toppie
Die truc (geen truck===> is vrachtauto :knipoog ) kon ik niet uitvoeren omdat ik moeite heb om hemel bekledingsstof (origineel VW) op de kop te tikken. Op vakantie was het niet direct noodzakelijk, en had ik de stof wel gehad, dan was het haastwerk geworden en daarin had ik geen zin. Heb de 2 dagen voordat we op vakantie gingen nog wel even van 's ochtends 7 uur tot 's avonds 22 uur aan de auto gewerkt he... Veel mensen vergeten dat, als ze wat foto's gezien hebben... :knipoog
jhon schreef:Peter

Wil binnenkort mijn t4 laten omkeuren naar camper. de meeste spullen zitten er inmiddels in.
Hoe gaat dat bij de gewichtsbepaling t.a.v van de tankinhoud? Is hoe leger hoe beter of neemt men daarvoor een bepaalde waarde?
Als je zover bent een plezierige vakantie toegewenst.gr gerrit
Je moet er voor zorgen dat je aan de minimale eisen voldoet, dus stahoogte, 2 persoons bed, schoon en vuil water tankje, of een pet-fles, en opbergruimte. Gewichtsbesparing is het sleutelwoord en hierin kun je zeer ver gaan.
Onze T4 stond met Dubbele Cabine voor een gewicht van 1745 kg op kenteken. Nadat het dak er op is gekomen en ik ben gaan strippen, kwam ik bij de keuring op een weeg gewicht van 1780 kg... Niet slecht he.. :knipoog Later is er rekenkundig 30 kilogram bij op geteld omdat een reservewiel en krik bij de wagenuitrusting horen, omdat de auto daarmee af-fabriek wordt geleverd. Voor wat betreft de brandstoftank moet de wijzer van de meter het symbool van 1/2 raken. Dus ga hiermee op safe.. Het is niet echt het gewicht... Ik ben zelfs zonder deurpanelen geweest, zonder motorbeschermingsbak etc.. Er valt zeer veel gewicht te besparen.. Zie ook het forum...
Christoffel schreef:Hoi Peter,
Ziet er weer gelikt uit.
1 tip, zorg dat je nooit aangehouden wordt zonder je weekendbox en met je twee losse stoelen van de 2e zitrij. :politie :politie :politie :politie Je kwartaal tarief wordt per direct ingetrokken, kenteken wordt in beslag genomen, Met terugwerkende kracht kun je het te weinig betaalde wegenbelasting betalen met een fikse boete eroverheen.

Ze kunnen het voertuig in beslag nemen, deze wordt dan ter kontrole weer aan het RWD aangeboden. Kosten zijn ook voor jezelf. Een gewaarschuwd mens telt voor twee. :toppie :toppie Chris
Ach Politie zal niet veel hieraan doen, de Douane bij een algehele controle des te meer :bonk
Je hebt daar en tegen helemaal gelijk en ik zal me hieraan gaan houden, net zoals jij met je motor :bifun :bifun
pluuke schreef:Inderdaad jammer dat je de 2 losse stoelen dus nooit meer kunt gebruiken....
Alhoewel, in Peter zijn indeling kun je wel 1 stoel meteen vooraan in de rail plaatsen, maar dan correspondeert het natuurlijk weer niet meer met het kenteken, dus zal vermoedelijk niet mogen. Ach, je moet het maar positief bekijken : verkopen en de opbrengst van de ombouwkosten aftrekken. Wat betreft die indeling, stel je verandert nog eens van inzicht en wil de weekendbox b.v. achter de passagiersstoel plaatsen of 2x zo groot maken....in hoeverre ligt dat vast wat er tijdens de keuring is aangeboden ? Ik neem aan dat je, zolang je aan de gestelde eisen blijft voldoen hier nog mee mag "spelen" ?
Een keer aan de eisen voldoen bij de RDW en de belastingdienst en daarna kraait daar geen haan meer na. Bij een APK kijken ze of de aanwezige gordels niet beschadigt zijn en of ze goed vergrendelen en de verdere technische staat van de auto en daarna kun je weer fijn een stukje rijden :ikrij
Roger B. schreef:
pluuke schreef:Inderdaad jammer dat je de 2 losse stoelen dus nooit meer kunt gebruiken....
Peter woont niet zo ver van de grens, en met een beetje mazzel kan de weekendbox ook in de ruimte achter de bank opgeborgen worden... Dan zet je voorbij de grens de stoelen voor en de weekend box achter de bank en rijdt lekker als multivan verder.... In het buitenland zal niemand gaan kijken of jouw auto wel aan de campereissen voldoet
Precies en zo is het :knipoog :zwaai
Op vakantie nog wat complimenten van Oosterburen gekregen :jump

