Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Van T4 naar California

Ben je bezig met een leuk of ingrijpend project aan je bus. Plaats deze dan hier
Plaats reactie
Gebruikersavatar
jorritK
Berichten: 219
Lid geworden op: 11 jul 2011, 22:13

Re: Van T4 naar California

Bericht door jorritK »

Bedankt voor de tips!. Ik heb al wat gesmeerd en dat scheelt idd. Die glijblokjes even losschroeven van binnenuit is echter een nieuwe optie :toppie Dat gaan we natuurlijk ook proberen, en dan laat ik het daar bij. De drie standen "rij-slaap-eet" gaan prima.
Heb trouwens zin om volop verder te bouwen. De Sint hebben we vandaag ook het huis uitgezet. Hoop dat ik de komende weken toch nog even flink wat tijd aan de bus kan besteden want het zijn zeker nu met de feestdagen in aantocht, drukke en vooral volle dagen.
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33895
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Van T4 naar California

Bericht door Multivan Generation »

@ Jorrit,
dat beugeltje aan de linkerzijde tegen de D-stijl aan, heb je aan de andere zijde in grotere vorm ook zitten.
Dat is af-fabriek zo, als je een hoedenplank mee bestelde.
Dus die kun je er aan beide zijden af slijpen om een betere passing te krijgen.
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
erik988
Berichten: 184
Lid geworden op: 01 feb 2007, 00:50
Locatie: Borne
Contacteer:

Re: Van T4 naar California

Bericht door erik988 »

Ha Jorrit,
Je gaat als een speer, dat hou ik niet bij. Voorlopig ben ik nog bezig met uitbouwen van het camperdeel en opknappen van diverse onderdelen (butsen, roest, beschadigde lak, schoonmaken...) Die vloer ziet er wel heel strak uit, mooi afgeschuind aan de randen; mooi werk.
Met enige huiver zie ik het plaatsen van de rails tegemoet, luistert kennelijk toch wel erg nauw. Is sikaflex het best om te gebruiken, of kun je ook Bison Polymax gebruiken? Ik heb destijds die lijm gebruikt voor het verlijmen van de dakverstevigingsplaat. Had je de rails trouwens als lijmklaar liggen, of heb je die zelf losgehaald? Als dat laatste het geval is, ben ik benieuwd naar een handige manier om de boel los te krijgen. Ik heb het plan om het met die speciale staaldraad te doen die ook gebruikt wordt om verlijmde ruiten los te snijden. Kun je sikaflex ook gebruiken om ramen te lijmen; ik wil de schuiframen uit de donorbus overzetten.
Succes met de volgende fase.
Erik.
Al ruim 500.000 km plezier met de T4
http://www.camperbus.webs.com" onclick="window.open(this.href);return false;
http://pectoralis.webs.com" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikersavatar
erik988
Berichten: 184
Lid geworden op: 01 feb 2007, 00:50
Locatie: Borne
Contacteer:

Re: Van T4 naar California

Bericht door erik988 »

Ha Jorrit,
Was je er trouwens nog uitgekomen w.b. de extra dieselaansluiting?
Al ruim 500.000 km plezier met de T4
http://www.camperbus.webs.com" onclick="window.open(this.href);return false;
http://pectoralis.webs.com" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikersavatar
jorritK
Berichten: 219
Lid geworden op: 11 jul 2011, 22:13

Re: Van T4 naar California

Bericht door jorritK »

Erik, nou dat als een speer gaan, ervaar ik zelf dus helemaal niet :knipoog. Ik ben wel erg veel mee bezig, maar vooral op denkgebied. Absoluut belangrijk natuurlijk, maar er moet ook echt gewerkt worden. Ik wil het uiteraard wel goed hebben allemaal, maar terwijl je bezig bent ontdek je toch alweer dingen die je een volgende keer anders zou doen. Ach ja, hopelijk kunnen anderen daar weer wat mee natuurlijk.
Die vloerplaat ga ik ook tpv de rails nog wat afschuinen om het vinyl er iets makkelijker de hoek om te laten gaan.
Ik denk dat je Bison Polymax ook prima kan gebruiken. Sikaflex 221 is vooral populair in de camperwereld vanwege zijn siliconenvrije basis, waardoor het de lak niet aantast. Verder blijft het elastisch. Polymax heb ik ooit eens gebruikt voor natuursteen op mijn vijverrand. Ik weet dat het elastisch blijft en op veel ondergronden toepasbaar is en zeer sterk.
Zelf heb ik de rails alleen schoongemaakt. En dat was weer een avondje schuren, steken enz. je kunt eventueel ook een multitool gebruiken, dan hoef je niet zoveel zelf te steken met een plamuurmes. Verder veel thinner en wasbenzine gebruiken om de rails mooi glad te krijgen. Ik heb ze dus niet zelf eruit hoeven halen. Eruit halen kun je volgens mij alleen goed doen met een "stevig" plamuurmes of iets dergelijks en het wonderwoord de "fohn". De rails ben ik trouwens nog steeds niet 100% zeker van, enb dan bedoel ik dus de ruimte tov de rechter C-stijl. Ik hoop niet dat het op de millimeter komt want ik heb het idee dat de bank iets te dicht op die stijl zit.
Je vraag over de schuiframen laat ik aan iemand anders over, maar volgens mij is het wel mogelijk heb ik ergens gelezen.
Oja, ik zie net je vraag mbt de dieselaansluiting. Ik ben daar nog niet uit. T-stukje of toch een andere manier. Had jij niet een extra buisje bij de vlotter gemonteerd ofzoiets? Ik ga morgenavond weer aan de slag met het monteren van de standkachel als dat een beetje lukt door de auto gedeeltelijk op te krikken.

