Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Technische vraag - krukas - kleppen enz..

vragen over de T4
Gebruikersavatar
Freelancer
Berichten: 160
Lid geworden op: 27 okt 2007, 23:41
Locatie: België Antwerpen

Re: Technische vraag - krukas - kleppen enz..

Bericht door Freelancer »

bartt4 schreef:Vooral de golfjes hadden er last van op de krukas polie nog 2 poelis voor stuur en dynamo aandrijving. Hierdoor word de axiale spanning groter door de krachten van de riemen de eerste tdjes hadden ook andere span in richting voor dynamo en stuurbekrachiging. latere is aangepast. Ook wiel de poeli waar de v snaar van de dynamo over loopt wel slingeren (trillings poeli) wat ook krachten veroorzaakt op je krukas bout.
Tja Bartt4, je slaat de nagel op de kop, dat is exact wat ik dus heb 1 blok met drie poullies op elkaar, maar wat ik nog steeds niet kan vatten is dat gerenomeerde VW-garagisten ( in België ) in alle talen zwijgen over de kleppen en meerkosten, pas wanneer je daadwerkelijk aankomt met je bus zeggen ze lakoniek ' oei die kop moet er eerst af want we vrezen voor je kleppen en misschien wel wat meer ' waarbij het opgegeven bedrag ineens het tienvoud kan betekenen :ie

Wat je ander berichtje betreft : ik heb vandaag nog wat navraag gedaan ivm die TD'tjes ze zijn wel redelijk makkelijk te vinden hier in Belgenlandje, inderdaad komen deze meer uit een Golfje of Passat of Vento of Santana en zelfs in de Bora zou deze ABL geplaatst zijn, ook bij een aantal Audi modellen en Skoda en Seat, de Km standen zijn dan ook redelijk hoog en de vraagprijs ook, volledig gereviseerd blokje kost hier dan weer +2500 Euro, als mijn blok teveel kosten heeft kan ik misschien beter in Nederland kijken voor een gereviseerd exemplaar scheeld blijkbaar meer dan de helft in prijs :ie

ik ben niet erg optimistisch met dit voorval, ik was al aan het denken om een zwaardere motor te plaatsen, 1.9 TDI of zo, maar dat kan ik beter niet riskeren hier in dit apenland.

Maar ja alles voor de hobby hé :wjw

Mvg.
Freelancer.
Freelancer 1840 ->VW-T4 2.5 TDI 1999, LWB-Verhoogd : Wijsneus gemonteerd, volledig origineel Westfalia interieur geplaatst, angel eyes koplampen, enkel voorbumper in koetswerkkleur, ( nog steeds aan het verbouwen ).
Gebruikersavatar
MrSinga
Berichten: 33
Lid geworden op: 10 aug 2008, 13:39
Locatie: Brugge

Re: Technische vraag - krukas - kleppen enz..

Bericht door MrSinga »

Freelancer schreef:vraag gedaan ivm die TD'tjes ze zijn wel redelijk makkelijk te vinden hier in Belgenlandje, inderdaad komen deze meer uit een Golfje of Passat of Vento of Santana en zelfs in de Bora zou deze ABL geplaatst zijn, ook bij een aantal Audi modellen en Skoda en Seat, de Km standen zijn dan ook redelijk hoog en de vraagprijs ook, volledig gereviseerd blokje kost hier dan weer +2500 Euro, als mijn blok teveel kosten heeft kan ik misschien beter in Nederland kijken voor een gereviseerd exemplaar scheeld blijkbaar meer dan de helft in prijs :ie

ik ben niet erg optimistisch met dit voorval, ik was al aan het denken om een zwaardere motor te plaatsen, 1.9 TDI of zo, maar dat kan ik beter niet riskeren hier in dit apenland.

Maar ja alles voor de hobby hé :wjw

Mvg.
Freelancer.
zwaarder exemplaar is idd geen goeie optie...teveel herkeurwerk en weer teveel geloop. België is op dat vlak een kutland. Moest het zijn zoals in Engeland, dan kon het allemaal.

