Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

verbruik

vragen over de T5
Kobus
Berichten: 357
Lid geworden op: 15 jan 2007, 08:47

Re: verbruik

Bericht door Kobus »

86 pk, meestal rond de 1:11 (BP ultimate), veel stadsverkeer, lichte lading. Vind dat ie vrij dorstig is, kom ook op de snelweg amper aan 1:12.
stop the rat race
Gebruikersavatar
harry t5 191
Berichten: 3074
Lid geworden op: 13 jan 2007, 00:08
Locatie: Zeijen

Re: verbruik

Bericht door harry t5 191 »

102 pk t5, net getankt, 68 liter op 898 km= 1 op 13.
Dit allemaal met veel korte ritjes.
Als het warmer weer is loopt het verbruik terug naar 1 op 14 /15.
En over de opmerking dat je niet moet kijken naar het verbruik,lekker makkelijk als de zaak de brandstof betaalt.
Bij mij (prive gebruik) is het wel degelijk van belang dat ie zuinig is. :knipoog
Drinken doe ik zelf wel. :klappen

:wjw :T54LIFE :toppie
groeten Harry, uit het mooie Drentse land.
Gebruikersavatar
painter
Berichten: 1319
Lid geworden op: 14 jan 2007, 11:26
Locatie: Monaco
Contacteer:

Re: verbruik/ter ontnuchtering

Bericht door painter »

Gaan we even uit, dat de gemiddelde berijder van een T5 ongeveer 23.000 km per jaar rijdt.

In het ene geval verbruikt deze T5 1 op 10 ( 2300 ltr diesel perjaar), in het andere geval 1 op 11( 2090 ltr.per jaar).
Uitgaande van een literprijs van 1,10 per liter / 0,92 eurocent ex.BTW.

Verschil is dus 193,20 : 23000 km= 0,0084 eurocent per kilometer.

Kortom als ik even naar Barcelona rijdt ( 1600 km) , in een auto die 1 op 11 rijdt ben ik dus 13,44 meer kwijt, dan wanneer ik in een auto rijdt die 1 op 10 rijdt.
Resumé , waar gaat dit over ???????????? :bonk :bonk :bonk :bonk :bonk :bonk :bonk :bonk
Het gaat er niet om hoe oud je wordt, maar het gaat er meer om, hoe je oud wordt.
Gebruikersavatar
harry t5 191
Berichten: 3074
Lid geworden op: 13 jan 2007, 00:08
Locatie: Zeijen

Re: verbruik

Bericht door harry t5 191 »

Als je auto 1 op 14 rijdt is hij toch maar even bijna 40% zuiniger! :klappen :klappen :klappen

(en ex btw? ik rijd prive wjw) :knipoog Daar ging het over.

Iedereen veel fijne :ikrij :ikrij km.

:wjw :T54LIFE :toppie
groeten Harry, uit het mooie Drentse land.
kees127
Berichten: 17
Lid geworden op: 27 jan 2008, 14:55

Re: verbruik/te veel gedronken?

Bericht door kees127 »

Volgens mij ben je dan € 13,44 minder kwijt. :nuts :nuts :nuts :nuts

Groetjes, Kees 127
Mixed Emotions
Berichten: 196
Lid geworden op: 13 jan 2007, 21:17

Re: verbruik

Bericht door Mixed Emotions »

Naar mijn mening gaat het erom, dat als je netjes rijdt, je met een grote auto ergens toch iets kan besparen.
Verder zijn er misschien wel mensen op het forum, die zich afvragen of e.e.a. wel helemaal klopt, of dat er misschien wel mankement aan hun auto is.
Zie bijv. de verhalen over waterpompen etc, daar is toch immers dit forum voor.
Ook zijn er misschien wel mensen, die aan de hand van het verbruikcijfer wel of niet tot aanschaf van een T5 overgaan.
Opgegeven cijfers door de fabrikant zijn vaak niet geheel betrouwbaar.