@Peter, bedankt. Ik heb met demonteren wat dingen gemist blijkbaar ;) Maar ik zal de slijptol er met beleid op los laten! :knipoog
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33895
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Van T4 naar California

Bericht door Multivan Generation »

Jorrit,
hoe minder je afschuint bij de rails,
hoe strakker je vloer zal ogen..
Hoe in de buurt van de rails een mm of 6 overlengte,
en je kunt het er strak tussen maken..
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
erik988
Berichten: 184
Lid geworden op: 01 feb 2007, 00:50
Locatie: Borne
Contacteer:

extra dieselaansluiting

Bericht door erik988 »

Ha Jorrit,

Ik heb een stukje toegevoegd aan mijn site met kort de beschrijving voor het realiseren van een extra dieselaansluiting op de tank: http://camperbus.webs.com/dieselaansluiting.htm" onclick="window.open(this.href);return false;. Ik hoop dat je er wat aan hebt. Als het vragen oplevert, laat het me weten. Hoop dat je vanavond succes hebt geboekt met het plaatsen van de kachel.

groet,
Erik. :werkaanT4
Al ruim 500.000 km plezier met de T4
http://www.camperbus.webs.com" onclick="window.open(this.href);return false;
http://pectoralis.webs.com" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikersavatar
jorritK
Berichten: 219
Lid geworden op: 11 jul 2011, 22:13

Re: Van T4 naar California

Bericht door jorritK »

Erik, bedankt hoor. Daar kan ik zeker wel wat mee! Ben nu al 2 avonden bezig geweest met het schoonmaken van de standkachel en zijn hulpstukken. Het bevestigingsframe schoongekrabt en geslepen en ingespoten met een verse laag hamerite.

Vandaag bezig geweest met de 220V en de water doorvoer. Die zitten er netjes in. Ik heb net als Bentdi een rond gat gemaakt voor de gasontluchting (en daar komt ook de afvoer voor drinkwater in). Tpv het driehoekige plaatje zit nu een gat van 67 mm. Daarop kit ik een rvs gaas met een aluplaatje. En dat nokje heb ik er ook even afgeslepen. Andere zijde zit er trouwens geen, Peter.

Ik heb nog een vraag over de slaapbank. Dat glijden gaat lastig, zelfs met de tips van jullie. Ik overweeg om de rails eruit te halen. Te meer ook omdat ik het vermoeden heb dat de bank te ver naar de rechterkant staat. De afstand tussen rail en de rechter wielkast is 53 mm. Zijn er mensen die eens willen kijken wat de afstand bij hun is? Ik heb uiteraard gemeten zonder wielkastbekleding, dat kan misschien een probleem zijn. Zijn er eventueel nog andere meetpunten? Ik hoor het graag. Straks weer wat foto's!
Gebruikersavatar
erik988
Berichten: 184
Lid geworden op: 01 feb 2007, 00:50
Locatie: Borne
Contacteer:

Re: Van T4 naar California

Bericht door erik988 »

