Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

vrieskou

vragen over de T4
Gebruikersavatar
frank884
Berichten: 1859
Lid geworden op: 24 jan 2007, 09:38
Locatie: midden limburg

Re: vrieskou

Bericht door frank884 »

Roger
Ik heb er ook over gedacht om maximaal 5% benzine toe te voegen vandaag
nadat die bevroren was, maar komende nacht meld men - 10 dat is 9 graden minder koud
maar ik weet niet wat die modernere diesels allemaal kunnen verdragen
vroeger in de tractoren werdt er petroleum bij de diesel gegooid en in mijn golf 3 64 pk
diesel heb ik in Polen op wintersport ook wel benzine erbij gedaan,
maar in de TDI durfde ik dat niet.

15% vindt ik wel heel erg veel op 80 liter is dat 12 liter!!!!!!
moter 2.5 TDI + Airco acv 102 pk/250nm

T4 4 Ever -5- cylinder for Life
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: vrieskou

Bericht door Roger B. (11)61 »

net voor de kerst per ongeluk 15 liter euro in een Caddy SDI gegooid (60 liter tank =dus 25%) niets aan gemerkt.

De landrover TDI die ik reed heeft twee tanks achter elkaar op 15% gelopen toen ik er een weekendje mee naar zuid duitsland moest en het daar -20 was snachts vond ik dat toch wel verstandiger (en mijn werkgever (landroverdealer) verzekerde me dat het geen kwaad kon.... de week ervoor hadden we meerdere klanten moeten afslepen met verstopte filters van het vlokken (was een nachtje -17 geweest in omgeving sittard)

Op de lange duur zou ik er een beetje mee opletten omdat diesel vettiger is dan benzine en dus beter smeert (inspuitpomp) maar de periodes dat je dat hier nodig hebt.... en vooral de temperaturen hier, is 5% waarschijnlijk al zat.

Overigens is de inspuitpomp van een TDI niet zo heel erg anders dan die van een Golf3 diesel, roterende inspuitpomp, alleen is deze voor iets hogere drukken (niet zo heel gek veel) en heeft ie wat meer electronische regelingen erin, maar het pompend gedeelte is erg vergelijkbaar
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10826
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: vrieskou

Bericht door Pascal-141 »

frank884 schreef:Roger
Ik heb er ook over gedacht om maximaal 5% benzine toe te voegen vandaag

maar in de TDI durfde ik dat niet.
Maar goed ook dat je het niet gedaan hebt ...

De TDI pompen gaan kapot wanneer er bvb benzine of water bij de diesel terecht komt ... Daar kunnen ze helemaal niet tegen

(De 'antieke' diesels van vroeger , zoals de 1.9 en 2.4D , daar kun je , om het zo te zeggen "zowat vanalles ingooien" , maar de TDI's zijn veel gevoeliger , en zeker de nieuwe common-rail diesels zijn supergevoelig aan "verontreiniging" ... )
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: vrieskou

Bericht door Roger B. (11)61 »

Ohkeey, fijn dat de VW-bedrijfswagendealer dat dan niet even meld als je hem opbelt (VOOR het starten van de motor) om te vragen of het kwaad kan, nee meneer, in principe loopt ie op 25
% ook nog wel hoor.

Dacht dat de pompen technisch niet zo veel anders waren voor TDI's en andere rotatiepompen, commonrail en pompverstuivers is ander verhaal natuurlijk.
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Gebruikersavatar
black caravelle
Berichten: 173
Lid geworden op: 13 jan 2007, 11:16
Locatie: limburg

Re: vrieskou

Bericht door black caravelle »

@ roger.b off topic
(en mijn werkgever (landroverdealer) verzekerde me dat het geen kwaad kon.... de week ervoor hadden we meerdere klanten moeten afslepen met verstopte filters van het vlokken (was een nachtje -17 geweest in omgeving sittard)
was die werkgever hub feijts in doenrade ? :zwaai
groetjes black caravelle 111kW
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: vrieskou

Bericht door Roger B. (11)61 »

ja, heb 4 jaar met veel plezier als monteur gewerkt bij "de Uiver", tot ik 200km noordelijker ging wonen (benzine ging me ongeveer maandsalaris kosten en minimaal 4 uur rijden per dag, dus toen maar andere baan gezocht) Ben er nog steeds (8 jaar later) "kind aan huis" als ik in de buurt ben. Ook bij Hub thuis als de zaak dan dicht is...

Ik ben er heilig van overtuigd dat het bij die motor ook absoluut geen kwaad kan. en eigenlijk betwijfel ik de problemen bij een VW tdi (zonder pompverstuivers) ook mits niet te veel en ik zou de 15% ook als absoluut maximum aanhouden.

