Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

vraagje voor de kenners (ivm stroomverbruik)

vragen over de T4
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10826
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: vraagje voor de kenners (ivm stroomverbruik)

Bericht door Pascal-141 »

robertino1 schreef:hallo,

is erg simpel om het in de praktijk even te testen zorg dat de accu vol is het zet het spulletje aan. kijk regelmatig naar de warmte van de draden en stop als je merkt dat de accu sterk minder wordt een sterk en snel ontladen accu wordt die niet beter van
zoals je al gelezen hebt duurt het niet lang die sessie
Tja ... testen is nog niet mogelijk , ik heb die omvormer namelijk nog niet gekocht. Ik dacht al bij mezelf : "laat ik eerst eens informeren" , voordat ik +200eur uitgeef aan een omvormer waar ik dan later niks aan heb.
Die leverancier heeft ook omvormers van 12V naar 220V , met een vermogen van 4000Wcontinu/8000W piek . Welke batterij heb je dan in godsnaam niet nodig om zoiets te "voeden" :groteogen

Dus een 1200W verwarming via een omvormer op een batterij aansluiten , kan ik dus vergeten , damn...
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10826
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: vraagje voor de kenners (ivm stroomverbruik)

Bericht door Pascal-141 »

Multivan Generation schreef:Als je zo iets er in wilt zetten,
kun je beter het kacheltje rechtstreeks aan 220V hangen,
dmv van bijvoorbeeld een verlengsnoer.
Dat weet ik ook wel , Peter . En ik heb zelfs altijd een stil stroomgroepje bij ook , maar da's niet zo handig , om dat bvb s'nachts te laten draaien .
:knipoog

Het zou een handig alternatief kunnen geweest zijn voor een nachtchauffage (webasto of Eberspacher), maar ja ... niet dus :lach

Dan word het maar uitkijken naar zo'n standverwarming ...
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33885
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: vraagje voor de kenners (ivm stroomverbruik)

Bericht door Multivan Generation »

goed isoleren, ook de bodem, en plafond kan veel opleveren.
We hebben zelf donzen slaapzakken tot -15,

Enne iets boven de bodem van de auto slapen,
over de matras een dikke fleece deken,
mummy slaapzak
thermo ondergoed,
toiletje in de auto
en eventueel een extra deken over de slaapzak

Laat de minimale temperaturen dan maar komen..
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
propje
Berichten: 295
Lid geworden op: 17 feb 2007, 19:25

Re: vraagje voor de kenners (ivm stroomverbruik)

Bericht door propje »

En een tractie batterij
Kun je die niet verder leeg trekken als een gewone accu.
Heb ik wel us horen vertellen,kan het verder niet zelf onderbouwen.
Misschien iemand anders.
aju Propje
Gebruikersavatar
GerJol 716
Berichten: 2012
Lid geworden op: 12 jan 2007, 20:46

Re: vraagje voor de kenners (ivm stroomverbruik)

Bericht door GerJol 716 »

Ik heb het al meer op het forum vermeldt, ga maar eens kijken op de site van http://www.stroomwinkel.nl staat veel nuttige info.
Een accu mag je maar voor 50% belasten, want daaronder is niet goed voor de accu en is ie voor de omvormer leeg.

In mijn boot heb ik een Victron omvormer zitten die continu 1600 Watt aankan en max 2500 Watt (30 minuten) kan leveren bij 230 Volt zuivere sinus. Het rendement van deze omvormer is 92%.
Deze staat aangesloten op een gelaccu van Mastervolt van 200 Ah. en deze accu weegt slechts 70 Kg. :ie
Als het vermogen van ± 1600 Watt aangesproken wordt, duurt het minder dan een uur en dan is het over.
Voor het mooie zou ik een accubank moeten hebben van ± 600 Ah, dus drie van die zwaargewichten.
Maar goed de Senseo kan erop en de stofzuiger doet het ook en andere kleinverbruikers zoals TV.

De accu wordt geladen door 2 zonnepanelen die samen goed zijn voor 170 Watt via een solarlaadregelaar.
En natuurlijk door de dynamo als de motor loopt, via een diode brug.

In dit soort berekeningen moet je van 12 Volt uitgaan want dat is tenslotte de bron waaruit je stroom haalt.
Vandaar ook dat je veel dikkere kabels nodig hebt bij deze stroom die loopt naar de omvormer.
Mijn omvormer heeft kabels van 70 mm2 vanaf de accu bij 3 meter lengte.
En daar moet je terdege rekening mee houden, anders is het vragen om ellende.

Gerard
Als het niet kan zoals het moet, moet het maar zoals het kan

Afbeelding
Egbert&Manon
Berichten: 5456
Lid geworden op: 13 jan 2007, 14:36
Locatie: Frankrijk Vienne

Re: vraagje voor de kenners (ivm stroomverbruik)

Bericht door Egbert&Manon »

Ik heb deze in de T4:

http://www.waeco.com/nl/269_2696.php

Kan kortstondig flink veel power leveren en wordt met dikke kabels geleverd.
Ik zie dat ik hem voor zo'n 300 euro goedkoper heb.....wauw.

Egbert
2015 Iveco Daily 50C15
2018 Hyundai Tucson diesel
Gebruikersavatar
Rino van Uden
Berichten: 33
Lid geworden op: 21 mei 2007, 18:46
Locatie: uden

Re: vraagje voor de kenners (ivm stroomverbruik)

Bericht door Rino van Uden »

je kan er lang en breed over praten,maar ik zou zegge zorg dat de accu vol is.
aansluiten die zooi er bij blijven en de boel goed in de gaten houden. :werkaanT4
bij dit soort geintjes en de verkerde bedrading is een brandje heel dicht bij. :ie
theorie is 1 maar de praktijk is werkelijkheid en vertelt je alles. :toppie :driveT4
ik ben met niks begonnen, en het meeste heb ik nog.
j.d.hukema
Berichten: 849
Lid geworden op: 14 mar 2007, 15:19
Locatie: groningen

Re: vraagje voor de kenners (ivm stroomverbruik)

Bericht door j.d.hukema »

Ger jol ik heb in mijn boot een accu van 165amp voor de stroom en 120amp voor de motor.Met een dioden brug er tussen.
Daar bij heeft mijn motor een 90amp dynamo .Mijn koelkast[ cool matic] gebruikt bij het opstarten 1.8 amp en als hij een maal op temp is 0,8amp. Ik kan dan ook meerdere dagen op de waddenzeeverblijven zonder dat mijn accu helemaal leeg trekt.Ik vind nog steeds de victron kast de betere maar hij is kost nog al wat. Maar als je alle lampen en instrumenten bij elkaar ok telt dan kom je nog op behoorlijk wat watts. Ik ben het dan ook met je verhaal eens .Je moet je afvragen of je deze apparaten ook tijdens het rijden gebruikt. Koelkast natuurlijk wel maar dan is het een kwestie van het goede merk waar een prijskaartje aan vast zit.Ook heb je kookplaten die op diesel werken.En je hebt tegenwoordig al accu laders die automatisch bij vol op druppel laden over gaan voor onder de honderd euro.Kunnen altijd aangesloten blijven op de accu.Voor als je een victron te duur vindt.


Dick :driveT4
Groetjes Dick 1076 Afbeelding
Plaats reactie