Ha Jorrit,
Ik weet niet of ik morgen nog naar de donorbus ga (staat 10 km hier vandaan in een oude kippenschuur), maar als ik ga zal ik meten vanaf verschillende punten. Ik kan me voorstellen dat je die bank makkelijk verplaatsbaar wilt hebben voor je alles op z'n plek hebt en alles netje afgewerkt is. Dan maar desnoods de hele boel weer los als het niet anders is. Ik herken al dat voorwerk van jou. Ik heb net wat profielen kaalgeschuurd en van hamerite voorzien. Dan lijkt er een klein stukje roest, maar wanneer je schuurt blijkt de roest vrolijk onder de lak verder te zijn gekropen... Ik ben ook aan het kijken of ik de kast indeling van de hoge kast naast het keukeblok ga herindelen. Ik wil eens bekijken of ik in plaats van 2 x 80 Ah accu één sterke accu kan plaatsen. Ik wil daarvoor de lastig bereikbare ruimte onderin de hangkast benutten zodat de de complete accukast vrijkomt als bergruimte.
Succes net jouw klussen. Ik hoop dat het gaat lukken met de bank!
groet,
Erik.
Al ruim 500.000 km plezier met de T4
http://www.camperbus.webs.com" onclick="window.open(this.href);return false;
http://pectoralis.webs.com" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikersavatar
jorritK
Berichten: 219
Lid geworden op: 11 jul 2011, 22:13

Re: Van T4 naar California

Bericht door jorritK »

Het plaatsen van de waterdoorvoer, electradoorvoer en het gat voor de gasontluchting.
De eerste 2 met de decoupeerzaag en de laatste met een gatenboor 67 mm.
Voor de electraaansluiting heb ik een nieuwe pakking besteld en voor de waterdoorvoer moet ik nog een nieuwe dop bestellen. In vw campers Amersfoort kost zo'n dop 13 euro. Ik dacht bij mijn dealer 40 euro. Ik zal het nog eens nakijken maar ik weet het bijna zeker. Belachelijk prijsverschil.
Bijlagen
schilderstape ter bescherming en om af te tekenen
schilderstape ter bescherming en om af te tekenen
opening voor elektra
opening voor elektra
randen netjes afgewerkt met zinkspray
randen netjes afgewerkt met zinkspray
Gebruikersavatar
jorritK
Berichten: 219
Lid geworden op: 11 jul 2011, 22:13

Re: Van T4 naar California

Bericht door jorritK »

.
Bijlagen
binnenzijde
binnenzijde
gasontluchting
gasontluchting
tada!
tada!
Gebruikersavatar
jorritK
Berichten: 219
Lid geworden op: 11 jul 2011, 22:13

Re: Van T4 naar California

Bericht door jorritK »

Zo maak ik klein bevestigingsmateriaal schoon. Ultrasone trillingen. Eigenlijk gewoon om eens te proberen op de ransige onderdeeltjes van de standkachel. Het werkt goed, maar een paar verse boutjes, moertjes en klemmetjes zijn de kosten nou ook niet. Maar toch leuk om te weten.
Ik heb dat irritante apparaatje (geluid) gewoon continu tijdens het klussen aan staan.
Bijlagen
zo begint het...
zo begint het...
zo is het na een uur
zo is het na een uur
Leo45
Berichten: 1452
Lid geworden op: 11 jan 2007, 15:23

Re: Van T4 naar California

Bericht door Leo45 »

Mooi geworden die gaten voor het water en de electra. Maar dat vond ik nou net een puntje van kritiek bij de laatste versie CC's.
De watervulopening boven de electra, is niet handig als je met een jerrycan wat water erbij wil doen, water loopt over de stekker.
Dus moet je voor je eigen veiligheid de stekker eruit halen, stelt niet veel voor maar toch.

Leo
T4 2.5TDI automaat RIP
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33895
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Van T4 naar California

Bericht door Multivan Generation »

Ultrasone reiniging is mooi,
maar pas op.
Door de trillingen wordt het water na verloop van tijd warm/heet.
Dit kan tot snellere en ergere roestvorming leiden.

Wat ook mooi gaat, is er een klein beetje Dreft in het water te doen..
En tegen het lawaai werkt ook goed: een luier of een deken er overheen..
Dat doe ik altijd als ik een washstation van een klant in het Ultrasoon leg.. :knipoog
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
jorritK
Berichten: 219
Lid geworden op: 11 jul 2011, 22:13

Re: Van T4 naar California

Bericht door jorritK »

Leo, je hebt helemaal gelijk. Dat de water vulopening boven de electra zit is natuurlijk belachelijk. Ik denk dat het in de praktijk allemaal wel mee valt met de kans op kortsluiting.
Jan, dat is idd een goede tip. Ik had er nog niet aan gedacht moet ik zeggen. Ik ga er iets op bedenken ;)
Peter, klopt idd dat het water heet wordt. Het gewenste resultaat is volgens mij na een uurtje of 3-4 al bereikt heb ik het idee. Geluidisolatie materialen heb ik hier genoeg om het apparaat stil te krijgen, maar een luier :lach Ik heb er hier (helaas) nog steeds genoeg op voorraad voor de jongste, dus ik zal dat ook eens proberen :toppie

Nog mensen met maten van de rails tov de carosserie?
Plaats reactie