Goed en nu de ervaringen.
Onze kleine meid is erg beweeglijk in haar slaap, en als papa of mama daar naast liggen, boven onder het dakje,
is dat erg vervelend. Je wordt dan steeds wakker van haar en ze zou uit het bed kunnen vallen.

Ze wilde een keer niet luisteren en is toen daadwerkelijk achterwaarts vanaf de voorste bedplank naar beneden gevallen.
Het was maar 40 cm en een zachte landing op wat tassen maar toch, ze was erg geschrokken en wij ook :groteogen .

Bij een Westfalia dak zijn de bedplanken ongeveer even groot en we hebben geprobeerd om de kleine wat veiliger te laten liggen door de voorste bedplank op te klappen terwijl zij op de achterste ligt te slapen.
Ze heeft dan haar eigen ruimte en ze vindt het helemaal geweldig, haar eigen tentje. Ze sliep daarna als een roos en voor ons was het veilig!! En ook wij hebben daarna heerlijk geslapen naast elkaar beneden op de slaapbank.

's Ochtends wordt ze dan wakker en ligt ze lekker met haar knuffels te spelen en te lezen en te zingen...
Dus misschien is dit een aanrader voor mensen met kleine kinderen.

De vaste opbergruimte in een multivan is veel te weinig. Iedere keer als we nu wilden slapen, moesten we de tassen met kleding etc, van achter naar de voorstoelen transporteren etc.. Dit gaan we dus binnenkort aanpakken! :adhd

Als we wat regen hadden, dan konden we goed de natte spullen drogen op de dwars staander van de voorste uitstel stangen van de tent.

Als er veel wind stond, dan kwam er best wat tocht door het voorste bovenste gaas van de tent. Heeft iemand daar suggesties voor om dat eventueel tijdelijk af te kunnen sluiten?

De dakconstructie kan erg veel kracht hebben. We hebben in rukwinden gestaan van ongeveer 150 km/u maar het dak gaf geen krimp. Wel wordt de hele auto dan wat schuin getild door de wind.

Het vinyl op de bodem plaat hadden we veel eerder moeten doen. Het is een rot- en tijdrovend werkje om het er netjes zin te krijgen maar je krijgt er veel dingen voor terug. Het maakt erg gemakkelijk schoon, en het heeft nog een leuke bijwerking: De auto wordt er VEEL stiller van!!!

Nog een paar vakantie kiekjes...

Op het strand van Rømø, ja daar mag je met de auto het strand op :groteogen :groteogen
Afbeelding

En de kleine meid wilde perse sturen...
Afbeelding

Wij waren daarna wel kotsmisselijk, maar ach....was wel erg leuk om te zien...
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33894
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Ombouwproject naar Camper

Bericht door Multivan Generation »

Geluids- en windisolatie aan de portieren...

sluit netjes af en erg effectief tegen bandengeluid:
Afbeelding

en bij de schuifdeur werkt het goed tegen windgeruis:
Afbeelding

Er zijn al een aantal mensen die het op een meeting hebben kunnen zien...
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33894
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Ombouwproject naar Camper

Bericht door Multivan Generation »

Van het weekend --- Eindelijk--- de officiële bevestiging van de belastingdienst gekregen, dat het kwart-tarief gehanteerd zal worden.

Bijna 2,5 maanden later... :muur

De RDW-keuring en papieren geven kampeerauto aan.
De belastingdienst afdeling Douane geeft goedkeuring voor kwart-tarief.

Papieren komen in huis en staat kampeerauto op.
De belastingdienst neemt niet automatisch het kwart-tarief over, terwijl een collega zijn fiat gegeven heeft..

Leuker kunnen ze het niet maken, sneller en gemakkelijker blijkbaar ook niet..

Ach we gaan nu 428 euro per jaar betalen,
ipv 108 x 12 = 1296.
Is toch een besparing van 868 euro per jaar, plus het gemak wat je ervan hebt..

