Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

T4 California 1997

VW T4 camper vragen nieuwbouw en zelfbouw
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Dropmans
Berichten: 358
Lid geworden op: 21 sep 2016, 22:59
Locatie: Zeeland (Noord)

Re: T4 California 1997

Bericht door Dropmans »

Foutje
Volkswagen T4 California, 1997, 2.5 tdi 102 pk.
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 34131
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: T4 California 1997

Bericht door Multivan Generation »

Dropmans schreef: 10 jul 2024, 20:59 En nog even gekeken naar de afstelling van de kachel.
Ik kan met de hand de uitslag nog ietsje verder trekken als de knop geheel op koud staat

Ik wil dus de mantel ietsje verschuiven zodat hij het pootje nog iets verder "weg" duwt.
Ik snap alleen even niet zo goed hoe die vast zit (en wil niks forceren)

Heb het tankje van de koelvloeistof even los gehaald en die behuizing van kachel maar kan het nog niet goed zien.

Iemand een idee hoe die klemming los gaat?

PXL_20240710_180426857.jpg
Top dat je meteen mijn tip over het koelvloeistof reservoir ter harte hebt genomen :toppie
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
Dropmans
Berichten: 358
Lid geworden op: 21 sep 2016, 22:59
Locatie: Zeeland (Noord)

Re: T4 California 1997

Bericht door Dropmans »

Multivan Generation schreef: 11 jul 2024, 14:34
Dropmans schreef: 10 jul 2024, 20:59 En nog even gekeken naar de afstelling van de kachel.
Ik kan met de hand de uitslag nog ietsje verder trekken als de knop geheel op koud staat

Ik wil dus de mantel ietsje verschuiven zodat hij het pootje nog iets verder "weg" duwt.
Ik snap alleen even niet zo goed hoe die vast zit (en wil niks forceren)

Heb het tankje van de koelvloeistof even los gehaald en die behuizing van kachel maar kan het nog niet goed zien.

Iemand een idee hoe die klemming los gaat?

PXL_20240710_180426857.jpg
Top dat je meteen mijn tip over het koelvloeistof reservoir ter harte hebt genomen :toppie
Je legt hem zo aan de kant.. :toppie

Gelijk ook even dat plastic beugeltje wat je zei vast gelijmd en vandaag zijn de nieuwe trillingsdempertjes binnen gekomen voor die twee die af zijn (montage radiatortje, of hoe noem je die? Van de intercooler)
Alleen nog achter die slangetjes aan.

Binnenkort vakantie, dan ben ik ook nog even thuis, dan wil ik de tankklep en dat witte deel aan de voorkant over spuiten.

En als die er af is aan de voorkant dan kan ik gelijk ook even die kunststof bevestigings spreidertjes vervangen die bij de voorbumper zitten, die had ik niet vervangen na het verwijderen van de voorste spatborden, met de kerst, maar die zaten niet helemaal lekker
Volkswagen T4 California, 1997, 2.5 tdi 102 pk.
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 5082
Lid geworden op: 14 feb 2015, 22:59
Locatie: Zaanstreek

Re: T4 California 1997

Bericht door Hanz »

Dropmans schreef: 10 jul 2024, 20:59 Iemand een idee hoe die klemming los gaat?
Lijkt heel erg op de klemmetjes die achter de bedieningsknoppen gebruikt worden om de buitenkabel te fixeren. Dan aan de kant waar de kabel niet zit de klem omhoog en een beetje naar achteren trekken zodat hij daar los laat. Dan kan je hem vervolgens kantelen en van de kabel afhalen. Er zal best wat kracht nodig zijn want die klemmen zitten behoorlijk strak. Gaat denk ik het beste met een tangetje dat goed grip heeft. Terugplaatsen in omgekeerde volgorde.
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
Gebruikersavatar
Dropmans
Berichten: 358
Lid geworden op: 21 sep 2016, 22:59
Locatie: Zeeland (Noord)