Voor degene, die e.e.a. maar een hoop geneuzel vinden en blijkbaar toch nergens naar hoeven te kijken, geeft ik graag mijn girorekeningnummer.
Jullie gulle stortingen zijn bij ons van harte welkom, wij zullen e.e.a. opsparen, zodat het voor ons mogelijk wordt, later toch weer een nieuwe T5 te kopen.
waarmee wij onze tandem dan weer kunnen vervoeren etc. en zo de toekomst toch weer een beetje zonniger in kunnen zien.

Onzin verkopen doe je op het fun forum, dan weet een ieder ook dat het om een geintje kan gaan, laat een ieder op de andere fora in hun waarde en geef antwoorden waar iemand iets aan heeft.

Met vriendelijk groet.

Cirilo Meijer.
Gebruikersavatar
HP Hulscher
Berichten: 167
Lid geworden op: 01 jul 2007, 19:59
Locatie: Amsterdam

Re: verbruik

Bericht door HP Hulscher »

Om van het milieu nog maar te zwijgen, overigens. Ik reed met mijn T5 2004 130pk handbak minimaal 1 op 12, en dan reed ik niet eens langzaam. Ik heb nu de automaat, zelfde motor, en tussen de 20 en 30% meer verbruik, en ik rij als een brave borst over het algemeen. Maar ik schijn een update van de bak nodig te hebben, want hij schakelt blijkbaar niet op tijd. Wie weet scheelt dat. Maar afgezien van de kosten (ja ik rij zakelijk) maak ik me vooral druk over het feit dat als je dan per se met zo'n aerodynamische zeecontainer de weg op moet, het te waarderen zou zijn als er een poging gedaan is om dat dan ook zo zuinig mogelijk te doen, in 2008. Als al mijn spullen in een fiat zouden passen zat ik nu op http://www.ikwisthetniet.nl te typen. Dat ik die T5 toch wel een stoere bus vind :)
T5-nov 2007-kwb-130pk-automaat-offroadgrey-16"Ronal-sidebars-60jr ed.
Gebruikersavatar
henkiepenkie
Berichten: 307
Lid geworden op: 13 jan 2007, 14:40
Locatie: ruinen
Contacteer:

Re: verbruik

Bericht door henkiepenkie »

het verbruik is voor een prive rijder niets anders dan voor een zakelijke rijder.
het moet allemaal betaald worden.
het lijkt voor een prive rijder misschien wel wat duurder, maar die OOK voor zichzelf gaan beginnen, zoals de andere ondernemers.
van de ene kant ben je misschien iets voordeliger uit, van de andere kant loop de ondernemer ook veelmeer risico,s qua inkomen enz.
dus, wil je ogenschijnlijk voordeliger uit zijn met de literprijs, stap dan maar even over het drempeltje heen van het ondernemerschap.


groetjes,


henkiepenkie
Gebruikersavatar
painter
Berichten: 1319
Lid geworden op: 14 jan 2007, 11:26
Locatie: Monaco
Contacteer:

Re: verbruik

Bericht door painter »

henkiepenkie schreef:het verbruik is voor een prive rijder niets anders dan voor een zakelijke rijder.
het moet allemaal betaald worden.
het lijkt voor een prive rijder misschien wel wat duurder, maar die OOK voor zichzelf gaan beginnen, zoals de andere ondernemers.
van de ene kant ben je misschien iets voordeliger uit, van de andere kant loop de ondernemer ook veelmeer risico,s qua inkomen enz.
dus, wil je ogenschijnlijk voordeliger uit zijn met de literprijs, stap dan maar even over het drempeltje heen van het ondernemerschap.


groetjes,


henkiepenkie
Hee Henk,

Je kan die tegels toch ook op een handkar vervoeren, kost het helemaal niks.
Het gaat er niet om hoe oud je wordt, maar het gaat er meer om, hoe je oud wordt.
Gebruikersavatar
harry t5 191
Berichten: 3074
Lid geworden op: 13 jan 2007, 00:08
Locatie: Zeijen

Re: verbruik

Bericht door harry t5 191 »