Nu, waarom zoek je niet in auto-kerkhoven?? Ik weet dat hier in het Brugse er 1 is waar je zo'n dingen perfect kunt halen. wel uit een wrak, maar die persoon weet goed welke wrakken er liggen en wat er mis mee is. Vermoedelijk goedkoper blok en mits wat hulp van mensen er goedkoper in te monteren...
Gebruikersavatar
Freelancer
Berichten: 160
Lid geworden op: 27 okt 2007, 23:41
Locatie: België Antwerpen

Re: Technische vraag - krukas - kleppen enz..

Bericht door Freelancer »

MrSinga schreef:
Freelancer schreef:vraag gedaan ivm die TD'tjes ze zijn wel redelijk makkelijk te vinden hier in Belgenlandje, inderdaad komen deze meer uit een Golfje of Passat of Vento of Santana en zelfs in de Bora zou deze ABL geplaatst zijn, ook bij een aantal Audi modellen en Skoda en Seat, de Km standen zijn dan ook redelijk hoog en de vraagprijs ook, volledig gereviseerd blokje kost hier dan weer +2500 Euro, als mijn blok teveel kosten heeft kan ik misschien beter in Nederland kijken voor een gereviseerd exemplaar scheeld blijkbaar meer dan de helft in prijs :ie

ik ben niet erg optimistisch met dit voorval, ik was al aan het denken om een zwaardere motor te plaatsen, 1.9 TDI of zo, maar dat kan ik beter niet riskeren hier in dit apenland.

Maar ja alles voor de hobby hé :wjw

Mvg.
Freelancer.
zwaarder exemplaar is idd geen goeie optie...teveel herkeurwerk en weer teveel geloop. België is op dat vlak een kutland. Moest het zijn zoals in Engeland, dan kon het allemaal.

Nu, waarom zoek je niet in auto-kerkhoven?? Ik weet dat hier in het Brugse er 1 is waar je zo'n dingen perfect kunt halen. wel uit een wrak, maar die persoon weet goed welke wrakken er liggen en wat er mis mee is. Vermoedelijk goedkoper blok en mits wat hulp van mensen er goedkoper in te monteren...

Hoi Mister Singa, Ik had al geschreven dat die motor makkelijk is te vinden, ik hoef daaarvoor echt niet naar het Brugse hoor, mijn bus staat nu in Deurne (Antwerpen) bij Autoparts Dejonghe, ze hebben daar ook een auto demontage centrum ( achteraan rechts ), daarover Bosch Service Center, daarnaast nieuwe onderdelen enkel garage, daarnaast auto onderdelen particulieren, daarnaast autoglas Marc, en tot slot aan de straatkant afdeling fietsen. :ie :ie ( ook op het te net te vinden http://www.dj-autoparts.be/ )
Daarbij komt nog hetvolgende : op de Bischoppenhoflaan te Deurne voor Dejonghe zit ook Bob De Boer, en voorbij De Jonghe Autohandel Phlips ( http://www.autophlips.com/ ) ook demontage centrum.
( Auto Demontage Centrum klinkt mooier dan Auto kerkhof of auto afbraak )
Alle drie hebben dat type motor binnen, dus ik kan kiezen welke motor ik wil, het is enkel zo dat ik dan niet weet wat ik koop, afgebeulde motor, onderhoud, 'correcte' km standen enz. een compleet gereviseerde motor kost al snel rond de 2500 Euro, alles op en aan.
Aan motoren geen gebrek het zit hem in de prijs : Nederland compleet gereviseerd blok 1350 Euro en in ons k-woord land bijna dubbel :muur

En dan ben ik eigenlijk nu al te ver aan het gaan, ik weet nog niet wat er juist allemaal mis met mijn motor en ken enkel een richtprijs ' in het geval van ' ergste scenario is blok vervangen, misschien 2 à 3 kleppen krom, koppakking, riemen, krukasbout uitboren, krukasvlak slijpen en hopelijk krijg dan een juister zicht zowel qua prijs als qua werk.