Je kunt het ook niet doen (verdunnen met benzine), dan weet je zeker dat de boel dichvlokt bij te lage temperaturen, sta je weer stil langs de weg enzo.....
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Gebruikersavatar
black caravelle
Berichten: 173
Lid geworden op: 13 jan 2007, 11:16
Locatie: limburg

Re: vrieskou

Bericht door black caravelle »

@roger.b
je had in een eerder topic al eens aangegeven dat je in het zuiden des lands gewoond had en in dit topic kwam landroverdealer en in de buurt van sittard voor ,dus 1+1 =2 dat moest dus De Uiver zijn. :yes
Ik woon er in de buurt ,6-7km schat ik, zodoende
Weinig weetjewel stickers hier in de regio, oops heb er zelf ook geen :groteogen
groetjes black caravelle 111kW
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: vrieskou

Bericht door Roger B. (11)61 »

:groteogen ik ook geen weetjewelstickers op de auto (behalve de jack-wolfskin-hondepoot sowieso geen stickers op de auto, ook "transporter"en TDI zijn eraf en de kentekenplaathouders zijn ook reclameloos)
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33892
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: vrieskou

Bericht door Multivan Generation »

Hij heb een black label
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
Oskar 725
Berichten: 2214
Lid geworden op: 12 jan 2007, 19:59
Locatie: Asperen

Re: vrieskou

Bericht door Oskar 725 »

Als 'ie maar niet dronken wordt :bifun
Groet, Oskar.
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10826
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: vrieskou

Bericht door Pascal-141 »

Roger B. schreef:Je kunt het ook niet doen (verdunnen met benzine), dan weet je zeker dat de boel dichvlokt bij te lage temperaturen, sta je weer stil langs de weg enzo.....

In plaats van benzine te gebruiken , kun je veel beter (en veiliger) een anti-stollingsmiddel erbij doen . Dat gebruik ik al jaaaaaren in al mijn diesels , en nog nooit bevroren diesel gehad .
Word verkocht in 1L flessen en is heel geconcentreerd : 1L op 1000L diesel . Dus gewoon voor het tanken een maatbekertje in de tank en dan voltanken : nooit problemen :lach
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
koos 890
Berichten: 2293
Lid geworden op: 06 feb 2007, 23:19
Locatie: heerhugowaard

Re: vrieskou

Bericht door koos 890 »

Mij is vertelt door een pomphouder(texaco) dat er GEEN toevoegingen meer nodig zijn omdat er zomer- en winter diesel is en alles al door de diesel zit ???
Werken is voor mensen die niet kunnen vissen.
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: vrieskou

Bericht door Roger B. (11)61 »

zoals al beschreven is in nederland "winterdiesel" vlokvast tot pakweg 19 graden onder nul (met slag om de arm mbt exacte temperatuur), wordt het (fors) kouder dan slibt je filter (en erger misschien je leidingen) dicht.

Ik heb er ooit eens naar gezocht, maar geen enkel tankstation of automaterialenzaak die ik destijds bezocht had iets liggen om aan diesel toe te voegen om vlokpunt te verlagen, iedereen zei benzine tanken
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Theeviertje
Berichten: 26
Lid geworden op: 23 jan 2007, 15:38

Re: vrieskou

Bericht door Theeviertje »

Het starten bleef een moeilijk punt. Bedankt voor jullie reacties
'k heb verschillende opties gehoord, gezien en gelezen.
Ga toch maar voor de 'ice proof for diesel' .
Flacon gekocht via garagehouder, want verder was t nergens meer te koop.
Enige probleem is dat t er bij -5 graden C in gegooid kan worden, dus wachten tot morgen overdag.
Ik hou jullie op de hoogte.
funbuggy
Berichten: 22
Lid geworden op: 05 dec 2008, 17:33

Re: vrieskou

Bericht door funbuggy »

hallo

als je de auto start is het voor gloeijen en als de motor loopt dan gloeit hij nog even na om dat hij 2 relair heeft die kan ook stuk zijn eent 4 2.5 diesel 1993

oooo ja benzine bij de diesel zal ik niet meer doen ik heb ook nog een patrol van 1992 2.8 turbo diesel waar ik dat ook gedaan heb en met 250 km de filter dicht

hoe dat kanweet niemand hij lost helemaal op dus een nieuwe filter en ja weer aan de buurt dus doe ik het niet weer ja een beetje rood er in dan loopthij heel lekker

vrgr marcel
Plaats reactie