Het is behoorlijk of topic,maar ik bedank voor de uitnodiging om ook zelfstandig ondernemer te worden! :muur
Heb geen ruimte voor werkspullen in de bus! :muur
Mijn scoot en rolstoel moet er namelijk in. :klappen

:wjw :T54LIFE :toppie
groeten Harry, uit het mooie Drentse land.
Damy

Re: verbruik

Bericht door Damy »

Hier gewicht bus beladen 2990KG 135PK LWB enkele cabine 235-55-17 banden 690 a 700 km op tank dus fors verbruik.
Volgende bus van ons beladen 2100KG 174PK LWB enkele cabine 235-55-17 banden ca 750km op de tank nog steeds geen 1 op 10 dus.
Laatste bus beladen ca 2500KG 135PK LWB enkele cabine 235-55-17 banden ca 700cm op tank dus ook fors verbruik.

Alle 3 de bussen voorzien van Airco :toppie
Alle 3 de bussen de overheerlijke 6-bak handbak :ikrij :yes

Olieverbruik bij alle 3 de bussen NIHIL :jumpklap
Gebruikersavatar
eht294
Berichten: 91
Lid geworden op: 03 okt 2007, 09:43
Locatie: hardenberg
Contacteer:

Re: verbruik

Bericht door eht294 »

Als ik het zo lees ligt het verbruik van een T5 tussen de 1: 7,5 en 1 : 14 afhankelijk van rijstijl, motor en automaat of handbak.
Als ik dit vergelijk met onze (ex) caddy 105 pk tdi 2006 is dit niet vreemd veel of abnormaal, hier reden wij ongeveer 1 : 15 mee, zonder of met weinig belading.
De T5 waar ik nu tijdelijk mee rij loopt 1: 13 (85 pk)
Heh ff zitten googlelen maar het verbruik van de Vito's, Vivaro's en Taffics is m.i. niet meer of minder.
Verwacht straks van mijn nieuwe bus een verbruik van 1:10 :nuts
Gij zult niet stelen, de overheid duld geen concurrentie.
http://www.ehtechnics.nl
Luitjes
Berichten: 117
Lid geworden op: 16 jan 2008, 23:56

Re: verbruik

Bericht door Luitjes »

Kunnen we via dit topic dan ook even kijken wat de topsnelheid is?

op de teller kom ik niet verder dan 160 km/h (GPS iets minder) met 2.5 TDI 130 PK kwb DC, 235/55/r17 en standaard beladen van bj 2004...
terwijl mijn collega met 1.9 TDI 102 pk LWD, standaard banden, bj 2008 over de 170 km/h heen stuitert...

Is dit normaal voor mijn uitvoering? Of klopt er werkelijk iets niet... Zelfs mijn patrol liep harder.. :ie
vaniac
Berichten: 1202
Lid geworden op: 13 jan 2007, 20:33

Re: verbruik

Bericht door vaniac »

Onder ideale omstandigheden zoals vlakke weg en geen tegenwind, moet de 130 pk versie op de teller ongeveer 180 km/u halen.
Het gewicht speelt bij deze snelheden niet zo'n grote rol, de luchtweerstand echter wel.
Het is verder bekend dat het inlaatspruitstuk door roetafzetting van de uitlaatgasrecirculatie (EGR-klep) naar verloop van tijd verstopt raakt. De motor krijgt hierdoor telkens minder lucht en raakt vermogen kwijt. Het schoonmaken van het inlaatspruitstuk verricht wonderen. De motor levert weer zijn pk's en het verbruik neemt ook af. Verder wordt er minder roet geproduceerd. Je kunt de vervuiling tegen gaan door een EGR-plaatje te monteren.
meermike
Berichten: 32
Lid geworden op: 07 dec 2007, 20:20
Locatie: oudenbosch

Re: verbruik

Bericht door meermike »

Dag allen,

even het volgende heb de term egr plaatje al vaker gehoord, kan ook iemand me uitleggen wat dit is?

bvd mike
T5 130 pk automaat dc, leren bekleding, plus pakket, opties pakket, mistlampen,20'' lm, enz enz.... :ikrij
Plaats reactie