Zelf doen, ja waarom niet maar al mijn 'vriend' garagisten hebben het blijkbaar moeilijk ( crisis ? ) veel wagens verkopen gebeurt er nu niet, dus ze nemen meer herstellingen aan, ik heb dus gewoonweg nergens plaats om zelf iets te doen, ( of op mijn oprit, erg leuk met een apotheek als onderbuur ) en ik moet ook nog alle dagen naar mijn werk, gelukkig heb ik nog een moto dus rijden kan ik, als het begint te vriezen is het niet echt plezant, maar thats live

Maar goed hopelijk krijg ik morgen een telefoontje met de melding : kom je bus maar halen ze is klaar ( al is dat serieus koffiedik kijken ), ik denk eerder : kom je bus maar halen, motor is dood en ze staat in onze weg oid.. :bonk
Moest het dat laatste zijn dan stuur ik een :mail naar naamgenoot op het forum en hoor ik wat hij kan doen, ( de volgende of herstelde moet gekieteld worden naar ongeveer 80PK ) :yes

Goetjes,
Freelancer aka Pascal.
Freelancer 1840 ->VW-T4 2.5 TDI 1999, LWB-Verhoogd : Wijsneus gemonteerd, volledig origineel Westfalia interieur geplaatst, angel eyes koplampen, enkel voorbumper in koetswerkkleur, ( nog steeds aan het verbouwen ).
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10826
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: Technische vraag - krukas - kleppen enz..

Bericht door Pascal-141 »

Freelancer schreef:Moest het dat laatste zijn dan stuur ik een :mail naar naamgenoot op het forum en hoor ik wat hij kan doen, ( de volgende of herstelde moet gekieteld worden naar ongeveer 80PK ) :yes

Goetjes,
Freelancer aka Pascal.
:knipoog
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Gebruikersavatar
Freelancer
Berichten: 160
Lid geworden op: 27 okt 2007, 23:41
Locatie: België Antwerpen

Re: Technische vraag - krukas - kleppen enz..

Bericht door Freelancer »

Hoi medelezers,

Update van vandaag.

Deze voormiddag ben ik naar het revisiebedrijf gaan kijken hoever ze staan met de demontage van mijn motor, door de drukte was er nog niet echt veel gebeurd doch ik hou jullie op de hoogte.

De Krukasbout is zonder al teveel problemen uitgeboord, het vlak is tevens ineens ook geslepen, het kleppendeksel en bijna alle onderdelen aan de kop zijn verwijderd.
1ste zicht, nokkenas is niet beschadigd, klep 2 en 5 staan al zeker krom ( klepstoters zitten vast ), voor de rest is er nagenoeg weinig te zien.
Morgenvroeg zal ik telefoon krijgen met een prijs tot op de Eurocent, volgens de mekanieker valt de schade nog vrij goed mee, hij is van mening dat er aan het onderblok niets mankeerd, doch dat zal ik morgen vernemen.
Revisie van de kop is dus al een feit, koppaking, al zeker 2 kleppen, nieuwe klepstoters, nieuwe riemen, vloeistoffen, de trillings poullie ( 200 euro ), het 'nieuwe' model krukasbout en dan werkuren, hij kan nu niet voorspellen hoeveel het zal kosten, maar onder de 1000 Euro zal alles zeker niet hersteld zijn.

Dus morgen meer nieuws, misschien zal ik deze week terug rijden :ikrij

Mvg.
Freelancer aka Pascal.
Freelancer 1840 ->VW-T4 2.5 TDI 1999, LWB-Verhoogd : Wijsneus gemonteerd, volledig origineel Westfalia interieur geplaatst, angel eyes koplampen, enkel voorbumper in koetswerkkleur, ( nog steeds aan het verbouwen ).
Gebruikersavatar
bartt4
Berichten: 3254
Lid geworden op: 13 mar 2007, 00:16
Locatie: Stiens

Re: Technische vraag - krukas - kleppen enz..

Bericht door bartt4 »

Zou in dat geval een ruilkop (revisiekop) nemen kan ook best goed gaan hoor goed ff de zuigers bekijken wat van klap die heben te verduren gekregen.
valt die beschadiging mee dan inderdaad nieuwe kop of je eigen reviceren. nieuwe stalen koppakking en tuffe maar weeer

wou nog wel ff melden dat mijn revisie blok 1350 was ex statie geld van me oude blok was 150 euro had er 2 dus werd dat 300. Wel heb je dan een gereviceerd blok nieuwe zuigers geslepen krukas allle lagers nieuwe kop gemonteerd etc wel overzette is je eigen brandstofpomp verstuivers distributie riem etc. Puuur dus een nieuw kaal blok. Maar draaid als een zonnetje bijmij net terug van arnhem neemt geen spatje olie meer heb er nu ongeveer 7000 km mee gedraaid. ben er helemaal happy mee
RUBBEREXPRESS
Gebruikersavatar
bartt4
Berichten: 3254
Lid geworden op: 13 mar 2007, 00:16
Locatie: Stiens

Re: Technische vraag - krukas - kleppen enz..