Re: T4 California 1997

Bericht door Dropmans »

Hanz schreef: 11 jul 2024, 21:11
Dropmans schreef: 10 jul 2024, 20:59 Iemand een idee hoe die klemming los gaat?
Lijkt heel erg op de klemmetjes die achter de bedieningsknoppen gebruikt worden om de buitenkabel te fixeren. Dan aan de kant waar de kabel niet zit de klem omhoog en een beetje naar achteren trekken zodat hij daar los laat. Dan kan je hem vervolgens kantelen en van de kabel afhalen. Er zal best wat kracht nodig zijn want die klemmen zitten behoorlijk strak. Gaat denk ik het beste met een tangetje dat goed grip heeft. Terugplaatsen in omgekeerde volgorde.
Bedoel je een tangetje (geel) er op zodat het metalen beugeltje wat ruimte krijgt (lijkt een soort zwaluwstaart-achtig, metaal) en dan onder dat zwalustaartje op wippen met een schroevendraaiertje oid?

Beetje lastig te omschrijven
klemmetje los.png
Volkswagen T4 California, 1997, 2.5 tdi 102 pk.
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 5082
Lid geworden op: 14 feb 2015, 22:59
Locatie: Zaanstreek

Re: T4 California 1997

Bericht door Hanz »

Niet helemaal. Ik bedoel dat je met een tangetje de brede lip helemaal aan het uiteinde vastpakt. Dus de lip waar jouw rode 'schroevendraaier' naar wijst. En dan naar links en naar boven trekken zodat die twee kleine lipjes, direct rechts daarvan, achter het kunststof vandaan komen. Ik hoop dat dit duidelijk genoeg is, inderdaad lastig te omschrijven.
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 5082
Lid geworden op: 14 feb 2015, 22:59
Locatie: Zaanstreek

Re: T4 California 1997

Bericht door Hanz »

Ik vond nog een plaatje van deze clip, dan is wellicht duidelijker hoe deze vast zit.
Bijlagen
s-l640.jpg
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
Gebruikersavatar
Dropmans
Berichten: 358
Lid geworden op: 21 sep 2016, 22:59
Locatie: Zeeland (Noord)

Re: T4 California 1997

Bericht door Dropmans »

Hanz schreef: 12 jul 2024, 13:28 Ik vond nog een plaatje van deze clip, dan is wellicht duidelijker hoe deze vast zit.
Super! Bedankt Hanz, ik ga het eens voorzichtig proberen
Volkswagen T4 California, 1997, 2.5 tdi 102 pk.
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 5082
Lid geworden op: 14 feb 2015, 22:59
Locatie: Zaanstreek

Re: T4 California 1997

Bericht door Hanz »

Dropmans schreef: 12 jul 2024, 13:34 ik ga het eens voorzichtig proberen
De clip kan wel tegen een stootje maar het kunststof is op deze leeftijd vaak broos, dus vooral daar voorzichtig mee doen. Liever wat harder aan de clip trekken zodat hij goed vrij komt dan hem met geweld over het kunststof heen rukken.
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
Gebruikersavatar
Dropmans
Berichten: 358
Lid geworden op: 21 sep 2016, 22:59
Locatie: Zeeland (Noord)

Re: T4 California 1997

Bericht door Dropmans »

Ik dacht ik check even de druk in het reservewiel, dus deze er onderuit gehaald, ben daar nu wat kleine roestplekjes aan het bijwerken (verbazend weinig plekjes eigenlijk, allemaal vrij licht.

Maar wat een belachelijk grote verzamelplekken van troep zitten er achter de achterwielen (achter de bumper).... :ie
Bijna een kwart emmertje troep uit die gaten gepulkt..... :gif
Is toch eigenlijk wel een beetje een ontwerpfoutje in mijn ogen...
Is zoiets een beetje te ondervangen met spatlappen (waar ik geen fan van ben)?