We gaan nog rustig door met klussen hoor.. Onderdelen zijn onderweg.. :knipoog
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
Dirk/970
Berichten: 1042
Lid geworden op: 14 jan 2007, 20:57
Locatie: Eerbeek

Re: Ombouwproject naar Camper

Bericht door Dirk/970 »

Zo wordt ook lang wachten beloond :nuts het nieuwe tarief geldt toch met terug werkende kracht? In mijn geval i.i.g. wel, anders ff checken! Maar super dat je nu verder kan met een 'officiele' camper :toppie je zal nog wel wat in petto hebben!
Dat op je papieren 'kampeerauto' staat vermeld is een extra souvenir dat ik niet heb. Had dan ook de BD gebeld of dat klopte en het blijkt dat die vermelding in veel gevallen achterwege wordt gelaten, maar wel in de RDW-registratie bekend is.
:zwaai T4 TDI 75kW Kombi LWB bj 2002
1e Wet van Constructie: maak de onderdelen te groot en sla en dan net zo lang op tot het past!
JJ@
Berichten: 1125
Lid geworden op: 13 jun 2007, 18:35

Re: Ombouwproject naar Camper

Bericht door JJ@ »

in wezen een hefdak bouwen met zo`n klein ullig keuken blokje en je bent klaar , na het om keuren.

denk dat ik dat ook maar ff ga doen.
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33894
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Ombouwproject naar Camper

Bericht door Multivan Generation »

er komt helaas iets meer bij kijken JJ. :bonk
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
JJ@
Berichten: 1125
Lid geworden op: 13 jun 2007, 18:35

Re: Ombouwproject naar Camper

Bericht door JJ@ »

simpel toch

Minimale eisen
--------------------------------------------------------------------------------


Om in aanmerking te komen voor het kwarttarief dient uw omgebouwde bus aan een aantal eisen te voldoen. Deze eisen zijn:

er moeten 2 vaste zitplaatsen zijn;
er moet een tafel zijn. De (bevestiging van de) tafel mag zodanig zijn, dat de tafel eenvoudig kan worden verwijderd;
er moet slaapplaats zijn voor tenminste 2 personen. Deze slaapplaatsen mogen eventueel met behulp van de bovengenoemde zitplaatsen worden gemaakt. Als het een tweepersoonsslaapplaats is, dan moet deze tenminste 180 cm lang zijn en tenminste 110 cm breed. Als het 2 aparte slaapplaatsen zijn, dan moeten deze slaapplaatsen tenminste 180 cm lang zijn en tenminste 60 cm breed;
er moeten vaste en afsluitbare opbergfaciliteiten aanwezig zijn;
er moet een vast keukenblok met een werkblad van tenminste 60 cm hoog zijn, voorzien van een ingebouwde (uitneembare) watervoorziening met een spoelbak, een kraan en een afvoer.
er moet een vast ingebouwd kooktoestel aanwezig zijn;
alles moet op een normale wijze bereikbaar en bruikbaar zijn.
De ruimte waarin bovenstaande zich bevindt moet een rechthoekig blok kunnen bevatten met een hoogte van tenminste 170 cm over een lengte van tenminste 200 cm en over een breedte van tenminste 90 cm. Dit is de ruimte achter de bestuurders- en bijrijderszitplaats.
Als uw binnenruimte van fabriekswege geen hoogte heeft van 170 cm, maar wel tenminste een hoogte van 130 cm, dan mag u de binnenruimte verhogen tot tenminste 170 cm over een lengte van tenminste 100 cm en een breedte van tenminste 90 cm. Dit kan bijvoorbeeld door middel van plaatsing van een hefdak.

U kunt alle eisen uitgebreid nalezen op de site van de belastingdienst.
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33894
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Ombouwproject naar Camper

Bericht door Multivan Generation »

zoals ik al reeds zei: er komt iets meer bij kijken.
Met hoeveel personen zijn jullie thuis?
Dus hoeveel zitplaatsen wil je op kenteken hebben?

Enne de verrassing van de rest-BPM zal ik je ook alvast maar vertellen :lach

Mocht je meer willen weten, dan kun je me een mailtje sturen hoor :knipoog
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Plaats reactie