Bericht door bartt4 »

Zou in dat geval een ruilkop (revisiekop) nemen kan ook best goed gaan hoor goed ff de zuigers bekijken wat van klap die heben te verduren gekregen.
valt die beschadiging mee dan inderdaad nieuwe kop of je eigen reviceren. nieuwe stalen koppakking en tuffe maar weeer

wou nog wel ff melden dat mijn revisie blok 1350 was ex statie geld van me oude blok was 150 euro had er 2 dus werd dat 300. Wel heb je dan een gereviceerd blok nieuwe zuigers geslepen krukas allle lagers nieuwe kop gemonteerd etc wel overzette is je eigen brandstofpomp verstuivers distributie riem etc. Puuur dus een nieuw kaal blok. Maar draaid als een zonnetje bijmij net terug van arnhem neemt geen spatje olie meer heb er nu ongeveer 7000 km mee gedraaid. ben er helemaal happy mee
RUBBEREXPRESS
Gebruikersavatar
harry t5 191
Berichten: 3074
Lid geworden op: 13 jan 2007, 00:08
Locatie: Zeijen

Re: Technische vraag - krukas - kleppen enz..

Bericht door harry t5 191 »

Kan wel merken dat je enthousiast bent Bart!
Maar dat je dat nu gelijk twee keer zegt! :bifun :bifun

:wjw :toppie
groeten Harry, uit het mooie Drentse land.
Gebruikersavatar
bartt4
Berichten: 3254
Lid geworden op: 13 mar 2007, 00:16
Locatie: Stiens

Re: Technische vraag - krukas - kleppen enz..

Bericht door bartt4 »

Me inetrnet vloog er ff af hahahhaha
ach 1.9 tdje he die ken ik door en door en doorrrrrrrrrrrr ondertussen
RUBBEREXPRESS
Gebruikersavatar
Freelancer
Berichten: 160
Lid geworden op: 27 okt 2007, 23:41
Locatie: België Antwerpen

Re: Technische vraag - krukas - kleppen enz..

Bericht door Freelancer »

Hoi Bart,

Al een geluk dat je het bericht tweemaal hebt geplaatst zo kan ik er niet overzien :yes

Na mijn vorig bericht ben ik nog even gaan kijken en heb ik nog eens met de mekanieker gesproken, de kop was er nog niet volledig afgenomen, ( nog twee bouten als ik goed gekeken heb )

Volgens de mekanieker zou er geen grote schade aan de zuigers zijn, hij wist me te vertellen dat hij eens een Golfje had binnen gekregen met hetzelfde probleem ( krukasbout gebroken ) en dat zijn nokkenas in drie stukken onder het kleppendeksel lag, al de kleppen krom, zelfs de kop gescheurt door de klap van de kleppen, de zuigers hadden een afdruk van de kleppen voor de rest was alles nog in goede staat, krukas en lagers hadden zelfs geen speling, alles stond nog binnen de aangegeven waardes.
Hij had dan de zuigers proper geschuurd, die wagen heeft momenteel 550.000 Km op de teller en komt nog op onderhoud bij hem, hij zegt dat het dan ook niet aan geluk ligt maar wel aan de bouw en structuur van de motor, deze kan namelijk heel wat hebben ( volgens hem ).
Hij heeft er al zo'n 100 tallen gereviseerd (!?) :groteogen
Hij zegt dat de kosten van een revisiekop een heel pak hoger zal liggen dan dat hij de mijne reviseerd, hij zal mijn kop vlakken, aftesten, kleppen plaatsen ( in roderen ), klepstoters vervangen en plaatsen.
Bij een compleet gereviseerde kop is deze gezandstraald, gevlakt, alle klepstoters, dichtingen, schalen opgewerkt, nieuwe nokkenas geplaatst, vaste uren per kop, en daardoor een pak duurder en volgens hem is dat helemaal niet nodig volgens de schade ( op eerste zicht ) die hij aan de mijne momenteel kan zien.
De mijne kan op 2 uur gereviseerd zijn, de gereviseerde exemplaren hebben een prijskaartje van 10 vaste werkuren inbegrepen :ie