En gezien dat de achterbalk met trekhaak wel wat liefde kan gebruiken, dus moet ook even de plastic bumper er af... En zo val je van het 1 in het ander.
Volkswagen T4 California, 1997, 2.5 tdi 102 pk.
Gebruikersavatar
Dropmans
Berichten: 358
Lid geworden op: 21 sep 2016, 22:59
Locatie: Zeeland (Noord)

Re: T4 California 1997

Bericht door Dropmans »

En aangezien je de kunststof bumper er bijna niet af krijgt (twee boutjes onder het rubber achterklep) de 2 x 3 bouten van de bumperbalk maar los gedraaid en de bumperbalk naar voren getrokken.

De balk zo veel als mogelijk roestvrij gemaakt, ontvet en de boel in een lekkere laag roestomvormer gezet. Vandaag komt als het goed is de 2k epoxy primer binnen, dan ik die vanavond weer lekker in de primer zetten, samen met de bijgewerkte plekjes aan de onderkant van de bus, rond het reservewiel

Ik zat te denken de binnenkant van de bumperbalk en de bijgewerkte plekjes onderkant bus daarna in de Tectyl te zetten (en de rest van de bumper maar zo te laten)

Of zou ik dan beter af kunnen werken met 2k autolak?
Volkswagen T4 California, 1997, 2.5 tdi 102 pk.
Luccasram
Berichten: 43
Lid geworden op: 23 jun 2016, 19:57
Locatie: Voorburg

Re: T4 California 1997

Bericht door Luccasram »

Dropmans schreef: 01 nov 2023, 17:16 Nou ja zeg, ineens een VW logo verdwenen van 1 van de wieldoppen... :huilen

PXL_20231101_161429723.jpg de
Heb je die nog ergens gevonden? Net m’n bus gewassen en mis ze inmiddels alle vier…
VW California Westfalia 2.5TDI '98
Gebruikersavatar
Dropmans
Berichten: 358
Lid geworden op: 21 sep 2016, 22:59
Locatie: Zeeland (Noord)

Re: T4 California 1997

Bericht door Dropmans »

Luccasram schreef: 17 jul 2024, 21:15
Heb je die nog ergens gevonden? Net m’n bus gewassen en mis ze inmiddels alle vier…
ja nou, via Ali expres

Ik had uiteindelijk logo's die het zwarte randje rondom niet hebben, maar ik doe het er voor...

Kan de link even niet goed terug vinden, maar als je in tikt "VW logo 90 mm" dan komen er verschillende te voorschijn (ook ineens vind ik er bij Amazon bijvoorbeeld)

Zoals gezegd, de maat is in ieder geval 90 mm
Volkswagen T4 California, 1997, 2.5 tdi 102 pk.
Gebruikersavatar
Dropmans
Berichten: 358
Lid geworden op: 21 sep 2016, 22:59
Locatie: Zeeland (Noord)

Re: T4 California 1997

Bericht door Dropmans »

Ik heb toch maar na de roest omvormer, de 2k epoxy primer, de handel in de 2k autolak gezet en de gevoelige plekken nog afgewerkt met anti steenslag.

Ik heb overigens ook nog die "plaat" gelijk mee gepimpt die het reservewiel draagt

Heel de bumper handel staat weer in elkaar (en de bumpers gelijk nog even in de lijnzaadolie gezet, ziet er gelijk netter uit

Vanmiddag/vanavond met vrienden lekker aan het water gezeten en gesupt, bbq-tje, lekker hoor
Volkswagen T4 California, 1997, 2.5 tdi 102 pk.
Gebruikersavatar
Dropmans
Berichten: 358
Lid geworden op: 21 sep 2016, 22:59
Locatie: Zeeland (Noord)

Re: T4 California 1997

Bericht door Dropmans »

Vanavond nog even geknutseld.

Van dit
PXL_20240722_153818491.jpg
Naar dit
PXL_20240722_190058836.jpg
Volkswagen T4 California, 1997, 2.5 tdi 102 pk.
Plaats reactie