Tja morgen ligt alles compleet open en ga ik nog eens even kijken, vandaag hebben we al besproken dat hij wel "iets" zou kunnen doen aan de prijs aangezien dat bedrijf nooit werkt voor particulieren, enkel voor professionele klanten, ik heb lang met garagisten samengewerkt en één daarvan neemt het factuur op zich, ik betaal dus ex BTW de garagist brengt dat in bij zijn onkosten dus dat is een 0 operatie, ik ben er wel goed mee, maar de garagist bekijkt het zo : ik kan niets doen aan mijn eigen wagen omdat zijn garage volstaat, maar als hij me nodig heeft ben ik er steeds en nu doet hij iets voor me terug, lijkt me toch mooi van hem, niet ?
Scheelt mij 21% aan BTW, de werkuren zijn goedkoper, het materiaal is aan garage prijs dus ex BTW en speciale garage korting, al bij al kan dat een aardige duit opleveren, het exacte bedrag zal ik wel laten weten als mijn bus klaar is, de mekanieker zegt wel tegen mij dat ik met 1000 Euro niet zal toekomen doch dat doet hij omdat er veel mekaniekers rondlopen die dat kunnen opvangen, hij is de verantwoordelijke van het revisiebedrijf en hij werkt zelf aan mijn bus maar hij zei me dat hij wel iets kan regelen doch de anderen hoeven niet te weten wat hij met eigen klanten regelt.

Ik vertelde hem ook de prijzen die ik op het forum heb gezien, hij is het daar mee eens ( hij doet zelfs revisies voor Nederlandse bedrijven )doch hij is niet de grote baas van het bedrijf, wel de verantwoordelijke van het atelier, prijzen worden voorgeschreven in een soort grafiek, zoveel uur + zoveel werk = vast gestelde prijs voor klant "klasse A " die prijs verschilt wel bij een klant van "klasse B" of zelfs C, het komt er eigenlijk op neer wie het meeste werk aanleverd betaald het minst, wie af en toe eens langskomt voor bv. Co te meten of lichten goed zetten betaald iets meer, lijkt me discriminerend maar eigenlijk ook wel logisch.

Morgen nieuwe dag, morgen exacte prijs..... ben razend benieuwd welke prijs er zal worden 'opgekleefd' en wat er allemaal juist gedaan zal worden voor de opgegeven prijs,ik weet dus nog maar een paar uurtjes dat de opgegeven prijzen voor "nieuwkomers" zijn, met de referentie van een vriend garagist 'klasse A' zal het ( een pak ) minder zijn, en dat wist ik dus niet, morgen zeker nieuws !

Mvg.
Freelancer aka Pascal.
Laatst gewijzigd door Freelancer op 09 feb 2009, 23:36, 1 keer totaal gewijzigd.
Freelancer 1840 ->VW-T4 2.5 TDI 1999, LWB-Verhoogd : Wijsneus gemonteerd, volledig origineel Westfalia interieur geplaatst, angel eyes koplampen, enkel voorbumper in koetswerkkleur, ( nog steeds aan het verbouwen ).
Gebruikersavatar
Freelancer
Berichten: 160
Lid geworden op: 27 okt 2007, 23:41
Locatie: België Antwerpen

Re: Technische vraag - krukas - kleppen enz..

Bericht door Freelancer »

Het is me wel opgevallen dat ik precies altijd kleine tekstjes plaats :bonk

Beroeps misvorming :yes toch beter wat op letten, ik ben niet bij de krant bezig of aan een eigen boek hé :lach :bifun

Vorige bericht(je) even aangepast ik had met snel zijn tweemaal gagarigist geschreven :muur :bifun

Mvg.
Freelancer aka Pascal.

( en nu schreef ik mijn eigen naam verkeerd :bonk wederom aangepast )
Laatst gewijzigd door Freelancer op 09 feb 2009, 23:55, 1 keer totaal gewijzigd.
Freelancer 1840 ->VW-T4 2.5 TDI 1999, LWB-Verhoogd : Wijsneus gemonteerd, volledig origineel Westfalia interieur geplaatst, angel eyes koplampen, enkel voorbumper in koetswerkkleur, ( nog steeds aan het verbouwen ).
Gebruikersavatar
bartt4
Berichten: 3254
Lid geworden op: 13 mar 2007, 00:16
Locatie: Stiens

Re: Technische vraag - krukas - kleppen enz..

Bericht door bartt4 »

werk zelf in de auto (banden) branche en weet inderdaad ook wat er word bij gestoken in de prijzen. ruil revisiekop zit rond de 500 euro inkoop nette ex btw.
Belangrijkste voor jouw is dat starks je bus weer lekker ronkt. En zo te lezen dan zit je bij een geschikt adres die serieus ze werk doet en weet waar hij aan sleuteld. inderdaad een 1.9 is net een tank gaat normaal gesproken bijna niet stuk en gaat die een keer dan is het nogsteeds te repareren. en rond de 1000 euro voor jouw reparatie is niet gek hoor reken ff voor me eigen kop 500 distributie set `160 zit je op 660 dan nog 440 over voor arbeid reken als je snel bent 7 uur dan heb je niet veel . echt nette prijs. sucses en starkkies weer lekker t4 :driveT4 :wjw
Laatst gewijzigd door bartt4 op 10 feb 2009, 17:37, 1 keer totaal gewijzigd.
RUBBEREXPRESS
Gebruikersavatar
Freelancer
Berichten: 160
Lid geworden op: 27 okt 2007, 23:41
Locatie: België Antwerpen

Re: Technische vraag - krukas - kleppen enz..

Bericht door Freelancer »

bartt4 schreef:werk zel fin de auto (banden) barnche en weet inderdaad ook wat er word bij gestoken in de prijzen. ruil revisiekop zit rond de 500 euro inkoop nette ex btw.
Belangrijkste voor jouw is dat starks je bus weer lekker ronkt. En zo te lezen dan zit je bij een geschikt adres die serieus ze werk doet en weet waar hij aan sleuteld. inderdaad een 1.9 is net een tank gaat normaal gesproken bijna niet stuk en gaat die een keer dan is het nogsteeds te repareren. en rond de 1000 euro voor jouw reparatie is niet gek hoor reken ff voor me eigen kop 500 distributie set `160 zit je op 660 dan nog 440 over voor arbeid reken als je snel bent 7 uur dan heb je niet veel . echt nette prijs. sucses en starkkies weer lekker t4 :driveT4 :wjw
Bart,
Je brengt me op een idee :gekte doen jullie toevallig ook in motorbanden ?
Ik heb namelijk ( na reparatie van mijn bus ) een nieuwe achterband nodig voor mijn motor en die zijn hier blijkbaar ook erg duur.
( Yamaha TDM 900 van 2002 )
Is maar een vraagje hé.

Revisie bedrijf lijkt me inderdaad wel heel serieus, ik ken het al jaren maar heb er zelf nooit iets laten doen wegens 'prijzig' en liever zelf doen :wjw , nu kan ik niet anders maar ze zijn wel heel net in behandeling van klanten lijkt me.
Ik denk dat ik niet onder de 1000 Euro ga zitten, maar dat weet ik dus morgenvroeg pas.

Mvg.
Freelancer aka Pascal.
Freelancer 1840 ->VW-T4 2.5 TDI 1999, LWB-Verhoogd : Wijsneus gemonteerd, volledig origineel Westfalia interieur geplaatst, angel eyes koplampen, enkel voorbumper in koetswerkkleur, ( nog steeds aan het verbouwen ).
Gebruikersavatar
bartt4
Berichten: 3254
Lid geworden op: 13 mar 2007, 00:16
Locatie: Stiens

Re: Technische vraag - krukas - kleppen enz..

Bericht door bartt4 »

doe alle banden truck auto industrie landbouw maar geen motor bandenmaar zal morgen ff colega vragen is motorgek ducati848 geloof ik en suzuki gsxr750 voor circuit zalm es ff vragen want hij heeft goedkoop adres weet ik
RUBBEREXPRESS
Gebruikersavatar
Freelancer
Berichten: 160
Lid geworden op: 27 okt 2007, 23:41
Locatie: België Antwerpen

Re: Technische vraag - krukas - kleppen enz..

Bericht door Freelancer »

Hier ben ik weer met de volgende UPDATE.

Vandaag wederom naar het revisiebedrijf gaan kijken, ik heb deze keer ook foto's genomen ( met GSM ).

Alles ligt uit elkaar de kop zelf is nergens beschadigd, de nokkenas is nog in goede staat.
Alle kleppen staan krom, alle klepstoters zijn ingedeukt, 1klep en stoter zit vast.
Zuigers zijn onbeschadigd :ie niets aan te zien.

Reeds in orde : Krukasbout eruit geboord ( gisteren al gebeurd ), vandaag krukasvlak geslepen en volledige demontage van de kop.

Donderdagavond zou mijn bus in principe terug in orde zijn.

Volledige revisie kop, 8 nieuwe kleppen, 8 nieuwe klepstoters, demontage en montage 1 werkdag, wachten op de nieuwe onderdelen ( zijn besteld ), nieuwe olie + oliefilter, nieuw koelwatervloeistof, nieuwe riemen, nieuwe pakkingen, nieuwe krukasbout, nieuwe poullie ( trillingsdemper is beschadigd ),alles monteren warm draaien en klaar.

Kostprijs : 1118 Euro alles inbegrepen + 1 jaar garantie op de onderdelen ( garageprijs )

Valt deze prijs mee of kan ik beter opteren voor een volledig gereviseerde kop ?
Volgens de mekanieker niet want de kop is goed, buiten de kleppen en klepstoters, vlakken, aftesten, montage en demontage zit in de prijs inbegrepen, ik kreeg eerst de prijs van 1009 Euro maar hij was de krukasbout vergeten te rekenen, dus de kost van de krukasbout herstelling zou dan 109 Euro zijn.
De riemen en pakkingen, olie en filter, koelvloeistof, en trillingsdemper zit ook in de globale prijs, hoeveel is dan de exacte prijs van de kop revisie, lijkt me toch vrij duur dan, niet ?

Ik weet dus niet wat de olie en filter kost of de prijs van de koelvloeistof, ik weet wel dat het ongeveer 10 Euro per klep is, en 8 Euro per stoter, 200 Euro voor de defecte poullie, 109 Euro herstelling krukas, werkuren niet gekend doch 1 werkdag gerekend = 10 uren aan ? Euro.
Dus : 534 Euro heb ik al, dan vlakken en aftesten kop ? pakkingset ? riemen en spanner ? olie en filter ? werkuren ? = 1118 Euro- 534 Euro is = 584 Euro
volgens de mekanieker van de koprevisie afdeling zou het een 250 euro kosten om deze volledig te herstellen 80 Euro kleppen + 64 Euro stoters = 144 Euro ( 250 Euro - 144 Euro = 106 Euro voor vlakken, aftesten, demontage en montage ?
Dan zit ik aan 584 Euro + 106 euro = 690 Euro.
prijzen onbekend : riemenset, pakkingset, vloeistoffen, werkuren voor 428 euro ?

Ben ik nu volledig wiskundig de mist aan het ingaan of is deze reparatie dan toch goedkoop, tenminste als ik lees wat enkel riemen vervangen kost ( in Nederland )

Spijtig dat ik geen gedetailleerde factuur te zien krijg, deze gaat namelijk direct naar de garagist met vermelding : herstelling dit en dat, onderdelen dit en dat werkuren en BTW. opgelet ik krijg normaal gezien wel 21% BTW op 1118 Euro terug, ofwel is deze reeds verrekend en is het 1118 euro ex BTW.

Misschien beter niet teveel rekenen en genoegen nemen met het kostenplaatje van 1118 Euro, terug rijden en vergeten dat dit gebeurd is :bonk

Laat de reacties maar komen, ben eigenlijk wel eens benieuwd naar prijzen die jullie hebben en ik niet, laat maar horen Bart :lach

Hopelijk binnen twee dagen ------> :werkaanT4 gedaan en terug :driveT4

Mvg.
Freelancer aka Pascal
Freelancer 1840 ->VW-T4 2.5 TDI 1999, LWB-Verhoogd : Wijsneus gemonteerd, volledig origineel Westfalia interieur geplaatst, angel eyes koplampen, enkel voorbumper in koetswerkkleur, ( nog steeds aan het verbouwen ).
Plaats reactie